اخبار داغ

دسترنج باغداران در سایه غفلت وزارت جهاد کشاورزی توسط دلالان ارزش گذاری می شود؛

غفلت از صادارات 18 هزار تن گردو در غرب کشور/ عدم خرید تضمینی؛ سودجویی دلالان را آسان کرده است

غفلت از صادارات 18 هزار تن گردو در غرب کشور/ عدم خرید تضمینی؛ سودجویی دلالان را آسان کرده است
کردستان یکی از استان‌های تولید‌کننده گردو در کشور است و بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی، امسال پیش بینی شده است 18 هزار تن از این محصول از باغ‌ها استان برداشت شود اما عدم خرید تضمینی و نبود برنامه های صادراتی موجب می شود دسترنج باغداران توسط دلالان ارزش گذاری شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، برداشت محصول، لذت بخش‌ترین پایانی است که برای کشاورزان به ارمغان می‌آید. کردستان یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه باغداری به شمار می‌رود و به همین دلیل در شماری از محصولات تولیدی باغ‌های این استان در ردیف استان‌های برتر کشور قرار دارد. 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،, کُردتودی،,

تولید گردو در کردستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و علاوه بر میزان مصرف داخلی استان میزان صادرات این محصول در شش ماهه نخست امسال هزار و ۱۷۲ کیلوگرم به ارزش حدود ۳۶۰ میلیون ریال و در سال گذشته هزار و ۳۸۷ کیلوگرم به ارزش ۵۸۰ میلیون ریال بوده است.

,

, ,

بیش از ۶ هزار هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد. این باغ‌ها زمینه فعالیت یازده هزار بهره‌بردار را فراهم کرده است. با وجود این، به دلیل نبود بازار فروش، صنایع بستهبندی و تبدیلی و قیمتگذاری مصوب شاهد عرضه این محصول به صورت خرده فروشی هستیم. این مساله سود چندانی برای بهرهبرداران ندارد وعمده گردوی مناطق مختلف کردستان با نام برندهای معتبر در سراسر کشور به دست مصرف‌کننده میرسد.

, , , , , ,

مشکلات باغداران

, مشکلات باغداران, مشکلات باغداران,

 احمدی یکی از باغداران سروآبادی در گفتگو با خبرنگار کردتودی میگوید: حدود 5 هکتار باغ گردو دارم که به صورت سنتی آبیاری می‌شود.

, ,

, ,

وی می گوید: به دلیل این ‌که عمر این درختان بیش از 23 سال است امکان شاخه‌زنی آنها وجود ندارد. در نتیجه میزان گردودهی را کاهش داده است.

,

 این باغدار سروآبادی میافزاید: هیچ ‌گونه صنایع بسته‌بندی، بازار فروش و فراوری گردو در این منطقه و استان وجود ندارد و همین امر موجب شده تا این محصول ارزشمند به صورت خرده‌فروشی در گوشه و کنار خیابان به دست مصرف‌کننده برسد.

, ,

وی  گفت: به دلیل نبود خرید تضمینی گردو، نرخ این محصول باغی توسط واسطه‌ها مشخص میشود.

, ,

 

,

, ,

سرشاخه کاری گردو باعث دو برابر شدن محصول گردو می شود

, سرشاخه کاری گردو باعث دو برابر شدن محصول گردو می شود, سرشاخه کاری گردو باعث دو برابر شدن محصول گردو می شود,

حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان کردستان در این باره اظهار داشت: هر ساله در استان به دلیل حادث شدن سرماهای دیررس بهاره و نوسانات دمایی در اوایل فصل رشدی باغات، شاهد خسارت ناشی از سرمازدگی به انواع گونه‌های باغی به ویژه گردو  هستیم.

,

, ,

وی افزود: بهره برداران این استان با راهنمایی و هدایت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی سالانه حدود 80 تا 100 هکتار از باغات گردوی خود را سرشاخه کاری می‌کنند که دو شهرستان بانه و سروآباد در این مهم پیشرو هستند.

,

ارز آوری گردو برای کشور

, ارز آوری گردو برای کشور, ارز آوری گردو برای کشور,

وی توضیح می‌دهد: طرحی به نام سرشاخه کاری درختان گردو وجود دارد که هم موجب افزایش کیفیت و مرغوبیت گردو شده و هم کشاورز را به هنگام برداشت محصول با مشکلات روبرو نمی‌کند.

,

, ,

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی می گوید: این محصول به علت ماندگاری بیشتر و صادرات یکی از محصولات ارز آور برای کشور محسوب می شود و اکنون محصولات با کیفیت توسط تجار به کشورهای هم جوار صادر می شود.

,

زاهد حاجی میرزایی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان افزود: پیش بینی می‌شود در سال جاری 18 هزار تُن گردو در استان برداشت شود که نسبت به سال گذشته 5 هزار تن افزایش را نشان می‌دهد.

,

وی اظهار داشت: در برخی از سال‌ها از جمله سال نود و هفت افت عملکرد و تولید محرز و مشخصی را به همین دلیل شاهد بودیم و تولید استان حدود 12 هزار تن بود و این در حالی است که با توجه به میانگین تولید استانی عملکرد مطلوبی نیست، لذا با ترویج و توسعه ارقام دیر برگده (چندلر، فرنت، روند و فرانکت) که آغاز فصل برگ‌دهی و رشد این ارقام دیرتر از ژنوتیپ های مختلف استانی است (حدود 20 روز الی یک ماه) می‌توان موضوع خسارت سرمای دیررس بهاره را در سطح استان حل کرد.

,

حاجی میرزایی افزود: ارقام عنوان شده از ویژگی‌های شاخص دیگری همچون مغز سفید، پوست نازک، درشتی و یک‌دستی برخوردار هستند که تمامی این مسایل در بهبود و افزایش قیمت و در نهایت درآمد گردوکاران مؤثر خواهد بود و در حال حاضر نیز سالانه حدود 80 الی 100 هکتار از باغات گردو سرشاخه کاری می شود که دو شهرستان بانه و سروآباد در این مهم پیشرو هستند.

,

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه 11 هزار بهره بردار گردو در کردستان مشغول فعالیت هستند، گفت: استان کردستان به دلیل آب و هوای سرد و معتدل از استان‌های مستعد برای پرورش درخت گردو است.

,

حاجی میرزایی با اشاره به اجرای طرح سرشاخه کاری در دویصت و پنجاه هزار هکتار از باغات استان گفت: امسال بهره برداران این استان با راهنمایی و هدایت کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی 4 هزار هکتار از باغات گردوی خود را سرشاخه کاری می‌کنند که با این کار علاوه بر افزایش کیفی محصول عملکرد محصول را نیز افزایش می‌دهند.

,

, ,

مقایسه ارزش صادراتی گردو در بازارهای جهانی در مقایسه با هر بشکه نفت، با در نظر گرفتن این که قیمت هر بشکه نفت خام حدود 56 دلار و قیمت هر دلار دوازده هزار و ۳۰۰ تومان است، قیمت تمام شده هر بشکه نفت در بازار جهانی حدود ۶۹۰ هزار تومان برآورد می‌ شود و این در حالی است که قیمت هر کیلو گردو درجه یک را اگر ۶۰ هزار تومان در نظر بگیریم هر ۱۱.۵ کیلوگرم گردو معادل یک بشکه نفت خواهد بود و به عبارتی هر یک کیلوگرم گردو ۴.۹ دلار ارزش اقتصادی خواهد داشت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه