اخبار داغ

یاداشت؛

پتروشیمی لردگان از توسعه تا آسیب زیست محیطی

پتروشیمی لردگان از توسعه تا آسیب زیست محیطی
اخیرا برخی از رسانه‌های مجازی در شهرستان لردگان از تلف شدن بیش از ۵۰ راس دام سبک گوسفند و محصولات یک پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمان در روستای «گرداب» بخش فلارد که در پایین دست پتروشیمی لردگان خبر دادند و گفتند که ورود پساب شیمیایی پتروشیمی به منابع آبی روستا، علت مسمومیت و تلف شدن گوسفندان و ماهیان است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ در روزهای اخیر تلف شدن بیش از 50 دام سبک در روستاهای پایین دست پتروشیمی لردگان واقع در منطقه فلارد نگرانی ها در مورد این مجتمع عظیم صنعتی را افزایش داد.

واحدهای پتروشیمی از بزرگترین صنایعی هستند که نقش اساسی آنها در اقتصاد کشور غیر قابل انکار است و در عین حال تأثیرات بسزایی بر زیست ‌بوم و وضعیت محیطی اطراف خود دارند، تأثیراتی که در صورت عدم مهار و پیش‌بینی پیشگیری های مناسب، به طور غالب تخریبی و بسیار خطرناکی همچون ایجاد پساب‌های شیمیایی، آلودگی صوتی، سوزاندن گازهای تفکیکی، جمع شدن مواد زائد شیمیایی، دفع زباله و مواردی از این دست، چالش‌ بزرگ زیست محیطی است که معمولاً در کنار واحد های نفتی و پتروشیمی پدید می آیند و در صورتی که مورد بررسی های دقیق و استاندارد ساز قرار نگیرند می توانند چالش آفرین باشند.

بنابراین اگر چه ساخت این مجتمع عظیم صنعتی یک امتیاز بزرگ و گام موثر برای توسعه شهرستان لردگان است اما خطرات احتمالی که محیط زیست این منطقه را با تهدید مواجه می کند موجب نگرانی بسیاری از اهالی و طبیعت دوستان شده است البته این نگرانی ها به این منظور نیست که ارزش های پتروشیمی لردگان را کمرنگ کرد در واقع بسیاری از منتقدین معتقدند طراحان و تصمیم گیران این مجتمع صنعتی قبل از شروع به کار ابتدا می بایست مشکلات زیست محیطی حاصل از فعالیت های پتروشیمی را حل می کردند تا امروز شاهد این اتفاقات همچون از بین رفتن دام، محصولات کشاورزی و طبیعت این منطقه نباشیم.

اگر خبر منتشر شده در فضای مجازی واقعیت باشد بسیار تعجب آور است که چرا مهندسان و طراحان این غول بزرگ صنعتی راهکاری برای تصفیه پساب های آلوده نداشته اند چرا که اگر حوضچه یا سیستم تصفیه پساب وجود دارد پس چگونه این مشکلات همچون تلف شدن دام های سبک در مناطق پایین دست صنایع پتروشیمی لردگان اتفاق افتاده است؟ یا اینکه چگونه این پساب های آلوده به این راحتی در منابع آبی روستای های منطقه رها شده است؟ امیدواریم مسئولین پتروشیمی لردگان پاسخ قانع کنند و البته منطقی در این رابطه داشته باشند و هر چه زودتر تدابیر لازم برای کاهش آسیب های زیست محیطی پتروشیمی شهرستان لردگان بیاندیشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,

عین علی بابامیر

انتهای پیام/

,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه