اخبار داغ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

زراعت چوب در 1360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

زراعت چوب در 1360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از زراعت چوب در حدود 1360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: زراعت چوب، گامی برای افزایش حفاظت از جنگل‌هاست و می‌تواند راه حل مناسب پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی‌رویه آن باشد.

وی افزود: زراعت چوب با دوره بهره‌برداری کوتاه مدت می‌تواند در افزایش حفاظت از جنگل‌های استان نقش آفرین باشد.

محمدی مقدم یادآور شد: زراعت چوب در 1360 هکتار از اراضی ملی استان چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری افزود: بیشترین میزان اجرای زراعت چوب در شهرستان فارسان با 918 هکتار سپس شهرستان کیار با 196 هکتار، شهرستان کوهرنگ با 195 هکتار و در شهرستان شهرکرد  با 174 هکتار می باشد.

وی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با کاشت نهال و درخت صنوبر، حجم وسیعی چوب تولید کرده و در این بخش فعال شوند.

محمدی مقدم به جایگاه زراعت چوب در جلوگیری از تخریب جنگل‌ها اشاره کرد و گفت: برداشت بی‌رویه و قاچاق با توجه به اینکه به جنگل آسیب می‌رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می‌شود، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می‌کند که بر اثر سیلاب‌ها و باران ‌ از دسترس خارج می‌شود.

محمدی مقدم اضافه کرد: تولید خاک نیز مستلزم هزینه‌های زیادی خواهد بود و از طرف دیگر اثرات منفی زیست محیطی افزایش دما و غیره را نیز در بر خواهد داشت.

این مسؤول افزود: این فعالیت علاوه بر اینکه به رفع نیازها کمک می‌کند، عاملی برای صیانت از جنگل‌های طبیعی شهرستان است که امروز تحت تخریب قرار دارند؛ اما با فعال کردن این بخش و تأمین نیازهای کشور و شهرستان، مصرف کننده‌های برداشت چوب در جنگل‌ها حذف می‌شوند، بنابراین جنگل می‌تواند خود را بازپروری و احیا کند.

وی اظهار کرد: زراعت چوب یک فعالیت اساسی در کشور است و دولت باید مانند سایر محصولات راهبردی با توجه به محدود بودن منابع تولید و فراوانی بازار تقاضای آن به این محصول اهمیت دهد، چون نیاز اساسی کشور به چوب را تأمین می‌کند.

محمدی مقدم همچنین به اهداف توسعه زراعت چوب اشاره کرد و یادآور شد: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه‌جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی‌رویه وارده بر عرصه‌های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در بخش اجرا و همچنین در فعالیت‌های جنبی و صنایع مرتبط، کمک به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل‌های طبیعی از طریق تأمین نیازهای چوبی و تأمین چوب مورد نیاز بخش‌های مصرف کننده تولیدات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.


انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه