اخبار داغ

رئیس سازمان اوقاف:

اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حمایت می‌کند

اوقاف از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ حمایت می‌کند
سید مهدی خاموشی با بیان اینکه اوقاف به علوم جدید و دانش بنیان توجه دارد، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اوقاف شرکت دانش‌بنیان‌هایی را طرف قرارداد خود قرار داده است و با موقوفات مختلف مشارکت شده که با آنها بهره‌وری در آینده برای جامعه داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی یکشنبه شب در آیین بهره‌برداری از ساختمان موقوفه "بچه‌های آسمان نور" (مرکز نگهداری از کودکان و نوجوانان تحت پوشش بهزیستی) و رونمایی از وقف‌نامه‌های موقوفات مرتبط با تاکید بر اینکه وقف در خدمت معیشت مردم است، گفت: سازمان اوقاف تلاش خواهد کرد از محل اجرای نیات واقفین خیراندیش برای ساخت مسکن موردنیاز محرومان باجدیت اقدام کند.

 نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: باقی ماندن و بقا و نیت معنایی به نظرم با وقف که یکی از مهمترین نهادهای حقوقی و فقهی ماست، به ما کمک می کند که جمع نیات که یک دایره المعارف متعالی است را  می توانیم برای جامعه خود بنویسیم، نمایش دهیم و نشان دهیم که نسل های گذشته و فعل باید چه کنند که برای آیندگان بماند.

وی با اشاره به نیت واقف ( حاج آقای چراغی ) برای ایتام، افزود: اگر امر یتیم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار نبود وجود مقدس امیر مومنان در نیتش نمی آورد، اگر فرمودند که به یتیم رسیدگی کنید یعنی جامعه ای که به یتیم رسیدگی نکند به نظر کمتر روی خوش می‌بیند.

 این مسئول با بیان اینکه سازمان اوقاف به درمان، دارو، مسکن و اعانه اجتماعی توجه دارد، اظهار کرد: میزانی از اطعام که در این ایام انجام شد در استان مازندران زبانزد بود، اینکه بیش از 90 هزار بسته غذایی تدبیر شد که توزیع شود به خاطر موقوفاتی است که در امر وقف این کار را انجام می‌دهند.

حجت الاسلام خاموشی با بیان اینکه اوقاف به علوم جدید و دانش بنیان توجه دارد، بیان کرد: اوقاف شرکت دانش‌بنیان‌هایی را طرف قرارداد خود قرار داده است و با موقوفات مختلف مشارکت شده که با آنها بهره‌وری در آینده برای جامعه داشته باشد.

 وی گفت: سازمان اوقاف با استفاده از ظرفیت موقوفات خود وارد پروژه‌های بزرگ علمی، صنعتی و کشاورزی شده است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به‌طور ویژه در دستور کار خود قرار داده است.

«محمد چراغی» واقف ساختمان بچه‌های آسمان نور که محل نگهداری کودکان و نوجوان تحت پوشش بهزیستی است در مراسم بهره‌برداری از این موسسه گفت: درآمد این مرکز که در ۲ هزار متر زمین با ۷ هزار متر بنای تجاری است، به نگهداری از ایتام زیر پوشش بهزیستی اختصاص می‌یابد.

این واقف خیراندیش بیان کرد: وقف بهترین راه برای صدقه جاریه و خیریه ماندگار است و اوقاف امانتدار این موقوفات است و بهتر است در انجام کارهای خیر برای جلوگیری از انحراف در آن و پایمال شدن آن کار خیر، حتما مکان مورد نظر وقف و برای همیشه ثبت شود.

حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی امام جمعه شهرستان نور نیز اظهار کرد: امروز یکی از روزهایی را تجربه می کنیم که حیات واقعی و چشمه معرفت و معنویت و مسیر درست انسانی را رقم خورده است، آنچه که از آموزه های الهی است، این است که کاری کنید که حیات ماندگار و حقیقی داشته باشید همیشه در تاریخ زنده باشید و از نام و یاد شما به خوبی برده شود اموالی که در طول زندگی مادی شبانه روزی تلاش کردید و بدست آوردید، در مسیر جوشش و جریان باشد.

امام جمعه شهرستان نور با بیان اینکه یکی از موارد در بحث ماندگاری حیات حقیقی چه شخص چه اموال وقف است، افزود: قرآن کریم می‌گوید برای اینکه ماندگار بشوید و از همه حوادث روز مصون بمانید انفاق کنید چون وقف به صورت صریح در قرآن نیامده اما مشابه آن همانند انفاق و باقیات و صالحات در قرآن زیاد آمده لذا همه ما این مسیر را به اندازه توان طی کنیم و دیگران را نیز تشویق کنیم.

 وی با بیان اینکه کاری که آقای چراغی انجام داد چه در این مکان چه در جاهای دیگر حقیقت همیشگی و ماندگار را برای خود رقم زد، یادآور شد: ما بحث وقف را قبل از اسلام در تعالیم دیگران داشتیم در اسلام تاکید و سیره اهل بیت ناظر بر جایگاه وقف به عنوان چشمه جوشان است، امر وقف جای دقت دارد و این است که چه چیز را انفاق کنیم؟

حجت الاسلام احمدی ادامه داد: یعنی آنچه که خیر است در این روز و ایام، چه چیزی را باید وقف کنیم کدام افراد یا برنامه ها نیاز به وقف دارد، یکی از بهترین مصادیق جهش تولید است که در راستای وقف می‌تواند انجام گیرد.

وی افزود: ما می بینیم فرد از نظر ثروت به جایی رسیده که بزرگان وی در نهایت اسرت به سر می برند قرآن هشدار می دهد مهمترین مسئله توجه به خویشاوندان ضعیف و مستضعف است و بعد از آن ایتام و مساکین، این جنبه مادی وقف است.

امام جمعه شهرستان نور خاطرنشان کرد: جنبه معنوی وقف در اسلام حتی از خود گذشتگی، ایثار، مواسات و بالاتر از آن تقدیم جان است، همه آنچه که انسان برای آن ارزش قایل می شود را در طبق اخلاص قرار دهد برای پیشرفت جامعه و زدودن انحرافات جامعه و آنچه که جامعه به آن نیاز دارد است.

 فرماندار نور نیز در این مراسم اظهار کرد: از مسؤولین اوقاف استان و کشور که آقای چراغی واقف محترم را مسیری که خیر است، همراهی کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی با بیان اینکه از طرف مردم نور هم از صمیم قلب از آقای چراغی سپاسگزارم، بیان کرد:  اقدامات خداپسندانه این واقف فقط در همین یک مورد نیست و در جاهای مختلف حضور دارد، حضور وی برای اورژانس 115 در محور صعب العبور شهرستان نور نیز احساس می‌شود.

 فرماندار نور به بیان خاطره‌ای از واقف این شهرستان پرداخت و گفت: آقای چراغی در فضای مجازی در سیستان بلوچستان بچه‌ها در هوای گرم اتاقی برای تحصیل ندارند را می‌بیند و  مستقیم به آنجا می‌رود و می‌ماند تا قرار داد را ببندند تا این مدرسه ساخته شود، چنین روحیه معنوی و ارزشمندی دارد که برکت است، جزای خیر برای وی باشد و مردم هم به صورت مستمر بتوانند استفاده کنند.


معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز اظهار کرد: اگر فردی خود را از جامعه و متعلق به جامعه بداند و بهبود اوضاع اجتماعی را وظیفه خودش بداند حتما انگیزه پیدا می‌کند که در حوزه وقف ورود پیدا کند و اگر کسی میل رستن از خود نداشته باشد حتما چنین صدقه جاری بزرگی را از خود به یادگار نمی‌گذارد.
 
حسین حسن‌نژادیادآور شد: اگر کسی در درون جامعه از رشد معنوی برخوردار نباشد حتما چنین فعلی از آن بروز نخواهد کرد، امروز با این‌کاری که این خیر بزرگ انجام دادند به همه ما تلنگری وارد کردند که به خود بیاییم در چه نقطه‌ای ایستاده‌ایم‌.
 
وی گفت: مهم نیست به ارزش مالی این وقف در جهت سنت حسنه وقف و انفاق حرکت کنیم این که آنچه می‌توانم و در توانم هست در این راه قدم بردارم و این را تبدیل به یک فرهنگ ماندگار در درون جامعه بکنم این نکته درس مهمی است.
 
این مسئول بیان کرد: امروز اگر در حوزه هنر از هنر برای وقف و از هنر برای زندگی اجتماعی استفاده می‌کنیم همانگونه که در گذشته از تعزیه برای بیان فرهنگ همیشه جاوید عاشورا استفاده کردند امروز در قالب یک فیلم از حادثه عاشورا و بسیاری از معارف دینی می‌توانیم کار هزاران سخنرانی و تولید محتوا را انجام بدهیم.
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران خاطرنشان کرد: اگر وقف را یک بستری می‌دانیم که در فضای تعامل و پیوستگی اجتماعی اتفاق می‌فتد و عناصر اجتماعی را به هم متصل می‌کند حتما باید برای توسعه وقف از نهادهای اجتماعی استفاده کنیم.
 
این مسئول ادامه داد: امروز شکل‌گیری نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد هم برای تعمیم وقف و هم برای تبیین آن یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و در کنارش اگر قبول داریم که همه وابسته به زندگی اجتماعی‌مان هستیم و در دورن آن رشد می‌کنیم و خانواده بنیادی‌ترین عنصر اجتماعی است که می‌تواند جلوی بسیاری از اسیب‌ها را بگیرد.
 
حسن نژاد خاطرنشان کرد: امروز بخشی از وقف باید به سمت پایداری نهاد خانواده حمایت بشود و این کار نمونه‌ای از کارها در جهت پایداری زندگی اجتماعی ما و شکل بخشی و اثر بخشی جدی برای نهاد خانواده است.
 
وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم فوق‌العاده از مجموعه آثار وقف استفاده کنیم حتما باید به توسعه فن‌آوری‌ها در حوزه وقف توجه کنیم اگر امروز وقفی برای توسعه فناوری‌ها و دانش‌های نوین اتفاق بیفتد اثرگذاری بهره‌وری و استفاده از مجموعه درامد وقف قطعا اثرگذاری امروز ما خواهد داشت.
 
این مسئول تاکید کرد:  اگر بخواهیم امروز در فضای موجود تبلیغ کنیم با تعدادی از مخاطبین صحبت می‌کنیم وقتی بخواهیم در فضای مجازی وارد شویم می‌توانیم گزیده‌تر با مخاطبین بیشتر و امکان نشر محتوا را برای دیگران فراهم کنیم.
 
معاون سیاسی امنیتی استانداری در مازندران اظهار کرد: امروز ما باید جامعه را هدایت کنیم که به چه سمتی حرکت کند به پایداری نهاد خانواده پیوستگی اجتماعی و رفع نیازهای اساسی اجتماعی ما حتی در عمران شهری، که عمران شهری متناسب یعنی کاهش میزان عصبانیت‌ها و ابزایش رضایت‌مندی از زندگی شهروندی.
 
وی گفت:  اگر دین مکلف همه امور جامعه است وقف باید در راستای همه این‌ها قرار  بگیرد و برای رسیدن به این فرصت‌ها از پدیده وقف استفاده بهتری بکنیم‌.
 
حسن نژاد بیان کرد: در سطح استان تعداد امامزادگان سایر اماکن مذهبی نسبت به سایر استان‌ها بیشتر است این نکته هم قبول دارید که به تناسب افزایش از سطح برخورداری بالاتری از سایر نقاط در حوزه جمعیتی از این نقاط استفاده می‌کنند‌.
 
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با اشاره به اینکه این مراکز برای اینکه بتوانند محلی برای تولید برنامه‌های مذهبی و معنوی باشند به امکانات مادی نیاز دارند، گفت: اگر بخشی از این نیازها رفع شود، امامزادگان ما شکل‌گیری برنامه‌های فرهنگی در این مراکز تقویت می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


در پایان این مراسم ساختمان موقوفه "بچه‌های آسمان نور" با حضور رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افتتاح و از وقف‌نامه‌های مرتبط با آن رونمایی شد.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه