اخبار داغ

در راستای تحقق شعار سال انجام گرفت؛

جهش تولید حوزه کشاورزی کدکن با افزایش سطح کشت گلخانه‌ای

جهش تولید حوزه کشاورزی کدکن با افزایش سطح کشت گلخانه‌ای
با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه کدکن، کشت گلخانه‌ای می‌تواند جایگزین مناسبی برای کشت‌های سنتی باشد، به طوری که با مدیریت صحیح می‌توان از سرمازدگی محصولات و دیگر بلایای طبیعی جلوگیری کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ بخش کشاورزی از آنجایی که وظیفه تامین غذای مردم را برعهده دارد جزو با اهمیت ترین بخش ها و حیاتی ترین آنها به شمار می‌رود. هرگونه مشکلی در این بخش مستقیم در امنیت غذایی و سلامت مردم تاثیرگذار است و بکارگیری هرگونه روشی برای افزایش و بهره وری تولید می تواند بقیه بخش ها را به حرکت درآورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

استفاده از روش های جدید کاشت و داشت و برداشت به طور مستقیم در بخش کشاورزی مهم و تاثیرگذار است، با توجه به اهمیتی که این بخش دارد به نظر می رسد که باید جزو به روزترین بخش ها باشد و از دانش روز در ان استفاده شود.

,

استفاده از کشت گلخانه ای از جمله شیوه های نوین کشت به شمار می رود که دارای مزایای زیادی است و باید مورد توجه مسئولان و بهره برداران قرار گیرد.

,

با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی منطقه کدکن، کشت گلخانه ای می تواند جایگزین مناسبی برای کشت های سنتی باشد، به طوری که با مدیریت صحیح می توان از سرمازدگی محصول و دیگر بلایای طبیعی جلوگیری کرد.

,

کشت خیار گلخانه ای به میزان 12 هزار متر مربع در بخش کدکن

, کشت خیار گلخانه ای به میزان 12 هزار متر مربع در بخش کدکن,

عباسیان، رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش کدکن با اعلام اینکه کشت خیار در منطقه کدکن به دو صورت مزرعه ای و گلخانه ای صورت می پذیرد گفت: مقدار زیر کشت خیار گلخانه ای ۱۲ هزار متر مربع و خیار مزرعه ای حدود ۱۰ هکتار در سطح بخش می باشد.

,

وی تصریح کرد: نوع گلخانه ای آن در واحد های گلخانه ای شهر کدکن و روستای بُرس این منطقه و کشت مزرعه ای این محصول بیشتر در مزارع روستاهای اسفیز و دافی این بخش مورد کشت قرار می گیرد و بیشتر برای مصرف و فروش در منطقه کشت می شود.

,

کشت گلخانه ای سبزیجات با هدف مصرف بهینه آب

, کشت گلخانه ای سبزیجات با هدف مصرف بهینه آب,

عباسیان همچنین در خصوص کشت گلخانه ای سبزیجات افزود: با اعلام آمادگی بخش خصوصی در خصوص کشت این نوع محصول در منطقه کدکن، مقدار 3000 متر مربع زیر کشت محصول سبزی ریحان رفته که ضمن تامین نیاز مردم منطقه، در مصرف بهینه آب نیز نقش بسزایی دارد.

,

رئیس جهاد کشاورزی کدکن، با بیان اینکه کشت محصولات مختلفی همچون گوجه فرنگی، خیار و سبزیجات در بخش کدکن صورت پذیرفته، گفت : علاقه‌مندان به این نوع کشت می توانند ضمن اعلام آمادگی و مراجعه به مرکز جهاد کشاورزی، نسبت به دریافت تسهیلات ویژه اقدام کنند.

,

وی در خصوص اهمیت و ویژگی های مثبت کشت گلخانه ای نیز اضافه کرد: از مهمترین ویژگیهای این نوع کشت می توان به مدیریت تولید، افزایش مصرف و ضرورت بالابردن تولید، جلوگیری از سرمازدگی و خشکسالی و افزایش تولید اشاره کرد.

,

بخش کدکن دارای 17 روستا، جمعیتی حدود 14 هزار نفر و وسعت تقریبی 800 کیلومتر مربع در 65 کیلومتری شمال غربی مرکز شهرستان تربت حیدریه واقع است و در مجموع دارای 2 هکتار واحد های گلخانه ای است و با توجه به فعالیت کشاورزان و سرمایه گزاران این مقدار می تواند توسعه یابد.

,

وجود 91 هزار و 284 هکتار اراضی زراعی و باغی با ظرفیتهای فراوان و تنوع آب و هوایی، تربت حیدریه را یکی از شهرستانهای برتر در تولید و سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در خراسان رضوری قرار داده است.

,

تربت حیدریه بخاطر تنوع آب و هوایی با برخورداری از 84 هزار و 789 مزرعه، دارای 37 نوع محصول کشاورزی است که سالیانه 559 هزار تن انواع محصولات در آن تولید می شود. این رقم حدود شش درصد از مجموع تولیدات کشاورزی است و بر این اساس تر بت حیدریه رتبه پنجم را میان 28 شهرستان این استان دارد.

,

مهمترین محصولات زراعی و باغی منطقه تربت‌ حیدریه گندم، جو، زعفران، پسته،آلو، آلوچه، کلزار، سیب‌زمینی و چغندرقند است و این شهرستان در تولید محصولاتی چون زعفران، توت، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، بادام، زردآلو و آلو رتبه‌های اول تا سوم استان را داراست. ارزش ناخالص اقتصادی مجموع تولیدات بخش کشاورزی منطقه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال در سال است که این رقم معادل بیش از پنج درصد کل تولیدات استان است. بیش از ۱۲ هزار نفر بهره بردار کشاورزی در تربت‌ حیدریه مشغول فعالیتند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه