اخبار داغ

بازگشایی مدارس، زیر سایه کرونا؛

از تصمیمات عجولانه و متناقض تا بلاتکلیفی خانواده‌ها

از تصمیمات عجولانه و متناقض تا بلاتکلیفی خانواده‌ها
از یک سو مسئولان موضوع اختیاری بودن حضور در مدارس را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر کارکنان آموزشگاه‌ها با تشریح کیفیت آموزش حضوری خانواده‌ها را برای یک تصمیم قاطعانه دچار تردید می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، سال تحصیلی 1400-1399 با تصمیم‌گیری شتاب‌زده و پرابهام مسئولان کشور در حالی از پانزدهم شهریورماه آغاز شد که تا پنج روز پیش از صدور این دستورِ ابهام‌برانگیز شاهد اظهارنظرهای خلق‌الساعه از نهادهای تصمیم‌گیرنده بودیم؛ طوری که در دهم شهریور وزیر آموزش و پرورش حضور دانش‌آموزان در مدارس را منوط به چگونگی وضعیت شهرستان‌ها به لحاظ تقسیم‌بندی وزارت بهداشت اعلام کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

طبق این اعلام یعنی دانش‌آموزان  مناطق وضعیت قرمز مکلف به حضور در مدارس نیستند؛ اما به فاصله دو روز از این اظهارنظر، وزیر مذکور از عمومیت پیدا کردن بازگشایی مدارس برای دانش آموزان سراسر کشور سخن گفت! که البته دیری نپائید این تصمیم آنی و گذرا هم جای خود را به اظهارنظر دیگری در سیزدهم شهریور داد و حاجی میرزایی موضوع  حضور فیزیکی  دانش آموزان در مدارس و تاکید بر اصل حضور را عنوان کرد.

,

 استناد خانواده‌ها به تجاربی چون عدم توفیق آموزش و پرورش در پیشگیری آنفلوآنزای فصلی  و همچنین شپش‌سر در مدارس از عمده دلایل بی‌اعتمادی والدین به تصمیم سیاست‌گذاران در این مسأله حساس بوده است.

,

هرچه رجال تصمیم‌گیر از عملیاتی کردن دستورالعمل‌های سختگیرانه‌ی روی کاغذ در مدارس سخن می‌گفتند خانواده‌ها نسبت  به اجرای درستِ آن چه که از آن به عنوان رعایت دستورالعمل و پروتکل بهداشتی در مدارس یاد می‌شد دچار شبهه و تردیدِ بیشتری می‌شدند؛ چرا که با این سرانه‌ی محدود مدارس، تأمین حداقل ملزومات بهداشتی و ایمن کردن فضای آموزشی در تقابل با ویروسی که هر لحظه در حال تغییر ساختار و ماهیت است امری بعید و دور از انتظار به نظر می‌رسید از این رو خانواده‌ها به شدت مخالف  حضور فرزندان‌شان در مدارس بوده و هستند.

,

و البته نطق رئیس‌جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا در جلسه هیأت دولت در خصوص  کارکرد‌های  مدرسه و کافی نبودن جایگزینی آموزش مجازی به جای حضور فیزیکی  زمانی برای متقاعد کردن خانواده‌ها افاقه می‌کرد و تمکین به این تصمیم دولت چاره‌ساز بود که شاهد بروز دوگانگی عجیب در رفتارهای وی نبودیم.

,

 افتتاح ویدئو کنفرانسی آغاز سال تحصیلی توسط رئیس‌جمهور و ملاقات وی با وزیر خارجه سوئیس از پشت نوار قرمز نمونه‌ای از  رفتارهای منزجرکننده‌ طی روزهای اخیر بود که خشم مردم را در مسأله‌ی حساس بازگشایی مدارس دو چندان کرد.

,

در تصمیم عجولانه بازگشایی مدارس اگرچه وزارت آموزش و پرورش تابع اجرای دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا بود اما انتقاد مجلس‌نشینان و مردم به این اظهارنظر عجولانه‌ی دولتمردانِ متکی به کرسی‌های سیاست‌گذاری آنان را بر آن داشت که برای آرام کردن جو ملتهب، بحث اختیاری بودن حضور در مدارس را علنی‌تر مطرح کنند تا جایی که حاجی‌میرزایی اعلام کرد هیچ‌کس مجاز نیست دانش آموزان را ملزم به حضور در مدارس کند!

,

اما نکته حائز اهمیت که به کرات در مدیریت‌های این دولت مشاهده شد عدم نظارت بر چگونگی اجرای دستورات صادره است! چنانکه از یک سو وزیر آموزش و پرورش حضور در مدارس را غیر اجباری اعلام می‌کند اما از سوی دیگر مسئولان آموزشی در آموزشگاه‌هایی محصلان را ملزم و در مواردی مجبور  به حضور  برای یادگیری و آموزش دروس خاص کرده‌اند. و البته در مواردی هم مشاهده و گزارش شد این سلسله دستورات صادره در مدارسی که خود را ناچار  به اجرای آن می‌دانند با خلأ رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که مؤکداً بر آن تاکید شده همراه بود!

,

ملغی شدن اخذ رضایت‌نامه از دیگر موارد تأکیدی در استان‌ها پس از اعلام دستور وزیر بر اختیاری بودن فرایند آموزش‌ها بود که در سمنان نیز حبیب‌الله خجسته‌پور بر آن تأکید و اعلام کرد:«مدارس حق اخذ رضایت‌نامه از والدین را ندارند وی صراحتا از برخورد با خاطیانی که خلاف این دستور عمل کنند سخن به میان آورد.»

,

توزیع اوراق تعهد و اخذ رضایت‌نامه از والدین  در مدارسی از شهرستان سمنان با وجود کرونا باز هم ذهن را سمت موضوعی غیر از بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها و عدم نظارت‌ها سوق نمی‌دهد.

,

البته مسئولان آموزشگاه‌ها به عنوان آخرین زنجیره‌ اجرا در این چرخه  بی‌تقصیرند و خود را تابع  سیاست‌های مشق شده می‌دانند؛ اما جالب اینجاست از یک سو مسئولان موضوع اختیاری بودن حضور در مدارس را مطرح می‌کنند و از سوی دیگر کارکنان آموزشگاه‌ها با تشریح  کیفیت آموزش حضوری خانواده‌ها را برای یک تصمیم قاطعانه دچار تردید می‌کنند.

,

 البته مشکلات سامانه آموزشی شاد هم با همه هزینه‌هایی که به خانواده تحمیل می‌کند  به اندازه کافی والدین و دانش‌آموزان را از آموزش‌های مجازی هم مأیوس کرده است.

,

در هر صورت به نظر می‌رسد  با این اقدام دولتمردان در کنار تصمیمات رنگارنگ دیگر در بحبوحه کرونا، کلکسیون تصمیمات دولت برای  شیوع کرونا در حد اعلا تکمیل شد و در پاسخ به صدور این تصمیم دولت که با  بلاتکلیفی بیش از 14 میلیون دانش آموزان جویای تحصیل در سراسر کشور همراه شد تنها باید گفت: ما را به خیر تو امیدی نیست شر مرسان!

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه