اخبار داغ

آغاز رسمی فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها از امروز؛

«نه» دانشگاه‌های بزرگ به شروع زودهنگام ترم کرونایی

«نه» دانشگاه‌های بزرگ به شروع زودهنگام ترم کرونایی
نیم سال اول تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ در حالی از امروز شنبه ۱۵ شهریور سال جاری به صورت رسمی آغاز می شود که به دلیل شیوع کرونا ویروس در کشور، دانشجویان برای دومین ترم متوالی برخلاف روند مرسوم سالهای گذشته از حضور فیزیکی در فضای آموزش محروم هستند و با کمک ابزارهای الکترونیکی در کلاس‌های درس حاضر خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در جلسه ۳۱ خرداد ماه ستاد ملی مقابله با کرونا رییس جمهور اعلام کرد فعالیت ‌آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی کشور باید از 15 شهریور فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کنند بر این اساس دانشگاه ها در نیم سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در حالی پذیرای دانشجویان و مشتاقان علم و دانش هستند که شیوع کرونا ویروس آنها را برای دومین ترم متوالی از حضور در کلاس های درس و آموزش محروم نموده و این دانشجویان مجبور هستند برخلاف روند مرسوم سال‌های گذشته از پشت قاب های مجازی و الکترونیکی اولین روز آموزشی ترم جدید خود را تجربه کنند.

اواخر سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کووید 19، فعالیت های آموزش حضوری تمامی سطوح در کشور تعطیل اعلام شد  و در پی آن بسیاری از دانشگاه‌های کشور اعلام کردند که آموزش را متوقف نکرده و دانشجویانشان در خانه و به شیوه آموزش مجازی به تحصیل ادامه می‌دهند. بر این اساس دو وزارتخانه علوم و بهداشت با انعطاف کامل در قوانین و مقررات آموزشی خود بخشنامه‌های متعددی را به منظور تسهیل روند آموزش مجازی و همراهی با دانشجویان در شرایط فعلی صادر کرد و براین اساس دانشگاه ها مختار شدند برحسب شرایط خود ترم گذشته را بدون وقفه به بایان برسانند و دانشجویان کمترین آسیب را از شرایط ناشی از شیوع کرونا ویروس متحمل شوند.

با ادامه دار شدن شیوع کرونا ویروس و در آستانه سال تحصیلی جدید، وزارت علوم اعلام کرد ترم تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ نیز همانند ترم گذشته و با همان قوانین و مقررات اعلام شده به شکل مجازی و در برخی موارد به صورت ترکیبی(مجازی-حضوری) برگزار می شود.

در همین راستا دکتر منصور غلامی وزیر علوم در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری کنکور در مصلای تهران تاکید کرد: همه ما دعا می کنیم که شرایط شیوع کرونا و روند کنترل آن بهبود پیدا کند و بتوانیم همه دانشجویان را در محیط دانشگاه مجددا ببینیم اما شروع ترم دانشگاه ها از ۱۵ شهریور قطعی است. چون آموزش دانشگاه ها به شکل مجازی است و ما تجربه نیمسال قبل را نیز داریم عملا کلاس های خود را از همان ۱۵ شهریور آغاز خواهیم کرد.

وی در خصوص تعداد خوابگاه‌ها و وضع رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نیز تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید در این خصوص مدیریت لازم را داشته باشند و مدیریت به صورت صحیح باید انجام شود.

امکان حضور دانشجویان دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی

دکتر غلامی همچنین در آخرین نشست خبری خود که در مرداد ماه برگزار شد در خصوص وضعیت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز تاکید کرد: دانشجویان پذیرفته شده سال‌های قبل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که واحدهای عملی دارند به ویژه دانشجویان تحصیلات تکمیلی وضعیت تحصیلی‌شان به این شکل است که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دوره‌ای را برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌ها به منظور انجام تحقیقات و گذراندن واحدهای عملی اختصاص بدهند که البته این تصمیم‌گیری‌ها به دانشگاه‌ها واگذار شده است که براساس برنامه‌ها، ضرورت‌ها و امکانات خود می‌توانند در این زمینه تصمیم‌گیری کنند بنابراین ما سال آینده یک نیم سال ترکیبی خواهیم داشت.

وضعیت نو دانشجویان

وزیر علوم همچنین در خصوص نحوه آموزش دانشجویان در ترم جاری نیز تصریح کرد: با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا ویروس و براساس اعلام وزارت بهداشت در این زمینه، بنابراین به احتمال قریب به یقین ترم پیش‌رو به صورت آموزش مجازی خواهد بود و با تنظیمی که روی تعداد واحدهای دانشجویان جدیدالورود خواهد گرفت این دانشجویان ترم اول خود را به شکل مجازی برگزار خواهند کرد البته یک طرحی را نیز داریم که اگر شرایط مناسب باشد چند هفته دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه‌ها پذیرش شوند تا این دانشجویان با حضور در دانشگاه‌ها از فضای دانشگاه‌ها و گروه‌های دانشگاهی آشنا شوند. در این شرایط نیز کسانی که غیربومی باشند سیستم خوابگاهی برای آنها به صورت سرویس هتلینگ ارائه خواهد شد و تغذیه نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به این دانشجویان داده خواهد شد.

شیوه آموزش مقاطع تحصیلی

در همین رابطه دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در تشریح نحوه و جزئیات برگزاری سال تحصیلی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد: دانشگاه ها طی شش ماه گذشته مجموعه ای از فعالیت های آموزشی به شکل مجازی را به شکل کاملا فشرده انجام دادند و  زیرساخت یادگیری الکترونیکی در این مراکز بسیار افزایش یافته است. بنابراین امیدوار هستیم با کسب تجربه از فعالیت های چند ماه گذشته بتوانیم ترم آینده را با  آمادگی بیشتری شروع کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در ماه های گذشته به منظور آموزش، ترویج و فرهنگ سازی در حوزه آموزش الکترونیکی در دانشگاه ها صدها سند، جزوه آموزشی و فیلم آموزشی  در دسترس علاقمندان، استادان و دانشجویان قرار گرفته است. ضمن اینکه چندین نشست تخصصی و همایش های علمی، فنی و کاربردی در این زمینه برگزار نمودیم که مجموعه این فعالیت ها فضا را برای برگزاری آموزش مجازی در ترم آینده فراهم می کند تا دانشگاه ها با آمادگی بیشتری وارد ترم آینده شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع کرونا ویروس و پیش بینی هایی که در وزارت بهداشت و متخصصین این حوزه انجام داده اند به نظر می رسد آموزش حضوری در دانشگاه ها همانند ترم قبل منتفی است لذا از شنبه ۱۵ شهریور ماه که  ترم جدید شروع می شود است، همه دانشگاه ها آمادگی داشته باشند که دروس خود را با محوریت آموزش الکترونیکی آغاز کنند.

وی از ابلاغ شروع ترم جدید از روز شنبه ۱۵ شهریور ماه به تمامی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خبر داد و گفت: شروع تحصیلی سال جدید به شکل الکترونیک از ۱۵ شهریور به همه دانشگاه ها ابلاغ شده است؛ البته در دانشگاه هایی که امکان تشکیل کلاس های حضوری وجود داشته باشد اعلام شده است که کلاس های خود را به شکل ترکیبی(حضوری-مجازی) برگزار کنند.

خاکی صدیق تاکید کرد: در اکثر دوره های کارشناسی آموزش به شکل مجازی برگزار می شود و در دوره های تحصیلات تکمیلی نیز در بخش هایی که دروس کارگاهی و عملی وجود دارد وامکان تشکیل کلاس های حضوری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی وجود داشته باشد، کلاس ها به شکل ترکیبی برگزار خواهند شد.

وضعیت اسکان در خوابگاه‌ها

همچنین دکتر مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان  به برنامه وزارت علوم در خصوص نحوه  اسکان دانشجویان در خوابگاه‌های دانشجویی همزمان با آغاز سال تحصیلی اشاره کرد و افزود: همان طور که اعلام شده در ترم جدید آموزش به شکل ترکیبی یعنی حضوری و مجازی خواهد بود و برای بخش‌هایی نظیر واحدهای عملی، پایان‌نامه‌ها و امور مربوط به آزمایشگاه‌ها طبیعتا باید پیش‌بینی حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها صورت بگیرد. در این میان مساله اصلی ظرفیت پذیرش دانشجویان خوابگاهی است که باید به شکل مطمئن این اسکان در خوابگاه‌ها انجام گیرد تا دانشجویان دچار مشکل نشوند.

دکتر صدیقی همچنین تأکید کرد: جمع‌بندی دانشگاه‌ها در خصوص نحوه اسکان دانشجویان خوابگاهی برای ترم جاری این بود که ما حداکثر بتوانیم ۴۰ درصد ظرفیت خوابگاهی را برای پذیرش دانشجویان در ترم جاری آماده کنیم زیرا بیشتر از این امکان پذیرش وجود ندارد. البته این ظرفیت ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها ۲۰، ۳۰ یا حتی ۴۰ باشد اما قطعا ما بیشتر از ۴۰ درصد دانشجویان را در خوابگاه‌ها پذیرش نخواهیم کرد.

وی با بیان اینکه حضور دانشجویان در خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام خواهد گرفت، گفت: ما پیش‌بینی‌های لازم را برای اجرای این پروتکل‌ها انجام دادیم حتی ضدعفونی خوابگاه‌ها روزانه و یا گاهی دو بار در روز نیز انجام خواهد گرفت و دستورالعمل بهداشتی ما در ترم جای نیز همان دستورالعمل اعلام شده قبلی است. بنابراین دانشگاه‌ها باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که اگر دانشجوی خوابگاهی دارند حضور همه آن‌ها در خوابگاه در یک زمان اتفاق نیفتد.

تغذیه دانشجویان

دکتر صدیقی در خصوص برنامه وزارت علوم برای تغذیه دانشجویان ترم جدید نیز گفت: تغذیه دانشجویان در ترم جدید در اولویت خدمات ما نیست. فقط پیش‌بینی تغذیه برای دانشجویان خوابگاهی انجام خواهد گرفت و این تغذیه به شکل پک و بسته‌بندی در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: دانشجویانی که در دانشگاه‌ها حضور دارند می‌توانند از طریق رستوران‌های مکمل غذای مورد نیاز خود را تهیه کنند.البته یارانه قیمت غذا در این رستورانها افزایش می یابد و هر دانشگاه در مورد افزایش میزان یارانه خودش تصمیم می گیرد.

به دنبال اعلام مسئولان وزارت علوم و مشخص شدن تکلیف دانشگاه ها برای نیمسال کرونایی پیش رو، برخی دانشگاه های بزرگ کشور برنامه های خود را برای سال تحصیلی جدید اعلام کردند که جزئیات آن به این شرح است:

دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر اعلام کردند ثبت نام دانشجویان تحصیلات تکمیلی این دانشگاه برای نیمسال اول ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه انجام می شود.

براساس اعلام دانشگاه شروع کلاس ها نیز از شنبه ۲۹ شهریور ماه خواهد بود و حذف و اضافه در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۶ و ۷ مهرماه انجام می شود.

هفته پایانی کلاس ها از شنبه ۱۳ دی ماه الی چهارشنبه ۱۷ دی ماه اعلام شده و امتحانات پایان ترم قرار است شنبه ۲۰ دی ماه الی ۲ بهمن برگزار شود.

همچنین براساس تقویم آموزشی دوره کارشناسی، ثبت نام دانشجویان در روزهای شنبه و یکشنبه ۲۲ و ۲۳ شهریور ماه انجام می پذیرد و پس از آن کلاس ها ۲۹ شهریور ماه آغاز خواهد شد.فرایند حذف و اضافه نیز در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱ و ۲ مهرماه انجام می شود.

دانشگاه خوارزمی

بر اساس تقویم آموزشی نیمسال جدید دانشگاه خوارزمی انتخاب واحد دانشجویان برای ترم تحصیلی مهر ماه از ۱۵ شهریور ماه آغاز می‌شود و این مهلت تا ۱۹ ماه ادامه دارد.همچنین ۱۹ تا ۲۰ شهریور ماه نیز به عنوان مهلت زمانی مجدد برای انتخاب واحد با تأخیر در نظر گرفته شده است. بنابراین کلاسهای آموزشی مهرماه دانشجویان دانشگاه خوارزمی از ۲۲ شهریور ماه سال ۹۹ آغاز خواهد شد.

امکان حذف و اضافه دو درس دانشجویان ویژه کارشناسی دانشگاه خوارزمی  از ۲۹ شهریورماه آغاز می‌شود و تا بیست و دوم مهر ادامه دارد. همچنین  دانشجویان دوره کارشناسی نیز ۸ تا ۱۲ آذر ماه سال ۹۹  می‌توانند نسبت به حذف اضطراری یک درس اقدام کنند.

دانشگاه صنعتی شریف

معاونت آموزشی دانشگاه صنعتی شریف نیز اعلام کرد که ثبت نام دانشجویان کارشناسی شامل دانشجویان ورودی ۹۸ و قبل از آن، از روز ۱۵ شهریور آغاز می شود و تا روز سه شنبه ۱۸ شهریور ادامه دارد.

همچنین ثبت نام دانشجویان تحصیلات تکمیلی یعنی ورودی ۹۸ و ماقبل نیز از روز چهارشنبه ۱۹ شهریور آغاز می شود و تا روز شنبه ۲۲ شهریور ماه ادامه خواهد داشت.

دانشگاه صنعتی شریف به دانشجویان خود تاکید کرده است که آخرین مهلت تقاضای مرخصی تحصیلی روز سه شنبه ۸ شهریور اعلام شده و کلاس ها در این نیمسال تحصیلی از ۲۹ شهریور آغاز می شود و تا ۱۴ دی ماه ادامه دارد.

دانشگاه تهران

براساس تقویم آموزشی نیم سال اول تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشگاه تهران ثبت نام نیم سال مهر دانشجویان این دانشگاه برای کلیه مقاطع تحصیلی از هشتم شهریور ماه آغاز و این مهلت به مدت یک هفته یعنی تا ۱۵ شهریور ماه ادامه دارد.

همچنین کلاس‌های آموزشی دانشجویان دانشگاه تهران برای نیم سال آینده از ۲۹ شهریور ماه آغاز می‌شود. و دانشجویان از ۱۲ تا ۱۴ مهر به مدت سه روز می‌تواند نسبت به حذف و اضافه خود اقدام کنند.

براساس اعلام دانشگاه تهران امتحانات میان ترم دانشجویان دانشگاه تهران در ترم آینده از ۱۷ آبان آغاز و  ۲۸ پایان می‌یابد و ۲۴ دی پایان  کلاس‌های نیم سال اول دانشجویان اعلام شده است. به طوری که امتحانات نهایی ترم نیز از ۲۵ دی ماه آغاز می‌شود و این مهلت تا ۹ بهمن ادامه دارد.

دانشگاه شهید بهشتی

همچنین دانشگاه شهید بهشتی نیز اعلام کرد که ثبت نام دانشجویان برای ترم جدید از ۱۵ شهریور آغاز می‌شود و کلاس‌ها براساس تقویم آموزشی دانشگاه دایر خواهند شد. براساس پیش بینی‌ها، دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد ورودی جدید اواخر مهر یا اوایل آبان از سوی سازمان سنجش به دانشگاه معرفی خواهند شد و براین اساس این دانشجویان ترم خود را با شش هفته تاخیر آغاز خواهند کرد.

 کلاس های دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در نیم سال اول به صورت فشرده خواهد بود به این صورت که دانشجویان، نیمسال تحصیلی را به جای ۱۶ هفته در ۱۰ هفته طی خواهند کرد؛ در دوره کارشناسی نیز ۱۲ واحد درسی به دانشجو ارائه می شود و دانشجویان به ازای هر واحد درسی یک ساعت و نیم در کلاس غیرحضوری شرکت خواهند کرد.

دانشگاه تربیت مدرس

دانشگاه تربیت مدرس زمان انتخاب واحد و آغاز نیمسال اول سال تحصیلی۱۴۰۰-۱۳۹۹ برای دانشجویان ورودی ۹۹-۹۸ و قبل از آن، از ۱۵ تا ۱۹ شهریور ماه اعلام و تاکید کرد کلاس های این گروه دانشجویان از ۲۹ شهریور شروع می شود.

طبق تقویم دانشگاه مذکور، حذف و تعویض دروس ۱۳ و ۱۴ مهرماه و پایان کلاس های این دسته از دانشجویان ۱۷ دی برنامه ریزی شده است. پذیرش و آغاز کلاس های دانشجویان نو ورود به دلیل تعویق آزمون های ورودی دانشگاه ها در همه مقاطع تحصیلی منوط به زمان اعلام نتایج نهائی پذیرفته شدگان بوده و متعاقبا اعلام خواهد شد.

سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه خواهد بود؟

همزمان با شروع سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم بزشکی کشور نیز آموزش رسمی دانشجویان را امروز ۱۵ شهریور آغاز می کنند در این رابطه دکتر علی اکبر حق‌دوست اظهار کرد: شروع  سال تحصیلی جدید دانشجویان علوم پزشکی از امروز شنبه به همه دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است البته به دلیل اینکه ترم تابستانی برخی دانشگاه ها طول کشیده است در نتیجه این مراکز بسته به شرایطی که دارند ممکن است شروع سال تحصیلی ترم جاری خود را چند روزی به تاخیر بیندازند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین در خصوص شیوه برگزاری کلاس های آموزشی دانشجویان علوم پزشکی در ترم جدید نیز خاطرنشان کرد: تصمیم داریم دانشگاه ها کلاس های آموزشی خود را به صورت تلفیقی یعنی مجازی و حضوری برگزار کنند. دانشگاه هایی که از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت ثابت‌تری داشته باشند می‌توانند کلاس‌های عملی را به شکل حضوری برگزار کنند.

دکتر حق دوست با بیان اینکه خط و مشی دانشگاه‌های علوم پزشکی برای ترم جاری مشخص شده است، گفت:حتی ممکن است برخی دانشگاه ها به خصوص در رشته های پزشکی سال تحصیلی خود را به شکل حضوری آغاز کنند.

وی با بیان اینکه سال تحصیلی دانشجویان جدیدالورود در عمده رشته ها از بهمن ماه شروع می شود تا دانشگاه ها در ترم جاری کمی خلوت تر باشند اما ما حتما به صورت مختصر ورودی آبان نیز خواهیم داشت. به طور کلی نحوه پذیرش این دانشجویان در دانشگاه های مختلف متفاوت است.

 اگر چه بنا بر تاکید رییس جمهور و ابلاغ وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ترم جدید دانشگاه ها باید از امروز به صورت رسمی شروع شود اما با  وجود این تاکیدات، بسیاری از دانشگاه‌ها  به دلایلی از جمله طولانی شدن ترم تابستانی آمادگی لازم برای شروع آموزش ترم جدید از امروز را ندارند و تقویم آموزشی خود را طبق روند مرسوم ترم‌های قبل تدوین کرده اند به طوریکه نیم سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ در این دانشگاه‌ها با تاخیر دوهفته‌ای از همان پایان شهریور ماه شروع خواهد شد.

انتهای پیام/ا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, امکان حضور دانشجویان دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی, امکان حضور دانشجویان دارای واحدهای عملی و آزمایشگاهی,
,
,
,
, وضعیت نو دانشجویان, وضعیت نو دانشجویان,
,
,
,
, شیوه آموزش مقاطع تحصیلی, شیوه آموزش مقاطع تحصیلی,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, وضعیت اسکان در خوابگاه‌ها, وضعیت اسکان در خوابگاه‌ها,
,
,
,
,
,
,
,
, تغذیه دانشجویان, تغذیه دانشجویان,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه صنعتی امیرکبیر, دانشگاه صنعتی امیرکبیر,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه خوارزمی, دانشگاه خوارزمی,
,
,
,
,
,
, دانشگاه صنعتی شریف, دانشگاه صنعتی شریف,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه تهران, دانشگاه تهران,
,
,
,
,
,
,
,
, دانشگاه شهید بهشتی, دانشگاه شهید بهشتی,
,
,
,
,
,
, دانشگاه تربیت مدرس, دانشگاه تربیت مدرس,
,
,
,
,
,
, سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه خواهد بود؟, سال تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی چگونه خواهد بود؟,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع:ایسنا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه