علیرغم اینکه راهاندازی شبکه ملی اطلاعات میتواند شبکههای مجازی خارجی و سرویسهای دیگر را مجبور به اخذ مجوز و پذیرش قوانین داخلی ایران در این فضا کند، سوال اساسی این است که چرا این شبکه در ایران محقق نمیشود؟[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان؛ آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی در حالی شبکه زیرساخت ملی خود را در دهه ۹۰ میلادی راهاندازی کردند که شبکه جهانی اینترنت متعلق به خودشان بود و آنها با راهاندازی شبکه امن، سریع، پاک و ارزان در کنار اینترنت مدیریت شده، به دنبال دفاع از مرزهای افکار عمومیشان بودند، بسیار قابل توجه است. به عنوان مثال آمریکا در سال ۱۹۹۱ با راهاندازی شبکه زیرساخت ملی خود، راهاندازی این شبکه را بهصورت رسمی اطلاعرسانی کرد.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,عنوان «زیرساخت ملی اطلاعات» (National Information Infrastructure (NII) یا بزرگراه اطلاعاتی نخستین بار در سال ۱۹۹۱ در ایالات متحده امریکا در قانون پردازش با کارایی بالا High Performance Computing Act of 1991 HPCA موسوم به «لایحه گور» توسط الگور سناتور وقت امریکا، طرح شد؛ هدف این طرح، تضمین استمرار رهبری ایالات متحده در پردازش با کیفیت بالا بوده است
,گزارش مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران در زمینه توسعه رایانش ابری در قوانین توسعهای کشورهای چین، کره جنوبی و انگلستان نشان داد هر سه کشور مدل مشابه شبکه ملی اطلاعات را در خاک خود پیادهسازی کردهاند، بنابراین برای ایجاد دولت الکترونیکی بر بستر رایانش ابری تحقق شبکه ملی اطلاعات یک جزء اساسی است.
,سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایینتر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب میشود، شرکتهای خارجی مایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیادهکننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایهگذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند.
,اگر به بازار بسیار بزرگ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاهی بیندازیم، میبینیم سهم کشورمان از این بازار، سهم بسیار اندکی است؛ اگر شبکه ملی اطلاعات به صورتی که در اسناد بالادستی آمده، راهاندازی شود سالانه حداقل ۱۵۰ هزار شغل پایدار ایجاد شده و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در خرید پهنای باند اینترنت صرفه جویی خواهد شد.
,از برکات راهاندازی شبکه ملی اطلاعات پاسخگو شدن سرویسهای اینترنتی خارجی در ایران است؛ راهاندازی این شبکه میتواند پیامرسان ها، شبکههای مجازی خارجی و سرویسهای دیگر را مجبور به اخذ مجوز، پرداخت مالیات، بکارگیری جوانان ایرانی در ارائه سرویسها، پذیرش قوانین داخلی ایران، مقابله با جرایم اینترنتی و مجرمان در این فضا کند و این در حالی است که امروز جریان تحریف فضای مجازی را در راستای منافع حزبی جناحی خود هدایت کرده و منجر به هدر رفت هزاران میلیارد هزینه بیتالمال و خسارات بسیاری در حوزه های هویتی-فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی شده است.
,نویسنده: م. الهی
,انتهای پیام/
]
ارسال دیدگاه