اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

کودکان ماندگار سینمای ایران

کودکان ماندگار سینمای ایران
به بهانه حضور درخشان روح الله زمانی در فیلم «خورشید» مجیدی و جایزه ای که از جشنواره ونیز به دست آورده، مروری داشتیم بر بازی های درخشان بازیگران کودک و نوجوانی که این روزها یا همچنان می درخشند و یا سال هاست که از یادها رفته اند.
[

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ فیلم «خورشید» به کارگردانی و نویسندگی مجید مجیدی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و توانست جایزه بهترین فیلم، بهترین طراحی صحنه و بهترین فیلمنامه را از آن خود کند. این فیلم به عنوان نماینده ایران در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ حضور داشت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, «خورشید», مجید مجیدی,

در بخش جانبی جشنواره ونیز، جایزه «لانترنا ماجیکا» (از طرف منتقدین) به فیلم خورشید اهدا شد.  روح الله زمانی، بازیگر نوجوان این فیلم با بازی درخشان خود در «خورشید» مجیدی موفق شد عنوان بهترین بازیگر جوان این دوره را به خود اختصاص دهد و جایزه «مارچلو ماسترویانی» (به عنوان بازیگر نوظهور) این جشنواره را به دست آورد.

, «لانترنا ماجیکا», روح الله زمانی, «مارچلو ماسترویانی»,

, ,

روح الله زمانی بازیگر نوجوان ایرانی است که در اولین تجربه بازیگری خود در فیلم خورشید ساخته مجید مجیدی جلوی دوربین رفت و توانست با بازی درخشانش نظر مثبت اهالی رسانه و صاحب نظران را به خود جلب کند.

,

زمانی در سکانسی از فیلم «خورشید» که برای اولین وارد آب‌انبار می‌شوند، از ارتفاع می افتد و پایش را گچ می گیرند. هومن بهمنش درباره بازی روح الله زمانی در فیلم «خورشید» می‌گوید: "او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را می‌فهمد."

,

 

,

در سینما و تلویزیون ایران، بازیگران کودک بسیاری جلوی دوربین کارگردان های مختلف قرار گرفته اند و توانسته اند بازی های درخشانی از خود به یادگار بگذارند. دعوت کارگردان های دیگر، باعث تداوم حضور این بازیگران کودک و نوجوان شده و گاها با همان تک بازی، از یادها فراموش شده اند. برخی نیز با بزرگ شدن و تغییرات فیزیکی در ظاهر دیگر دعوت به کار نشده اند.

,

به بهانه جایزه ای که روح الله زمانی از جشنواره ونیز گرفته، به سراغ بازی های درخشان کودکان و نوجوانانی رفتیم که دوستداران هنر هفتم، هنوز از بازی آن ها به نیکی یاد می کنند.

,

 

,

بابک احمدپور

, بابک احمدپور, بابک احمدپور, بابک احمدپور,

 

,  ,  ,  , ,

بابک احمدپور بازیگر فیلم تحسین‌شده «خانه دوست کجاست؟» به کارگردانی عباس کیارستمی در زمان ایفای نقشش در این فیلم یک کودک دبستانی بود. او در این فیلم بازی فوق‌العاده‌ای را ارائه داد و حتی مورد توجه منتقدان مطرح جهان قرار گرفت.

, بابک احمدپور,

احمدپور که به همراه برادرش در این فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است سال‌ها بعد در یک گفت‌وگو اظهار داشت: «آن زمان که در فیلم کیارستمی بازی می‌کردیم بچه بودیم، اصلاً نمی‌دانستیم فیلم چیست و ما حتی در روستا با تلویزیون آشنایی نداشتیم و اصلاً در زندگی مان دوربین ندیده بودیم. به دلیل طبقه اجتماعی که در روستای ما حاکم بود، از امکانات شهری به دور بودیم و همین باعث شده بود نه بدانیم تلویزیون چیست و نه فیلم. اصلاً نمی‌دانستیم دیالوگ‌هایی که آقای کیارستمی به ما می‌دهد و ما آن را تکرار می‌کنیم، قرار است بعداً تبدیل به فیلم شود.»

,

, ,

احمدپور دیگر در هیچ فیلم و سریالی ایفای نقش نکرد، در سال 1397 فیلمی مستند با عنوان «درخت زندگی» ساخته شد که در این فیلم برادران احمدپور پس از گذشت بیش از ۳۰ سال از نقش‌آفرینی در «خانهٔ دوست کجاست؟» دربارهٔ تجربهٔ بازیگری‌شان در آن فیلم صحبت می‌کنند. بابک احمدپور که در زمان ساخت مستند درخت زندگی در یک مرکز خرید در شمال تهران کارگری می‌کند.

,

 

,

میر فرخ هاشمیان

, میر فرخ هاشمیان, میر فرخ هاشمیان, میر فرخ هاشمیان,

    

,     ,     ,     , ,

بازی فرخ هاشمیان در نقش علی در فیلم سینمایی «بچه‌های آسمان» را می‌توان یکی از درخشان‌ترین بازی‌های کودک در تاریخ سینمای ایران دانست. هاشمیان در زمان ساخت فیلم مجید مجیدی تنها 9 سال دارد و بازی درخشانش در این فیلم حتی جوایزی بین‌المللی برای او به همراه داشت و البته در ایران نیز موفق به کسب جایزه ویژه هیأت داوران جشن حافظ شد.

, فرخ هاشمیان,

, ,

پس از بازی درخشان هاشمیان در این فیلم او به طور کامل از دنیای بازیگری کنار گذاشته شد تا اینکه حدود 15 سال بعد در حالیکه کارگر ساختمان بود در گفت‌وگویی به گلایه از مجید مجیدی پرداخت و تأکید داشت که این کارگردان مانع شد تا او در فیلم دیگری حضور داشته باشد. البته مجیدی این ادعا را بعدها تکذیب کرد.

,

 

,

مهدی باقربیگی

, مهدی باقربیگی, مهدی باقربیگی, مهدی باقربیگی,

 

,  ,  ,  , ,

بدون شک «قصه‌های مجید» یکی از درخشان‌ترین سریال‌‌های تاریخ تلویزیون ایران است و مجید را می‌توان یکی از محبوب‌ترین کاراکترهای تاریخ سریال‌سازی ایران دانست.

,

مهدی باقربیگی برای اولین بار با «قصه‌های مجید» در سن 13 سالگی جلوی دوربین رفت و بازی خوب او توجه همه مخاطبان را به خود جلب کرد و خیلی زود به یکی از شخصیت‌های محبوب تلویزیون در اوایل دهه هفتاد تبدیل شد که همچنان در ذهن مخاطبان جایگاه ویژه‌ای دارد اما حضور در «قصه‌های مجید» کیومرث پوراحمد اولین و آخرین درخشش او در قاب تلویزیون بود.

, مهدی باقربیگی,

مهدی باقربیگی پس از «قصه‌های مجید» در چهار فیلم دیگر از کیومرث پوراحمد ایفای نقش کرد اما با اقبال چندانی مواجه نشد و در سال 1382 (پس از 10 سال) دوباره به عرصه بازیگری برگشت و در سریال «مختارنامه» ایفای نقش کرد اما این بار هم نتوانست موفقیت «قصه‌های مجید» را تکرار کند.

,

 

,

عدنان عفراویان 

, عدنان عفراویان , عدنان عفراویان , عدنان عفراویان ,

, , , , ,

گاهی در سینما یک بازیگر تنها با یک نقش در ذهن مخاطبان حرفه‌ای سینمارو ماندگار شده و گذشت زمان هم بر آن تاثیر منفی نگذاشته است. «باشو، غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی از جمله این فیلم‌هاست که تصویر باشوی نوجوان را بر قلب سینمای ایران حک کرده است.

, «باشو، غریبه کوچک»,

عدنان عفراویان نابازیگری از خطه جنوب ایران است که برای ایفای نقش باشو انتخاب شده و در یک دوره چند ماهه در کنار گروه فیلمبرداری و بازیگران شاخص فیلم زندگی کرد.

, عدنان عفراویان,

عفراویان پس از پایان فیلمبرداری با واقعیتی تلخ به نام بی‌رحمی سینما مواجه شده و به مرور به فراموشی سپرده شد.

,

, ,

 باشو، همان غریبه کوچک سختی کشیده، امروز 40 ساله است و از سر بیکاری سیگار می فروشد. پسرک اهوازی دیروز، با آن همه شهرتی که برای بازی در یک فیلم آن هم در غربت کسب کرد، این روزها در زادگاهش هم غریبه است.

,

 

,

علی شادمان

, علی شادمان, علی شادمان, علی شادمان,

بازیگری که توسط رسول ملاقلی پور به دنیای سینما معرفی شد. بازی درخشان او در «میم مثل مادر» در خاطر سینما دوستان حک شده است. برای نخستین فیلم خود توانست جایزه بهترین بازیگر کودک را از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم رشد به خانه ببرد.

, «میم مثل مادر»,

, ,

علی که حالا 25 ساله است، در سینما، تلویزیون و تئاتر خود را برای اهالی هنر اثبات کرده و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است. پروانه زرین بهترین بازیگر کودک و نوجوان برای فیلم «زمانی برای دوست داشتن» در بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم های کودکان و نوجوانان و جایزه ویژه جشنواره سینه‌کید هلند برای همان فیلم از دیگر جوایز شادمان است.

,

, ,

علی شادمان در «شنای پروانه»، آخرین کار سینمایی خود با ایفای نقشی کاملا متفاوت از کارنامه خود، توانست تحسین بسیاری از منتقدین سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را به دنبال داشته باشد. همچنین در همان جشنواره و برای فیلم «مردن در آب مطهر» توانست نگاه داوران را به بازی خوب خود جلب کند و نامزد بهترین بازیگر نقش اول مرد شود.

, «شنای پروانه», «مردن در آب مطهر»,

 

,

ساره نورموسوی

, ساره نورموسوی, ساره نورموسوی, ساره نورموسوی,

وی نخستین بار تصادفاً با نرگس آبیار در حین سفر آشنا شده و در این سفر برای نقش اصلی فیلم «نفس» انتخاب می شود.

, «نفس»,

, ,

نورموسوی درباره نحوه انتخاب خود در این فیلم می گوید: قبل از اینکه به شکل رسمی متوجه بشوم که قرار است در فیلم خانم آبیار بازی کنم، صحبت‌ها را یواشکی گوش می‌کردم. من از میان ۲۰۰۲ نفر انتخاب شدم. تست‌های زیادی برای انتخاب بازیگر «بهار» انجام شد و من مدت‌ها در زمان مدرسه برای انجام تست می‌رفتم.

,

«نفس» در سال ۱۳۹۶ نماینده ایران در بخش بهترین فیلم خارجی جشنواره اسکار بود.

,

ساره نورموسوی در سال ۹۵ لوح تقدیر بهترین بازیگر زن برای فیلم نفس جشنواره بین‌المللی مقاومت تهران را از آن خود کرد. همچنین به عنوان اولین کودک بازیگر ایرانی جایزه بهترین بازیگری بخش فیلم‌های کودک جشنواره فیلم «مینسک، لیستاپاد» بلاروس را دریافت می کند.   

,

 

,

محمدرضا شیرخانلو

, محمدرضا شیرخانلو, محمدرضا شیرخانلو, محمدرضا شیرخانلو,

محمدرضا شیرخانلو در اولین فعالیت حرفه‌ای خود در مجموعه تلویزیونی «چک برگشتی» به کارگردانی سیروس مقدم به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی موفقش در این سریال، سال ۹۲ بود که لطیفی او را برای بازی در مجموعه «دودکش» انتخاب کرد. سه سال بعد، در سال ۱۳۹۵، شیرخانلو به ایفای نقش در فصل دوم این سریال که با نام «پادری» پخش شد پرداخت. این درحالی بود که در این بین، یعنی سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴، وی در دو سریال دیگر به نام‌های «پرده نشین» و «روزهای بد، به در» نیز ایفای نقش کرده بود.

, «چک برگشتی»,

, ,

محمدرضا شیرخانلو پس از درخشش در سریال چک برگشتی، مورد توجه بهروز شعیبی قرار گرفت و باعث شد تا او اولین کار سینمایی خود را بازی در فیلم «دهلیز» تجریه کند. شیرخانلو بعدها در فیلم ها و سریال های زیادی بازی کرد ولی نتوانسته بازی درخشان خود در دهلیز و حتی سریال دودکش را دوباره تکرار کند.

, «دهلیز»,

 

,

یونا تدین

, یونا تدین, یونا تدین, یونا تدین,

اولین تجربه حرفه‌ای او در سال ۱۳۹۳ با فیلم «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه شروع شد. وی از بچگی و زمانی‌که یک‌سال و نیم داشت در تیزرهای تبلیغاتی بازی کرد. سپس برای سریال «بچه مهندس» تست داد و از بین ۷۰۰ نفر انتخاب شد و از آن به بعد همه او را با کاراکتر «جواد جوادی» می شناسند.

, «نقطه کور», «بچه مهندس», «جواد جوادی»,

, ,

تدین برای بازی در فیلم سینمایی «قصر شیرین» نامزد دریافت جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر سی و هفتم شده است.

, «قصر شیرین»,

 

,

نیوشا علیپور

, نیوشا علیپور, نیوشا علیپور, نیوشا علیپور,

با نقش «مژگان» یا همان «مومو» در سریال «بچه مهندس» یه دنیای بازیگری آمد و در کنار یونا تدین (جواد جوادی) در این سریال به عنوان دو چهره نوظهور بازیگری معرفی شدند.

, «مومو»,

, ,

زوج بازیگری آن ها آنقدر مورد تحسین قرار گرفت تا رضا میرکریمی از آن ها برای بازی در سینمایی «قصر شیرین» استفاده کند و اتفاقا بازی درخشان آن ها در این فیلم نیز با نگاه مثبت منتقدین و داوران جشنواره فیلم فجر آن سال مواجه شد و هر دو یعنی نیوشا علیپور و یونا تدین به عنوان نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن انتخاب شدند.

, «قصر شیرین»,

 

,

مانیا علیجانی

, مانیا علیجانی, مانیا علیجانی, مانیا علیجانی,

مانیا علیجانی بازیگر کودک سینمای ایران است. از مهم‌ترین آثار علیجانی می‌توان به بازیگری در فیلم «خرگیوش»، «خانه‌ای در‌ خیابان چهل‌ و یکم» و «آذر» اشاره کرد.

, .,

, , ,

فیلم «خانه ای در خیابان چهل و یکم» به کارگردانی حمیدرضا قربانی اولین تجربه سینمایی او بود. او در این فیلم نقش دختری را بازی می‌کرد که پدرش برادر خود را کشته و او در زندگی با مادربزرگ و مادر و خانواده برادر کشته شده، با وجود سن کمش متوجه روابط غیرعادی خانواده می‌شود. هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری فیلم درباره مانیا می‌گوید: «نبوغ او به حدی بود که گاهی فکر می‌کردم ترانه علیدوستی در جلوی دوربین بازی می‌کند.»

, «خانه ای در خیابان چهل و یکم»,

علیجانی پس از وقفه ای کوتاه و با بازی در سریال «هیولا» ی مهران مدیری و بازی خوب خود دوباره بر سر زبان ها افتاد.

, «هیولا»,

انتهای پیام/

,

مصطفی پورکیانی

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه