اخبار داغ

محصولی که مشتری ندارد؛

گوجه‌های ناب با سود نایاب/ وزارت جهاد کشاورزی بر قیمت ها و سودجویی دلالان نظارت ندارد!

گوجه‌های ناب با سود نایاب/ وزارت جهاد کشاورزی بر قیمت ها و سودجویی دلالان نظارت ندارد!
کشاورزان گوجه کار در سال جاری از قصه تکراری نبود بازار، قیمت پایین فروش محصولات، نبود صنایع فرآوری، وجود دلالان و واسطه‌ها و هزینه بالای تولیدات محصول خود گلایه کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، همه ساله در فصل برداشت محصولات صیفی بنا به دلایل متعدد همچون مازاد تولید، فقدان یا از دست دادن بازارهای صادراتی، کمبود صنایع تبدیلی و تکمیلی، ضعف سیستم سردخانه و انبارداری شاهد تکرار سناریو رهاسازی محصولات در کنار مزارع و جاده ها هستیم و گویا قرار نیست مسئولان راه چاره ای برای رفع این بحران بیندیشیند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

در برخی از سال ها اگر شرایط بارندگی خوب باشد میزان تولید محصول افزایش می یابد اما اگر شرایط بارندگی نیز مساعد نباشد میزان تولید کاهش می یابد اما چیزی که بیش از همه کشاورزان استان را رنج می دهد قیمت فروش محصول است که همیشه ضرر می دهند و هیچ گاه به سود واقعی خود نمی رسند.

,

استان کردستان دارای ظرفیت بالایی در بخش کشاورزی است که تولید گوجه‌فرنگی به عنوان یکی از مهمترین ظرفیت‌های این استان در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.

,

تعداد زیادی از مردم شهرستان کامیاران در عرصه تولید گوجه‌فرنگی مشغول به کار هستند و زندگی آنها از این طریق می‌گذرد ولی این روزها با مشکلات متعددی روبرو هستند.

,

هر ساله با به بازار آمدن محصول گوجه فرنگی شاهد چالش‌های در بازار برای خرید محصول کشاورزان هستیم و این مشکلات بدون اینکه به صورت ریشه‌ای حل شوند، از سالی به سال بعد منتقل می‌شوند.

,

, ,

شرایط مانند سنوات قبل

, شرایط مانند سنوات قبل, شرایط مانند سنوات قبل,

امسال نیز مستثناء از سال های دیگر نبوده و قیمت خرید این محصول، از کشاورزان به صورت چشم گیری افت کرده بطوریکه نه تنها سودی عاید کشاورز نمی‌شود بلکه نمی‌توانند هزینه‌کرد خود را به دست آورند و حتی کشاورزان را در برداشت و یا حمل آن ها به کارخانه و یا میدان بار بی تمایل کرده است.

,

در سال گذشته کاهش چشم گیر قیمت گوجه فرنگی در کردستان سبب شد تا مقدار قابل ملاحظه ای از محصول تولیدی بر دست کشاورزان باقی بماند و آن ها مجبور شوند تا با قیمت پیشنهادی کارخانجات رب این محصول را تحویل این کارخانجات دهند.

,

کشاورزان گوجه کار استان کردستان علاوه  بر پایین بودن قیمت فروش محصول از وجود دلالان و واسطه ها نیز ناراضی بوده و معتقدند: اکنون هزینه های تولید محصول از قیمت فروش آن پیشی گرفته و آنان را متضرر کرده است و در پایان به جیب دلالان و واسطه ها می رود. در سال جهش تولید که دولت باید از افزایش تولید استقبال و کانال های لازم برای بهره برداری اقتصادی از تولیدات کشاورزان ایجاد کند، این دلالان و واسطه ها هستند که در خلا نظارتی عرصه را برای جولان مهیا دیده اند.

,

, ,

نبود صنایع فرآوری

, نبود صنایع فرآوری, نبود صنایع فرآوری,

جعفر کمانگر پور یکی از کشاورزان کامیارانی در گفتگو با خبرنگار کردتودی، که حدود چهار هکتار از مزارع خود را در سال جاری به کاشت گوجه اختصاص داده است می گوید:  ۱۵ سال است که به شغل کشاورزی مشغول هستم و هر ساله در زمان برداشت محصول، محصولات خودمان را نتوانسته ایم با قیمت مناسب در بازار به فروش برسانیم.

,

وی نبود صنایع فرآوری در استان را یکی از مشکلات کشاورزان استان عنوان می کند و اظهار می دارد: هزینه های بالای کاشت، داشت و برداشت و آبیاری بسیار بالاست و در زمان برداشت و فروش محصول قیمت پایین کشاورزان را دلسرد می کند.

,

کمانگر پور تاکید کرد: کشاورزان طی سال گذشته گوجه فرنگی را با قیمت 1150 تومان تحویل کارخانجات می دادند و امسال این رقم به 1000 تومان رسیده است اما هزینه های تولید در کشت بهاره گوجه فرنگی آنقدر بالا رفته است که اگر این هزینه ها را کسر کنیم به همان قیمت سال گذشته می رسد. چشم خانواده های ما کشاورزان به درآمد کشاورزی است و اگر نتوانیم محصول را با قیمت مناسب بفروشیم باید چند ماه گرسنگی بکشیم و با همان یارانه زندگی کنیم.

,

, ,

نوسانات قیمت

, نوسانات قیمت, نوسانات قیمت,

یکی دیگر از کشاورزان کردستانی نیز با ابراز گلایه از قیمت پایین گوجه فرنگی می گوید: به علت پایین بودن قیمت گوجه، محصول ما در بوته ها مانده است و با توجه به هزینه کرد در خرید نهال، دستمزد کارگران، کرایه حمل و نقل، خرید جعبه و... توجیه اقتصادی ندارد که محصول خود را جمع آوری کنیم.

,

رضا یوسفی با بیان اینکه همیشه نوسانات قیمت این محصول را در بازار شاهد هستیم افزود: از زمان شروع کاشت این گوجه کشاورزان باید دستمزد کارگران را به موقع پرداخت کنند ولی متاسفانه در زمان فروش محصول به کارخانه ها و بازار بعد دو یا سه ماه هم پول محصول داده نمی شود.

,

وی ادامه می دهد: در برخی از روزهای سال قیمت گوجه بقدری بالاست که مردم قدرت خرید آن را هم ندارند ولی در زمان برداشت این محصول بقدری افت می کند که برخی از کشاورزان حتی قید برداشت محصولات خود را نیز می زنند.

,

یوسفی از وجود دلالان و واسطه ها در خرید محصول گلایه می کند و می گوید: هیچ گاه واسطه‌ها و دلالان از کشاورزی محصول را با قیمت مناسب خریداری نمی کنند این در حالی است که گوجه فرنگی از کشاورز به ارزش حدود 8 هزار ریال خریداری می شود اما در یک مرحله چند برابر به دست مصرف کننده می رسد.

,

, ,

بیش از ۹ هزار تُن گوجه فرنگی در کردستان حمایتی خریداری شد

, بیش از ۹ هزار تُن گوجه فرنگی در کردستان حمایتی خریداری شد, بیش از ۹ هزار تُن گوجه فرنگی در کردستان حمایتی خریداری شد,

اما مدیر تعاون روستایی کردستان با اشاره به اینکه خرید حمایتی محصول گوجه ‌فرنگی از ۶ شهریور امسال در این استان آغاز شد، گفت: تاکنون ۹ هزار و ۶۰۰ تُن از این محصول توسط تعاون روستایی خریداری شده است.

,

پیمان اسکندری از آغاز طرح خرید حمایتی کوجه‌فرنگی در استان خبر داد و اظهار داشت: عملیات خرید این محصول در استان از ششم شهریور آغاز شده و تا پایان فصل برداشت ادامه دارد.

,

وی با اعلام اینکه قیمت خرید حمایتی هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱۰ هزار ریال تعیین شده است، اضافه کرد: تاکنون ۹ هزار و ۶۰۰ تُن از این محصول در استان توسط سازمان تعاون روستایی خریداری شده است.

,

, ,

فراوری گوجه‌فرنگی؛ راه پیشنهادی دولت   

, فراوری گوجه‌فرنگی؛ راه پیشنهادی دولت   , فراوری گوجه‌فرنگی؛ راه پیشنهادی دولت   ,

یکی از راه‌حل‌هایی که دولت برای بهبود وضعیت کشاورزان و جلوگیری از خراب و کپک‌زدن گوجه‌فرنگی تولید شده ارائه داده فراوری این محصول به صورت رب برای خود دولت است، به صورتی که کارخانه‌های فراوری رب به ازای فرآوری هر کیلوگرم رب از گوجه‌فرنگی‌های خریداری شده توسط دولت مبلغی را بابت دستمزد دریافت کرده و پس از فراوری محصول آن را تحویل دولت دهند.

,

مدیر تعاون روستایی کردستان با بیان اینکه این طرح خرید حمایتی با همکاری ۲ کارخانه رب گوجه‌فرنگی در استان در حال اجرا است، افزود: از مجموع محصول خریداری شده حدود هفت هزار تُن آن تحویل کارخانه روژین تاک و ۲ هزار و ۶۰۰ تُن هم تحویل کارخانه خرم دشت شده است.

,

اسکندری یادآور شد: از ۱۰ هزار ریالی که به ازای هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به کشاورزان پرداخت می‌شود هشت هزار ریال آن سهم کارخانه‌های مذکور و ۲ هزار ریال آن هم یارانه دولتی است که تعاون روستایی آن را پرداخت می‌کند.

,

وی تاکید کرد: این طرح به منظور حمایت از گوجه‌فرنگی کاران و جلوگیری از ضرر و زیان آنها از سال گذشته در استان‌هایی که تولیدکننده این محصول هستند، به مرحله اجرا در آمده است.

,

, ,

میانگین برداشت ۵۵ تُن گوجه فرنگی در هر هکتار

, میانگین برداشت ۵۵ تُن گوجه فرنگی در هر هکتار, میانگین برداشت ۵۵ تُن گوجه فرنگی در هر هکتار,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: در سال زراعی جاری یک هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول گوجه فرنگی رفته است.
حیدر مرادی اضافه کرد:‌ پیش بینی می‌شود با میانگین برداشت ۵۵ تُن در هر هکتار، بهره‌برداران استان حدود ۶۹ هزار تُن از این محصول امسال برداشت و روانه بازار مصرف کنند.

,
,

, ,

8 هزار و 500 تن گوجه فرنگی تولیدی کردستان به صورت تضمینی خریداری شد

, 8 هزار و 500 تن گوجه فرنگی تولیدی کردستان به صورت تضمینی خریداری شد, 8 هزار و 500 تن گوجه فرنگی تولیدی کردستان به صورت تضمینی خریداری شد,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در راستای حمایت از کشاورزان و با پیگیری های این سازمان هشت هزار و ۵۰۰ تن گوجه فرنگی کشاورزان کردستانی به صورت تضمینی خریداری شد.

,

محمد فرید سپری اظهار کرد: در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوجه فرنگی استان سازمان جهاد کشاورزی کردستان با متولی گری تعاون روستایی نسبت به خرید گوجه فرنگی از کشاورزان استان که عمدتاً در شهرستان کامیاران و قروه و دهگلان می‌باشد اقدام کرد.

,

وی افزود: کارخانجات صنایع تبدیلی در کرمانشاه و دهگلان طرف‌های قرارداد جهاد کشاورزی استان کردستان در خرید گوجه فرنگی کشاورزان می‌باشند.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: طبق توافق انجام شده با کارخانه‌ها هر کیلو گوجه فرنگی با قیمت هزار تومان به فروش خواهد رفت که ۸۰۰ تومان آن را کارخانه و مابقی را دولت به کشاورزان پرداخت می‌کند.

,

سپری بیان کرد: از زمان شروع این طرح تا به حال ۸ هزار و ۵۳۰ تن گوجه فرنگی از کشاورزان کردستانی خریداری شده است که این میزان در اختیار صنایع تبدیلی در سراسر کشور قرار گرفته است

,

وی افزود: کل گوجه فرنگی خریداری شده از طرف کارخانجات تولید رب گوجه فرنگی ۷ میلیون و ۳۴۸ هزار و ۲۷۶ کیلوگرم بوده است.

,

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به تلاش دولت در راستای خرید تضمینی و بعضی از محصولات، گفت: متأسفانه طی چند هفته اخیر قیمت گوجه‌فرنگی در بازار به شدت کاهش پیدا کرده و کشاورزان با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

,

وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی از تمامی ظرفیت‌های در اختیار برای حمایت از کشاورزان کردستانی بهره برداری می‌کند، عنوان کرد: انتظار داریم که بتوانیم در این مسیر با خرید تضمینی محصولات بتوانیم در این مسیر با خرید تضمینی محصولات بخشی از مشکلات و دغدغه‌های کشاورزان را کم کنیم.

,

 

,

, ,

گویی داستان افت قیمت محصولات کشاورزی در سال جاری به صورت دومینویی بار دیگر در حال تکرار است و انتظار می‌رود با توجه به عدم نظارت بر بازار، دلالان در زمان برداشت سایر محصولات از جمله پیاز و سیب زمینی هم با شکستن قیمت‌ها زمینه را برای صدمه به صنعت کشاورزی استان فراهم کنند.

,

 انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه