اخبار داغ

میراث فراموش شده در سبزوار؛

بنای تاریخی سبزوار با قدمت 900 سال در آستانه تخریب/ وقتی از ظرفیت تاریخی و گردشگری بهره‌برداری نمی‌شود

بنای تاریخی سبزوار با قدمت 900 سال در آستانه تخریب/ وقتی از ظرفیت تاریخی و گردشگری بهره‌برداری نمی‌شود
همتی در بین مسئولان برای استفاده از این ظرفیت تاریخی، گردشگری و اقامتی سبزوار که به‌واسطه قرار گرفتن در یکی از شاهرگ‌های اصلی تردد جاده‌ای کشور و همچنین مسیر زائران علی بن موسی‌الرضا (ع) نصیب سبزوار شده است وجود ندارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، قرار گرفتن در مسیر بیش از بیست میلیون مسافر شاید فرصتی باشد که برای هر شهر و منطقه‌ای رخ فراهم نباشد و مسئولان باید از این فرصت به شکلی استفاده کنند و رغبتی برای مسافران به وجود آوردند تا برای اقامت اسکان و یا بازدید از بناهای تاریخی و میراثی، سبزوار را به‌عنوان مقصد انتخاب کرده و این شعار را که سال‌ها ورد زبانشان شده است به‌عنوان سبزوار را از معبر به مقصد تبدیل کنیم عملیاتی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

اما همتی در بین مسئولان برای استفاده از این ظرفیت تاریخی، گردشگری و اقامتی سبزوار که به‌واسطه قرار گرفتن دریکی از شاهرگ‌های اصلی تردد جاده‌ای کشور و همچنین مسیر زائران علی بن موسی‌الرضا نصیب سبزوار شده است وجود ندارد و این پتانسیل‌ها یا به دست فراموشی سپرده ‌شده و یا از دست‌ می‌رود.

,

ابنیه تاریخی که در اثر فراموشی و عدم رسیدگی یا به زباله‌دان تبدیل‌شده و یا کلنگ تخریب بر بدنه آن‌ها نشسته است.

,


,
, ,

هرچند نگاه صرفاً مادی به موضوع، تنها دلیل حفظ مرمت و نگهداری از این بناها نیست چراکه آثار و ابنیه تاریخی جزئی از فرهنگ و نشان‌دهنده قدمت تاریخی منطقه و کشور است که باید برابر تمام مقررات در حفظ آن کوشا باشیم.

,

نمونه‌ای از این بناها تاریخی را در ورودی شهر سبزوار شاهد هستیم؛مکانی که می‌تواند نقطه عطفی برای حضور مسافران باشد تا علاوه بر بازدید از این بنای تاریخی؛ ابنیه و مکان‌های دیگر سبزوار نیز معرفی‌شده و از این فرصت استفاده شود.

,

میل خسرو گرد ازجمله بناهای تاریخی است که با قدمت 900 ساله خود همچنان استوار در ورودی شهر نظر هر مسافری را باید به خود جلب می‌کند اما این روزها و به علت عدم معرفی و رسیدگی مناسب نه‌تنها وضع مناسبی برای بازدید ندارد که بیم تخریب هرچه بیشتر آن نیز می‌رود.

,

بنایی که از دوره سلجوقی تاکنون در دوران مختلف حفظ ‌شده و امروزه گاهی دست‌خوش دست‌اندازی حفاران غیرمجاز شده  گاهی هم زخم یادگاری‌های ما بر تنش نشسته است.

,

     

, ,

پس‌ازاین تخریب‌ها اداره میراث به‌عنوان متولی اصلی در اقدامی جهادی با دیوار کردن ورودی این بنا سعی در حل موضوع  با یک ماشین آجر و ماسه کرده است که البته این راه‌حل نیز راه به‌جایی نبرده و افراد کلنگ به دست با تخریب بخش از این دیوار راه خود را مجدد بازکرده‌اند.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار در گفت‌وگو با خبرنگار ما در پاسخ به وضعیت فعلی بنای میل خسرو گرد گفت: با توجه به تصمیمات اداره کل میراث  فرهنگی چندین بنای تاریخی در حال واگذاری  به بخش خصوصی است و این بنا نیز در شرف واگذاری به بخش خصوصی در نوبت قرارگرفته است.

,

حسینی در ادامه با اشاره به اقدامات اداره میراث فرهنگی در خصوص نگهداری از این بناها ادامه داد: سرکشی و حفاظت به‌صورت مداوم از این بنا در دستور کار است.

,

وی بابیان اینکه اعتبار آن‌چنانی برای نگهداری و مرمت بناها وجود ندارد تنها را موجود، حفاظت از این بنا است.

,

هرچند که نبود اعتبار موضوع مهمی است اما شاید توجیهی مناسبی برای اقدامات صورت نگرفته در این بنا نباشد چراکه همان‌طور که رئیس میراث در مصاحبه خود عنوان کرده در حال حاضر تنها بازرسی و حفاظت از ابنیه را برعهده‌گرفته‌اند که شواهد امر نظیر تخریب بخشی از پله‌های ساختمان و حفاری‌های صورت گرفته نشان از این موضوع است که بنایی که بیش از 900 سال از قدمت آن می‌گذرد به دست فراموشی سپرده‌شده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه