اخبار داغ

فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها:

34 هزار هکتار از جنگل‌های کشور گرفتار آتش بی‌توجهی هموطنان شد/ برخوردهای قضایی پیشگیرانه نیست

34 هزار هکتار از جنگل‌های کشور گرفتار آتش بی‌توجهی هموطنان شد/ برخوردهای قضایی پیشگیرانه نیست
عباس‌نژاد گفت: در 170 روز گذشته 34 هزار هکتار از اراضی کشور گرفتار آتش شده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار مرآت پدیده شوم قطع درختان جنگلی توسط سودجویانی که با طمع سودهای کلان به جان طبیعت می‌افتند به نوعی تاراج منابع ملی محسوب می‌شود که دامنه بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد و  بعضاً تبعات زیست محیطی غیرقابل جبرانی را به بار می‌آورد که دود آن به چشم آیندگان می‌رود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

درختان جنگل بهترین کنترل کننده فرسایش بادی و آبی خاک هستند و یقیناً تخریب مراتع و قطع نفس‌های درختان صدور فرمان توقف رطوبت موجود در خاک است که تهدیدی آشکار  برای طبیعت محسوب می‌شود. اما قاتلان خاموش محیط زیست با بهره‌برداری غیرقانونی و برداشت‌های پنهانی همچنان عزم خود را برای به شماره انداختن  نفس‌های درختان جزم کرده‌اند..

,

البته قوانین بازدارنده‌ای برای کاهش دست درازی به طبیعت با هدف قطع یدِ قاچاقچیان وضع شده که نمونه آن قانون مصوبی در هشتم شهریور سال 1338 است که قانونگذار سواستفاده غیرمجاز از این منابع ملی را مشمول مقررات قاچاق قرارداده و برخورد با متخلفان را مورد تأکید قرار داده است اما همچنان اخباری از گوشه و کنار کشور با مضمون ادامه  تجارت قاچاق چوب درختان جنگلی و در برخی موارد قطع درختان کمیاب به گوش می‌رسد که بسی ناخوشایند و ناگوار است.

,

گفتگوی مرآت با سرهنگ علی عباس‌نژاد فرمانده یگان حفاظت سازمان‌ جنگل‌ها و مراتع را با محوریت چگونگی وضعیت حفاظت منابع طبیعی کشور و جنگل‌ها و اعلام آخرین اخبار از حوزه قاچاق درختان و چگونگی اعمال مجازات‌ها و... می‌خوانیم.

,

جناب سرهنگ وضعیت قاچاق چوب و محصولات فرعی در سال جدید چگونه است اگر آماری دارید بفرمایید و آیا در مقایسه با سال‌های قبل با افزایش پدیده قاچاق مواجه بوده‌ایم.  وضعیت تشکیل پرونده‌های قضایی مرتبط با قاچاق چوب چگونه است؟

, جناب سرهنگ وضعیت قاچاق چوب و محصولات فرعی در سال جدید چگونه است اگر آماری دارید بفرمایید و آیا در مقایسه با سال‌های قبل با افزایش پدیده قاچاق مواجه بوده‌ایم.  وضعیت تشکیل پرونده‌های قضایی مرتبط با قاچاق چوب چگونه است؟,

بله. متاسفانه در سطح کشور با افزایش قابل توجهی در بحث چوب درختان و  محصولات فرعی مواجه بوده ایم و ریسک‌پذیری قاچاقچیان در این زمینه بالا رفته است. در همین 170 روز اخیر در سطح کشور حدود 2 هزارو 300 فقره تشکیل پرونده قضایی برای قاچاقچیان چوب داشتیم و در بحث کشف نیز  موفق به کشف حدود 2 هزار و 400 متر مکعب قاچاق چوب شده ایم.

,

در بحث کشف محصولات فرعی استان سمنان جزو استان‌هایی با کشفیات بالا بوده است.

,

مجموعا 150 تُن کشف محصولات فرعی جنگلی در سطح کشور داشتیم که تاغ هم جزو آن بوده و در بحث زغال نیز  85 تُن کشفیات زغال داشتیم که درصدی هم متوجه استان سمنان بوده است.

,

به نظر شما با این آمار رو به رشد قاچاق درختان  آیا مجازات های اعمال شده کفایت می‌کند؟ به نظر می‌رسد مجازات‌ها حالت بازدارندگی ندارد که با  رشد فزاینده پرونده‌های قضایی در این حوزه مواجهیم!

, به نظر شما با این آمار رو به رشد قاچاق درختان  آیا مجازات های اعمال شده کفایت می‌کند؟ به نظر می‌رسد مجازات‌ها حالت بازدارندگی ندارد که با  رشد فزاینده پرونده‌های قضایی در این حوزه مواجهیم!,

بله برخورد قضایی مناسب و پیشگیرانه نیست که تقاضا کرده‌ایم قوه قضاییه اَشدِّ مجازات را در نظر بگیرد که قاچاق چوب کنترل شود. البته یکی از دلایل افزایش قاچاق نیز به موضوع تعطیلی بهره‌برداری از جنگل‌های شمال و اعلام زمان تنفس جنگل‌ها مرتبط است. از طرفی با توجه به اینکه واردات چوب هم از خارج دچار محدودیت‌هایی است به صورت ناگهانی با افزایش قیمت چند برابری  چوب  مواجه شدیم البته قانون همان قانون قبلی است که چوب قیمت پایینی داشت.

,

اکنون باید دولت و مجلس  پیگیر باشند تا مجازات با قیمت فعلی چوب اعمال شود و با خاطیان و قاچاقچیان  برخورد شدید شود. اگر این موضوع اجرایی شود ریسک پذیری قاچاقچیان کم می‌شود و اثر مثبتی در کنترل قاچاق در این حوزه دارد.

,

 آیا گونه‌ای از درختان یا محصولات فرعی بوده که به خاطر قطع شدن یکباره امکان بازگشت نداشته باشد؟

,  آیا گونه‌ای از درختان یا محصولات فرعی بوده که به خاطر قطع شدن یکباره امکان بازگشت نداشته باشد؟,

تا جایی که واقفیم چوب های قاچاق شده چوب‌هایی هستند که در جنگل‌های ما  قابل تجدید پذیری هستند؛ زادآوری جنگل‌های ما بالاست اما نَفس این کار غلط است و قاچاق نباید صورت بگیرد تا به حال برخورد و پیگیری داشتیم و از این پس نیز مصمم تر خواهیم شد.

,

جناب سرهنگ همانطور که مستحضرید آتش سوزی عرصه‌ها  خسارات جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی  وارد می‌کند بفرمایید در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع  چند هکتار از اراضی کشور در سال‌جاری دچار حریق شده و عمده عامل آتش ‌سوزی‌ها چه بوده است، و در استان سمنان آیا با افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نسبت به سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم؟

, جناب سرهنگ همانطور که مستحضرید آتش سوزی عرصه‌ها  خسارات جبران‌ناپذیری به منابع طبیعی  وارد می‌کند بفرمایید در بحث آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع  چند هکتار از اراضی کشور در سال‌جاری دچار حریق شده و عمده عامل آتش ‌سوزی‌ها چه بوده است، و در استان سمنان آیا با افزایش آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نسبت به سال‌های گذشته مواجه بوده‌ایم؟,

آتش سوزی در عرصه‌ منابع طبیعی درصدی نسبت به سالهای گذشته افزایش داشت. درصدی به بالا رفتن دمای هوا مرتبط است و درصدی متوجه بی احتیاطی هموطنان در سطح کشور است.

,

 در سال جاری و طی 170 روز گذشته حدود 2 هزار و 400 فقره آتش‌سوزی در سطح کشور داشتیم که 34 هزار هکتار از اراضی کشورمان با حریق دچار خسارت شده اند. بیشتر این آتش‌سوزی‌های در مراتع بوده و از این میزان آتش‌سوزی حدود 300 فقره  در جنگل‌ها واقع شده اما در کل خسارتی است که 90 تا 95 درصد آن عاملی جز عامل انسانی نبوده است.

,

با هوشیاری و حضور میدانی نیروهای حفاظت در استان سمنان با افزایش آتش سوزی در این استان مواجه نبوده‌ایم. افزایش آتش‌سوزی  بیشتر متوجه اجنگل‌های زاگرس بوده است.

,

بفرمایید فناوری‌های روز چقدر در حفاظت جنگل ها در بحث اعلام و هشدار  آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است و  آیا جنگل‌های ما از تجهیزات به روز در بحث رصد  بهره مند هستند؟

, بفرمایید فناوری‌های روز چقدر در حفاظت جنگل ها در بحث اعلام و هشدار  آتش‌سوزی‌ها دخیل بوده است و  آیا جنگل‌های ما از تجهیزات به روز در بحث رصد  بهره مند هستند؟,

در بخش آتش‌سوزی از پهباد و از سیستم کنترل ماهواره‌ای استفاده می‌شود در بحث قاچاق چوب امکانات به‌روز شده و تجهیزات خودرویی و نیروی به روز است اگرچه کمبود داریم اما در کل امکانات نسبتاً خوب است. در بحث کنترل مبادی ورودی و خروجی در برخی از نقاط دوربین مداربسته نصب شده است. همچنین کنترل عرصه جنگلی با پهباد در دست بررسی است و بخشی از استان‌ها و  جنگل‌های  شمال  به منظور  رصد  و مسیریابی  آتش سوزی‌ها مجهز به پهباد شدند.  اما واقعیت این است که امکانات کافی نیست و  یگان حفاظت از جنگل‌ها باید  بیشتر به امکانات روز مجهز شود.

,

نیروهای انسانی اثر گذار ترین عامل در حفظ عرصه ها هستند چگونه از این نیروهای انسانی می‌توان نهایت بهره را گرفت و آیا در این قسمت با کمبود مواجهیم؟

, نیروهای انسانی اثر گذار ترین عامل در حفظ عرصه ها هستند چگونه از این نیروهای انسانی می‌توان نهایت بهره را گرفت و آیا در این قسمت با کمبود مواجهیم؟,

نیروی انسانی در اختیار سازمان قرار دارد و وضعیت نیرو در سطح کشور بد نیست اما بر اساس شاخص جهانی با کمبود نیروهای انسانی برای حفاظت مواجهیم اما نیروهای مردمی و همیاران طبیعت و محافظان در بحث حفاظت همیشه کمک کار هستند که امسال نیز پنج نفر از نیروهای مردمی در بحث اطفای حریق جان خود را از دست دادند که این امر از دغدغه مندی نیروهای انسانی و همیاران طبیعت نشأت می‌گیرد و قابل تقدیر و توجه است.

,

سخن پایانی شما را با هموطنانی که دغدغه حفاطت منابع طبیعی را دارند  می‌شنویم.

, سخن پایانی شما را با هموطنانی که دغدغه حفاطت منابع طبیعی را دارند  می‌شنویم.,

طی 6 ماهه اخیر 44 هزار اطلاعات مردمی از طریق سامانه 1504 به این مرکز مخابره شد که 70 درصد گزارشات مردمی صحت داشت و به ما کمک کرده است. در بحث حفاظت و  اطفا از هموطنانی که به منابع طبیعی و جنگل عشق می ورزند تقاضا داریم به ما کمک کنند  و از طریق سامانه استانی  1504 موارد را به ما گزارش کنند. همچنین سامانه 139 نیز به صورت کشوری فعال است و انتظار داریم هرگونه تجاوز و تعارض به عرصه منابع طبیعی و قاچاق چوب و جنگل موارد را به این سازمان  اطلاع رسانی کنند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه