اخبار داغ

ثروت هایی که درمانگر فقر نیستند!

خام فروشی معادن، سدی در راه توسعه/ درکی که از شعار جهش تولید حاصل نشد

خام فروشی معادن، سدی در راه توسعه/ درکی که از شعار جهش تولید حاصل نشد
معادن غنی فراوانی در غرب کشور وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان یکی از مناطق مستعد کشور در زمینه ذخایر معدنی است و به همین دلیل علاوه بر سنگ های قیمتی، این استان در زمینه طلا، آهن و منگنز نیز ذخایر بسیار خوبی دارد که تاکنون به نحو مناسب از تمام این ظرفیت ها بهره برداری نشده است و کردستان سهم اندکی را در بهره برداری از معادن در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

مطالعه و شناسایی بیش از 500 میلیون تن ذخیره معدنی در استان کردستان از جمله ظرفیت های ارزشمندی است که تاکنون به دلایل مختلف از جمله نبود سرمایه گذار بخش خصوصی، ضعیف بودن زیرساختها برای توسعه و تقویت این بخش و عدم توجه جدی دولت مورد استفاده قرار نگرفته است.

,

معادن غنی فراوانی در کردستان وجود دارد که به دلیل نبود صنایع فرآوری، مواد به‌دست‌آمده از این معادن، خام به بازار عرضه می‌شود که می‌توان با ایجاد صنایع فرآوری در کنار معادن، به ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استان کمک کرد.

,

, ,

خام فروشی معادن آهن بیجار بلای جان مردم و جاده ها

, خام فروشی معادن آهن بیجار بلای جان مردم و جاده ها,

یکی از ظرفیت های بیجار گروس که با برنامه ریزی مدون می تواند موجب پیشرفت و توسعه شهرستان شود وجود معادن آهن در بخش کرانی به مرکزیت حسن آباد یاسوکند است اما نبود برنامه ریزی مناسب برای استفاده از این ظرفیت مهم و خام فروشی باعث شده، بیجار گروس سهم چندانی از این منابع خدادادی نصیبش نشود.

,

کیمیا معادن سپاهان بیجار یکی از معادن این شهرستان است که از سال 86 به طور رسمی در محدوده معدنی سراب شهرک فعالیت خودش را آغاز کرده است و اقدامات اکتشاف معدن و تهیه نقشه توپوگرافی و حفاری‌های این معدن طی دوسال به پایان رسیده است.

,

این معدن با 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری و با ظرفیت تولید سالانه 100 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده فعالیت خود را آغاز کرده است و برای 120 نفر به صورت مستقیم و 250 نفر نیز به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد شده است

,

جلوگیری از خام فروشی موضوعی است که این روزها از آن زیاد می‌شنویم و می‌خوانیم. رویکرد تازه‌ای که قرار است به معدن و مهم‌تر از آن صنایع معدنی جان دوباره بدهد.

,

جلوگیری از خام فروشی از جملات آشنایی است که مسئولان استان کردستان نسبت به آن تاکید فراوان دارند اما متاسفانه تا کنون اقدام خاصی در راستای آن صورت نگرفته است.

,

در حال حاضر سهم استان کردستان از بهره‌برداری و استخراج مواد معدنی به دلیل خام فروشی مواد، برجای گذاشتن هزینه سنگین راه‌سازی، استهلاک و فرسوده کردن آسفالت جاده و آلودگی ناشی از تردد بیش‌ازاندازه خودروهای سنگین و نیمه سنگین در محورهای این استان است.

,

شهرستان بیجار به دلیل پراکندگی و گسترش معادن در بخش های مختلف آن، از ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد شغل برخوردار است. ایجاد بخش های فرآوری مواد معدنی در کنار استخراج معادن، علاوه بر ایجاد شغل برای تعداد بالایی از افراد، سبب کسب سود بیشتر ودر نتیجه سرمایه گذاری در بخش های مختلف شهرستان نیز خواهد شد. اما متاسفانه کم کاری و کم توجهی مسئولان به انبوه مشکلات و معضلات فرا روی بیجار، سبب مغفول ماندن از فرصت های متعدد بر اثر نگرش های سلیقه ای، شخصی و باندی شده است.

,

, ,

معدنی طلای قروه، معدنی پر از چالش

, معدنی طلای قروه، معدنی پر از چالش,

معدن طلای ساریگونی قروه که در روستاهای «بهارلو، داشکسن، نبی بند و جداقایه» واقع شده نخستین معدن طلایی است که رد پای خارجی ها را دارد به طوری که سرمایه گذار قزاق با اختصاص 70 درصد سود، سهامدار بزرگ معدن طلا در ایران نام گرفته است.

,

در این معدن هم اکنون هزار و 34 نفر مشغول به کار هستند و با وجود اینکه مدیرعامل مجموعه زرکوه از وجود موانعی همانند روند پیچیده اداری، نداشتن ارتباط با کشورهای پیشرفته، ضعف در صادرات، گرانی نرخ ارز و قیمت های داخلی، ضعف در استحصال و فروش، توقف واردات و تناقض محاسباتی و ... می گوید اما به نظر می رسد اصلی ترین مشکل در این مجموعه به عنوان بزرگترین معدن طلای قروه باز می گردد به نبود تعاملات اجتماعی مسئولان دولتی با مردم منطقه؛ به طوری که باعث شده بارها و بارها مردم 4 روستای درگیر این معدن اعتراض، تحصن و حتی بیانیه صادر کنند.

,

در واقع اصلی ترین سخن مردم بر شفافیت کاری در خصوص آلودگی های زیست محیطی و آب های سطحی و زیرزمینی در کنار موارد مرتبط به بهره گیری از نیروهای بومی آن هم بدون سفارش، اختصاص درصد لازم برای توسعه منطقه و ... است.     

,

فاز دوم پروژه معدن طلای قروه در حالی با تشریفات فراوان در تاریخ 4 شهریور سال جاری به بهره برداری رسید که همچنان ابهامات در خصوص عملکرد معدن پابرجا و مثل همیشه مطالبات مردم روی مدار تکرار چرخید.

,

یکی از مهمترین مشکلات مردم در این شهرستان وجود مشکلات زیست محیطی به وجود آمده از فعالیت های این معدن است که عوامل معدن آن را حاد نمی دانند که نام آسیب روی آن بگذارند و از طرفی دیگر متولیان دولتی آن را کتمان می کنند!

,

اهالی اطراف معدن طلای قروه در طول این چند سال یک بار صدای اعتراض خود را به نماینده مجلس رساندند و یکبار هم به استاندار... که در هر دو مورد درست مثل همیشه این تنها وعده بود که نصیبشان شد. وعده نماینده برای پیگیری امور و وعده استاندار برای حضور در روستاهای اطراف معدن و شنیدن دردهای مردم...  

,

وعده هایی که مدام تکرار می شوند و نه تنها به عمل نمی رسند بلکه شدت اعتراضات مردم را افزایش می دهد.

,

مردم حرفشان این است که باید مسئولان شفاف سازی کنند و علنی هرگونه مشکل زیست محیطی را اعلام و از میزان حقوق پرسنل ایرانی و خارجی و نحوه به کارگیری کارگران و پرسنل بگویند و قرارداد منعقد شده را هم منتشر و بسیار ساده نشان دهند حقوق دولتی چه میزان برگشته و برای کجاها هزینه شده! آیا برای آبادانی و توسعه منطقه صرف شده یا برای ساخت فیلم و اجرای کنگره ها؟!

,

, ,

فروش حاصل از تولیدات معادن کردستان کجا هزینه می شود

, فروش حاصل از تولیدات معادن کردستان کجا هزینه می شود,

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان بیان کرده است، گونه‌های معدنی در استان آهن و طلاست که پارسال ۴ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم طلا در کردستان تولید شده که بیش از ۵۰ درصد طلای کشور است.

,

حالا این سوال ذهن هر شهروند کردستانی را مشغول کرده است، درآمد حاصل از فروش معادن کردستان در کجا هزینه می شود ؟ چرا استان ما با وجود معادن غنی همچنان در مسیر توسعه پایدار قرار نگرفته و نام تلخ محرومیت را یدک می کشد.

,

دولتمردان این را بدانند زمانی در استان کردستان با سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی می‌توان ارزش‌افزوده ناشی از فروش و صادرات مواد معدنی را افزایش داد و سرمایه‌گذاری در حوزه فرآوری باعث رونق بخش‌های اکتشاف و به ‌تبع آن بهره‌برداری می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه