اخبار داغ

در گفتگو با عضو شورای شهر سمنان

چرا هیچ مدیری با اتمام دوره مدیریت خود بازخواست نمی‌شود؟/ برخی از مدیران، مسئولیت‌ها را «پله ترقی» می‌بینند

چرا هیچ مدیری با اتمام دوره مدیریت خود بازخواست نمی‌شود؟/ برخی از مدیران، مسئولیت‌ها را «پله ترقی» می‌بینند
یکی از اعضای شورای شهر سمنان می‌گوید مدیران پس از دوره مدیریت خود درباره اقدامات انجام‌شده و انجام‌نشده مورد بازخواست قرار نمی‌گیرند و این امر از کیفیت مدیریت می‌کاهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، پایان سومین سال فعالیت شورای شهر سمنان و ورود به آخرین ماه‌های فعالیت دوره پنجم شورا، فرصتی مغتنم برای ارزیابی عملکرد این نهاد است. در جلسه انتخاب هیأت رئیسه که در ابتدای این ماه برگزار شد البته اعضای شورای شهر نقطه‌نظرات بعضا انتقادی خود را نسبت به عملکرد خود اعلام کردند. ما نیز در این مجال در گفتگو با یکی از اعضای شورا، عملکرد سه‌ساله شورا را مورد واکاوی قرار داده‌ایم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

بی‌مقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم:

,

مرآت: جناب خراسانیان! نخستین روز از شهریورماه، سالروز آغاز بکار شورای پنجم بود و اکنون تقریبا 3 سال و سه هفته از عمر شورا می‌گذرد. مردم دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به عملکرد شورا در این مدت دارند. خود حضرتعالی عملکرد شورای شهر را در سه سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت: جناب خراسانیان! نخستین روز از شهریورماه، سالروز آغاز بکار شورای پنجم بود و اکنون تقریبا 3 سال و سه هفته از عمر شورا می‌گذرد. مردم دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به عملکرد شورا در این مدت دارند. خود حضرتعالی عملکرد شورای شهر را در سه سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟,

با عرض سلام خدمت مردم شریف شهر سمنان. همانطور که اشاره داشتید اول شهریورماه سالروز آغاز بکار دوره پنجم شوراهای شهر بود. طبق قانون باتوجه به یکساله بودن مدت اعتبار هیأت رئیسه شوراها، همه‌ساله در روز اول شهریور انتخابات مجدد هیئت رئیسه در صحن علنی شورا برگزار می‌شود. پیامبر اکرم(ص ) می‌فرمایند: حاسبوا انفسکم قبل ان تحاسبوا...

,

اول شهریور و با پایان هر سال فعالیت شورا بهترین زمان برای عمل به همین «حاسبوا» است. حضرت امام خامنه‌ای در سخنان خود در ابتدای هفته دولت، در همان ابتدای سخنان خود نیز اشاره داشتند که هر ساله هفته دولت ضمن بیان و گزارش عملکردهای دولت، زمانی مناسب برای تبیین نقاط قوت و نقد نقاط ضعف است. ایشان فرمودند که  دولت باید بیش از دیگران به نقد درونی خود بپردازد و در ادامه به هیأت دولت گفتند که آنچه قرار بود انجام دهید اما نتوانستید را برای مردم بیان کنید  و نام آن را گزارش صادقانه نهادند.

,

در خصوص آن حدیث شریف از پیامبر اکرم(ص ) که ابتدای صحبتم عرض کردم، این «حاسبوا انفسکم» صرفا اعمال فردی نیست. شورا باید در پایان هر سالِ عملکردی خودش را «محاسبه» کند.  علمای عرفان راه سعادت و تزکیه نفس را همین حاسبوا روزانه می‌دانند. اگر یک مجموعه و یک نهاد هم به این حاسبوا عمل کند قطعا کاستی‌ها برطرف و اصلاح ساختار انجام شده و مردم شاهد توسعه خدمات بیشتر هستند.

,

در تزکیه فردی وقتی نفس خود را محاسبه کرده و قبل از روز محاسبه خودت را اصلاح کردی، آن زمان دست عنایت خدا را هم در تزکیه نفس و برطرف کردن عیب‌ها مشاهده می‌کنی. در یک سیستم و سازمان هم اگر مدیران آن سازمان همانطور که حضرت امام خامنه‌ای اشاره داشتند خودشان به نقد درون‌سازمانی بپردازند و در جهت رفع نواقص اقدام کنند خداوند هم در راه برطرف کردن نواقص و رشد و توسعه به آن‌ها کمک می‌کند.

,

فقدان نقد درون‌سازمان، علت عدم شکوفایی اغلب سیستم‌ها

, فقدان نقد درون‌سازمان، علت عدم شکوفایی اغلب سیستم‌ها,

بدبخت‌ترین انسان کسی است که نه تنها خود را نقد نمی‌کند بلکه از نقد صادقانه دیگران برآشفته می‌شود. این فرد در جهل مرکب خود ابدالدهر بماند. در یک سازمان زمانی می‌توانیم شاهد شکوفایی باشیم که این نقد صادقانه درون‌سازمانی انجام شود. اگر در اکثر سیستم‌ها این شکوفایی  دیده نمی‌شود به دلیل این است که این نقد درون‌سازمانی انجام نمی‌شود.

,

البته بدتر از آن اینکه نقدکننده عاقبتش تبعید سازمانی و منزوی شدن سازمانی توسط مدیر حاکم می‌شود. مدیری که نتواند این خدمت را به سازمان خودش انجام دهد هیچگاه نمی‌تواند برای مردم منشأ خدمت باشد. با این مقدمه به پاسخ شما درباره شورای شهر بر می‌گردم. در حدیث شریف آمده بود که قبل از «تحاسبوا»  که یک وجه آن حساب‌کشی روز قیامت است و یک وجه آن «تحاسبوا» دنیایی.

,

چرا هیچ مدیری با اتمام دوره مدیریت خود بازخواست نمی‌شود؟

, چرا هیچ مدیری با اتمام دوره مدیریت خود بازخواست نمی‌شود؟,

متاسفانه در مدیریت­های حاکم فعلی در بیشتر دستگاه های اجرایی این تحاسبوا وجود ندارد. هیچ مدیری با اتمام دوره مدیریت خود بازخواست نمی‌شود که در طی این دوره مدیریت چه کرده‌ای؟ و چه کارهایی که باید انجام می‌دادی و انجام ندادی؟ بدون این حساب و کتاب ارتقاء به مدیریت بالاتر هم صورت می گیرد! اگر حساب‌کشی از مدیران یعنی همان تحاسبوا در پایان هر مدیریت صورت بگیرد اولا مدیران در طول دوره مدیریت همیشه نگران آن حساب‌کشی هستند و نگرانی از آن پاسخگویی موجب اعتلای سازمان می‌شود.

,

ثانیا به مسئولیت به عنوان یک امتیاز و رانت نگاه نمی‌شود بلکه یک بار سنگین‌تر بر دوش مدیر تلقی می‌شود. در شهر و استان خودمان به وفور داریم مدیران سطح میانی و بالاتر که بدون این حساب‌کشی‌ها صرفا با نگاه «پله ترقی» مسئولیت را قبول کرده و با تمام صدماتی که به سازمان و مردم وارد می‌کنند ، به پست های مدیریتی بالاتر می روند!

,

اگر آن مدیر ناکارآمد غیربومی باشد که وضعیت بدتر و اسفناک‌تر است. در شوراهای شهر هم همینگونه است. اصلا از شورای دوره قبل کسی سوال نمی‌کند که در مدت مسئولیت چه کرده‌اید؟ یا چه کارهایی باید انجام می‌دادید و انجام نداده‌اید؟ حضرت امام خامنه‌ای در جایی خطاب به امثال ما مدیران اشاره دارند که در روز قیامت فقط از کارهای انجام شده بازخواست نمی‌شوید بلکه از کارهایی که باید انجام می‌دادید و انجام نداده‌اید هم سوال می‌شود.

,

در پاسخ به این سوال که عملکرد شورا را در این سه سال چگونه ارزیابی می‌کنم باید بگویم که نگاه به کارهای انجام‌نشده می‌تواند شاخص خوبی باشد. در زمان مهندس خسروی یکسری جلسات فصلی مدیران برگزار می‌شد و مدیران گزارش عملکرد ارائه می‌کردند. یکی از مواردی که خواسته می‌شد این بود که باید کارهایی را که انجام نداده‌اند را هم لیست کنند.

,

لیست کردن اقدامات انجام‌نشده، از خودشیفتگی مدیران جلوگیری می‌کند!

, لیست کردن اقدامات انجام‌نشده، از خودشیفتگی مدیران جلوگیری می‌کند!,

بزرگترین مزیت آن این است که از خودشیفتگی جلوگیری می‌کند. مانع از بزرگ‌پنداری وظیفه ذاتی می‌شود و احساس شرمندگی از اینکه باید کارهایی انجام می‌شده و نشده است را تقویت می‌کند. در طی این سه سال در سال 97 و سال 98 در روز اول شهریور به عنوان نطق پیش از دستور به همین رویه عمل می‌کردم یعنی به شورا و خودمان گوشزد می‌کردم که از قول‌هایی که به مردم در بودجه داده‌ایم چه کارهایی انجام نشده.

,

فایل صوتی این گفته‌ها موجود است. در اول شهریور امسال این اتفاق نیفتاد چون از آن همه کارهای انجام نشده و خدماتی که باید به مردم ارائه می‌دادیم و ارائه نشد، مجددا باید همان‌ها را تکرار می‌کردم. بخش‌هایی در دست اجرا قرار گرفت اما با وعده‌های ما در زمان تصویب بودجه، البته ده‌ها مورد هم اضافه شده بود. بعنوان نمونه می‌توانم اینگونه ذکر کنم که:

,

استنکاف شورا و شهرداری از عمل به قانون در راستای شفافیت مالی

, استنکاف شورا و شهرداری از عمل به قانون در راستای شفافیت مالی,

شفافیت مالی شورا و شهرداری طبق قانون با انتشار صورت‌های مالی، تکمیل و بهره‌برداری پارک ترافیکی، اتمام بازگشایی خیابان باهنر، تکمیل کمربند جنوبی سمنان، پارک بانوان، پارکینگ‌های طبقاتی عمومی، دفاتر تسهیل‌گری، تهیه چشم‌انداز بلند مدت 20 ساله و میان‌مدت و کوتاه‌مدت شهر، جمع‌آوری و هدایت آب‌های سطحی، تقاطع غیرهمسطح بلوار فدک، اجرایی کردن ماده 111 قانون شهرداری و نوسازی خانه‌های قدیمی که این مورد با موضوع بازآفرینی متفاوت است و حتی یک واحد  هم نساخته‌ایم،

,

استفاده از فضای ورزشی دستگاه‌های اجرایی برای عموم که باید رایزنی می‌شد ، جابجایی لوله نفت از مرکز شهر به بیرون شهر، بحث دکل‌های برق در میدان شقایق و خطرات آن، طرح جامع پارک کوهستان، پله برقی برای پل‌های عابر پیاده، اجرای صحن غربی امامزاده یحیی(ع)، وظیفه نظارتی شورای شهر و...  زحمات همکاران در شهرداری البته به جای خود محفوظ است.

,

قبلا هم اشاره داشتم که ردیف‌های عمرانی و خدمات شهری در بودجه مصوب،  وعده شورا به مردم است و هر آنچه از این وعده‌ها اجرایی نشود یعنی کارهایی که باید انجام می‌شده و نشده است. ممکن است دیگر اعضای شورا نظرشان متفاوت باشد اما شخصا از عملکرد خودمان در شورا راضی نیستم.

,

مرآت: آیا در دوره بعد در انتخابات شورا شرکت خواهید کرد یا لیست انتخاباتی خواهید داشت؟

, مرآت: آیا در دوره بعد در انتخابات شورا شرکت خواهید کرد یا لیست انتخاباتی خواهید داشت؟,

 کلیات اینکه در شورا باید نظرات متفاوت وجود داشته باشد مورد تأیید است چون موجب رشد می‌شود اما باید همه اعضای شورا یک هدف را دنبال کنند. در تهیه لیست‌های انتخاباتی کسانی باید در یک لیست باشند که هدف مشترکی دارند اما در راه رسیدن به این هدف نظرات متفاوت است و با شور و مشورت بهترین راه انتخاب می‌شود.

,

در خصوص ورود به عرصه انتخابات سال 1400 باید عنوان کنم که هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام اما دوستان زیادی مراجعه دارند و حتی پیشنهاداتی هم برای تهیه لیست مطرح می‌کنند که من به آن عزیزان هم عرض کردم که: پس از شکل‌گیری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی همه اتفاقات باید تحت لوای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی رقم بخورد.

,

در 4 سال گذشته این شورا وجود نداشت و قضایا متفاوت بود ولی اکنون بحمدالله این شورای ائتلاف به خوبی در سراسر کشور شکل گرفته و در انتخابات مجلس هم خوش درخشیده است. اگر قرار بر حضور مجدد در صحنه انتخابات شورا باشد فقط و فقط در صورتی است که در لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی شهر سمنان قرار گرفته باشم و الا نه تنها لیستی ارائه نمی‌دهم بلکه بصورت مستقل هم وارد نمی‌شوم و شخصا به لیست کامل شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رای خواهم داد.

,

برای نیروهای جریان انقلاب همه اتفاقات تحت لوای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب رقم خواهد خورد.

,

علت‌العلل مشکلات کشور، نبود نظارت بر اجرای قوانین است

, علت‌العلل مشکلات کشور، نبود نظارت بر اجرای قوانین است,

مرآت: در یکی دو ماه گذشته طرحی در مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شده است که به‌ موجب آن کمیسیونی مرکب از سه نفر از اعضای شورای نگهبان، سه نفر از نمایندگان مجلس و دو نفر از قوه قضائیه تشکیل و بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت داشته باشند. برخی از اعضای شوراها در کشور، نقدهای زیادی بر این طرح وارد کرده‌اند؛ نظر شما در این‌باره چیست؟

, مرآت: در یکی دو ماه گذشته طرحی در مجلس برای نظارت بر انتخابات شوراها مطرح شده است که به‌ موجب آن کمیسیونی مرکب از سه نفر از اعضای شورای نگهبان، سه نفر از نمایندگان مجلس و دو نفر از قوه قضائیه تشکیل و بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نظارت داشته باشند. برخی از اعضای شوراها در کشور، نقدهای زیادی بر این طرح وارد کرده‌اند؛ نظر شما در این‌باره چیست؟,

به همان میزان که نظارت بر کارها موجب سلامت و صحت فعل می‌شود به همان اندازه فاعل از نظارت فراری است زیرا نظارت را مخل آزادی خود می‌داند(البته آزادی نامشروع) علت اصلی تمام مشکلات اقتصادی و اجتماعی در حال حاضر این است که بر اجرای قوانین نظارت نمی‌شود. این همه اختلاس‌ها و تخلفات گسترده و فشارهای کمرشکن اقتصادی که بر گرده مردم وارد شده بخش عمده آن به دلیل عدم نظارت مجلس بر وظیفه قانونی دستگاه‌های اجرایی است.

,

از نتیجه انتخابات سالم چه کسی ضرر می‌کند؟ آن‌هایی که عرصه خدمت را جولانگاه قدرت می‌پندارند و برای حفظ آن هر مفسده‌ای را مباح می‌پندارند نتیجه حضور آن‌ها در مسند خدمت به خیانت و ظلم به مردم منتهی می‌گردد و البته که ظلم بزرگتر را به نفس خود می‌کنند. نتیجه عدم نظارت بر روند انتخابات از تایید صلاحیت‌ها گرفته تا برگزاری انتخابات همین است که امروزه شاهد آن هستیم.

,

در شوراها فریاد وامصیبتا بلند شد که چرا باید شورای نگهبان نظارت کند؟ نتیجه آن را در دستگیری گسترده اعضای شورای بعضی شهرها و شهرداران می‌بینیم که صدمه بزرگتر آن بی‌اعتمادی مردم به نظام حاکم است. شورای نگهبان در دوره قبل مجلس پیچ سخت‌گیری نظارت را شل کرد و نتیجه آن شد پرونده مفاسد اقتصادی و اجتماعی 70 نماینده مجلس!

,

هنوز گزارشی درباره بودجه به شورا نیامده/ آمار غیررسمی از تحقق تنها 35 درصد از بودجه پنج‌ماهه حکایت دارد

, هنوز گزارشی درباره بودجه به شورا نیامده/ آمار غیررسمی از تحقق تنها 35 درصد از بودجه پنج‌ماهه حکایت دارد,

مرآت: در مدت زمان گذشته از سال جاری، میزان انحراف بودجه شهرداری سمنان چقدر بوده است؟

, مرآت: در مدت زمان گذشته از سال جاری، میزان انحراف بودجه شهرداری سمنان چقدر بوده است؟,

همانطور که قبلا اشاره داشتم متاسفانه شورا در نظارت بر اجرای بودجه بسیار ضعیف عمل می‌کند. حدود 6 ماه از سال گذشته و هنوز هیچ گزارشی از بودجه به صحن شورا نیامده. یعنی شورا از شهرداری نخواسته است. به بیان ساده‌تر اینکه شورا در انجام وظیفه قانونی خود کوتاهی کرده است. آنچه که غیر رسمی اعلام شده است در طی 5 ماه گذشته در بخش درآمد بالغ بر 70 میلیارد تومان بوده است که حدود 35 درصد بودجه 5 ماهه می‌شود.

,

البته هنوز هم می‌گویم که مبنا غلط است و غیرواقعی. وقتی مبنای منطقی بر درآمد حاکم نباشد سهل‌ترین راه برای رسیدن به آن درآمد، فروش خارج از عرف اموال غیرمنقول و دریافت وام است. وام‌هایی که تعهد پرداخت آن‌ها به آیندگان می‌رسد. گرچه تصویب بودجه 516 میلیارد تومانی غیرواقعی و بر خلاف ضوابط بودجه‌نویسی بود و با تمام تجربه‌هایی که در سه سال گذشته داشتیم، مصوب شد و در بخش‌هایی تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

,

شورا و شهرداری باید از مطالبه برگزاری نشست‌های آزاد و غیرگزینشی استقبال می‌کردند

, شورا و شهرداری باید از مطالبه برگزاری نشست‌های آزاد و غیرگزینشی استقبال می‌کردند,

مرآت: با توجه به این که در نزدیک به سه سال گذشته تذکرات پرشماری از جانب رسانه‌ها و خود اعضای شورا از جمله جنابعالی به شهردار محترم داده شده است؛ و نیز با توجه به این که شهردار در برابر انتقادات رسانه‌ای هرگز پاسخی ارائه نکرده است؛ خود حضرتعالی میزان پاسخگویی شهرداری سمنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

, مرآت: با توجه به این که در نزدیک به سه سال گذشته تذکرات پرشماری از جانب رسانه‌ها و خود اعضای شورا از جمله جنابعالی به شهردار محترم داده شده است؛ و نیز با توجه به این که شهردار در برابر انتقادات رسانه‌ای هرگز پاسخی ارائه نکرده است؛ خود حضرتعالی میزان پاسخگویی شهرداری سمنان را چطور ارزیابی می‌کنید؟,

اتفاقا درخواست‌های شما را برای برگزاری نشست‌های آزاد و غیرگزینشی مطبوعاتی مطالعه کردم. باید از این درخواست استقبال می‌کردند؛ زیرا بیان واقعیت‌ها از برداشت‌های غلط و شایعات و سوءتفاهم‌ها جلوگیری می‌کند. باید بپذیریم که عمدتا آدم‌ها دوست دارند آزاد باشند و پاسخگو بودن موجب محدودیت می‌گردد. اما قانون تکلیف کرده است که وقتی اموال مردم امانت در دست ما است باید به ولی‌نعمتان و صاحبان امانت پاسخگو باشیم.

,

وقتی منِ شورا از انتشار عموم صورت درآمد و هزینه شهرداری و شورا(طبق قانون) طفره می‌روم قطعا به قول معروف شهرداری هم به دست من که بالاتر هستم، نگاه می‌کند.

,

احداث ترمینال جدید سمنان از وعده‌های محقق‌نشده مدیریت شهری است

, احداث ترمینال جدید سمنان از وعده‌های محقق‌نشده مدیریت شهری است,

مرآت: شورا مدت‌ها به دنبال جانمایی و احداث ترمینال جدید سمنان بوده است؛ آیا از این پروژه اساسا در تصمیم‌گیری‌های شورا خبری هست؟

, مرآت: شورا مدت‌ها به دنبال جانمایی و احداث ترمینال جدید سمنان بوده است؛ آیا از این پروژه اساسا در تصمیم‌گیری‌های شورا خبری هست؟,

در قسمت کارهای انجام‌نشده نام احداث ترمینال در همان چند نقطه‌چین ادامه وعده‌هاست. جالب است که ساخت ترمینال از جمله هدف‌گذاری‌های شورا در ماه دوم شروع فعالیت خود در سال 96 بود. در همان سال 96 برای جانمایی ترمینال نظر من مکان دیگری بود اما به هر حال این مکان مصوب شد اما چون در زمان تصمیم‌سازی اطلاعات اولیه ناقص است و مالکیت زمین بررسی همه‌جانبه نمی‌شود، نتیجه اینکه بعد گذشت سه سال هنوز درگیر اثبات مالکیت خود هستیم.

,

شهرداری و یکسری از دستگاه‌های اجرایی پر است از طرح‌هایی که فقط روی کاغذ مانده و البته هزینه‌هایی که برای این طرح‌های روی کاغذ مانده بر گرده مردم تحمیل شده است. وقتی طرح روی کاغذ در دوره مدیریت خودمان به اجرا نرسید همانطور که اشاره داشتم در دوره‌های بعد هیچ ضمانتی برای اجرا وجود ندارد و چه بسا اما و اگرها شروع خواهد شد.

,

مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.

, مرآت: بابت وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزاریم.,

من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه