اخبار داغ

نوبت به افزایش قیمت کود شیمیایی رسید؛

تیشه بی‌تدبیری به ریشه کشاورزی/ تذکر نمایندگان مجلس به وزیر جهاد

تیشه بی‌تدبیری به ریشه کشاورزی/ تذکر نمایندگان مجلس به وزیر جهاد
افزایش قیمت کود شیمیایی به حدی است که کشاورزان می‌گویند نسبت به سال گذشته بیش از 4 برابر شده و این حد گرانی تهدیدی بر امنیت غذایی کشور است چراکه کود شیمیایی نقش بسیار مؤثری در تولید محصولات کشاورزی دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، چند ماهی می‌شود که چالش‌های بزرگی در تأمین کود شیمیایی برای کشاورزان به وجود آمده و حالا در آستانه فصل برداشت محصولات این موضوع تبدیل به مهم‌ترین دغدغه کشاورزان خراسان جنوبی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان,

افزایش قیمت کود شیمیایی به حدی است که کشاورزان می‌گویند نسبت به سال گذشته بیش از 4 برابر شده است و این حد گرانی تهدیدی بر امنیت غذایی کشور است چراکه کود شیمیایی نقش بسیار مؤثری در تولید محصولات کشاورزی دارد.

,

در حالی که جهاد کشاورزی از تأمین کود برای کشاورزان سخن می‌گوید اما کشاورزان همچنان از چالش تأمین کود اوره گلایه دارند.

,

با این بی‌برنامگی و عدم‌حمایت از کشاورز نباید امیدی به تولید محصولات کشاورزی داشت

, با این بی‌برنامگی و عدم‌حمایت از کشاورز نباید امیدی به تولید محصولات کشاورزی داشت, با این بی‌برنامگی و عدم‌حمایت از کشاورز نباید امیدی به تولید محصولات کشاورزی داشت,

کریمی یکی از کشاورزان شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، از مشکلات بزرگ حوزه کشاورزی سخن گفت و افزود: در حال حاضر کمبود کود و افزایش قیمت آن از یک طرف و از طرف دیگر کاهش قیمت محصولات کشاورزی استان، امان کشاورزان و باغداران را بریده و به مشکل اساسی تبدیل شده است.

,

وی با اشاره به قیمت محصولات کشاورزی مانند زرشک، زعفران و عناب افزود: قیمت یک کیلوگرم زرشک نسبت به سال گذشته به یک هشتم کاهش یافته اما قیمت یک کیسه کود بیش از 4 برابر شده است.

,

کریمی عنوان کرد: هیچ سنخیت و تناسبی بین نهاده‌های بخش کشاورزی و محصولات تولید شده در این بخش وجود ندارد و مسئولان همچنان در حال شعاردادن هستند.

,

وی با اشاره به افزایش بی‌سابقه قیمت کود اظهار کرد: قیمت سموم و کود در بازار بیش از 4 برابر شده است و هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت‌ها صورت نمی‌گیرد و کسیه کودی که نباید در بازار آزاد به فروش برسد، به راحتی در بازار چند برابر قیمت به فروش می‌رسد.

,

این کشاورز با بیان این‌که با افزایش ناگهانی قیمت و کمبود کود، کشاورزان دیگر توان خرید آن را ندارند، عنوان کرد: با این بی‌برنامگی و عدم‌حمایت از کشاورز دیگر نباید امیدی به تولید محصولات کشاورزی داشت.

,

کریمی با اشاره به این‌که در حال حاضر محصولات کشاورزی راهبردی استان (زرشک، زعفران و عناب) در حال از بین رفتن است افزود: برخی مسئولان با عدم‌حمایت و بی‌تدبیری خود تیشه به ریشه کشاورزی استان می‌زنند.

,

به اضاع اقتصادی کشاورزی در استان توجه نمی‌شود

, به اضاع اقتصادی کشاورزی در استان توجه نمی‌شود, به اضاع اقتصادی کشاورزی در استان توجه نمی‌شود,

خادمی یکی از کشاورزان شهرستان درمیان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به کمبود تمام کودها و افزایش بی‌سابقه قیمت طی چند ماه اخیر گفت: اصلا به اضاع اقتصادی کشاورزی در استان توجه نمی‌شود.

,

وی عنوان کرد: قبلا یک سهمیه خاصی برای کشاورزان در نظر می‌گرفتند که آن نیز پاسخ‌گوی اراضی کشاورزی نبود اما اکنون کود را فقط در بازار آزاد با چند برابر قیمت باید خریداری کرد.

,

خادمی خواستار توجه بیشتر به خرید محصولات کشاورزی شد و اظهار کرد: در این اوضاع هم‌وغم همه مسئولان، بورس و خودرو شده است و هیچ‌کس به فکر محصولات کشاورزی و کشاورزان و روستائیان نیست.

,

خرید و توزیع کود برای حمایت از کشاورزان

, خرید و توزیع کود برای حمایت از کشاورزان, خرید و توزیع کود برای حمایت از کشاورزان,

محمدمهدی سعیدی سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی در این باره طی مطلبی که در سایت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی درج شده، گفت: در هفدهمین جلسه کارگروه خودکفایی کودهای کشاورزی، طی تفاهم‌نامه چهار جانبه‌ای بین شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، بانک صنعت و معدن، تولیدکنندگان کودهای فسفاته و تأمین‌کننده خاک فسفات، ۵۰۰ هزار تن کود سوپر فسفات ساده در کشور تولید می‌شود.

, سایت جهاد کشاورزی خراسان جنوبی,

وی افزود: در راستای سیاست‌ افزایش ضریب خوداتکایی کشور در تولید کودهای فسفاته، توافق شد با تأمین مالی پروژه تولید کود فسفاته در ایران توسط بانک صنعت و معدن، خاک فسفات مورد نیاز به مقدار ۵۰۰ هزار تن توسط تأمین‌کننده خاک تحویل تولیدکنندگان کودهای فسفاته شود و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی نیز خرید و توزیع تضمینی این محصول را تعهد کرد.

,

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی، تفاهم‌نامه مذکور را گامی بلند و اساسی در مسیر خودکفایی کشور در تولید کودهای فسفاته برشمرد و از مدل توافق شده به عنوان مدلی که منافع همه طرف‌های تفاهم‌نامه را تأمین و تضمین می‌کند، یاد کرد.

,

به گفته سعیدی، این تفاهم‌نامه از هفته آینده آغاز و عملیاتی خواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: در برنامه تأمین، تدارک و توزیع کودهای کشاورزی که برای اجرا در سال ۹۹ از سوی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده، تأمین، تدارک و توزیع ۵۸۷ هزار تن کودهای فسفاته مورد تأکید قرار گرفته است.

,

علل افزایش قیمت کود شیمیایی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود

, علل افزایش قیمت کود شیمیایی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود, علل افزایش قیمت کود شیمیایی در مجلس شورای اسلامی پیگیری می‌شود,

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خاورستان، از کاهش قیمت محصولات کشاورزی و افزایش قیمت کود و سموم گلایه کرد و گفت: موضوع افزایش قیمت کود طی چند هفته اخیر به شدّت کشاورزان را نگران کرده که نیازمند اقدام لازم جهت کاهش آن است.

,

وی با اشاره به پیگیری‌ها در خصوص قیمت زرشک، زعفران و عناب اظهار کرد: این موضوع در مجلس شورای اسلامی و دولت در حال پیگیری و رفع مشکلات و اقدام عملیاتی است.

,

رئیس مجمع نمایندگان استان خراسان جنوبی به موضوع افزایش قیمت کود اشاره کرد و گفت: در رابطه با افزایش بی‌رویه قیمت کود شخصا تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی دادم و طی یک نامه از وزیر جهاد کشاورزی خواستم سریعا رسیدگی کند.

,

خسروی افزود: هفته گذشته این موضوع در جلسه علنی مجلس که وزیر جهاد کشاورزی حضور داشت، بیان و یادآوری شد و وزیر جهاد کشاورزی قول پیگیری و کاهش قیمت کود را داده است.

,

وی ادامه داد: موضوع افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و از طرفی کاهش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی در کمیسیون کشاورزی مجلس در حال پیگیری است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه