اخبار داغ

آشفته بازار مسکن سیر صعودی دارد؛

کمر خمیده مستاجران زیر فشار گرانی اجاره مسکن/ گوش ناشنوای مسئولین داد مردم را در آورده است

کمر خمیده مستاجران زیر فشار گرانی اجاره مسکن/ گوش ناشنوای مسئولین داد مردم را در آورده است
این روزها مستاجران از این بنگاه به آن بنگاه می‌روند و می‌گویند صاحبان خانه‌ها مبلغ اجاره‌ها را خیلی زیاد کرده‌اند و کسی به فکرشان نیست این سخن یکی از هزاران مستاجری است که افزایش قیمت‌های نجومی اجاره این روزها کمرشان را شکسته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، آشفته بازار مسکن و نبود ثبات قیمت ها، این روزها شهر دهگلان را گرفته به طوری که اجاره بهای منازل در این شهر سر به فلک کشیده و نفس مستاجران را گرفته است و ماجرای گران شدن اجاره خانه آنقدر شور شده که جزو بزرگترین دغدغه های هر سرپرست خانواری است که خانه ای برای خود ندارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

از سوی دیگر برخی از خانوارها دیگر قید خانه دار شدن را زده اند اما نمی توانند بدون سرپناه بمانند و بازار اجاره مسکن نیز بازاری نا بسامان است به طوری که قیمت ها چندین برابر افزایش یافته و با توجه به فصل نقل و انتقالات مردم هر روز نیز این اجاره بها بیشتر می شود.

,

این در حالی است که به زعم بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، دولت در سالهای اخیر بر خلاف وعده هایی که داده بود نتوانست کاری برای مسکن و خانه دار شدن مردم کند.

,

رشد بی حساب و کتاب اجاره منازل مسکونی همزمان با افزایش سرسام آور قیمت مسکن در سال جاری تعداد زیادی از مردم را دچار سرگردانی کرده است موضوعی که در شرایط اقتصادی امروز، فشاری مضاعف را به اجاره نشین ها وارد می کند.

,

این روزها خرید مسکن برای قشر متوسط و کم درآمد جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است و هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد.

,

مستاجرانی که در به در دنبال پیدا کردن یک سرپناه برای خود و خانواده های یشان هستند بسیارنگران کننده است اما مهمتر از این هم اینکه بعضی از مستاجران حتی توانایی فراهم کردن و اجاره یک خانه را هم ندارند.

,

تلخ ‌تر اینکه یک مستأجر کارگر روز مزد که در اغلب روزهای سال بیکاراست و هیچ درآمدی برای پرداخت چنین اجاره‌های سر سام آور و بسیار بالا ندارد و در اکثر اوقات سال هم بیکارمی باشند و در آمد آنان تنها از کارگری تامین می شود آیا پرداخت اجاره بها منزل برای آنان مشقت نیست.

,

گرانی قیمت‌ها و اجاره‌های سرسام آوری که این روزها از سوی مشاوران املاک و مالکان واحدهای مسکونی به مستأجران پیشنهاد می‌شود افزایش چند برابری نسبت به سنوات گذشته را نشان می هد.

,

مشاوران املاک نیز که این روزها از قبل افزایش نرخ اجاره و بهای منازل و چند برابری شدن قیمت‌ها را فراهم کرده اند اگرچه خود را ناراضی جلوه می‌دهند اما در این آشفته بازار درآمد بیشتری کسب می‌کنند.

,

بسیار مستاجرانی هستند که دیگر توانایی پرداخت اجاره‌های بالا را ندارند و این یک نگرانی بسیار بزرگی است که می‌تواند تهدیدی برسلامت روح و روان و اجتماعی جامعه باشد.

,

جای تعجب دارد که نرخ یک منزل در شهر دهگلان با نرخ منزل مشابه در مرکز استان و دیگر شهرها برابری می‌کند و این بسیار نامتعارف است.

,

رضا دادوودی یکی از شهروندان مستاجر دهگلانی ضمن ابراز نگرانی گفت: متأسفانه این روزها قیمت مسکن به صورت نجومی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و این در حالی است که بیشترمستأجران توانایی پرداخت چنین اجاره‌هایی را ندارند.

,

, ,

اکبر محمدی دیگر شهروندان دهگلانی گفت: از مالکان تقاضا داریم که رعایت حال مستأجران را بکنند و از مسئولان ذیربط درخواست داریم با نظارت و قیمت گذاری از افزایش سرسام آور قیمت منازل دراین شهر جلوگیری کنند.

,

واحد امیری دیگر شهروندی دهگلانی ضمن نگرانی شدید از بی توجهی مسئولان نظارتی در شهرستان گفت: به هر بنگاهی که مراجعه می کنیم برای خودشان یک قیمت مخصوص دارند در حالیکه من یک نفر کارگر هستم اگر 70 میلیون پول داشتم دیگر کارگری نمیکردم. 

,

وی اظهار داشت: دردهگلان متاسفانه هیچ خانه ای کمتر از 70 میلیون ودیعه و 700 تومان کرایه نیست در حقیقت هیچ جای دنیا مثل دهگلان نیست پس مسئولان نظارتی کجا هستند.

,

مسئولان نیز باید قانونی برای نظارت بر اجاره‌ها و ودیعه منازل وضع کنند تا دیگر شاهد بی ثباتی در نرخ بازار مسکن نباشیم و این روند به ویژه مشکلات مستأجران ساماندهی شود.

,

ضرورت برخورد جدی با دلالان و بنگاه‌های متخلف

, ضرورت برخورد جدی با دلالان و بنگاه‌های متخلف,

برای تحقق این امر نیاز است به طور جدی با برخی از بنگاه‌ها که همسو با این افزایش نرخ کرایه‌ها هستند و به نوعی صاحبان منازل را به افزایش کرایه‌ها تشویق و ترغیب می‌کنند و نیز با افرادی که خودسرانه نسبت به افزایش نامتعارف اجاره بهای منازل اقدام می‌کنند برخورد می‌شود.

,

مسئولان چه راهی برای بازگشت ثبات این آشفته بازاردارند

, مسئولان چه راهی برای بازگشت ثبات این آشفته بازاردارند,

اینکه مسئولان چه راهی را برای بازگشت ثبات به این آشفته بازار مسکن انتخاب کنند نیز بسیارمهم و اثرگذار است.، وقتی نظارت نباشد صاحبان املاک و مالکان منازل هر طور که میلش هست رهن و اجاره خودش را افزایش می‌دهند که نیاز به توجه ونظارت بیشتر براین موضوع دارد.

,

افزایش روز به روزی اجاره بهای مسکن باعث شده تا افراد زیادی از مراکز شهر به حاشیه مهاجرت کنند که بدون شک آسیب‌هایی را به دنبال خواهد داشت، از طرف دیگر باید با اجرای مالیات برعایدی سرمایه، بر خرید و فروش مکرر، مالیات وضع ‌شود تا باعث کنترل خرید و فروش سرمایه‌ای مسکن شود که نتیجه آن حاکم شدن  عدالت در بازار مسکن و توزیع مسکن هم بهتر خواهد شد.

,

واقعیت این است که مستأجران توان پرداخت اجاره بهای سنگین و سر به فلک کشیده را ندارند و اگر هنر کنند می‌ توانند در این اوضاع بد اقتصادی و شرایط کرونایی از پس خرج و مخارج روزانه شان بر می آیند، لذا انتظار از موجران این است که هوای مستأجران را داشته باشند و در دریافت اجاره بها از جاده انصاف خارج نشوند.

,

هر چند پس از افزایش بی‌سابقه اجاره‌ بها و کاهش قدرت خرید مستاجران به دنبال رکود اقتصادی ناشی از کرونا، دولت وعده داد که تا مرداد ماه وام ودیعه مسکن را پرداخت می‌کند؛ وعده‌ای که گفته می‌شود هنوز جزئیات آن مشخص نیست و در میزان پرداخت وام ابهام وجود دارد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه