اخبار داغ

سینمای ایران؛ از رشد زیرساخت ها تا کیفیت فیلمی که پا به پای انقلاب پیش نرفت

سینمای ایران؛ از رشد زیرساخت ها تا کیفیت فیلمی که پا به پای انقلاب پیش نرفت
سینماها در بین مردم به عنوان یک ابزار تفریحی و سرگرمی مشخص نشده است و شاید یکی از اصلی ترین دلیل آن را می تواند به کاهش کیفیت فیلم ها از نظر محتوایی عنوان کرد؛ اگرچه در سال های اخیر با توسعه زیرساخت ها بسیاری از شهرهای کوچک هم به سینما مجهز شدند اما نبود کیفیت، رغبت لازم در بین مردم برای رفتن به سینما را ایجاد نکرده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ سینما هویت ملی هر کشوری است و هر چقدر که تولیدات سینمایی با کیفیت و محتوا بهتری تولید شود، می تواند ابزاری برای انتقال فرهنگ باشد. سینما به عنوان یکی از عناصر مهم فرهنگی در دنیا در حال فعالیت است، سینما در جمهوری اسلامی ایران اینقدر اهمیت دارد که امام خمینی (ره) در اولین سخنرانی خود بر فعالیت این عنصر مهم فرهنگی اشاره کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی سینمای ایران با نوزایی و تولدی دوباره همراه شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

سینما باید در خدمت اصلاح ملت و کشور باشد، توجه به سینما اخلاقی و علمی، سینما برای تربیت جوان‌ها، آزادی وارداتی و غربی، تخدیرکننده افکار جوانان، داشتن استقلال فکری و نفی غرب‌زدگی، از جمله فرمایشات امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب در خصوص سینما و رسالت آن است.

,

القاکننده و تعیین‌ کننده و هویت بخشی فرهنگی، زمینه‌سازی گفت‌وگو میان ملت‌ها، تقویت‌کننده ارزش‌های دینی و ملی، ترسیم‌کننده پیشرفت و سازندگی انقلاب، ایجاد امید و شادابی در جامعه و انعکاس دهنده مفاهیم صحیح و عمیق قرآنی هم از جمله فرمایشات امام خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی در مورد سینما است.

,

به مناسبت روز ملی سینما به بررسی این هنر-صنعت رفتیم تا وضعیت آن را از گیشه تا کیفیت مورد بررسی قرار دهیم.

,

انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هویت ما را به ما برگردانند

, انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هویت ما را به ما برگردانند, انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هویت ما را به ما برگردانند,

جمال طاهری در زمینه تأثیر انقلاب اسلامی بر سینمای ایران به خبرنگار صاحب نیوز گفت: در بحث سینما یک مثالی می گویم که استاد رضا بدرالسماء که نفر دوم نگارگری ایران است، قبل از انقلاب اسلامی هم یکی از نگارگر های مشهور بود و می گوید که زمانی که در میدان امام (ره) مغازه داشتیم که یک روز کار ما به اندازه یک ماه کار آن ها فروش داشت و امریکایی ها و توریست ها از ما خرید می کردند.

,

کارشناس مسائل فرهنگی اظهار کرد: پس از انقلاب یک نمایشگاه در پاریس، یکی از دوستان او که در این سفر او را همراهی می کرد به او گفت که کارهای شما به شدت نسبت به قبل متفاوت شده و هویت پیدا کرده است؛ استاد بدرالسماء می گوید که نگاه که کردم متوجه شدم بدون اینکه بدانیم انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) هویت ما را به ما برگردانند.

,

وی افزود: قبل از انقلاب هر چیزی که آن ها می گفتند ما می کشیدیم و پول می گرفتیم و فرهنگ مفهوم کافی و لازم را نداشت؛ اما پس از انقلاب با جریان انقلاب که همراهی کردیم و هویت گرفتیم.

,

طاهری با توضیح اینکه سینما هم همینگونه است و پس از انقلاب اسلامی هویت پیدا کرد، بیان کرد: فیلم هایی از ایران به میادین بین المللی رفت و با مردم جهان سخن گفت که متأثر از انقلاب اسلامی بود و حتی شاید خود سازندگان این فیلم ها متوجه این موضوع نشده باشند اما جریان انقلاب و هویتی خیلی ها را همراه کرده است.

,

از خود گذشتگی واقعیتی در سینمای ما و تخیلی در هالیود

, از خود گذشتگی واقعیتی در سینمای ما و تخیلی در هالیود, از خود گذشتگی واقعیتی در سینمای ما و تخیلی در هالیود,

وی اضافه کرد: فیلم های دهه 60 تا 70 در موضوع دفاع مقدس و به ویژه بحث عرفان در جنگ را مطرح می کند و اولین بار ایثار و از خودگذشتی را نمایش می دهد و مدتی بعد همین موضوع از خود گذشتی و ایثار از هالیود منتشر می شود؛ در جنگ دفاع مقدس داشتیم که فردی خود را روی سیم خار دار می اندازد تا بقیه عبور کنند که این موضوع در سینمای ما منعکس شد و هالیود این نوع فداکاری ها را در شخصیت های تخیلی خود پیدا می کند تا به مردم از خود گذشتگی را یاد دهد.

,

کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه ما این موضوع از خود گذشتگی را در سینما و تخیل خود خلق نکردیم بلکه از واقعیت متأثر شده از انقلاب اسلامی گرفتیم، خاطر نشان کرد: انقلاب ما متأثر از اسلام بود، جریان اسلامی که پیامبر اکرم (ص) راه انداخت و در جنگ های صدر اسلامی داشتیم بر روی سینمای ما اثر گذاشت و این اثر خواسته و یا ناخواسته بر روی سینمای دنیا اثر داشت.

,

حمایت از سینماها برای بهبود وضعیت زیرساختی و تولید فیلم با کیفیت بالا از راهکارها برای افزایش آمار تماشاچیان سینما است؛ فضاهای سینماها باید از حالت سنتی و قدیمی خارج و با امکانات روز و سلیقه مردم به ویژه جوانان تجهیز شود تا جذابیت لازم را برای مخاطبین داشته باشد.

,

استان اصفهان به عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی شناخته می شود و با توجه به استعدادهای متعدد در زمینه فرهنگ و هنر، هنرمندان زیادی را در عرصه های مختلف فرهنگی از جمله سینما دارد و نخبگانی را در این زمینه به جامعه هنر معرفی کرده است؛ نصف جهان از سال های گذشته با تغییر رویکرد ایجاد سالن های کوچک سینمایی فعالیت می کند و صندلی های سینماهای اصفهان رشد دو برابر داشته است.

,

رشد زیرساختی سینمای اصفهان در سال های اخیر

, رشد زیرساختی سینمای اصفهان در سال های اخیر, رشد زیرساختی سینمای اصفهان در سال های اخیر,

محمدعلی جعفری در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: خوشبختانه سینمای اصفهان در چند سال اخیر رشد خوبی داشته است، در حدود هفت سال گذشته، بیش از دو برابر صندلی های سینمای اصفهان افزایش پیدا کرده است.

,

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با توضیح اینکه 28 سینما و 54 سالن سینما و نزدیک به 13 هزار صندلی سینما در استان اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: هشت سینما در اصفهان و 20 سینما در سطح شهرستان های استان میزبان تماشاگران هستند؛ کیفیت پخش فیلم و سالن های سینمایی در سال های اخیر افزایش داشته است و در سال های اخیر توجه و نگاه خوبی به سینماها شده است.

,

وی افزود: رویکرد جدید سینماها، ایجاد سالن های کوچک است تا بتوانند تعداد فیلم های بیشتری را اکران کنند.

,

بی مهری زیاد به سینما

, بی مهری زیاد به سینما, بی مهری زیاد به سینما,

جعفری با توضیح اینکه سینماهت در ایام کرونا شاهد بی مهری زیادی بودند، بیان کرد: زمانی که جامعه شرایط نارنجی و قرمز کرونا باشد، اولین نگاه ها به سمت مراکز فرهنگی و سینما ها بوده است؛ سینماهای ما جز مطمئن ترین مکان های عمومی در شرایط کرونا است.

,

وی اضافه کرد: اگر یک بار سینما سر بزنید تمام پروتکل های بهداشتی به طور کامل در سینماها رعایت می شود.

,

 

,

, ,

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه با توجه به کاهش تماشاگران سینما اما باعث توقف رشد سینماها نشده است، خاطر نشان کرد: در سال آینده چندین سال سینما افتتاح خواهیم کرد؛ در حوزه فیلمسازی با توجه به شرایط کرونا زیاد با افتد تولیدات مواجهه نشدیم و چندین فیلم بلند 90 دقیقه ای مجوز گرفته شده است که در حال ساخت است.

,

پس از بحث زیر ساخت سینماها، بحث کیفیت فیلم های سینمایی مطرح می شود؛ سینماها در بین مردم به عنوان یک ابزار تفریحی و سرگرمی مشخص نشده است و شاید یکی از اصلی ترین دلیل آن را می تواند به کاهش کیفیت فیلم ها از نظر محتوایی عنوان کرد.

,

کیفیت مطلوب فیلم های در حال اکران در سینماها یکی از عوامل رونق بخشیدن دوباره به سینماهاست که نمونه آن فیلم محمد رسول الله (ص) بود؛ استقبال مردم از سینماها به نوع، کیفیت و محتوای فیلم بستگی دارد و هر چه فیلم های با ارزش و فاخری توسط فیلم سازان تهیه شود مردم استقبال بیشتری از آن دارند.

,

سیاست گذاری ها در سینما تأثیر مستقیم بر هنر و هنرمند دارد

, سیاست گذاری ها در سینما تأثیر مستقیم بر هنر و هنرمند دارد, سیاست گذاری ها در سینما تأثیر مستقیم بر هنر و هنرمند دارد,

طاهری، کارشناس مسائل فرهنگی در این خصوص گفت: سیاستگذاری ها در سینما تأثیر مستقیم بر هنر و هنرمند دارد، هنرمندان از دولت دوازدهم استقابل کردند، از این طرف خیلی از فیلم هایی که هنرمندانی که مبلغ این جریان فکری و سیاسی بودند، به بهانه های بی ربط در کشورهای خارجی ساخته شده و دولت در ظاهر حمایت ویژه ای کرده است و این ها جریان فکری را وارده جامعه کردند.

,

وی ادامه داد: متاسفانه بخش خصوصی در ایران بسیار کمرنگ است، اکنون بسیاری از آثار سفارشی است و بحث سینمای اجتماعی ما حرفی برای گفتن ندارد اما حمایت می شود.

,

از آنجایی که سینماها هویت ملی هر کشوری محسوب می شود، رونق آن اهمیت زیادی دارد و با توجه به اینکه امروز کشور شاهد هجمه های متعدد فرهنگی است، سرمایه گذاری بر روی سینماها می تواند سنگری برای مقابله با دشمن در این جنگ باشد.

,

سینما، شب تیره و تاری دارد

, سینما، شب تیره و تاری دارد, سینما، شب تیره و تاری دارد,

حسن اکیلی در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز گفت: تصور من این است که سینما روز ندارد و شب دارد و شب تیره و تاری هم دارد و دلیل من هم این است که عام و عموم مردم مشتری این سینما نیستند.

,

بازیگر، کارگردان، پیشکسوت عرصه سینما اظهار کرد: سینما در بحث تولید، بازی و پخش مخصوص تعداد خاصی است، در گذشته با خانواده به صورت دسته جمعی به سینما می رفتند و فیلم تماش می کردند اما اکنون بدنه جامعه و مردم بازدید کننده نیست و صرفا یک سری جوان از بیکاری به سینما می آیند.

,

وی افزود: در تولیدات چهره های جدید بازیگران، هنرمندان، کارگردان های توانمندی را پیدا کردیم اما معمولا قصه هایی که کار می کنیم، قصه های ما ایرانی ها نیست؛ قصه هایی غم و اندوه و گرفتاری، به رخ کشیدند می شود.

,

 

,

, ,

سینمای ما در خدمت مردم نیست

, سینمای ما در خدمت مردم نیست, سینمای ما در خدمت مردم نیست,

اکلیلی با توضیح اینکه سینما چه در جهان سوم و یا جهان اول به مردم سرویس می دهد اما سینمای ما در خدمت مردم نیست، خاطر نشان کرد: سینما ما به دلیل اینکه دولتی است با شکست هایی روبه رو می شود؛ زمانی ایرادت متعددی به یک فیلم گرفته می شد اما اکنون اینقدر آزادی در دیالوگ، بیان، رقص و حتی برخی ناسزاها وجود دارد که آدم از دیدن این فیلم ها حالش بهم می خورد و نمی تواند برای تماشای این فیلم ها با فرزند کوچک به سینما رفت.

,

وی اضافه کرد: به ما خیلی ظلم شد و در ارتباط با سینما متوجه نشدیم که باید چگونه کار کنیم؛ نویسنده، بازیگر، کارگردان، گریمور و در کل در نیروی انسانی بهترین ها را داریم این دستاوری است که داشتیم اما اینکه این ظرفیت ها در چه فیلمی حضور پیدا می کنند و چه کالایی را تولید می کنند برای ما دلچسب نیست.

,

این پیشکسوت عرصه سینما در خصوص پیشنهادی برای حل مشکلات و معضلات کنونی که گریبان گیر سینما شده است، گفت: نظر من این است که باید این روند را خراب و از ابتدا بنا کرد؛ من باید در ابتدا فرهنگ خود را بازیافت کنم و ببینم که چه فرهنگی داشتم، سنت و فرهنگی که به آن اعتقاد درستی داشتم راستی و صداقت را راست آزمایی کنیم، تا چقدر خودمان ایرانی هستیم که سینمای ایران درست باشد.

,

وی ادامه داد: یکی از بحث هایی که هم که در این زمینه وجود دارد بی خبری ما از سینما است، من به عنوان فردی که در سینما عمله هنر نمایش هستیم مدت ها است که سمت سینما نرفتم.

,

اکلیلی در پایان گفت: برخی از اوقات مشتی از فیلم می بینم و فکر می کنم که خروار فیلم های دیگر هم به این شیوه است و جرات نمی کنم فیلم های دیگر را ببینم.

,

ارائه فیلم های با محتوا و جذاب یکی از عوامل جذب مخاطبان سینما است، فیلمسازان باید سعی کنند با توجه به ذائقه مردم در هر گروه و سنی فیلم تولید کند که برای پویایی سینماهای کشور و به خصوص استان اصفهان بحث مخاطب شناسی و عرضه فیلم های مناسب ضروری است.

,

گزارش از محمدرضا باقری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه