اخبار داغ

گزارشی از برپایی مراسم‌های عزاداری شکوهمند در سایه کرونا؛

موفقیت هیئت‌های مذهبی در ارائه الگوهای پسندیده اجتماعی/ محرم 99 ماندگار شد

موفقیت هیئت‌های مذهبی در ارائه الگوهای پسندیده اجتماعی/ محرم 99 ماندگار شد
با برگزاری جلسات عزاداری در محرم امسال، هیئت‌های مذهبی به عنوان ساختاری مردمی و دینی در ارائه الگوهای رفتاری حسنه و پسندیده اجتماعی به مردم جهان معرفی شدند و این، یک درس برای همگان بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، عزاداری دهه اول ماه محرم، با ثبت رفتار بی‌نظیر مردم و هیئت‌ها در تاریخ به پایان رسید. مردم ایران اعلام کردند حتی بهتر از دهه اول، عزاداری شهادت امام حسین علیه‌السلام را در ادامه ماه محرم و ماه صفر، برگزار خواهند کرد. در روزهای مانده به آغاز ماه محرم، مردم نگران برگزاری مجالس عزاداری بودند و حتی تا ساعاتی مانده به برپایی محافل شب اول محرم، دستورها عوض و عزاداری در فضای مسقف را ممنوع شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

با وجود این شرایط، شب اول عزاداری‌های محرم برگزار شد و ساعاتی بعد، تصاویر منتشر شده، برگزاری باشکوه و با رعایت دقیق دستورهای بهداشتی توسط هیئت‌های مذهبی را نشان می‌داد و قابی ماندگار و بی‌نظیر در تاریخ ثبت شد.

,

نظم دقیق با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هیئت‌های عزاداری، فرصت را از حاشیه‌سازان و فرصت‌طلبان گرفت تا آنان نتوانند در برابر شکوه و نظم بی‌نظیر ملت ایران در عزاداری سیدوسالار شهیدان اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام حرفی بزنند.

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

هیئت‌های استان خراسان جنوبی مانند سایر هیئت‌های کشور، به بهترین شکل، عزاداری ماه محرم را با اجرای دقیق دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا برگزار کردند.

,

امام خامنه‌ای دوم شهریورماه‌جاری در ارتباط تصویری با جلسه هیأت دولت طی سخنانی فرمودند: از برگزار‌کنندگان و منبری‌های محترم و مداحان محترم مجالس عزاداری محرم که تا امروز به‌حمدالله اکثر آن‌ها توصیه‌های ستاد ملی کرونا را مراعات کرده‌اند، تشکر می‌کنم؛ حالا شاید برخی در گوشه‌کنار باشند که رعایت نکرده باشند که به آن‌ها هم توصیه و تأکید می‌کنم که این جهات سلامت را مراعات کنند.

, .,

خلاقیت‌ها، محرم امسال را بیادماندنی کرد. محمود کریمی که امسال خبرسازترین چهره در میان مداحان بود، با اجرای یک تکیه سیار، شب اول محرم با یک بلندگو کنار یک وانت سیاهپوش در تهران مشاهده شد.

,

, ,

, ,

برخی مداحان در خراسان جنوبی نیز با حضور در کوچه‌ها و خیابان‌ها و مقابل خانه‌های شهدا، اعلام کردند می‌توان کوچه به کوچه رفت و عشق به امام حسین علیه‌السلام را جار زد. آن‌ها در فضایی ساده و بی‌آلایش به عزاداری و روضه‌خوانی پرداختند.

,

فضای نذری‌های محرم امسال، متفاوت بود. کمک به نیروهای درمانی و توجه به نیاز کشور به خون، بخشی از نذری‌های مردم بود به طوری‌که به گفته مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی، در روزهای تاسوعا و عاشواری حسینی امسال، اهدای خون در استان نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته، پنج و دو دهم درصد افزایش داشته است.

,

, ,

, ,

, ,

کمک مومنانه در قالب بسته‌های معیشتی و کمک تحصیلی نیز از دیگر اقدامات مردم در دهه اول محرم امسال بود. سردار قاسمی فرمانده سپاه انصارالرضا علیه‌السلام خراسان جنوبی، ششم شهریورماه‌جاری در مراسم آغاز مرحله دوم رزمایش کمک مومنانه گفت: برآورد ما این است در مرحله دوم گام دوم کمک مومنانه در استان خراسان جنوبی تاکنون 18 میلیارد و 400 میلیون تومان کمک جمع آوری شده است که توزیع می شود. وی افزود: تعداد 44 هزار 169 بسته معیشتی و 32 هزار و 515 بسته لوازم‌التحریر به همراه سایر بسته‌ها در این مرحله تهیه شده که توزیع می‌شود.

, مراسم, .,

اقدامات هیئتی‌ها در دهه اول محرم امسال، تحسین همگان را در پی داشت به طوری‌که نظر افرادی که کار هیئتی را همراه با بی‌نظمی می‌دانستند، تغییر داد و از این پس، هیئت با نظم و برنامه دقیق، بین مردم شناخته می‌شود.

,

مردم ایران نشان دادند، پیروان اهل‌بیت علیه‌السلام، قانون‌مندترین و منظم‌ترین افراد هستند.

,

تشکر تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی از عمکلرد مطلوب هیئت‌ها در روزهای کرونایی

, تشکر تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی از عمکلرد مطلوب هیئت‌ها در روزهای کرونایی, تشکر تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی از عمکلرد مطلوب هیئت‌ها در روزهای کرونایی,

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی به نحو مطلوب رعایت شد.

,

وی افزود: موارد کوچکی بود که رعایت نشده بود، بعد از تذکر، آن‌ها نیز رعایت کردند و طبق گزارش‌های رسیده، تخلف از دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در هیئت‌های خراسان جنوبی، کمتر از عدد انگشتان دست بود.

,

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: گزارش‌هایی داشتیم که برخی هیئت‌ها حرکت کردند اما با بررسی دقیق موضوع، مشخص شد آن هیئت در خیابان مقابل ساختمان هیئت، به عزاداری پرداخته و هیئت حرکت نکرده است.

,

حجت‌الاسلام رضایی تصریح کرد: عزاداری هیئت‌های مذهبی در خراسان جنوبی در فضای باز انجام شده است.

,

وی اظهار کرد: اداره کل تبلیغات اسلامی و شورای هیئت‌های مذهبی خراسان جنوبی از عمکلرد مطلوب هیئت‌ها در روزهای شیوع بیماری کرونایی، تشکر می‌کند.

,

رعایت دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در تمام بقاع متبرکه و امامزادگان

, رعایت دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در تمام بقاع متبرکه و امامزادگان, رعایت دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در تمام بقاع متبرکه و امامزادگان,

حجت‌الاسلام و المسلمین پرویز بخشی‌پور مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: مجوز برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم را به بقاع متبرکه‌ای که محل مناسب در فضای باز داشتند، دادیم.

,

وی افزود: در تمام بقاع متبرکه، فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر دستورهای ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا رعایت و حضور دسته‌های زنجیرزنی در بقاع، ممنوع شد.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با بیان این‌که نیروهای هلال احمر جهت تب‌سنجی و توزیع ماسک در بقاع متبرکه حضور داشتند گفت: از محل موقوفات، ماسک تهیه و بین عزاداران توزیع شد.

,

حجت‌الاسلام بخشی‌پور با بیان این‌که دستگاه‌های ضدعفونی دست در بقاع نصب شد افزود: برای آستان مقدس امامزادگان باقریه علیه‌السلام، سه دستگاه ضدعفونی دست، هر کدام به مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان خریداری و نصب شد.

,

وی اظهار کرد: پذیرایی و اطعام در محل عزاداری ممنوع بود و به جای اطعام در محل عزاداری، ژتون‌های اطعام غذای متبرک به عزاداران تحویل داده شد و با چند رستوران قرارداد بسته شده بود و جهت جلوگیری از ازدحام، طی ساعت‌های مختلف شبانه‌روز که روی ژتون‌ها مشخص بود، مردم غذای خود را تحویل می‌گرفتند.

,

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی تأکید کرد: تمام تلاشمان را انجام دادیم تا تمام دستورات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، رعایت شود و برآورد ما این است بالای 95 درصد رعایت شده است.

,

تشکر دولت از هیئت‌های مذهبی

, تشکر دولت از هیئت‌های مذهبی, تشکر دولت از هیئت‌های مذهبی,

محمود واعظی، رئیس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری نیز با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «ایام محرم امسال در حالی از راه رسید که مواجهه کشور با بیماری کرونا شرایط ویژه‌ای را بوجود آورده بود. مایه‌ خرسندی‌ است که با مدیریت و برنامه‌ریزی خیلی خوب هیأت‌ها و همراهی حداکثری مردم، مراسم‌های سوگواری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سراسر کشور برگزار شد. عزاداری سیدالشهدا (ع) جزو مولفه‌های هویتی ایرانیان است و تداوم این سنت همزمان با صیانت از سلامت مردم دغدغه مهمی بود که خوشبختانه با درایت و همراهی عزاداران حسینی محقق شد. ضمن آرزوی قبولی عزاداری‌ها، به نمایندگی از دولت از وعاظ، مادحین، مدیریت هیأت‌ها و عموم سوگواران قدردانی می‌کنم.»

,

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز که برای عزاداری در دهه اول محرم در هیأت‌هایی نظیر ریحانةالحسین(س) حضور پیدا کرده بود، با انتشار پستی در فضای مجازی نوشت: «همیشه وقتی یک کاری نظم نداشت، می‌گفتند هیأتی انجام بدیم. امسال چند هیأتی که توفیق داشتم برای عزاداری حضوری رفتم، علیرغم حضور جمعیت زیاد، منظم و با رعایت همه‌ دستورالعمل‌های بهداشتی بود. ممنون از همه خادمان امام حسین علیه‌السلام که برای برگزاری مراسم سنگ تمام گذاشتند.»

,

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز با انتشار توئیتی در آستانه تاسوعا و عاشورا نوشت: خیلی از دوستان گله می‌کنند که پروتکل‌های سختگیرانه فقط برای محرم بود و برای سفر، مترو، پروازها، پاساژ‌ها و... به این اندازه سختگیری نشده است. اینطور نیست دستورالعمل‌ها برای همه فضاهای عمومی، تفریحی و تجاری ابلاغ شد، اما هیچ کدام به اندازه هیأت، نه به زور که داوطلبانه، جدی گرفته و رعایت نشد.

,

بنابراین گزارش؛ با برگزاری جلسات عزاداری در محرم امسال، هیئت‌های مذهبی به عنوان ساختاری مردمی و دینی در ارائه الگوهای رفتاری حسنه و پسندیده اجتماعی به مردم جهان معرفی شدند و این، یک درس برای مسئولان و تمام شهروندان کشور بود که امام حسینی‌ها، عاشقانه و دلباخته، تمام کارها و وعده‌هایشان را محقق می‌کنند، کار اباعبدالله علیه‌السلام را روی زمین نمی‌گذارند و بهترین الگوها را نشان می‌دهند. الگوهایی ماندگار که آخرین محرم قرن چهاردم را به یاد ماندنی کرد.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه