اخبار داغ

سروری:

تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی نیازمند وجود احزاب قوی است

تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی نیازمند وجود احزاب قوی است
دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی یکی از الزامات مهم تبدیل نظام ریاستی به پارلمانی را وجود احزاب قدرتمند عنوان کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نفل از شبکه خبری تهران نیوز، پرویز سروری، عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفتگو با تهران نیوز یکی از الزامات تبدیل نظام ریاستی به نظام پارلمانی را وجود احزاب قدرتمند دانست و گفت: دقیقاً ما در کشور حزب به معنای واقعی نداریم تا به کادرسازی و ارائه برنامه برای اداره کشور بپردازند تا به نوعی بتوانند تأثیرگذاری جدی‌ای در شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری داشته باشند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,

مهمترین حُسن نظام پارلمانی چیست؟

,

وی افزود: مهمترین حُسن نظام پارلمانی موضوع حضور احزاب و مدیریت احزاب است تا بتوانند برای اداره کشور برنامه داشته باشند و همچنین در تمام حوزه‌های سیاسی و مدیریتی به تربیت نیرو بپردازند.

,

دبیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه تحقق شعارها در مجلس زمانی ممکن است که یک حزب بتواند ظرفیت قابل توجه‌ای از مجلس را در اختیار خود داشته باشد، عنوان کرد: در این صورت است که حزب می‌تواند برنامه‌های خود را با نمایندگانش در مجلس اجرایی کند، اما فعلاً چنین موضوعی در مجلس مشاهده نمی‌شود.

,

نقش ناچیز احزاب در اداره کشور

,

سروری ادامه داد: در مجالس فعلی کشور اخبار نخبه‌ای وجود دارند که غالباً آنها نقش تعیین‌کننده خود را ایفا می‌کنند و احزاب هیچ نقشی در اداره کشور ندارند؛ بنابراین به همین دلیل اگر می‌خواهیم نظام پارلمانی در کشور اجرا شود حتماً باید زمینه‌های شکل‌گیری احزاب قدرتمند را در کشورفراهم کنیم.

,

وی با بیان اینکه اگر احزاب قدرت وجود نداشته باشد، ممکن است نظام پارلمانی خود به معظلی برای کشور تبدیل شود، یادآور شد: فقدان احزاب قدرتمند در نظام پارلمانی به انتخاب مدیر غیراصلح منجر خواهد شد.

,

فعال سیاسی اصولگرا در نظام ریاستی مجلس به سختی می‌تواند رئیس جمهور را خلع کند، اما در نظام پارلمانی این امکان برای نمایندگان وجود دارد؛ لذا اگر احزاب قدرتمند وجود نداشته باشد، ممکن است چنین اختیاراتی تنش‌آفرین شود.

,

به گفته سروری؛ اگر مقدمات نظام پارلمانی فراهم نباشد، نظام پارلمانی به ضد خودش تبدیل می‌شود.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه