اخبار داغ

بیم و امید های فعالان هنر دست تمامی ندارد؛

خزان بهارستان صنایع دستی با جولان کرونا/ واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارند

خزان بهارستان صنایع دستی با جولان کرونا/ واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارند
بازار صنایع دستی در استان کردستان همواره جایگاه خوبی میان مردم داشته و مورد استقبال آنها قرار می‌گرفته است اما اخیرا پیچ‌و‌خم‌های دشواری گریبان‌گیر هنرمندانی شده که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، بازار صنایع دستی در استان کردستان همواره جایگاه خوبی میان مردم داشته و مورد استقبال آنها قرار می‌گرفته است اما اخیرا پیچ‌و‌خم‌های دشواری گریبان‌گیر هنرمندانی شده که در این عرصه فعالیت می‌کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

معضلات و مسائل پیش‌روی هنر صنایع دستی تنها مربوط به زمان شیوع کرونا نیست بلکه پیش از آن هم موارد متعددی بر سر راه رونق اقتصادی هنرمندان صنایع دستی قرار داشته است.

,

, ,

در برخی مواقع که حضور توریست و گردشگران در کشور و نیز استان کردستان کمرنگ می‌شد، صنایع دستی با مشکل فروش روبرو شده و به دنبال آن برخی موارد اقتصادی را نیز متحمل می‌شده است.

,

تهیه مواد اولیه مورد نیاز تولید از دیگر چالش‌هایی است که در زمان طولانی، مانع رونق تولید و فروش صنایع دستی شده است. گرانی مواد اولیه حاصل از مشکلات کلان اقتصادی کشور نیز بر قیمت صنایع دستی تاثیر داشته به طوری که رکود اقتصادی چشمگیری را در تولید و فروش صنایع دستی به دنبال داشته است.

,

به علاوه مشکلات بیمه، مالیات و غیره از دیگر مسائلی است که بر دوش هنرمندان حوزه صنایع دستی سنگینی کرده و تا حدودی باعث شده که افراد از کار خود دلسرد بشوند.

,

, ,

واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارند

, واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارند, واحدهای تولیدی حال و روز خوشی ندارند,

یکی از تولید کنندگان صنایع دستی در استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با اشاره به وضعیت نابسامان واحدهای صنفی در این اتحادیه اظهار داشت: واحدهای صنفی مربوط به صنایع دستی در وضعیت بسیار بدی قرار دارند چراکه فروشندگان ما با مشکلات زیادی روبرو هستند و متاسفانه هیچ‌گونه حمایت دولتی هم از آنها نشده است.

,

وی با بیان اینکه واحدهای تولیدی در استان کردستان این روزها حال و روز خوشی ندارند گفت: با شیوع بیماری کرونا بازار کاملا دچار رکود شده و درآمدها جوابگوی هزینه‌های زندگی و اجاره بهای مغازه نیست. بسیاری از مغازه‌ها و فروشگاه‌ها به حالت تعطیل  یا نیمه‌تعطیل درآمده و برخی صنعتکاران به ناچار تغییر شغل داده‌اند.

,

, ,

کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد

, کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد, کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد,

صنایع‌دستی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان‌های مرزی که دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است، از وجود آن بهره گیری کرد. اینها سخنان فرج نصرتی، کارشناس اقتصادی است.

,

 نصرتی می‌گوید: طی چند دهه گذشته بخش صنایع‌دستی در کردستان رونق خوبی گرفته و تعداد زیادی از نیروهای انسانی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و آثار هنرمندان و صنعتکاران کردستانی در سطح کشور و دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این نشان از ظرافت و کیفیت کار هنرمندان است. 

,

وی گفت: کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد، زیرا این استان از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار صنایع‌دستی برخوردار است، اما در حوزه فروش با مشکل مواجه هستیم. هرچند در چنین شرایطی که وضعیت بازار نامناسب است باید صنعتکاران از ظرفیت‌های فضای مجازی برای عرضه و فروش محصولات خود استفاده کنند.

,

, ,

برنامه های حمایتی در دوران کرونا 

, برنامه های حمایتی در دوران کرونا , برنامه های حمایتی در دوران کرونا ,

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان نیز با تایید سخنان تولیدکنندگان مبنی بر حاکم شدن رکود در بخش صنایع‌دستی پس از شیوع کرونا به ما می‌گوید: این رکود البته درحوزه تولید کمتر بوده و بیشتر در حوزه فروش و عرضه محصولات است و با توجه به این‌که سهم عمده بازار صنایع‌دستی را گردشگران و حضور محصولات در نمایشگاه‌ها تشکیل می‌دهد، افت شدید بازار را در این مدت شاهد بودیم.

,

اسماعیل مریوانی با اشاره به این‌که کردستان در حوزه صنایع‌دستی جایگاه خاصی دارد، می‌افزاید: ما تلاش کرده‌ایم به منظور حمایت از تولیدکنندگان اقدامات مناسبی انجام دهیم که بر همین اساس می‌توان به بیمه صنعتکاران اشاره کرد. آمار کل بیمه‌شدگان تامین اجتماعی در بخش صنایع‌دستی 4210 نفر است و بیمه آنها دارای مزایایی همچون از کارافتادگی، نقص عضو، بازنشستگی و مستمری فوتی است.  مدیرکل میراث فرهنگی کردستان ادامه می‌دهد: متقاضیان می‌توانند با اخذ معرفی‌نامه از ادارات، با مراجعه به کارگزاری‌های صندوق برای دریافت عضویت و بهره‌مندی از مزایای بیمه شغلی اقدام کنند.

,

, ,

 چراغ کم‌سوی صادرات

,  چراغ کم‌سوی صادرات,  چراغ کم‌سوی صادرات,

صادرات صنایع‌دستی به کشورهای همجوار نیز یکی از راهکارها برای رونق بازار این صنعت است که چراغ آن هم کم‌سو شده‌است. فرید ناصری یکی از فعالان این عرصه است که به ما می‌گوید: پیش از این تولیدات صنایع‌دستی را از صنعتکاران خریداری و بر اساس کیفیت و ارزش هنری آنها را به برخی استان‌های کشور و حتی کشورهای خارجی صادر می‌کردیم، اما مدت‌هاست که در این حوزه شاهد رکود هستیم؛ زیرا رکود اقتصادی جهانی است و بر درآمد همه مردم جهان تاثیر گذاشته و دیگر کسی قدرت خرید چنین محصولاتی را ندارد.

,

, ,

 ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فروش آنلاین

,  ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فروش آنلاین,  ضرورت استفاده از ظرفیت‌های فروش آنلاین,

صنایع‌دستی یکی از ظرفیت‌هایی است که می‌توان برای رونق اقتصادی و اشتغالزایی در استان‌های مرزی که دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است، از وجود آن بهره گیری کرد. اینها سخنان فرج نصرتی، کارشناس اقتصادی است.

,

 نصرتی می‌گوید: طی چند دهه گذشته بخش صنایع‌دستی در کردستان رونق خوبی گرفته و تعداد زیادی از نیروهای انسانی در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و آثار هنرمندان و صنعتکاران کردستانی در سطح کشور و دنیا حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این نشان از ظرافت و کیفیت کار هنرمندان است. کردستان در بحث مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار هیچ‌گونه مشکلی ندارد، زیرا این استان از بهترین و با کیفیت‌ترین مواد اولیه برای ساخت و تولید آثار صنایع‌دستی برخوردار است، اما در حوزه فروش با مشکل مواجه هستیم. هرچند در چنین شرایطی که وضعیت بازار نامناسب است باید صنعتکاران از ظرفیت‌های فضای مجازی برای عرضه و فروش محصولات خود استفاده کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه