اخبار داغ

در تبیین شخصیت علامه حلی عنوان شد؛

علامه حلی؛ عالم برجسته ای که در حرم مطهر امام علی(ع) به خاک سپرده شد

علامه حلی؛ عالم برجسته ای که در حرم مطهر امام علی(ع) به خاک سپرده شد
مریم ریاضی طهرانی استاد حوزه و دانشگاه گفت: علامه حلی از همان دوران کودکی در محضر یک عالم محقق علمی، علم می آموزد وپس از سالها درس خواندن در محضر علمای بزرگی چون محقق طوسی با کسب علوم دینی در سن ۲۸ سالگی، مرجعیت شیعیان را به دست می آورد و در نهایت در سن ۷۸ سالگی در حرم مطهر علی(ع) به خاک سپرده می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ مریم ریاضی طهرانی استاد حوزه و دانشگاه در تعریف شخصیت علامه حلی در گفت و گو با هرمزاظهار کرد: علامه حلی از فقیهان اصولی شیعیان است که در قرن ۷ و ۸ هجری قمری در شهر حله در کشور عراق به دنیا آمد، از افتخارات شیعیان و از علمای برجسته، اهل زهد، تقوا، با اخلاق و بامرام است و شاگردان او نیز درس انسانیت و رفتارهای اثر گذار را در محضر او دیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: علامه حلی از همان دوران کودکی در محضر یک عالم محقق علمی، علم می آموزد وپس از سالها درس خواندن در محضر علمای بزرگی چون محقق طوسی با کسب علوم دینی در سن ۲۸ سالگی مرجعیت شیعیان را به دست می آورد.

,

ریاضی طهرانی با بیان اینکه هرکس که در مسیر علم تلاش کرد به درجه حلیت می رسد، ادامه داد: شهید مطهری از افرادی است که ارادت خاصی به علامه حلی دارد و او را جزء اولین کسانی می داند که کلمه مجتهد را در فقه استفاده کرده است و می گوید کلمه مجتهد را در فقه از زبان علامه حلی ابداع کرده است.

,

وی تصریح کرد: حلی پس از مدتی در زندگی در عراق، به ایران آمد و از زمان مرگ سلطان محمد خدابنده مجدد به شهر حله بازگشت و از سال ۷۱۶ هجری قمری تا پایان عمر خود در آنجا ماند، در نهایت در سن ۷۸ سالگی در حرم مطهر علی(ع) به خاک سپرده شد.

,

این فعال فرهنگی و مذهبی هرمزگان با تاکیدبراینکه علامه حلی شاگردان بسیاری را تربیت کرد که شهره اصول و علم فقه را دارند، ادامه داد: علم کلام یعنی دفاع از عقاید دینی خود و او کتاب هایی را نوشته و تالیف کرده است که در حوزه ها تدریس می شود حدود ۲۷ کتاب که مهم ترین آن المعراج الفهم است که کتاب ارزشمندی است، ۳ کتاب تفسیری، ۲۳ کتاب با موضوع فلسفی، ۲ کتاب راجع به دعا و راز نیایش و ۶ کتاب ادبی دارد.

,

ریاضی طهرانی افزود: حدود ۱۸ کتاب فقهی نیز از آثار علامه حلی است که مشهورترین آن قواعد الاسلام است، المنهاج فی مناسک الحج، مدارک الاحکام، تلخیص المرام فی معرفه الاحکام نیز از دیگر آثار او است، ۷ کتاب اصولی دارد که مهم ترین آن نهایه الوصول الی علم الاصول است، ۲۷ کتاب کلامی و اعتقادی نیز دارد که ۲۷ جلد کتاب را تالیف کرده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه