اخبار داغ

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری:

دنیای غرب باید از دوران جاهلیت خارج شود

دنیای غرب باید از دوران جاهلیت خارج شود
امان الله علیمرادی با بیان اینکه عوام‌ فریبی به بهانه‌ آزادی بیان از سوی برخی سیاستمداران غربی محکوم نمی شود، گفت: آیا وقت آن نرسیده که دنیای غرب از این جاهلیت عبور کند و ببیند منطق درست بیان چیست و آزادی بیان کدام است؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با راه آرمان؛ گفت: در جاهلیت جدید همچون جاهلیت قدیم در دنیای غرب، اهانت، حتی به چهر‌ه‌ نورانی و قدسی پیامبر اکرم(ص) از روی عناد و کینه‌ برای مقاصد سیاسی و فرهنگی مباح می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان, راه آرمان,

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عوام‌ فریبی به بهانه‌ آزادی بیان از سوی برخی سیاستمداران غربی محکوم نمی شود، ابراز کرد: آیا وقت آن نرسیده که دنیای غرب از این جاهلیت عبور کند و ببیند منطق درست بیان چیست و آزادی بیان کدام است؟

,

وی ادامه داد: منطق قرآن کریم در باره سخن، سداد گویی است چنانکه در آیه ۷۰ سوره احزاب به مومنان امر می کند و از پیروان خود خواسته است که سخن سدید گویند یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا، ای کسانی که ایمان آورده اید! تقوای الهی داشته باشید و سخن استوار بگویید.

,

این مقام مسئول با اشاره به اینکه واژه سدید از سد به معنای بستن و محکم کردن است و سخن سدید، سخن درست، راست و محکم است، عنوان کرد: در دعای امام زمان(عج) نیز سداد زبان خواسته شده است ” سَدِّدْ أَلْسِنَتَنَا بِالصَّوَابِ وَ الْحِکْمَهِ، با درست گویی و حکمت زبان ما سدید ساز”.

,

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با بیان اینکه مطابق این دعا، سداد زبان به صواب گویی و حکمت است، اظهار کرد: سخن صواب این است که گوینده در مقام گزارش است، سخن صواب گزارشی است که منطبق با واقعیت باشد، نه کم و نه زیاد، چنانکه امام علی علیه السلام در خطبه ۱۹۳ نهج البلاغه معروف به خطبه همام در ویژگی‌های متقین، می فرماید “منطقهم الصواب ” یعنی سخن متقیان صواب است.

,

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری افزود: سخن صواب علاوه بر انطباق با واقع باید با حق نیز هماهنگ است و باید به حقیقت اصابت کند؛ در این زمینه حضرت امیرالمومنین علی(ع) از پیامبر(ص) نقل می‌کند” اتقی الناس من قال الحق فیما له و علیه؛ باتقواترین مردم، کسی است که در آنچه به نفع یا ضرر اوست، حق‌ را بگوید”.

,

وی با بیان اینکه سخن حکمت آن است که گوینده در مقام اظهار نظر است با حکمت سخن بگوید، تصریح کرد: حکمت بر مبنایی محکم، استوار است و بر اساس قطع، یقین، برهان عقلی و یا نقل قطعی و از روی فکر و اندیشه است؛ حکمت سست، متزلزل و از روی هوا، هوس، ظن، گمان، حب و بغض شخصی نیست.

,

این مقام مسئول بیان کرد: حکمت چون مبنایی محکم دارد، همچون بنا و سدّى محکم، در برابر سیل شبهه، انحراف، اغوا، اضلال، گمراهی و فساد، استقامت می کند.

,

حجت الاسلام و المسلمین علیمرادی با اشاره به اینکه حکمت، وسیله هدایت به راه حق و فلاح و رستگاری است و موجب صلح و سازش میان مومنان، تعاون بر خیر و نیکی و اتصال، پیوند دلها می شود، اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۲۵ سوره نحل به پیامبر اکرم (ص) فرمود” ادْعُ إِلَی سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَهِ وَالْمَوْعِظَهِ الْحَسَنَهِ، با حکمت و اندرزِ نیکو، به راه پروردگارت دعوت نما”.

,

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حکمت، از سخن فساد آور چون مذمت، بدگویی، غیبت، هجو، تهمت، تضعیف، تنقیص، تخریب، تحقیر، توهین، تمسخر، فحاشی، ناسزا، آبرو ریزی، شهادت باطل، افشای اسرار، هتک حرمت به دور است.

,

وی با بیان اینکه انسان حکیم ناروا، ناحق، نابجا، بی جا، بی موقع، بد موقع و نسنجیده به زبان نمی آورد، خاطر نشان کرد: حق زبان مطابق سخن حضرت امام سجاد علیه السلام در رساله حقوق چنین است” حَقُّ اللِّسَانِ إِکْرَامُهُ عَنِ الْخَنَى وَ تَعْوِیدُهُ الْخَیْرَ وَ تَرْکُ الْفُضُولِ الَّتِی لَا فَائِدَهَ لَهَا وَ الْبِرُّ بِالنَّاسِ وَ حُسْنُ الْقَوْلِ فِیهِم‏، حق زبان، دور داشتن آن از زشت گویى، عادت دادنش به خیر و خوبى، ترک گفتار بى فایده و نیکى به مردم و خوشگویى درباره آنان است”.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه