اخبار داغ

بیداد بیکاری در پهناورترین استان کشور؛

وقتی نسخه‌های کم اثر اشتغال درد جوانان سیستان و بلوچستان را درمان نمی‌کند

وقتی نسخه‌های کم اثر اشتغال درد جوانان سیستان و بلوچستان را درمان نمی‌کند
سیستان و بلوچستان ظرفیت های ویژه ای دارد که بهره برداری از آن ها می تواند سبب افزایش اشتغال و کاهش بیکاری شود، اما بر اساس آمارها این استان بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد و از قابلیت های ویژه آن به درستی استفاده نشده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصرهامون، قابلیت های ویژه سیستان و بلوچستان می تواند سبب توسعه، افزایش اشتغال، ارزآوری و افزایش ماندگاری مردم منطقه شود و در ابعاد ملی و فراملی تاثیرگذار باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرهامون,
اما با وجود اینکه پهناورترین استان کشور دارای قابلیت های ویژه ای است از این ظرفیت ها به درستی استفاده نشده، به گونه ای که هنوز بسیاری از پتانسیل های استان ناشناخته مانده و مورد بهره برداری قرار نگرفته است.

این استان از شمال تا جنوب می تواند در تولید برق از انرژی تجدید پذیر، صادرات و واردات کالا از طریق مرزهای گسترده زمینی و دریایی، معدن، تامین گوشت قرمز و ماهی و میگوی کشور تاثیرگذار باشد و در کنار آن نیروی جوان این خطه هم مشغول به کار شود.

با وجود این ظرفیت های ویژه و داشتن نیروی انسانی جوان و توانمند، سیستان و بلوچستان بر اساس آمارها همچنان در صدر جدول بیکاری قرار گرفته است و سرمایه های انسانی آن سال ها در جستجوی کار می دوند و گاهی هم مجبور به مهاجرت به دیگر استان ها می شوند تا بتوانند با حداقل درآمد روزگار بگذرانند.

خشکسالی و افزایش تعداد بیکاران

مهدی شهرکی یکی از جوانان زهکی در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: با وجود اینکه تحصیلات دانشگاهی دارم اما هنوز شاغل نیستم، بسیاری از هم سن و سالانم در سیستان بیکار هستند، زیرا مشاغلی مانند کشاورزی و دامپروری هم به دلیل خشکسالی های اخیر پایداری چندانی ندارد.

وی ادامه داد: سیستان با افغانستان مرز مشترک دارد، اما به دلیل انسداد مرزی در سال های گذشته بسیاری از افرادی که از این طریق درآمدی داشتند بیکار شدند.

اصغر رخشانی، یکی از شهروندان سیستانی در این زمینه به خبرنگار ما اظهار کرد: با یک نگاه گذرا و سطحی در خیابان های سیستان می بینیم که تعداد تاکسی های زرد بسیار زیاد است، زیرا اغلب مردم به دلیل اینکه شغلی نداشتند اقدام به خرید خودرو کردند تا از این طریق تامین معاش داشته باشند.

وی تصریح کرد: حتی بسیاری از وانت بارها و خودروهای شخصی هم در مسیرهای بین شهرستانی سیستان اقدام به جابه جایی بار و مسافر می کنند و اغلب مردم راننده هستند.
 
,
,
,
,
,
,
, خشکسالی و افزایش تعداد بیکاران,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

ظرفیت مغفول مرزهای دریایی و آبی

عبدالملک سپاهی یکی از شهروندان سراوانی در این باره به خبرنگار ما گفت: مرز سراوان با پاکستان در ارتباط است و بیشترین میزان صادرات استان هم از طریق بازارچه های مرزی این شهرستان صورت می گیرد، اما باز هم جوانان سراوانی بیکار هستند و در بهترین حالت کوله بری می کنند.

جدگال یکی از شهروندان چابهاری هم در این خصوص به خبرنگار ما اظهار کرد: دریا ظرفیت های ویژه ای دارد و متاسفانه فقط عده ای خاص می توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند، مردم ساحل نشین استان تنها به صیادی مشغول هستند و در منطقه آزاد چابهار به عنوان کارگر و شاگرد مغازه برای افرادی که خود از دیگر نقاط کشور به این منطقه آمدند مشغول به کار هستند.

توسعه نامتوازن سبب مهاجرت نیروهای توانمند می شود

ملک فاضلی، نماینده مردم سراوان، سیب وسوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: در طول 40 سال گذشته آبادانی متوازن در کشور ایجاد نشده است و همین موضوع سبب شده افرادی که در سیستان و بلوچستان توانمند می شوند به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از مرزها که عمران و آبادانی بیشتری دارد مهاجرت کنند.

وی اظهار کرد: نیروهای توانمند سیستان و بلوچستان به تهران و خراسان می روند در حالی که این استان برای توانمندی و مهارت آن ها هزینه کرده است، اما به دلیل مشکلاتی که در منطقه وجود دارد ماندگاری افراد کم می شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان اظهار کرد: علت این مهاجرت عدم توسعه متوازن از دیدگاه بزرگان ما در کشور است، زیرا آن ها به آباد کردن محورهای اصلی تاکید دارند که اشتباه است، چرا که باید علاوه بر توسعه شهر و ایجاد کارخانه، راه و دیگر امکانات برای آن به توسعه روستاها هم توجه داشت تا تخلیه نشود.

وی اظهار کرد: برای نیروی تحصیل کرده باید شغل و ماندگاری در نظر گرفته شود تا فرزند و آینده او را دچار دغدغه نکند، نیروی انسانی توانمندی در همه زمینه ها داریم، آنچه خداوند به ما داده بی نهایت است ولی از آن حداقل بهره برداری را کرده ایم.
 
,
, ظرفیت مغفول مرزهای دریایی و آبی ,
,
,
,
,
,
, توسعه نامتوازن سبب مهاجرت نیروهای توانمند می شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,


ظرفیت های اشتغال در سیستان و بلوچستان مغفول مانده است

این نماینده گفت: معمولا بیشتر نیروی کار در بخش های صنعت و معدن جذب می شوند که در استان ما جایگاهی ندارد، سراوان فاقد کارخانه است و اگرچه ظرفیت گسترده ای با نام مرز دارد اما از آن استفاده چندانی نمی شود.

وی اظهار کرد: سراوان به دلیل مرز مناسبی که دارد می‌تواند مسیر خوبی برای ورود دام باشد و باید اقداماتی انجام شود که اشتغال زایی در این شهرستان و مبدا صورت گیرد، اما در حال حاضر اشتغال زایی چندانی در سراوان وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول، متاسفانه جوانان ما کار را در دولت می بینند و به این سمت هجوم می آورند در حالی که فقط 10 درصد تحصیل کرده ها می توانند جذب دولت شوند و باقی در بازار خصوصی مشغول به کار خواهند شد.

افزایش اشتغالزایی جوانان در مناطق محروم و کمتر برخوردار

مهرداد جهاندیده مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان در این خصوص به خبرنگار ما بیان کرد: یکی از مهم ترین برنامه های وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای اشتغال، تدوین بسته جامع اشتغال موسوم به سیاست های فعال بازار کار بوده که این بسته جامع متشکل از پنج محور اصلی تدوین شده است.

به گفته این مقام مسئول، این پنج طرح شامل کاروزی دانش آموختگان دانشگاهی، مشوق های بیمه کارفرمایی، پرداخت یارانه دستمزد، توسعه تامین مالی خرد با رویکرد بانکداری پیوندی و مهارت آموزی درمحیط واقعی کسب وکار است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان بیان کرد: هدف از اجرای این طرح ها افزایش مهارت و اشتغال پذیری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی، تسهیل در جذب و به کارگیری جوانان در بنگاه های اقتصادی، کسب تجربه و آماده سازی و ایجاد خودباوری در مهارت آموز برای ورود به عرصه اشتغال و کارآفرینی است.

وی ادامه داد: کمک به واحدهای اقتصادی فعال برای شناسایی نیروی کار مستعد و توانمند، زمینه سازی برای کاهش هزینه های جذب و به کارگیری نیروهای فاقد مهارت، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی عملی بنگاه های اقتصادی، افزایش اشتغالزایی جوانان در مناطق محروم و کمتر برخوردار از دیگر اهداف اجرای این طرح هاست.

مهارت آموزی، حلقه مفقوده اشتغال

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما برای اشتغال‌زایی، انتظار برای داشتن شغل د‌ولتی است، به علاوه نبود ارتباط صحیح میان دانشگاه و صنعت یکی دیگر از مشکلات اساسی اشتغال جوانان به شمار می رود.

به گفته این مقام مسئول، یکی از نکاتی که تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح می‌کنند نداشتن توانمندی کافی نیروی کار و اطلاعات لازم برای کار است.
مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این در حالی است که در سال‌های اخیر دولت‌ زیرساخت‌های آموزشی مناسبی شامل دانشکده‌های فنی و حرفه ای، مدارس فنی یا کاردانش و تجهیز کارگاه‌های آموزشی فراهم کرده‌است.

جهاندیده تصریح کرد: جوانان هم باید با تغییر نگرش خود، فقط به دنبال دستیابی به مشاغل دولتی نباشند و درکنار تحصیلات آکادمیک، باید مهارت آموزی نیز داشته باشند.

وی گفت: ضرورت دارد برای تغییر روند کنونی و بهبود وضعیت اشتغال جوانان پیوند عمیقی میان نیازهای صنعت کشور و آموزش مهارت‌ها در مراکز آموزشی برقرار شود.

انتهای پیام/

,
, ظرفیت های اشتغال در سیستان و بلوچستان مغفول مانده است,
,
,
,
,
,
,
,
, افزایش اشتغالزایی جوانان در مناطق محروم و کمتر برخوردار,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, مهارت آموزی، حلقه مفقوده اشتغال,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه