اخبار داغ

استاد دانشگاه:

مرداب اسرائیل امارات و بحرین را هم در خود فرو می برد/ امنیت خریداری شده شکننده است

مرداب اسرائیل امارات و بحرین را هم در خود فرو می برد/ امنیت خریداری شده شکننده است
بهانه دولت های عربی برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی، تأمین امنیت است اما نمی دانند که امنیت مقوله ای نیست که با خریداری از خارج بتوانند تأمین کنند و امنیت خریداری شکننده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ 23 مرداد، وزیر امور خارجه امریکا از عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی خبر داد که با واکنش های متعددی همراه بود،

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,
مسئولان و مردم ایران، پاکستان، مالزی، عراق و حتی برخی از کشورهای غربی این عادی سازی را یک خیانت به مردم و آرمان فلسطین دانستند.
,
 
,
پس از عمارت، بحرین هم از این عادی سازی استقبال کرد؛ ترامپ در واکنش به این استقبال در توییتر خود نوشت: «امروز یک گشایش تاریخی دیگر اتفاق افتاد! دو دوست بزرگ ما، اسرائیل و پادشاهی بحرین به توافقی برای صلح دست پیدا کردند؛ بحرین دومین کشور عربی است که ظرف ۳۰ روز با اسرائیل صلح می‌کند.»
,
 
,
باید اذعان کرد که مسئله عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی همچنان توجه بسیاری از تحلیل گران را به خود جلب کرده است، توافقی که بیانگر خیانت برخی از کشورهای عربی به آرمان فلسطین است.
,
 
,
رهبر انقلاب در واکنش به این عادی سازی فرمودند: دولت امارات متحده‌ی عربی، هم به دنیای اسلام خیانت کرد، هم به دنیای عرب خیانت کرد، هم به کشورهای منطقه خیانت کرد، هم به مسئله‌ی مهم فلسطین خیانت کرد. این کاری که اماراتی‌ها کردند، یک لکّه‌ی ننگی است؛ البته این از بین خواهد رفت، یعنی این حالت دیری نخواهد پایید ان‌شاءالله، لکن این لکّه‌ی ننگ بر پیشانی کسانی که این اقدام را امروز انجام دادند خواهد ماند. اینها خیانت کردند، کار بسیار بدی کردند، پای صهیونیست‌ها را در منطقه باز کردند. مسئله‌ی فلسطین با این اهمّیّت، [یعنی] غصب یک کشور، آواره کردن یک ملّت، چیز کوچکی است؟ [اینها] به بوته‌ی فراموشی سپردند و عادی‌سازی کردند.
,
 
,
در این زمینه با محمدعلی بصیری، دانشیار گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل به گفت و گو پرداختیم.
,
 
,
صاحب نیوز: نظر شما در رابطه با علنی سازی رابطه رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی چیست؟
, صاحب نیوز: نظر شما در رابطه با علنی سازی رابطه رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی چیست؟, صاحب نیوز: نظر شما در رابطه با علنی سازی رابطه رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی چیست؟,
 
,
بصیری: دولت هایی که امروز روابط را با اسرائیل علنی می کنند، اکثر دولت هایی هستند که قبل و بعد از جنگ جهانی دوم توسط استعمار انگلیس مستقل و از امپروطوری عثمانی تجزیه شدند و دولت های مستقر با پشتوانه انگلیس روی کار آمدند.
,
 
,
پس از اینکه انگلیس در دهه 60 و 70 ضعیف شد و کشورها این ارتباط را با آمریکا جانشین آن برقرار کردند؛ دولت های وابسته به آمریکا که وجود و امنیت آن ها با آمریکایی است که طبیعتا با متعهد استراتژیک و راهبری آن که رژیم  صهیونیستی است نمی توانند تضاد بنیادین و ریشه ای داشته باشند.
,
 
,
در دهه های گذشته که جنگ اعراب با اسرائیل بود، به طور سمبولیک موضع دفاع از فلسطینی ها داشتند، در عمل مجبور بودند برای امنیت به آمریکا و اسرائیل باج دهند و موضع تقابلی جدی با اسرائیل نداشتند و حتی ارتباط مخفی با فشار آمریکا برقرار بود و روابط اطلاعاتی، امنیتی، رسانه ای و اقتصادی داشتند.
,
 
,
در مورد بیداری اسلامی و فعالیت های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را توضیح دهید.
, در مورد بیداری اسلامی و فعالیت های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را توضیح دهید., در مورد بیداری اسلامی و فعالیت های امریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه را توضیح دهید.,
 
,
در دهه گذشته به دلیل بهار عربی و بیداری اسلامی، این جبهه بندی که مخفی بود، علنی شد و در برابر جبهه مقاومت که متشکیل از ایران و سوریه و لبنان و تاحدودی عراق و یمن بود، شاهده بودیم که جبهه عبری-عربی-آمریکایی تکشیل شد که تهدید جنبش های منطقه ای دولت های آن ها را متذلل کرده بود و این ها برای مقابله با این حرکت ها نیروهای نیابتی تشکیل دادند و وارد جنگ های کشورهای منطقه ای شدند که روند بیداری اسلامی و جنبش های مردمی-اسلامی، محار کنند.
,
 
,
وارد جنگ کشورهای سوریه و عراق، لیبی ، بحرین و یمن شدند و صراحتا در این کشورها شروع شد و رسما جنگ های نبابتی جبهه عبری-عربی-آمریکایی علیه جبهه مقاومت آغاز شد؛ این جبهه علی رغم هزینه های میلیارد دلاری، نیروهای انسانی و هزینه های تبلیغاتی و حمایت سنگین آمریکا و رژیم  صهیونیستی، در جبهه نظامی و در میدان عملیاتی عملا جبهه آن ها دستاورد قابل توجهی نداشت و با شکست روبه رو شدند.
,
 
,
آمریکاهایی و رژیم  صهیونیستی که در پشت این جنگ دنبال اهدافی مانند طرح های مانند خاورمیانه جدید و خاورمیانه بزرگ،  معامله قرن، تشکیل دولت های دست نشانده خود و تجزیه این کشورها را داشتند که با شکست این جنگ، نقشه های آن ها هم نقش بر آب شد.
,
 
,
نظر شما این است که عادی سازی روابط برای به حاشیه بردن شکست های امریکا و اسرائیل است؟
, نظر شما این است که عادی سازی روابط برای به حاشیه بردن شکست های امریکا و اسرائیل است؟, نظر شما این است که عادی سازی روابط برای به حاشیه بردن شکست های امریکا و اسرائیل است؟,
 
,
بله، امریکا و رژیم صهیونیستی برای جبران این شکست فضاحت بار، عادی سازی روابط با کشورهای عربی را کلید بزنند؛ ارتباط با کشورهای عربی مخفیانه وجود داشت که بتوانند درپوشی برای شکست های خود ایجاد کنند و این حرکت عادی سازی روابط بیشتر برای جبران شکست ها، شوآف تبلیغاتی ترامپ برای انتخابات امریکا و روحیه دادن به اسرائیلی ها و کشورهای متعهد آن ها در منطقه است.
,
 
,
ارتباط رژیم صهیونیستی قبل از این عادی سازی روابط، با همسایگان خود چطور بود؟
, ارتباط رژیم صهیونیستی قبل از این عادی سازی روابط، با همسایگان خود چطور بود؟, ارتباط رژیم صهیونیستی قبل از این عادی سازی روابط، با همسایگان خود چطور بود؟,
 
,
رژیم صهیونیستی از بدو اشتغال سرزمین فلسطین و تأسیس دولت با حمایت کشورهای غربی در فلسطین احساس محاصره نظامی، سرزمینی و امنیتی می کرده و به همین دلیل حمایت های بدون حد و مرز امریکا و غربی برای خود درست کرده و به سمت سلاح هسته ای رفته است و به صورت مخفیانه نگهداری می کند.
,
 
,
در چهار و پنج دهه گذشته به سمت استراتژی پیرامونی نزدیک می شدند به دلیل اینکه در ابتدا در محاصره کشورهای عربی بودند با کشورهای مانند دولت پهلوی و آذربایجان ارتباط برقرار کردند؛ امروز رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی در حال ارتباط هستند که این ارتباط بین اتحادیه عرب شکاف ایجاد شده است و با دولت های ضعیف شروع به ارتباط کردند.
,
 
,
رژیم صهیونیستی از قبل ارتباط با مصر و اردن داشته است، امارت و بحرین هم که در این زمان ارتباط گرفت و پیش بینی می شود که در آینده با عمان و عربستان هم ارتباط علنی بر قرار کند و از حدود 20 کشور با یک سوم کشورها ارتباط برقرار گرفته است.
,
 
,
در مورد «استراتژی پیرامونی» رژیم صهیونیستی بیشتر توضیح می دهید؟
, در مورد «استراتژی پیرامونی» رژیم صهیونیستی بیشتر توضیح می دهید؟, در مورد «استراتژی پیرامونی» رژیم صهیونیستی بیشتر توضیح می دهید؟,
 
,
رژیم صهیونیستی با استراتژی پیرامونی و فشار امریکا و غرب، احساس ناامنی و خطر را برای این کشورها ایجاد کرده تا آن ها تن به عادی سازی روابط با این رژیم دهند.
,
 
,
پس از بیداری اسلامی امنیت رژیم صهیونیستی کاملا به خطر افتاد که به این طرح به دنبال ایجاد امنیت برای اسرائیل هستند.
,
 
,
نگاه شما نسبت به اوضاع منطقه چیست؟
, نگاه شما نسبت به اوضاع منطقه چیست؟, نگاه شما نسبت به اوضاع منطقه چیست؟,
 
,
امروزی چیزی که در منطقه خاورمیانه وجود دارد، یک جنگ با چند لایه ای نسل چهارمی بین جبهه مقاومت و جبهه عبری-عربی- امریکایی است که شامل جنگ روانی، تبلیغی، رسانه ای، فرهنگی، اقتصادی، دیپلماتی و نظامی در جنگ های نیابتی کنترل شده است.
,
 
,
امریکا، اسرائیلی ها و متعهدانشان برای جبران ضعف هایی در جبهه های گذشته داشتند با این عادی سازی روابط استفاده کنند.
,
 
,
واکنش مردم کشورهای عربی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را انجام داند، چیست؟
, واکنش مردم کشورهای عربی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را انجام داند، چیست؟, واکنش مردم کشورهای عربی که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را انجام داند، چیست؟,
 
,
امروز ما شاهده یک چرخش در ملت های عربی هستیم که پس از بیداری اسلامی و بهار عربی در منطقه ایجاد شد و انحراف آن توسط قدرت های منطقه ای و فرا منطقه ای، ملت ها تا گذشته قبل از این حرکت ها بیشتر مشکلات و مسائل عقب ماندگی را در نتیجه وجود اسرائیل می دانستند و در این مبارزات ها به دنبال ایجاد نظام های مردمی و مستقل بودند که قدرت های منطقه ای این درخواست ها را به جنگ داخلی تبدیل و منحرف کردند.
,
 
,
امروز اولویت عمده این مردم برای مبارزه با اسرائیل به مبارزه با دولت های استبدادی سر سپرده رسیده است.و به این نتیجه رسیدند که این دولت ها باید برداشته شود و بعد از آن مبارزه با اسرائیل در اولویت باشد و تا این دولت ها وجود دارند نمی گذاردند که مبارزه با رژیم صهیونیستی سازماندهی شود و خنثی می کنند.
,
 
,
حرکت هایی که در عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با عمارت و بحرین است، توسط دولت های استبدادی و غیر مردمی انجام می شود که این دولت ها نمی گذارند که مردمانشان در مسیر مبارزه اسرائیل قدم بردارند.
,
 
,
مردم به این جمع بندی رسیدند که ابتدا باید با این دولت ها و پس از ساقط کردن دولت های وابسته، با رژیم صهیونیستی مبارزه کنند.
,
 
,
نکته آخر ...
, نکته آخر ..., نکته آخر ...,
 
,
یکی از اهداف دولت های عربی برای عادی سازی با رژیم صهیونیستی، تأمین امنیت است  اما نمی دانند که امنیت مقوله ای نیست که با خریداری از خارج بتوانند تأمین کنند و امنیت خریداری شکننده است.
,
 
,
امنیت باید مبتنی بر اراده اکثریت مردم باشد و عملا به دلیل اینکه ملت ها با این حرکت ها موافق جدی ندارند ناامنی به دلیل مبارزات داخلی بیشتر می شود.
,
 
,
 
,
گفت و گو از محمدرضا باقری
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه