اخبار داغ

یادداشت؛

قفل بی کلید اقتصاد کردستان در دوران مدیریتی تیم تدبیر و امید

قفل بی کلید اقتصاد کردستان در دوران مدیریتی تیم تدبیر و امید
پر واضح است که وضعیت اقتصادی و تورمی کردستان نسبت به سایر استانها دو علت بیشتر ندارد یا اینکه منابع و امکانات که از مرکز بسوی استان سرازیر می شود فقط برای عده خاصی از اطرافیان تیم تدبیر و امید در استان اختصاص می یابد و یا اینکه مسئولان استانی از قدرت کافی چانه زنی و لابی گری با لایه های قدرت در مرکز برخوردار نیستند که از حق و حقوق استان حمایت کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان با مساحت 29 هزار و 137 کیلومتر مربع معادل 1/78 درصد مساحت کل کشور است بر پایه آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، با بیش از یک میلیون و 600 هزار نفر جمعیت و دارا بودن دویست و سی کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از استانهای دارای پتانسیل برای ایجاد اشتغال و رونق تولید است. لیکن موضوع قابل تأمل اینست که سهم استان از اشتغال زایی و جذب اعتبارات در دوران هفت ساله دولتمردان تدبیر و امید چقدر بوده است؟! براساس آمارها و ارقامی که از سوی مسئولان برای استان اعلام می شود وضعیت بسیار عالی و قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست ولی توصیه می شود که مسئولین مربوطه کمی از صندلی های خود فاصله گرفته و به بطن جامعه رجوع کنند تا وضعیت اسفناک اقتصادی و تورمی استان را رویت کنند و ببینند که آمارهای آنان با واقعیتهای جامعه هیچ سنخیتی ندارد شاید از این پس در گزارشات خود برای استان بیشتر احتیاط کرده و واقع بین تر شوند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی, .,

واقعا استانی که بیشترین میزان رأی اعتماد در بین سایر استانهای کشور را برای این تیم به صندوق انداخته است باید اقتصادش این جایگاه را داشته و اینگونه مریض باشد؟! وعده های دولتمردان برای استان با 73 درصد رأی اعتماد به بنفشیان در کدام بخش بروکراسی اداری سر در گم و جا مانده است؟!

,

چرا مسئولان اجرایی تیم تدبیر و امید در استان نتوانستند از این میزان رأی کسب شده در راستای اهداف عامه مردم استفاده کنند و در وضعیت اقتصادی استان تحولی ایجاد کنند؟! آیا تفکر حزبی در استان حکم فرماست یا تفکر باندی؟! و از این نقطه قوت که توسط عامه مردم بدست آورده اند فقط برای اطرافیان خود استفاده نموده اند و مردم عامه ذی نفع نبوده و به نوعی بی بهره اند؟!

, !,

پر واضح است که وضعیت اقتصادی و تورمی  کردستان نسبت به سایر استانها دو علت بیشتر ندارد یا اینکه منابع و امکانات که از مرکز بسوی استان سرازیر می شود فقط برای عده خاصی از اطرافیان تیم تدبیر و امید در استان اختصاص می یابد و یا اینکه مسئولان استانی از قدرت کافی چانه زنی و لابی گری با لایه های  قدرت در مرکز برخوردار نیستند که از حق و حقوق استان حمایت کنند شاهد این ادعاها عبارتند از؛ پایین بودن سهم استان از سرمایه‌گذاری و موجودی سرمایه کشور، وجود پروژه های عمرانی نا تمام، عدم سرمایه‌گذاری بخش دولتی و شرکت‌های وابسته به دولت از جمله شرکت‌های وابسته به وزارت کار مانند شستا و ایدرو در طرح‌های بزرگ تولیدی و صنایع مادر، تخصیص اندک آب‌های استحصال شده به استان و همچنین وابستگی شدید، اندک اشتغال و رونق اقتصادی استان که ثمره دولتمردان برای استان است به اعتبارات عمرانی. حال سوال اصلی اینجاست تیم تدبیر و امید در استان در رابطه با موارد فوق که می توان به نوعی ضعف بنیادی اقتصاد استان تلقی گردد چه فعالیتی را انجام داده اند؟! که انتظار می رود گزارش مبسوطی را در این خصوص به مردم ارائه دهند.

, .,

در اینجا لازم است برای اثبات ادعای مریض بودن اقتصاد استان مسئولان را به گزارشی که چندی پیش منتشر شد ارجاع داد که در آن کردستان در تورم اول شده و بنابر  این گزارش میانگین کشوری نرخ تورم ماهانه منتهی به خرداد 99، دو درصد بوده این در حالی است که این نرخ در کردستان 5/5 بوده و از میانگین کشوری 3/5 درصد بیشتر است به این ترتیب در خرداد ماه کردستان در میان تمام استان ها در نرخ تورم جایگاه اول را بدست آورده است. همچنین بر اساس نتایج پایش ملی محیط کسب ‌و کار ایران در فصل بهار 99  که در تیرماه 99 منتشر شده کردستان چهارمین استان کشور از نظر نامساعد بودن فضای کسب و کار بوده و این مستندات نمونه های بسیار کوچک برای اثبات مریض بودن اقتصاد استان است که یکی از علتهای عمده این وضعیت نبود عزم جدی مسئولین اجرایی استان برای رفع این معضلات است.

, .,

سخن آخر با مدیران استانی «بهتر است رهنمودهای مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهید آنجا که بیان نموده‌اند "آن مسئولینی که برای عدالت اجتماعی و نفی فقر کار نکنند از چشم مردم خواهند افتاد"».

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه