اخبار داغ

گزارشی از آغاز متفاوت سال تحصیلی جدید؛

از دغدغه‌های کرونایی دانش آموزان و والدین تا ساز ناکوک زیرساخت‌های تحصیل آنلاین/ نسخه جدید شاد سردرگمی‌ها را پایان می‌دهد؟

از دغدغه‌های کرونایی دانش آموزان و والدین تا ساز ناکوک زیرساخت‌های تحصیل آنلاین/ نسخه جدید شاد سردرگمی‌ها را پایان می‌دهد؟
سال تحصیلی99_1400 درست زمانی که خانواده ها در انتظار آموزشهای مجازی بودند در تصمیمی غیرمنتظره با فراخوان حضور دانش آموزان در مدارس آغاز شد و باعث شوکه شدن خانواده ها شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، سال تحصیلی امسال با رنگ و بویی متفاوت در حالی آغاز شد که میهمانی ناخوانده هفت ماه بر آرامش مردم سایه انداخته است و گویی قصد رفتن ندارد و باتوجه به اینکه آموزش حذف شدنی نیست ناچارا باید با تغییر رویکرد ادامه پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصراترک,

از ابتدای فروردین سال جاری با بهره برداری از اپلیکیشن شاد، آموزش مجازی در کشور کلید خورد، استفاده از این سامانه در ابتدا با مشکلاتی نرم افزاری و سخت افزازی از جمله نبود گوشی، تبلت و اینترنت برای دانش آموزان غم را مهمان خانواده هایی زیادی کرد.

بطوری که در استان خراسان شمالی 40 درصد از دانش آموزان که شامل جمعیت 70 هزار نفری می شد از استفاده اپلیکیشن شاد محروم شدند.

,
,
,

براین اساس در سال تحصیلی جدید نرم افزار شاد ارتقا پیدا کرد و با افزودن قابلیت هایی متفاوت در روز پنج شنبه 13 شهریور ماه به بهره برداری رسید، از طرفی با برقرار شدن طرح اتصال تمامی مدارس استان به اینترنت رایگان، شرایط بهره مندی از این اپلیکیشن راحتتر شد اما همچنان گروه زیادی از دانش آموزان به دلیل نبود گوشی یا تبلت امکان استفاده از این اپلیکیشن را ندارند.

,

در کنار این مشکلات، استرس و نگرانی ایجاد شده در بین خانواده ها برای حضور فرزندانشان در محیط مدرسه به معضلی دیگر در این سال تحصیلی تبدیل شده است.

اعلام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر اینکه برگزاری کلاس ها در مناطق مختلف کشور، متناسب با شرایط آن مکان برگزار خواهد شد مسکنی بر این اضطراب ها بود تا اینکه یک روز مانده به آغاز بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش با رد کردن برگزاری کلاس ها در سه حالت مناطق سفید و نارنجی و قرمز شوکی عجیب را بر خانواده ها وارد کرد و فراخوان برگزاری کلاس ها در تمامی مناطق را صادر کرد.

,
,
,

روز گذشته 15 شهریور اولین روز از سال تحصیلی جدید آغاز شد و دانش آموزان در بسیاری از مدارس حضور پیدا کردند اما این سوال و نگرانی همچنان وجود دارد که چگونه در استان هایی همچون خراسان شمالی که به لحاظ  انتشار ویروس کرونا همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد، چنین تصمیمی گرفته شده است.

, .,

 

,

تجمع ایجاد شده در روز اول بازگشاییمدارس نگرانی خانواده ها را چندبرابر کرد

, تجمع ایجاد شده در روز اول بازگشاییمدارس نگرانی خانواده ها را چندبرابر کرد, تجمع ایجاد شده در روز اول بازگشاییمدارس نگرانی خانواده ها را چندبرابر کرد,

ولی پور مادری که دخترش در مقطع چهارم ابتدایی باید به مدرسه برود گفت: فرزندم را در این شرایط به مدرسه نمی فرستم زیرا سلامتی اش خیلی مهم است، این تصمیم آموزش و پرورش تاسف دارد، در حالی که دائم اعلام می شود به پارک و میهمانی نرویم از سوی دیگر اقدام به برگزاری کلاس های حضوری می کنند.

, .,

آراسته، مادری که دو دختر او در پایه های سوم و ششم ابتدایی تحصیل می کنند، گفت: امروز به همراه دخترانم برای آغاز سال تحصیلی در مدرسه حضور پیدا کردیم اما واقعا محیط مدرسه شلوغ بود و تجمعی که دیده می شد، استرس من را همچون سایر خانواده ها چندبرابر کرد.

, .,

باقری، پدری که فرزندش در پایه اول ابتدایی تحصیل می کند، گفت: من یک کارگر هستم و تهیه گوشی یا تبلت برای من مقدور نیست، به هر جا سر زده ام با این شرایط بازار کسی اقدام به فروش گوشی با شرایط اقساطی نکرد و باتوجه به اینکه پسرم کلاس اول است مانده ام با این شرایط چکار کنم که از درسش عقب نیفتد.



 

, .,
,
,
, ,
,

2600 نوآموز کلاس اولی برای سنجش نوبت گیری نکرده اند

, 2600 نوآموز کلاس اولی برای سنجش نوبت گیری نکرده اند, 2600 نوآموز کلاس اولی برای سنجش نوبت گیری نکرده اند, 2600 ,

عصمت بدخشان، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان شمالی با اشاره به اینکه براساس آمار اعلام شده ثبت و احوال تعداد کل دانش آموزان کلاس اولی استان خراسان شمالی 19 هزار و 102 نفر بوده است، گفت: تاکنون تعداد 18 هزار و 825 دانش آموز کلاس اولی در سامانه سناد ثبت نام کرده اند.

, .,

وی با اشاره به اینکه امسال باتوجه به شرایط کرونا ، سنجش نوآموزان کلاس اولی طولانی تر شده، افزود: از مجموع دانش آموزان پایه اول استان 16 هزار و 166 نفر اقدام به نوبت گیری در سامانه جهت سنجش کرده اند که از این تعداد 12 هزار و 841 نفر سنجش شده اند.

, .,

بدخشان اضافه کرد: دانش آموزانی  که در سامانه سناد ثبت نام کرده اند، ثبت نامشان رسمی و مورد تایید است، اما شرط تایید نهایی ثبت نام سنجش دانش آموزان است، زیرا تعدادی از دانش آموزان نیاز به حضور در آموزشگاه های خاص دارند و بنابراین،  غربالگری باید انجام شود که متناسب با تشخیص و ارزیابی به مدارس هدایت می شوند.

, .,

وی یادآور شد: از 15 شهریور بازگشایی مدارس انجام گرفته است اما تا پایان مهر ماه سنجش دانش آموزان نهایی می شود.

, .,

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری، آموزش به صورت ترکیبی است،گفت: با وجود اینکه اعلام شده کلاسها حضوری برگزار شود اما رسانه، فناوری و محتوای الکترونیکی در آموزش که در سال تحصیلی گذشته تجربه شد، فرصت نابی است که نباید از دست رود  بنابراین در کنار آموزش حضوری، آموزش مجازی را نیز در شبکه شاد خواهیم داد.

, .,

بدخشان با بیان اینکه خانواده هایی که دانش آموز کلاس اولی دارند،  نگران آموزش فرزندانشان هستند، اظهارداشت: برنامه در نظر گرفته شده برای این دانش آموزان از 15 شهریور تا اول مهر آشنایی با محیط یادگیری در برنامه و فضای مدرسه و شناخت معلم است.

, .,

وی ادامه داد: در اپلیکشین شاد، محتوا برای دوره ابتدایی از پایه اول تا ششم دبستان، توسط معلمان به صورت درس به درس آماده و بارگذاری شده است که دانش آموزان به راحتی می توانند از این قابلیت استفاده کنند.

, .,



,
,
, ,

آموزش حضوری درمدارس جایگزینی ندارد

, آموزش حضوری درمدارس جایگزینی ندارد, آموزش حضوری درمدارس جایگزینی ندارد,

بدخشان با بیان اینکه آموزش حضوری بخصوص در دوره ابتدایی جایگزینی ندارد، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده و وضعیت انتشار ویروس کرونا ، تابع ستاد ملی کرونا هستیم و به خانواده آرامش خاطر می دهیم که آموزش های بارگذاری شده در این سامانه کامل و جامع است.

, .,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه آموزش در سال جاری به صورت یادگیری تلفیقی است، گفت: از روز گذشته تمامی محتواها در اختیار دانش آموزان در شبکه شاد قرار گرفته و  دانش اموزان می توانند با بهره گیری از شبکه شاد، شبکه آموزش و آموزشهای حضوری با رعایت پروتکل ها تحصیلشان را ادامه دهند.

, .,

وی یادآور شد: برای دانش آموزانی که به شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند، محتوای آموزشی به صورت لوح فشرده در تمامی پایه ها آماده شده است که به مدارس ارسال شده تا در اختیار دانش اموزان قرار گیرد، علاوه بر این درسنامه هایی متناسب با آموزش های محتوای الکترونیکی نیز برای آنها آماده شده است.

, .,

بدخشان تعداد راهبران آموزشی در خراسان شمالی را 80 نفر اعلام کرد و گفت: طی هفته گذشته شیوه نامه بازگشایی مدارس و رویکردها اعلام شده است که توسط راهبران برای مدارس روستایی و مدیران ابلاغ شود.

, .,

وی گفت: مسئول اصلی ارائه برنامه آموزش برای فرآیند یادگیری شورای مدرسه است و شورای مدرسه تصمیم می گیرد که برنامه آموزشی باتوجه به شرایط مدرسه براساس چه نکاتی ارائه شود.

, .,

وی گفت: علاوه بر این راهبران ویژه برای مناطق سیار عشایری در نظر گرفته شده اند که رصد می کنند و پیگیر آموزش دانش آموزان هستند، همچنین پیش بینی درسنامه، محتوای اموزشی، شبکه آموزش برای آنها انجام شده است.

, .,

بدخشان با اشاره به اینکه سه درصد از دانش آموزان کل دوره ابتدایی را دانش آموزان عشایری تشکیل می دهند، گفت: تعداد این دانش آموزان سه هزار و 100 نفر است که باتوجه به اینکه مدارس عشایری معمولا جمعیتشان زیر 10 نفر است کلاس ها به صورت حضوری برگزار خواهد شد.

, .,

بدخشان تعداد کل دانش آموزان مقطع ابتدایی سال گذشته را 102 هزار و 123 نفر اعلام کرد و ادامه داد: براساس آمار کلاس اولی های امسال پیش بینی بر این است که 400 تا 600 دانش آموز به این تعداد اضافه شود.

, .,

این مقام مسئول با بیان اینکه پالایش دقیق دانش آموزان تا انتهای مهر ماه از طریق سامانه سناد مشخص می شود، خاطرنشان کرد: هدف ما این است که دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان وجود نداشته باشد.

, .,

وی ادامه داد: براساس آمار اعلام شده از ثبت احوال این امر در دستور پیگیری و اجرا است که تمامی مدارس در تمامی نقاط نسبت به اسامی که برای آنها ارسال شده است پیگیر باشند.

, .,



,
,
, ,


7500 دانش آموز برای کتاب درسی ثبت نام نکردند

,
, 7500 دانش آموز برای کتاب درسی ثبت نام نکردند, 7500 دانش آموز برای کتاب درسی ثبت نام نکردند, 7500 ,

قنبرعلی خوش آیینه معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصر اترک با اشاره به اینکه پیش بینی شده است که تعداد دانش آموزان سال تحصیلی جاری 180 هزار نفر در استان باشد، گفت: تاکنون 176 هزار و 500 نفر ثبت نام شده اند و سه هزار و 500 دانش آموزی که اقدام نکرده اند بیشتر مربوط به گروه دانش آموزان روستایی هستند که برای ارتقا پایه تحصیلی به مدرسه مراجعه نداشته اند.

, .,

وی با اشاره به اینکه کتاب های درسی به تعداد دانش آموزان، وارد استان شده است و کمبودی در این مورد نیست، گفت: براساس آخرین آمار دریافتی 172 هزار و 500 ثبت سفارش کتاب درسی انجام شده است.

, .,

خوش آیینه  با بیان اینکه کتاب تمامی مقاطع تحصیلی از طریق مدارس توزیع شد، گفت: کتاب ها به مدارسشان تحویل و از روز گذشته در اختیار دانش آموزان و خانواده ها قرار گرفت.

, .,

معاون پژوهشی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش  استان خاطرنشان کرد: تاکنون 7 هزار و 500 دانش آموز نسبت به ثبت سفارش کتاب درسی اقدام نکرده اند که تا 20 شهریور ماه نهایی خواهد شد.

, .,

وی با اشاره به اینکه در دوره های ابتدایی و متوسطه اول و دوم حداکثر هزینه خرید کتاب 45 هزار تومان است و به میزانی نیست که خانواده ها امکان تامین آن را نداشته باشند، گفت: در صورتی که خانواده ای توانایی مالی تامین کتاب را نداشته باشد، می تواند با مدیر مدرسه در میان بگذارد تا از ظرفیت مدرسه و خیران استفاده شود.

, .,

خوش آیینه گفت: قطعا در هیچ مدرسه ای، دانش آموزی نخواهد بود که به خاطر مشکلات مالی بدون کتاب باشد مگر اینکه خانواده مشکل را با مدرسه در میان نگذاشته باشند و مدرسه در جریان نباشد.

, .,



,
,
, ,


اتصال 1444 مدرسه خراسان شمالی به طرح اتصال اینترنت

,
, اتصال 1444 مدرسه خراسان شمالی به طرح اتصال اینترنت, اتصال 1444 مدرسه خراسان شمالی به طرح اتصال اینترنت,

فرامرز صدقی، رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش خراسان شمالی  در ادامه با اشاره به اینکه اپلیکیش شاد دو با پیدا کردن ارتقا از روز پنج شنبه هفته گذشته رونمایی و آماده استفاده شده است، گفت: یکی از نگرانی‌های خانواده ها برای استفاده کردن از شاد احراز هویت دانش آموزان بود که این پیچیدگی در نسخه جدید رفع شده است.

, .,

وی ادامه داد: در صورتی که مدیران مدرسه در سامانه سناد که مرجع تصمیم‌گیری برای زیرسامانه های آموزش و پرورش است کارشان را به درستی انجام دهند، فرد در هنگام ورود به سامانه شاد دو اطلاعاتش از سامانه سناد دریافت می شود و احراز هویت به راحتی انجام خواهد شد.

, .,

صدقی اشاره کرد: همچنین در نسخه جدید اپلیکیشن شاد کیفیت و سرعت شبکه شاد با افزایش پهنای باند و افزایش تعداد سرورها حل شده است.

, .,

وی همچنین امکان ایجاد فضای تعاملی بین دانش آموزان و معلمان، ایجاد صفحه شخصی برای معلم، خدماتی از جمله حضور و غیاب، ارسال و دریافت هوشمند تکالیف، ارزشیابی آخر سال دانش اموزآن، بارگذاری محتوای الکترونیک به صورت دسته بندی شده را بخشی از قابلیت های جدید این نرم افزار اعلام کرد.

, .,

صدقی یکی ازدغدغه های خانواده ها و مدارس را هزینه بالای اینترنت خواند و گفت: با دستور ریاست جمهور اینترنت برای معلمان مدارس دولتی و دانش آموزان جهت استفاده از اپلیکیشن شاد رایگان شد.

, .,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی مدارس خراسان شمالی از طریق طرح اتصال، دارای اینترنت رایگان هستند، گفت: در استان خراسان شمالی تا نیمه اول شهریور ماه زودتر از موعد مقرر طرح اتصال به صورت کامل اجرایی شد.

, .,

وی یادآور شد: در این طرح مقرر شده بود که 720 نقطه شامل یک هزار و 200 مدرسه استان به اینترنت متصل شوند که طی رایزنی‌های انجام شده یک هزار و ۴۴۴ مدرسه در پوشش این طرح قرار گرفتند و تعداد مدارس متصل بیشتر از مدارس در نظر گرفته شده، بود.

, .,

صدقی با بیان اینکه در حال حاضر 44 مدرسه در استان فاقد اینترنت هستند، گفت: این مدارس به دلایلی از جمله عدم حضور مدیرمدرسه در موعد مقرر، سرقت کابل برق مدرسه، عدم برقراری ارتباط از طریق اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و های وب  هنوز مجهز به اینترنت نشده اند اما امتیاز این مدارس محفوظ است و پیش‌بینی می‌شود در هفته اول بازگشایی مدارس مشکلات آن ها رفع شود.

, .,

صدقی با بیان اینکه در سال تحصیلی گذشته 40 درصد از دانش آموزان خراسان شمالی، شامل 70 هزار نفر از استفاده از اپلیکیشن شاد محروم بودند، گفت: این ۴۰ درصد به دلایلی از جمله فراهم نبودن امکانات سخت افزاری و اینترنتی موفق به استفاده از این نرم افزار نشدند.

, .,

وی خاطرنشان کرد: طبق دستور وزارت آموزش و پرورش تمامی مدارس باز است و باید تمام معلمان و کادر مدرسه بدون تعطیلی در مدرسه حضور پیدا کنند.

, .,

این مقام مسئول گفت: همچنین مدارس به صورت زوج و فرد با رعایت کامل پروتکل ها باز است که ساعت تدریس کلاس ها بین 30 تا 35 دقیقه رسیده است تا دانش آموزان زمان زیادی را در کنار هم سپری نکنند، علاوه بر این در مدارس روستایی و عشایر به دلیل اینکه تعداد دانش آموزان کم است مدارس به صورت حضوری است.

, .,

وی در پاسخ به سوال عصراترک مبنی بر اینکه استان خراسان شمالی در حال حاضر در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برد آیا مدارس استان باید به صورت حضوری برگزار شود، گفت: بر اساس اعلام وزارت آموزش و پرورش تمامی مدارس با رعایت پروتکلهای بهداشتی و طرح زوج و فرد باید اقدام به برگزاری کلاس آموزشی کنند.

,

 

,

وجود 200 مدرسه با ظرفیت زیر 10 نفر در استان

, وجود 200 مدرسه با ظرفیت زیر 10 نفر در استان, وجود 200 مدرسه با ظرفیت زیر 10 نفر در استان,

صدقی گفت: در استان خراسان شمالی ۲۰۰ مدرسه با کمتر از۱۰ نفر دانش آموز مشغول به فعالیت هستند و باتوجه به اینکه در مدارس روستایی تراکم جمعیتی پایین است بیشتر دغدغه ها و نگرانی ها مربوط به مدارس شهری است.

, .,

رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش برای رفع مشکل دانش آموزانی که فاقد سخت افزار بوده اند، گفت: با توجه به اینکه طرح هوشمندسازی مدارس روستایی از سال ۹۱ آغاز شده و بیش از ۱۲ میلیارد تومان تجهیزات هوشمندسازی در مدارس انجام شده است، اکنون نیاز همکاری و ورود مدیران است که تجهیزات مدارس در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد.

, .,

 

,

خریداری 1000 تبلت دانش آموزی برای 500 مدرسه استان

, خریداری 1000 تبلت دانش آموزی برای 500 مدرسه استان, خریداری 1000 تبلت دانش آموزی برای 500 مدرسه استان,

وی یادآور شد: کارگروهی در استان تشکیل و مقرر شد از محل کمک های مومنانه برای ۵۰۰ مدرسه که اطلاعات آنها احصا شده در فاز نخست هزار تبلت خریداری شود و به صورت امانی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده شود که این کار به مرحله اجرا رسیده است.

, .,

صدقی گفت: همچنین وزارت آموزش و پرورش تعهد داده که چهار میلیون تبلت دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار دهد.

, .,

رئیس اداره فناوری و اطلاعات آموزش و پرورش اضافه کرد: اولویت انتخاب مدارس بر مبنای تعداد دانش‌آموزان و دانش آموزانی است که سال گذشته نتوانستند وارد سامانه شاد شوند.

, .,

وی یادآور شد: براساس تاکیدات وزیر آموزش و پرورش، بهترین شیوه آموزشی شیوه سنتی است، چراکه علاوه بر موضوع تعلیم، تربیت نیز مدنظر است  اما در زمان اجبار تکمیل فرآیند آموزش فقط از طریق سامانه شاد پیگیری می شود.

, .,

صدقی افزود: از مدیران مدارس خواهش مند هستیم که از محیط فضای مجازی خارجی استفاده نکنند زیرا در آن محیط ها کنترلی برامنیت اخلاقی، روانی و اجتماعی برای دانش آموزان وجود ندارد.





آموزش تعطیل شدنی نیست

محمد وحیدی، نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: حوزه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، امنیتی در سراسر دنیا تحت شعاع کرونا قرار گرفتند و آسیب دیدند اما این به معنای تعطیلی فعالیت های این حوزه ها نیست، بلکه رویکردها باید تغییر کند.

,
,
,
,
, ,
,
, آموزش تعطیل شدنی نیست, آموزش تعطیل شدنی نیست,
,
, .,

وی ادامه داد: قطعا در آموزش مجازی آسیب هایی وجود دارد و نمی توان آموزش حضوری و مجازی را در یک سطح قلمداد کرد، اما در شرایط پیش رو باید با کمترین آسیب بیشترین بهره وری را فراهم کرد.

, .,

وحیدی سال تحصیلی امسال را تجربه ای متفاوت و نو خواند و گفت: در گذشته نیز بیماری هایی بوده که همه جا را تحت تاثیر قرار داده است اما آن زمان آموزش به سبک امروز رسمی و خارج از منزل نبوده و سواد فراگیر نبوده است، امسال ضرورت جدیدی ایجاد شده است که همه باید برای بهتر اجراشدن آن حمایت کنند.

, .,

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: این روزها افرادی کمپین های عدم شروع سال تحصیلی یا تعطیلی مدارس را پیش کشیدند که باید بدانند، بنابر شرایط دشوار امسال رویکردها تغییر خواهد کرد اما تعطیلی در آموزش نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

, .,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه