شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: اجتماعی
ساعت: 17:01 منتشر شده در مورخ: 1399/06/22 شناسه خبر: 1646433

وقتی کتاب درسی در صدر محافل می‌نشیند!/ در دریای 1200 عنوان کتاب درسی چه می‌گذرد؟

وقتی کتاب درسی در صدر محافل می‌نشیند!/ در دریای 1200 عنوان کتاب درسی چه می‌گذرد؟
سال تحصیلی 1400ـ1399 یک هفته‌ای می‌شود که آغاز شده است؛ سالی که شرایط کرونا، آن را متفاوت ساخته است. اما از همان روزهای اول سال تحصیلی و بعد از گذشت یک هفته از آغاز توزیع کتب درسی، ماجرای تصاویر برخی کتاب‌ها، صدرنشین برخی محافل شده است.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سال تحصیلی 1400ـ1399 یک هفته‌ای می‌شود که آغاز شده است؛ سالی که شرایط کرونا، آن را متفاوت ساخته است. اما از همان روزهای اول سال تحصیلی و بعد از گذشت یک هفته از آغاز توزیع کتب درسی، ماجرای تصاویر برخی کتاب‌ها، خبر ساز شده و صدرنشین برخی محافل شده است. بر اساس گفته مسؤولان آموزش و پرورش، هر ساله در این سازمان 1200 عنوان کتاب درسی با تیراژ 140 میلیون جلد چاپ و توزیع می‌شود و حدود 15 میلیون دانش‌آموز در طول یک سال تحصیلی از این کتب درسی برای آموختن استفاده می‌کنند و البته برای تولید، چاپ و توزیع کتاب درسی، سازمانی مجزا به عنوان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وجود دارد که رئیس این سازمان، معاون وزیر آموزش و پرورش است. کتاب درسی دارای جایگاه ویژه در تعلیم و تربیت دارد و دانش‌آموزان، محتوای آموزشی را از لابه‌لای دروس کتب درسی توسط معلم کسب می‌کنند و بسیار مهم است که بچه‌ها چه چیزی را در درون مدرسه باید بیاموزند. هر تصویر و هر کلمه کتاب درسی تأثیر بسیار در افراد می‌گذارد؛ داستان کوکب خانم و تصمیم کبری، دهقان فداکار و ... تا سالیان سال بعد هم در خاطره‌ها باقیست و حتی شعرهای کتاب درسی را افراد در بزرگسالی و کهنسالی هم گاهی به زبان می‌آورند. در سند تحول آموزش و پرورش هم به موضوع برنامه درسی توجه ویژه شده است و در راهکار 1ـ1 بر طراحی، تدوین و اجرای برنامه درسی ملی بر اساس اسناد تحول راهبردی و باز تولید برنامه‌های درسی موجود با تأکید بر الف) متناسب‌سازی حجم و محتوای کتب درسی در ساعات و روزهای آموزشی با توانمندی‌ها و ویژگی‌های دانش‌آموزان، ب) حاکمیت رویکرد فرهنگی ـ تربیتی در تولید محتوا و تتقویت شایستگی‌های پایه دانش‌آموزان، ج) بهره‌مندی فزون‌تر از روش‌های فعال، خلاق و تعالی‌بخش، د) بهره‌گیری از تجهیزات و فناوری‌های نوین آموزشی و تربیتی در راستای اهداف، ه) توجه بیشتر به تفاوت‌های فردی به ویژه هویت جنسیتی دانش‌آموزان و تفاوت‌های شهری و روستایی. در راهکار 1ـ2 بر بازنگری و اصلاح برنامه‌های درسی مبتنی بر رویکرد فرهنگی ـ تربیتی و تقویت و توسعه جنبه‌های تربیتی و اخلاقی آنها به منظور فراهم آوردن زمینه تربیت‌پذیری دانش‌آموزان بر اساس فرهنگ اسلامی ـ ایرانی تأکید شده است. با توجه به این نکات باید کتاب درسی متناسب‌سازی شود و البته این اقدام در حال انجام است اما گاهی نکاتی مطرح می‌شود که پرابهام است و سؤالاتی را برای مخاطبان و به ویژه خانواده‌ها ایجاد می‌کند؛ از جمله این موارد هم حذف تصویر قرآن از درسی از کتاب فارسی اول تابستان بود.
https://www.dana.ir/1646433
ارسال نظر
نظرات