اخبار داغ

یادداشت؛

نگاه ناعادلانه ستاد ملی کرونا به تعطیلی مساجد و نماز جمعه

نگاه ناعادلانه ستاد ملی کرونا به تعطیلی مساجد و نماز جمعه
ستاد ملی کرونا، بیشترین حجم تعطیلی را از زمان شیوع این ویروس، به مساجد اختصاص داده است که به نظر می رسد نوعی نگاه ناعادلانه در خصوص تعطیلی مساجد وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد علی فتحی دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر استان البرزدر یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت: نماز جمعه به عنوان یکی از مهمترین سنگرهای دفاع از اسلام و آرمان های انقلاب اسلامی و از یادگارهای امام راحل - بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی-  است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, .,

خطیب جمعه به عنوان فردی که باید تزریق بصیرت به آحاد مردم منطقه خود نماید، سنگر بان این نهاد است.

, .,

بسیاری از تحولات اجتماعی و سیاسی در نماز جمعه شکل می گیرد و یا سمت و سو داده می شود.

, .,

نماز جمعه پویایی را برای مردم در عرصه های معنوی و زندگی متعالی ایجاد می کند. هرچه این مرکز تقویت شود و برغنای برنامه های آن اضافه شود، رشد و بالندگی فرهنگی را در جامعه شاهد خواهیم بود.

, .,

بعداز شیوع ویروس منحوس کرونا، مسئولین محترم ستاد ملی کرونا برای قطع زنجیره شیوع این بیماری اقدام به تعطیلی بسیاری از مراکز کردند که از جمله آنها نهاد با شکوه نماز جمعه است.

, .,

در برهه ای از زمان این امر ضروری بود و تا حدود زیادی باعث جلوگیری از انتشار ویروس کوئید 19 شد.

, .,

ولی ستاد ملی کرونا بعد از نگرانی های اقتصادی مردم و تعطیلی کسب و کارها، اقدام به بازگشایی بسیاری از مراکزی کرد که تجمعات در آنها، ساعت به ساعت فزونی می یابد و تازه افرادی هم که در این مراکز حاضر می شوند، پروتکل های بهداشتی را کامل مراعات نمی کنند.

, .,

بانک ها، فروشگاه های بزرگ، رستوران ها، باشگاه ها و...در شرایط کرونایی آن هم در حد قرمزآن، باز است و ستاد ملی کرونا نسبت به تعطیلی آنها اصرار ندارد ولی همین ستاد برگزاری نماز جمعه و نماز جماعت را ممنوع می داند.

, .,

تقریبا در ساعت میانی اداری، اوج جمعیت  را ملاحظه می کنیم و این تعداد جمعیت در مقایسه با مساجد بسیار بالاست.

, .,

بسیاری از مساجد که معمولا در دو نوبت ظهر و مغرب باز می شوند حداکثر جمعیتشان که آن هم بتواند یک ساعت برنامه داشته باشند، اندازه ناچیزی را به نسبت اماکن پرجمعیت تشکیل می دهد.

, .,

علاوه اینکه رعایت بهداشت فردی و ایمانی در مساجد به نسبت سایر مراکز ، بسیار عالی است و هیچ نماز گزاری بدون رعایت نظافت در مساجد حضور نمی یابند.

, .,

با این حال ستاد ملی کرونا، بیشترین حجم تعطیلی را از زمان شیوع این ویروس، به مساجد اختصاص داده است که به نظر می رسد نوعی نگاه ناعادلانه در خصوص تعطیلی مساجد وجود دارد.

, .,

جالب است بدانیم که مساجد در طول شیوع کویید 19 بیشترین خدمت رسانی را به مردم عزیزمان داشته اند و استمرار خدمات مساجد و نمازگزاران می تواند تأثیر بسزایی در کنترل و پیشگیری این بیماری داشته باشد.

, .,

با اینکه رهبری معظم انقلاب خود را موظف به رعایت مصوبات ستاد کرونا می دانند و مردم ولایتمدار ایران اسلامی خصوصا قشر مسجدی از ایشان در این مسئله تبعیت می کنند و به همین خاطر با تعطیلی مساجد اعتراضی نمی کنند، بجاست این مطالبه از ستاد ملی کرونا صورت بگیرد که اگر مبنای شما در تعطیلی اماکن فراوانی جمعیت است و بر اساس این مبنا مساجد را تعطیل کرده اید، باید اماکنی که بیشتر از مسجد جمعیت پذیر هستند را هم تعطیل نمایید.

, .,

دعا و مناجات به درگاه الهی و توسل جمعی یکی از عوامل مهم دور شدن بلاها و بیماری هاست. ستاد ملی کرونا به نظر می رسد با نگاه ناعادلانه به مساجد،به لحاظ روحی و روانی مردم را محدود کرده است.

, .,

طبیعی است عوض نشدن این نگاه ناعادلانه باعث تصمیم آتش به اختیار قشر متدین و مذهبی جامعه خواهد شد و هیچ بهانه ای ازستاد ملی کرونا پذیرفتنی نخواهد بود.

, .,

این نوع بررخود با نماز جمعه ها و مساجد ، رفتار عادلانه است؟ یا اینکه کرونای این مراکز با مراکز یادشده تفاوت دارد؟

,

مردم عزیز ایران اسلامی در ایام عزای حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی نشان دادند که می شود مراسم را در فضای باز و یا مسقف گرفت و هیچ مشکلی هم برای مردم پیش نیاید.

, .,

این تجربه قابل انتقال برای برگزاری نماز جمعه نیز هست و اگر مسئولین ستاد ملی کرونا این رویکرد ناعادلانه را کنار نگذارند، در صداقت رفتارشان با مردم و نمازگزاران و نهاد جمعه تردید حاصل خواهد شد.

, .,

این جانب به عنوان فردی که نسبت به سلامتی روحی و روانی و جسمی مردم دغدغه دارد از ستاد ملی کرونا در خواست تجدیدی نظر در نحوه برخورد بااماکن مذهبی خصوصا مساجد رادارم.

, .,

جا دارند ابتدا مسئولین محترم شهرها نسبت به این مسئله عنایت و توجه ویژه نمایند و عموم مردم عزیز نیز مطالبه به حق خود را مبنی بر برگزاری نماز جمعه و جماعت با رعایت پروتکل های بهداشتی نمایند.

, .,

پیرو این مهم جمعی از مردم استان البرز با امضای طوماری خواستار برگزاری نماز جمعه در استان شدند. در زیر متن طومار و لینک امضاکنندگان را می خوانید:

,

امام خامنه ایمی فرمایند:"یکی از مهمترین عوامل حفظ ایمان و روحیه در مردم، همین نمازهای جمعه و خطبه‌های جمعه و حضور معنوی مردم در صحنه‌ی نماز جمعه است. نماز جمعه قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق و قلب فرهنگی هر شهر است؛ مرکز فرهنگی هر شهر، نماز جمعه است. "

, :, . ,

اکنون به خاطر شرایط کرونایی در البرز، قریب به بیست و هشت هفته از تعطیلی نماز جمعه کرج می گذرد و انبوده مردم ولایتمدار کرج، مشتاقانه منتظر اقامه نماز جمعه هستند.

, .,

مع الأسف بسیاری از مراکز تجمع مثل رستوران ها، فروشگاه های بزرگ و بانک ها و ...که جمعیت فراوانی دارند، به خاطر کرونا تعطیل نیستند. این در حالی است که در بسیاری از این مراکز، نکات بهداشتی کامل مراعات نمی شود و با این حال، تعطیلی نماز جمعه و مساجد در دستور کار مسئولین قرار گرفته است.

, .,

تجربه موفق برگزاری مراسم عزای حسینی در فضای باز توسط مردم عزیز، نشان داد که می توان با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم گرفت طوری که مشکلی برای برگزار کنندگان و حاضرین پیش نیاید.

, .,

ما امضاء کنندگان ذیل ضمن درخواست از نماینده معزز ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج حضرت آیت الله حسینی همدانی دامت برکاته مبنی بر برگزاری نماز جمعه در فضای باز، از همه مسئولین کرج خصوصا ستاد کرونای استان، تقاضا داریم نسبت به برگزاری نماز جمعه کرج نهایت همکاری و مساعدت را نمایند.

, .,

 

,

برای امضای طومار بروی لینک زیر کلیک کنید:

,

https://forms.gle/yWkrXzsoUgYMWDKG9

, https://forms.gle/yWkrXzsoUgYMWDKG9, https://forms.gle/yWkrXzsoUgYMWDKG9,

انتهای پیام/ 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه