اخبار داغ

همه مشکلاتی که گریبان کشاورزان را گرفته است؛

از خسارت سیل و بارندگی تا افزایش چندبرابری سموم کشاورزی/ مسئولان فقط وعده و وعید می‌دهند+فیلم

از خسارت سیل و بارندگی تا افزایش چندبرابری سموم کشاورزی/ مسئولان فقط وعده و وعید می‌دهند+فیلم
بارندگی‌های مرداد ماه در گیلان به ۵۸درصد شالیزارهای گیلان معادل ۱۴۰ هزار هکتار آسیب وارد کرد؛ این در حالی است که کشاورزان علاوه بر خسارت سیل و بارندگی، از عدم عمل مسئولان به وعده هایشان و جبران نشدن خسارت ها توسط بیمه گلایه دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از 8دی، کشاورزی در استان گیلان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.  گیلان کمتر از ۹ دهم درصد وسعت کشور را به خود اختصاص داده و بیش از ۳.۵ درصد تولیدات بخش کشاورزی در این استان انجام می شود. بیش از ۲۸ درصد اشتغال استان گیلان در بخش کشاورزی بوده و این در حالی است که متوسط اشتغال این بخش در کشور ۱۸ درصد برآورد شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, 8دی,

بیش از ۹۰ درصد چای تولیدی کشور، در حدود ۳۵ درصد فعالیت نوغانداری و بالاترین سطح زیر کشت برنج، در گیلان انجام می شود.

,

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ۴۰ درصد برنج کشور در گیلان تولید می شود و امسال کشت این محصول در بیش از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار به اتمام رسیده است.

,

اما بارندگی های شدید مردادماه سال جاری در زمانی که هنوز بسیاری از خوشه های برنج در درصد بالایی از شالیزارها آماده برداشت نبود، منجر به متضرر شدن کشاورزان پرتلاش گیلانی شده است.

,

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان در این زمینه می گوید: بارندگی های مرداد ماه در گیلان به ۵۸% شالیزارهای گیلان معادل ۱۴۰ هزار هکتار آسیب وارد کرد.

,

اکبرزاده افزود: خوابیدگی شالیزارها هزینه های برداشت را بالا برد ضمن اینکه درصد شکستگی یا خُردشدن برنج زیاد شده و میزان تولید برنج هم کاهش یافته است.

,

این در حالی است که کشاورزان این استان شمالی علاوه بر خسارت سیل و بارندگی، از عدم عمل مسئولان به وعده هایشان و عدم جبران خسارت ها توسط بیمه شاکی هستند، همانطور افزایش چندبرابری قیمت کود و سموم کشاورزی نیز شوک دیگری است برای کشاورزانی که شاید به کشت دوباره محصول امید بسته بودند.

,

نابسامانی در بازار سموم کشاورزی از سه ماه پیش و با پایان کشت نخست برنج و آماده شدن کشاورزان برای کشت دوم این محصول راهبردی آغاز شد.

,

قیمت کود و سموم شیمیایی در این مدت چند بار دچار افزایش قیمت شد تا جایی که بسیاری از کشاورزان مدعی شدند که نیاز خود در این زمینه را از بازار آزاد و با قیمت گزاف تهیه کرده اند.

,

در همین رابطه کشاورز رودسری در گفتگو با خبرنگار ۸دی با اشاره به خسارت سیل و بارندگی، اظهار کرد: دولت کجاست به داد ما برسد؟! وقتی رودخانه لایروبی نمی شود زمین و زندگی ما با یک باران زیر آب می رود. ما امسال خیلی ضرر کردیم زندگی ما نابود شد اما هیچ ارگانی به داد ما نرسید! هیچ دولتی به داد ما نمی رسد! مسئولان فقط می آیند وعده و وعید می دهند و می روند!

, ۸دی,

وی با بیان اینکه محصولات امسال خیلی بد و قیمت برنج اصلا مناسب نیست، گفت: کیلویی ۳۰ تومان مایه می گذاریم اما کیلویی ۲۲ تومن هم نمی توانیم بفروشیم.

,

کشاورز دیگری با بیان اینکه در این حالت بیمه هم فایده ای ندارد، گفت: بیمه فقط اسم دارد، یک سال بیمه کردم چیزی پرداخت نکردن و دیگر نمی کنم! فقط حق بیمه شان را می گیرند و دیگر هیچ!

,

یکی دیگر از کشاورزان رودسری با بیان اینکه سم علف کشی که ۱۵هزار تومان می خریدم را امسال ۹۰ هزار تومان خریده ام، گفت: کود و سم را همه آزاد می خریم. مسئولان فقط ان شاالله ان شاالله نگویند! کاری بکنند که ما بدبخت شدیم!

,

در ادامه مصاحبه تصویری “مریم بزرگی” خبرنگار و عکاس خبری پایگاه خبری ۸دی از کشاورزن رودسری که در بارندگی های اخیر خیلی متضرر شده اند می بینید.

, ۸دی,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه