اخبار داغ

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) کمک بسزایی در احیاء دریاچه ارومیه داشته است

قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) کمک بسزایی در احیاء دریاچه ارومیه داشته است
رئیس سازمان محیط زیست گفت: می‌خواهیم تجربه احیای دریاچه ارومیه را به جهان ارائه دهیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در نشست خبری که صبح امروز( یکشنبه، 16 شهریور 99)برگزار شد، گفت: امسال آخرین سال عملیاتی طرح احیای دریاچه ارومیه است.

وی با بیان اینکه عملیات مهندسی احیای دریاچه ارومیه در بهمن امسال به اتمام  می‌رسد، اظهار کرد: این تنها طرحی در جهان است که موفق شده یک دریاچه مُرده را بار دیگر زنده کند.

دبیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه تأکید کرد: در سال 1406 دریاچه ارومیه به سطح استاندارد خود خواهد رسید و اهداف تراز این دریاچه محقق می‌شود. بسیاری از صاحبنظران داخلی و خارجی در این طرح مشارکت کردند و در 6 ماه نخست بر روی این طرح به صورت 24 ساعته کار می‌شد، زمانی که متوجه شدیم هیچ شرکت مهندسی نمی‌تواند دریاچه را احیا کند، دست به دامن دانشگاه‌ها شده و با محوریت دانشگاه شریف و 12 دانشگاه دیگر طرح احیا را آغاز کردیم.

کلانتری تصریح کرد: روند ما در احیای دریاچه ارومیه کاملاً علمی بوده و هر کجا که محاسبات اشتباه بود، اصلاح شد. برنامه‌ریزی ما برای توجیه مسئولین منطقه یک سال و نیم کار را به تعویق انداخت، اما مردم به صورت کامل با ما همراهی کردند. مردم خودشان از نزدیک مسئله را درک کرده بودند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیران دولتی منطقه در دو سال ابتدایی آغاز احیای دریاچه ارومیه یک مانع برای ما بودند و مشکلات زیادی پیش روی ما ایجاد کردند که همین موانع سبب شد یک سال عقب بیفتیم. دانشگاه‌های تبریز، ارومیه و تهران کارهای علمی را انجام داده و همواره یار ما بودند.

وی با تأکید بر اینکه بودجه لازم برای پایان دادن طرح تأمین شده است، گفت: 1000 میلیارد تومان تاکنون برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است. قرارگاه خاتم الانبیا(ص) سپاه در این راستا با حفر دو کانال 34 و 36 کیلومتری کمک بسزایی در این طرح داشته است. مرکز آینده‌پژوهی دریاچه ارومیه در اطراف دریاچه شکل گرفته است و از سال آینده جایگزین ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تقدیر از نمایندگان مجلس دهم برای تصویب لایحه تعیین تکلیف حق‌آبه‌ها، گفت: تا سال گذشته 70 تالاب هیچ حقی از حقابه‌ها نداشتند و وزارت نیرو امروز موظف است این امر را تخصیص دهد. سه جلسه شورای عالی تالاب‌ها تا امروز با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شده و تا پایان سال این حوزه مدیریت و ساماندهی می‌شود و کسی حق ندارد حق تالاب‌ها را به کشاورزی بدهد.

وی ادامه داد: امروزه تالاب گاوخونی با مشکل جدی روبه‌رو است و مقرر شده در زمستان مسیر سیلاب‌ها به سمت آن سوق داده شود تا وضعیت آن ارتقا یابد.

دبیر کارگروه احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: امروزه مشخص است احیای دریاچه ارومیه با بارندگی‌ها ارتباط دارد. نکته اینجا است که در دهه هشتاد بارندگی زیاد بوده است اما این آب‌ها به سمت دریاچه هدایت نمی‌شد، اما ما توانستیم آب سیلاب‌ها را به سمت دریاچه ببریم.

کلانتری با بیان اینکه تا امروز 11 هزار میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه تخصیص داده شده است، افزود: صرفا 50 میلیارد تومان آن به بخش برنامه‌ریزی و نظارت اختصاص یافته که این آمار کمتر از نیم درصد است در صورتی که پیمانکاران معمولا یک و نیم درصد از این مبلغ را به خود اختصاص می دهند و شایعات موجود در این راستا صحت ندارد.

وی با تأکید بر اینکه تحریم‌ها سبب شد وضعیت کشور متفاوت شود اما با تلاش‌های رئیس جمهور منابع به خوبی تأمین شده است، گفت: در سال 94 به دلیل غبارهای نمکی تنفس مردم تبریز با مشکل روبه‌رو شد که امروز این مشکل برطرف شد. ما در اطراف هیچ دریاچه و تالابی تا این میزان تراکم جمعیت نداریم. دریاچه ارومیه 13 میلیارد تن نمک دارد که به دلیل غبار نمکی آن زیست بوم منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همچنین یک سال به صورت کامل فعالیت زنبورهای عسل متوقف شد که اگر ادامه می‌یافت کشاورزی منطقه از بین می‌رفت.

کلانتری با بیان اینکه می‌خواهیم تجربه احیای دریاچه ارومیه را به جهان ارائه دهیم، گفت: پایان اسفند امسال آب دریاچه ارومیه به حدود 5 میلیارد متر مکعب و تا سال 1406 نیز حجم آب این دریاچه به حدود 14 میلیارد مترمکعب خواهد رسید، امیدواریم هر دولتی در آینده بر سرِ کار آمد، سیاست های احیای دریاچه ارومیه را تغییر ندهد.

انتهای پیام/ا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

منبع: تسنیم

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه