اخبار داغ

یادداشت؛

تلگرام، دوست یا دشمن؟

تلگرام، دوست یا دشمن؟
ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر ارتباطات نام گرفته است، همه انسان ها سعی می کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، در گذشته این ارتباط به راحتی نبود اما با پیشرفت تکنولوژی این ارتباط به راحتی برقرار می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ ما در عصری زندگی می‌کنیم که عصر ارتباطات نام گرفته است و همه‌ انسان‌ها سعی می‌کنند که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

در گذشته برقراری ارتباط به این راحتی  نبود (یک تلفن بود و یک محله) اما در عصر جدید با زدن یک دکمه شما می‌تونید با کسی که در دورترین نقطه کره زمین هم زندگی می‌ کند نیز ارتباط برقرار کنید.

,

در چند سال اخیر شاهد اضافه شدن تعداد زیادی پیام رسان بوده‌ایم که این پیام رسان‌ها به ما کمک می‌کنند که به راحتی با بقیه ارتباط داشته باشیم.

,

پیام رسان‌ها در زندگی ما تاثیر بسیاری داشته‌اند و امورات را  بسیار راحت کرده اند اما این راحتی و سرعت، ممکن است به قیمت لو رفتن اطلاعات و نقض حریم شخصی منجر شود.

,

ازآنجایی که امنیت هیچ وقت صدردصد نیست و هر شخصی هم ممکن است برای حفظ منافع خودش هر کاری انجام دهد (حتی فروش اطلاعات) پس بر همه کاربران لازم است که دقت کافی و لازم را در به کاربردن شبکه های اجتماعی نیز به  کار ببرد.

,

در ایران اکثر مردم از پیام رسان تلگرام (Telegram) استفاده می‌کنند و این پیام رسان چند سالی هست که در ایران بسیار معروف شده و توانسته است کاربران ایرانی بسیار زیادی جذب کند.

,

از سوی دیگر تلگرام در هر به روز رسانی که نیز انجام می دهد قابلیت های بسیار جذاب و پر کاربرد را برای کاربران خود اضافه می کند و مسلما با هر بروز رسانی، در حریم خصوصی  افراد نفوذ می‌‌کند که از جمله می توان به قابلیت مکالمه تصویری و یا قابلیت شناسایی افراد نزدیک محل حضور شما نیز اشاره کرد و به این ترتیب این شبکه اجتماعی سعی دارد ضمن برطرف کردن نیازمندی های کاربران محبوبیت خود را بیشتر کند و در دل همه خود را جای دهد.

,

از سوی دیگر همه خوب می دانیم افراد سودجو و هکرها همیشه به دنبال منافع خود هستند و سعی در ایجاد اختلال در هر شبکه و سیستم را دارند از این لحاظ با افزایش محبوبیت تلگرام در میان مردم این هکر ها به راحتی از هر طریق ممکن وارد حریم خصوصی کاربران می شود و ضمن اخازی و یا سودجویی از افراد به اهدف شوم خود می رسند.

,

البته نحوه استفاده از تلگرام بستگی به شخصیت افراد، تربیت افراد، تربیت خانوادگی و فرهنکی افراد دارد.

,

از این رو تلگرام همانند یک شمشیر دو لبه است که عده‌ای می‌توانند از آن درست استفاده کنند و عده دیگری استفاده نادرستی از آن داشته باشند محتوای نامناسب و کاهش ارتباطات خانوادگی یکی از نقاط منفی پیام رسان ها می‌باشد؛ از زمانی که استفاده از تلگرام و امثال آن در کشور رایج شده، به تدریج روابط خانوادگی کاهش پیدا کرده است.

,

این پیام‌ رسان توانایی آسیب زدن به بنیان خانواده، شایعه پراکنی و انتشار اخبار کذب را دارد و می‌تواند با انتشار گسترده یک خبر دروغ و شایعه آن را به حقیقت تبدیل کند در نتیجه بی‌شک تلگرام تاثیرات منفی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی زیادی داشته است و همه این مشکلات را می توان در نا‌امن بودن فضای تلگرام خلاصه کرد و این ناامنی متاثر از عدم آگاهی کابران به فضای این شبکه است به طور مثال برنامه نویس‌ها اخیرا اقدام به ساخت ربات و یا استیکرهای می‌نمایند که در ابتدا و از لحاظ ظاهری پوسته مورد نیاز کاربر را دارد اما با یک کلیک روی ربات ناخواسته به فضای دیگری سوق داده می‌شوید و به راحتی از لحاظ مالی عاطفی اجتماعی و ...  به شما آسیب می‌رسد.

,

لذا قبل از استفاده این فضای به وجود آمده باید اولا شناخت کاملی از این پیام رسان ها داشته باشیم و دوما احتیاط کامل را بکار ببریم.

,

حال سوال اینجاس آیا با بکار بردن دقت کامل در استفاده از تلگرام باز هم امکان متضرر شدن برایمان وجود دارد؟

,

قطعا همین طور است چرا که سرو اصلی تلگرام در دست کشور های بیگانه است و تمامی اطلاعاتی که بین هر کدام از کاربران تبادل می‌شود به راحتی از سروهای اصلی قابل مشاهده است و  به هر نحوی امکان سواستفاده از این اطلاعات علیه نظام و کشور وجود دارد.

,

با این اوصاف متاسفانه مسئولین نسبت به ساماندهی این فضا بی توجه هستند و تاکنون هیچ برنامه ای جز فیلترینک برای مدیریت این پیام رسان نداشته‌اند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه