اخبار داغ

دانا خبر می‌دهد؛

ارز تک نرخی می‌شود؟

ارز تک نرخی می‌شود؟
بانک مرکزی روز دوشنبه در اقدامی نرخ ارز در صرافی‌های بانکی را حذف و نرخ بازار آزاد را جایگزین آن کرد و با این تصمیم اختلاف قیمت بازار آزاد و نرخ بانکی ارز حذف شد؛ برخی آن را امیتازی به صادرکنندگان دانستند تا ارز صادراتی خود را وارد کشور کنند؛ اما برخی کارشناسان معتقدند این اقدام در راستای تک نرخی شدن قیمت ارز است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قیمت دلار به عنوان شاخص بازار ارز در چند ماه گذشته روند افزایشی به خود گرفته بود؛ به طوری که قیمت نقدی آن در بازار آزاد (غیررسمی) به حدود 27 هزار تومان رسید و نرخ صرافی‌های بانکی هم در کانال 23 هزار و 590 تومان (مربوط به روز دوشنبه) بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

اما بانک مرکزی در اقدامی عجیب سقف قیمت دلار در سامانه نیما را برداشت و نرخی که برای خرید و فروش ارز به صرافی‌های بانکی را می‌داد، به قیمت بازار آزاد رساند. صرافی ملی بعد از ظهر روز دوشنبه نرخ دلار را با افزایش بیش از 3200 تومانی به قیمت 26 هزار و 750 تومان می‌فروخت.

,

قیمت دلار و سایر ارزهای در صرافی‌های بانکی در حالی به قیمت بازار آزار افزایش یافت که در نرخ دلار رشد 13 درصدی ثبت و اختلاف قیمت ارز نقدی و صرافی‌های بانکی حذف شد، اما علت این تغییر و افزایش بیش از 3 هزار  تومانی نرخ دلار چیست؟

,

بانک مرکزی در هفته گذشته عرضه ارز (2200 دلار) به هر فرد را متوقف کرد و روز دوشنبه دوباره آن را به جریان انداخت. ساختمان شیشه‌ای میرداماد با این تصمیم خود به نوعی افزایش نرخ و قیمت ارز در بازار آزاد ارز را به رسیمت شناخت؛ یعنی نشان می‌دهد که دنبال رو بازار غیررسمی و نقدی بود.

,

علت تصمیمات بانک مرکز چه بود؟

, علت تصمیمات بانک مرکز چه بود؟,
طبق تصمیمات و طرح بانک مرکزی؛ سقف خرید و فروش ارز در صرافی‌های بانکی و تضامنی برداشته و فروش ارز به اشخاص بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. اما تصمیم روز دوشنبه ساختمان شیشه‌ای میرداماد را می‌توان از چند زاویه بررسی کرد.
,

نخستین دلیل می‌تواند حذف نقش صرافی‌های بانکی و رونق گرفتن بازار متشکل ارزی کشور باشد که بانک مرکزی مدت‌ها از نقش آفرینی این بازار سخن می‌گفت.

,

علت دیگری که می‌توان متصور بود این است که بانک مرکز با این اقداک خود و به رسمیت شناختن نرخ ارز بازار آزاد که نرخی جذاب‌تر برای صادرکنندگان است، آنها را ترقیب کند تا ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند. هر چند این موضوع امتیاز دادن به صادراتچی‌هاست ولی می‌تواند در بازگشت ارزهای صادراتی اثر گذار باشد در عمل اینگونه به نظر می‌رسد که صادرکنندگان نظر خود را به دولت و بانک مرکزی تحمیل کردند.

,

علت دیگری که بانک مرکزی را بر آن داشت تا اختلاف قیمت ارز بانکی و بازار آزاد را حذف کند به تک نرخی شدن قیمت دلار برمی‌گردد و به نوعی به استقبال ارز تک نرخی رفته است و ظاهرا قرار است نرخ ارز تک نرخی شود.

,
انتهای پیام
,
انتهای پیام
,
انتهای پیام
,
انتهای پیام
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه