اخبار داغ

مصطفی رحماندوست در گفت‌وگو با دانا:

برای کودکان کتاب چاپ کنید حتی شده بی محتوا ولی جذاب

برای کودکان کتاب چاپ کنید حتی شده بی محتوا ولی جذاب
مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودک و نوجوان گفت: آن قدر سطح مطالعه در کشور ما پایین است که من حس می کنم گاهی کتاب های بی محتوا اما جذاب هم چاپ شود تا بچه ها بخوانند بهتر از این است که چیزی نخوانند.
[

مصطفی رحماندوست نویسنده و شاعر کودک و نوجوان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص 10 مهارتی که سازمان بهداشت جهانی برای بهداشت روانی کودکان معرفی کرده گفت: سازمان بهداشت جهانی 10 مهارت را مطرح کرده که این 10 مهارت را باید پیش از دبستان به بچه ها یاد بدهیم تا بتوانند بهتر زندگی کنند. به عنوان مثال در یکی از آن ها گفته است که بچه ها باید مهارت همدلی را یاد بگیرند، یا بتوانند هیجانشان را کنترل و مدیریت کنند تا در نهایت بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. من برای هر کدام از این مهارت ها یک قصه منظوم نوشتم و انتشارات «پیام دوستی» در این اوضاع بد کرونا و به دور از امکانات تواسته 4 جلد آن را منتشر کند تا ببینیم بقیه اش را چه زمانی و چگونه می توانیم منتشر کنیم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

کتاب به همراه عروسکش

, کتاب به همراه عروسکش, کتاب به همراه عروسکش, کتاب به همراه عروسکش,

این نویسنده و شاعر حوزه کودک و نوجوان با اشاره به اینکه این‌ قصه‌ها منظوم است و برای گروه سنی پیش دبستانی نوشته شده، گفت: این کتاب‌ها از نظر فیزیکی با فرم، کاغذ و جلد خوبی منتشر شده، همچنین برای هر کتاب یک عروسک تولید شده که بچه‌ها می‌توانند آن را به همراه کتاب تهیه کنند.
 
به گفته رحماندوست، «قوقولی خروس هار شده صبح شده بیدار شده»، «بزی بزی جان یادت نره خونه خاله از این وره»،‌ «پیشی خانم دنبال جا می‌گرده دنبال یک ظرف غذا می‌گرده» و «خرسه کجاست تو غاره منتظره بهاره» عنوان‌های چهار جلد کتابی است که از این مجموعه منتشر شده است. 

,
,
,

, ,

رحماندوست در ادامه توضیح داد: مثلا «قوقولی خروس هار شده صبح شده بیدار شده» برای آشنایی کودکان با مهارت همدلی، «بزی بزی جان یادت نره خونه خاله از این وره» برای آموزش چگونگی مدیریت هیجان، «پیشی خانم دنبال جا می‌گرده دنبال یک ظرف غذا می‌گرده» برای بهبود مهارت روابط بین فردی و «خرسه کجاست تو غاره منتظره بهاره» نیز برای آموزش مهارت تصمیم گیری به کودکان نوشته شده است.

,

اظهار نظر بدون کار مطالعاتی ممنوع!

, اظهار نظر بدون کار مطالعاتی ممنوع!, اظهار نظر بدون کار مطالعاتی ممنوع!, اظهار نظر بدون کار مطالعاتی ممنوع!,

وی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی از کتاب های چاپ شده در حوزه کودکان از نظر تصاویر و محتوای مناسب سن کودکان نیستند گفت: کتاب هایی وجود دارد که ممکن است از نظر شما مناسب نباشند اما از نظر یک کارشناس ممکن مناسب باشند؛ منظورم این است که تا تحقیقات کامل میدانی در این خصوص صورت نگرفته، نمی شود شفاف اظهار نظر کرد. مثلا من خودم کتاب هایی داشته ام که اصلا تصاویرش را دوست نداشته ام و فکر می کردم که با فرهنگ ما تناسب ندارد اما چون تصویرگر آن دوستم بوده و آدم خوبی بوده رودربایستی کردم و اعتراضی نکردم و این تصویرگری ها در دنیا مطرح شد و برخی از کشورها کتاب من را به خاطر تصویرگری اش ترجمه کردند؛ به همین دلیل نمی توان به همین راحتی گفت که مناسب هست یا نیست،و نیازمند یک کار مطالعاتی و پژوهشی است.

,

, ,

کتاب چاپ کنید حتی بی محتوا

, کتاب چاپ کنید حتی بی محتوا, کتاب چاپ کنید حتی بی محتوا, کتاب چاپ کنید حتی بی محتوا,

وی اظهار داشت: آن قدر سطح مطالعه در کشور ما پایین است که من حس می کنم گاهی اگر کتاب های بی محتوا اما جذاب هم چاپ شود تا بچه ها بخوانند، بهتر از این است که چیزی نخوانند. شما چرا تلویزیون را نمی بینید که چقدر برای بچه ها برنامه می سازد که بدآموزی دارند، یا سی دی هایی که در سوپر مارکت ها فروخته می شود را چرا فراموش کرده اید که چقدر می توانند برای بچه ها مخرب باشند.

,

این نویسنده پیشکسوت خاطر نشان کرد: مردم اگر بخواهند قصه پندآموز و جذاب برای بچه هایشان بگویند به اندازه کافی کتاب در بازار موجود است، در سال چیزی حدود 10 هزار عنوان کتاب برای بچه ها چاپ می شود، از این تعداد عنوان کتاب حداقل 1500 جلد آن به درد بچه هایی هم که والدین آن ها خیلی سخت گیری می کنند می خورد.

,

کتاب های پیشنهادی رحماندوست

, کتاب های پیشنهادی رحماندوست, کتاب های پیشنهادی رحماندوست, کتاب های پیشنهادی رحماندوست,

مصطفی رحماندوست در پایان چند کتاب را برای خواندن کودکان پیشنهاد کرد و گفت: من معمولا کتاب هایی که خودم با هدف خاص گسترش مطالعه روی آن ها کار کرده ام را معرفی می کنم، مثلا کتاب های «بازی با انگشتها»، «قصه های پنج انگشت» را برای پیش دبستانی به قصد قصه گویی و علاقه مند کردن بچه ها به کتاب خواندن نوشته ام؛ الان هم کتاب «قصه های مثل ها» و «فوت کوزه گری» را برای نوجوان ها با قصد گسترش قصه گویی و تقویت هویت ملی نوشته ام که برای مطالعه در این سن پیشنهاد می کنم. 

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

,


 

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه