اخبار داغ

کلامی که غذا را به دل مهمان می نشاند؛

تعارفات رایج کرمانی ها در پذیرایی از مهمان

تعارفات رایج کرمانی ها در پذیرایی از مهمان
” ببخشید از سر سفره خودتون هم باز شدید”، ” یه روز هم بد بگذرونید” و یا ” لقمه نون پنیری میل کنید تا قدر سفره خودتون رو بدونید” از جمله تعارفاتی است که زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمان به کار می برند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از راه آرمان، از جمله هنرهای خاص زنان کرمانی این است که در هر فرصت کوتاهی و با هر درآمد اندک بالاخره اهل منزل را بدون خوراکی نمی گذارند و آنها را  به قول خودشان ” یه طوری سیر می کنند”.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

مهارت زنان کرمانی را نباید نادیده گرفت اگر زمینه فراهم باشد  مرغ، و فسنجون درست می کنند و اگر نباشد “آب فلفلو” و ” آبگرمو”  می پزند؛ اگر فرصت و زمان کفاف دهد ” بزقرمه ” و ” آبگوشت متنجبه” و اگر اندک باشد چنگمال درست می کنند.

,

به هر حال زنان کرمانی سفره را خالی نمی گذارند و اهل خانه را سیر می کنند.

,

انواع غذاهای محلی و سنتی کرمان از قاتق ها و آش ها تا غذاهای گوشتی مثل چغوک بریزو، بُزقرمه ، کباب زرگری ، اُماچو، کوفته زیره، کوکو مکو، خورشت سیب درختی، دمپخت نخود، بزقورمه، آبگوشت بی پدرو، آبگوشت مشتو،قاتق گوجه، قاتق بابونه، گیپا، آب گرمو، روغن جوشی، چغوک بریزو  و …  است؛ غذاهایی که همیشه بویشان در مطبخ مادربزرگ های کرمانی به مشام می رسید.

,

نکته مهمی که در آشپزی زنان کرمانی به چشم می خورد اصرار بر تهیه غذاهای سالم و پرهیز از خوردنیهای مشکل آفرین است.

,

می دانیم که بر اساس آخرین نظریات پزشکی، خوردن خوراکی های حاوی مواد نگه دارنده مثل سوسیس، کالباس، خوراکی های سرخ کردنی و یا مانده و امثال این ها زمینه را برای ابتلا به بیماری های مختلف از جمله سرطان فراهم می آورد.

,

در گذشته غذاهای سنتی کرمان کاملا از این موارد به دور بوده اند و اکثرا حاوی مواد طبیعی و به صورت آب پز تهیه می شد.

,

محمد علی گلاب زاده رئیس مرکز کرمان شناسی و نویسنده کتاب ” زن کرمانی، روشنای زندگانی” در گفتگو با ” راه آرمان” در این کتاب اشاره می کند که زنان کرمانی با درک واقعیت های موجود و آن چه که در توان داشتند سعی خود را برای تهیه غذای سالم به کار می بردند.

,

 

,

او همچنین نوشته است که  یکی از زنان کرمانی می گفت آنها که فکر می کنند پذیرایی با غذاهای سنتی، نشانه سبک شمردن مهمان است، سخت در اشتباهند زیرا بارها پیش امده که من بر سر سفره رنگینی که انواع مرغ، کباب و رولت وجود داشته مقداری قاتق بابونه، کشک و ترب و مغز گردو نیز گذاشته ام اما جالب است بدانید که اکثر مهمان ها به خوردن خوراکی های سنتی اشتیاق بیشتری نشان داده اند و با چهچه و به به مفصلی از آن ها میل کرده اند.

,

محمد علی گلاب زاده در گفتگو با ” راه آرمان” به نحوه پذیرایی زنان کرمانی از مهمانانشان اشاره و بیان کرد: زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمانانشان تعارفات گرم و صمیمانه ای به کار می بندند تا از این طریق به قول کرمانی ها ” غذا به دل مهمان بچسبد”.

,

وی ادامه داد: ” ببخشید از سر سفره خودتون هم باز شدید”، ” یه روز هم بد بگذرونید” و یا ” لقمه نون پنیری میل کنید تا قدر سفره خودتون رو بدونید” از جمله تعارفاتی است که زنان کرمانی هنگام پذیرایی از مهمان به کار می برند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه