اخبار داغ

در گفتگو با کارشناس مسائل فرهنگی مطرح شد؛

زیرساخت‌های ضعیف فرهنگی باعث مشکلات بسیاری شده است

زیرساخت‌های ضعیف فرهنگی باعث مشکلات بسیاری شده است
علی حیدر آقایی کارشناس مسائل فرهنگی و مدرس دانشگاه گفت: در حال حاضر اصلی‌ترین مسئله در کشور مسئله فرهنگی است و باید تلاش شود تا زیرساخت‌های فرهنگی در کشور تقویت شود وبودجه‌های پیرامون حوزه فرهنگ قابل قیاس با سایر حوزه‌ها نیست.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علیحیدر آقایی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با اشاره به اینکه تصور کارشناسان این حوزه براین بود که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم صرفا یک موضوع تک بعدی است اظهار کرد: اقتصاد و مشکلات معیشتی حل نمی شود مگر اینکه زیرساخت های فرهنگی جامعه ما اصلاح شود و تا زمانی که فرهنگ مصرف تولید کالای ایرانی و فرهنگ تمرکز بر تولید کالای ایرانی را نداریم، به همان میزان مساله اقتصاد حل نشدنی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,
وی افزود: به میزانی که بر مساله خانواده تمرکز نداریم، آسیب های اجتماعی، هزینه‌های درمانی و مشکلات اقتصادی جامعه ما افزایش پیدا می کند؛ لذا مساله فرهنگ همانند هوایی است که تنفس می‌کنیم و چون این هوا را همیشه داریم بر مسمومیت آن بی توجه هستیم درحالی که مسمومیت هوای امروز، اقتصاد ما را به این وضعیت ناعلاج رسانده است.
,
 
,
آقایی با بیان اینکه مشکلات مختلفی مانند مصرف آب، آسیب‌ها و گسیختگی‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی، طلاق و سایر مشکلات دارای زمینه فرهنگی است که توجه به حوزه فرهنگ و تربیت منجر به کاهش آن مشکلات را فراهم می‌کند، عنوان کرد : توجه به فرهنگ و تربیت دارای آثار قابل‌توجه در کاهش مشکلات اقتصادی و شیوه مصرف، محیط‌زیست، جنگل و موضوع‌های ارتباطی دارد.
,
 
,
وی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: سینما و هنر می تواند سطح ذائقه مردم را بالا ببرد که نتیجه آن افزایش سطح امنیت اخلاقی شهروندان است، سینما ابزار مهمی برای فرهنگ سازی است و فیلم به عنوان یک رسانه می تواند در جامعه تمدن ساز باشد، به همین منظور تصمیم داریم در دهه چهارم انقلاب اسلامی تمدن سازی ملی را دنبال کنیم، در حال حاضر زمانی است که سرمایه های خود را در دست بگیریم و آثار هنری مناسبی را تولید کنیم و  بایستی متولیان امر با تمام وجود در این بخش همکاری کنند.
,
 
,
آقایی با تاکید بر ضرورت بسترسازی مناسب برای انجام امور فرهنگی بیان کرد: بدون استفاده از ابزارهای مناسب و همچنین پتانسیل رسانه در اطلاع رسانی به عموم جامعه، مستندسازی فعالیت‌های پرورشی در قالب‌های هنری، بهره‌مندی از قلم توانا و تاثیرگذار نمی‌توان در حوزه تربیتی و فرهنگی به موفقیت‌های قابل توجه دست یافت.
,
 
,
وی بهره‌مندی از نیروی انسانی فعال و توانمند را از عوامل مهم تحقق اهداف برشمرد و گفت: در امور تبلیغی نیاز به مبلغ نیرومند و کارآمد و همچنین صبور و ثابت‌قدم برای استمرار برنامه‌های تربیتی و پرورشی است؛بنابراین برخورداری از تیمی قوی در فعالیت‌های فرهنگی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
,
 
,
آقایی اضافه کرد: هنر خوشنویسی و سینما وتئاتر و موسیقی ... در این استان بسیار با سابقه و اصیل است و امروز هم می توانید در ترویج این فرهنگ بسیار موثر عمل کنید و در تربیت جوانان و علاقمندان نقش آفرین باشید.
,
 
,
وی مشکلات فرهنگی کردستان را نبود زیر ساخت های فرهنگی و هنری دانست و گفت: کمبود سرانه فضاهای فرهنگی نسبت به جمعیت،تاکید بر اقتصاد فرهنگی و داشتن اسپانسر در حوزه فرهنگ و هنر، حمایت و تبلیغ فرهنگ و هنر کردستان و ایجاد بازار مستمر محصولات فرهنگی هنری  ازجمله راهکارهای توسعه فرهنگی دراستان است.
,
 
,
 وی تصریح کرد: رسانه ها بویژه تلویزیون در ترویج سبک زندگی بسیار تعیین کننده است و در شرایطی که با تغییر سبک زندگی مواجهیم متاسفانه مصرف گرایی، تشریفات، خانه های لوکس و آنچنانی و اسراف در برنامه ها تبلیغ می شود که این کارها با سبک زندگی منافات دارد.
,
 
,
وی با اشاره به توسعه فرهنگ مطالعه وکتابخوانی اذعان کرد : با توسعۀ مراکز فرهنگی وایجاد فرهنگ مطالعه، برپایی نمایشگاه کتاب و جشنواره های مطبوعات، بکارگیری وسیع رسانه های گروهی برای تبلیغ در زمینۀ کتاب و مطالعه آن و استفاده از تجربۀ سایر کشورها در ترویج و تعلیم فرهنگ کتابخوانی از اقدام های کارساز است که می توان به آن تمسک جست.
,
 
,
آقایی خاطر نشان کرد: از مهمترین موانع درجهت برنامه های توسعه فرهنگی در جوامع جهان سوم همچون ایران را می‌توان توجه به منافع گروه های ذی نفوذ نام برد، گروه های که در طی فرایند برنامه ریزی و اجرا اهداف خاص را بر اهداف کلان ترجیح داده و در مقابل با تغییر ساختارهای سیاسی برنامه ریزی ها نیز به شدت تغییر می کنند.
,
 
,
وی  اشاره کرد: جامعه ای که مسیر خود را از جاده هموار کتاب و کتابخوانی و برنامه های فرهنگ محور عبور دهد؛ آسیب ها و معظلات اجتماعی در آن جامعه محلی از اعراب نخواهند داشت و جامعه ای هدفمند و سالم با نسلی مترقی،کوشا و نخبه را در بر خواهد گرفت.
,
 
,
آقایی در پایان  از معرفی مشاهیر و مفاخر هنری کردها در سطح ملی حمایت کرد و گفت :تولید سریال سنجر خان و عرصه آن در سیمای ملی نمونه ای از یک کار موفق و قابل دفاع است و باید اینگونه برنامه ها زنجیر وار ادامه داشته باشد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه