اخبار داغ

حمایت از خبرنگاران در حد حرف باقی ماند؛

شرایط طرح مسکن خبرنگاران فرقی با مسکن ملی ندارد/ از توافق دو وزارت‌خانه آبی برای اصحاب رسانه گرم نشد

شرایط طرح مسکن خبرنگاران فرقی با مسکن ملی ندارد/ از توافق دو وزارت‌خانه آبی برای اصحاب رسانه گرم نشد
توافق‌نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت پیش‌بینی مسکن ملی برای تمام اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه انجام شده اما در این توافق‌نامه برای جامعه هدف هیچ حمایت خاصی در نظر گرفته نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاوستان، طرح مسکن ملی طرحی برای خانه‌دارشدن 400 هزار نفر در کشور است که این طرح شامل خراسان جنوبی نیز می‌شود و تاکنون طی چند مرحله، متقاضیان برای ثبت‌نام در این طرح اقدام کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاوستان،,  ,

هدف طرح مسکن ملی خانه‌دارشدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه است اما شرایطی از نظر مالی در این طرح در نظر گرفته شده که متأسفانه اقشار هدف توانایی استفاده از این طرح را ندارند.

,

طبق اخبار و اطلاعیه‌های وزارت راه و شهرسازی هر متقاضی پس از تایید مراحل ثبت‌نام باید ابتدای کار 40 میلیون تومان هزینه را نقدی پرداخت کند. سقف تسهیلاتی که دولت برای این طرح در نظر گرفته 100 میلیون تومان با 18 درصد سود است که این میزان تسهیلات جدای از درصد بهره زیاد با توجه به افزایش قیمتی که در حال حاضر در مورد مصالح ساختمانی و آهن‌آلات شاهد هستیم برای ساخت یک واحد مسکونی با حداقل متراژ کفایت نمی‌کند.

,

طبق برآوردهای صورت گرفته توسط کارشناسان اقتصادی حوزه مسکن، واحدهایی که در این طرح ساخته شود حداقل 300 میلیون تومان هزینه خواهد داشت.

,

با توجه به این‌که ثبت‌نام متقاضیان در چند مرحله انجام شده پایش اطلاعات متقاضیان و ادامه مراحل کار از جمله پرداخت مبلغ اولیه 40 میلیون تومان نیز برای هر گروهی طی مراحلی پرداخت خواهد شد. طبق بررسی‌های صورت گرفته تا ابتدای شهریورماه حدود 5 درصد از متقاضیان ثبت‌نام در طرح مسکن ملی نسبت به واریز 40 میلیون تومان اولیه اقدام کردند و مابقی متقاضیان بنابر دلایلی تمایلی برای پرداخت ندارند.

,

در این شرایط، توافق نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پیش‌بینی طرح مسکن ملی برای تمام اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و شرایط مورد نیاز اعلام شده است.

, در این شرایط، توافق نامه‌ای بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت راه و شهرسازی مبنی بر پیش‌بینی طرح مسکن ملی برای تمام اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام و شرایط مورد نیاز اعلام شده است.,

سید علی زمزم معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی 25 مردادماه از پیگیری و توافقات اولیه وزیر فرهنگ و وزیر راه جهت پیش‌بینی طرح مسکن ملی برای تمام اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و کارکنان فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و شرایط مورد نیاز را اعلام کرد.

,

وی به شرایط شرکت در این طرح اشاره کرد و افزود: متقاضیان و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از 1384/1/1 به بعد) بوده و از تاریخ 1357/11/22 از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

,

زمزم با بیان این‌که متقاضی باید متأهل یا سرپرست خانوار باشد، خاطرنشان کرد: زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن هستند.

,

وی با اشاره به این که دارابودن حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا و در شهرهای جدید نیز سابقه سکونت حداقل 5 سال در شهر جدید مورد تقاضا یا در شهر مادر ملاک است، اضافه کرد: نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن (مازاد بر تسهیلات بانکی)، امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی از دیگر شروط لازم برای شرکت در طرح ملی مسکن است.

,

نکته قابل توجه در این توافق‌نامه این است که این طرح برای اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با طرح وزارت راه، تفاوتی ندارد به عبارت دیگر، اهالی رسانه بدون این توافق‌نامه می‌توانند در طرح مسکن ملی شرکت کنند.

,

نیاز است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات عملی و حمایت واقعی خود را از خبرنگاران به خصوص در حوزه مسکن اعلام کند چراکه شرایط سخت مسکن ملی، برای خبرنگاران قابل اجرا نیست.

,

یادآور می‌شود؛ سمانه سالاری مدیرعامل خانه مطبوعات خراسان جنوبی آذرماه سال‌گذشته گفته بود: در دیدار با مدیرکل راه و شهرسازی و انتقال چندین و چند باره خانه مطبوعات برای رفع این نیاز اصلی خبرنگاران مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی برای تأمین زمین مورد نیاز قول مساعد داد.

, گفته بود,

وی تأکید کرد: مشکل مسکن خبرنگاران و مکلف‌کردن مدیران متولی در این زمینه بعد از دستور اکید استاندار، سمت و سوی تازه‌ای گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه