اخبار داغ

در گفت‌وگویی عنوان شد؛

عشایر یکجانشین شده "کیکانلو"، همچنان محروم از امتیازات آب، برق، گاز

عشایر یکجانشین شده "کیکانلو"، همچنان محروم از امتیازات آب، برق، گاز
عضو شورای عشایر هوشان در شهرستان مانه و سملقان گفت: 20 خانوار عشایر یکجانشین شده ایل کیکانلو در سکونتگاه هوشان همچنان از امتیازات آب، برق و گاز و مدرسه محروم هستند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ جلیل الهیان کیکانلو، عضو شورای عشایر هوشان در شهرستان مانه و سملقان در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک در این باره اظهار کرد: عشایر یکجانشین شده ایل کیکانلو در منطقه هوشان واقع در شهرستان مانه و سملقان که 20 خانوار را شامل می شوند از شهریور ماه سال گذشته در سکونتگاه کنونی هوشان مستقر شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,

الهیان کیکانلو افزود: این عشایر یکجانشین شده، پیش از این، به مدت 50 سال در فاصله دو کیلومتری از این منطقه سکونتگاهی فعلی زندگی می کردند.

,

وی گفت: با توجه به اینکه سکونتگاه قبلی در یک دره و در مسیر عبور سیلاب قرار داشت، این خانوارها تصمیم بر جابجایی گرفتند.

,

وی افزود: با پیگیری های انجام شده، سرانجام موافقت شد تا زمینی در سکونتگاه فعلی به عشایر کیکانلو اختصاص داده شود.

,

عضو شورای عشایر هوشان در شهرستان مانه و سملقان گفت: اداره کل منابع طبیعی استان نیز زمینی را اختصاص داد و این خانواده ها با همیاری اداره کل بنیاد مسکن استان خانه های خود را ساختند.

,

وی افزود: البته این در حالی است که متاسفانه این سکونتگاه جدید نیز سیل خیز است.

,

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به اینکه اداره کل بنیاد مسکن استان برای استقرار این 20 خانوار در این سکونتگاه جدید هوشان مطالعات را انجام داده و اعلام کرده که برای عبور روان آب ها از سطح معابر این سکونتگاه باید کانال کشی ها انجام شوند، با این وجود، هنوز این اقدام انجام نشده است.

,

الهیان کیکانلو با یادآوری این مطلب که حدود 25 روز قبل در این منطقه بارندگی رخ داد و به دنبال آن در سطح معابر این سکونتگاه روان آب جاری شد، عنوان کرد: بنده از وضعیت اتفاق افتاده فیلم گرفتم و برای بخشداری منطقه همچنین فرماندار شهرستان مانه و سملقان به منظور رسیدگی ارسال کردم، با این وجود، آنان هیچ پاسخی ندادند.

,

وی در بخش دیگری از سخن خود با اذعان بر این نکته که سکونتگاه عشایری هوشان دارای کد آبادی است، اعلام کرد: با وجود اخذ کد آبادی هنوز این سکونتگاه از امتیازات آب، برق، گاز برخوردار نشده است.

,

وی گفت: تامین آب این 20 خانوار با تانکرهای سیار آبرسانی انجام می شود.

,

عضو شورای عشایر هوشان در شهرستان مانه و سملقان در ادامه بیان کرد: این 20 خانوار شب ها با روشن کردن فانوس، منازل خود را روشن می کنند، در حالیکه فاصله این سکونتگاه عشایری تا شبکه توزیع برق 700 متر است که شرکت برق شهرستان مانه و سملقان اتصال این شبکه به منازل این خانواده ها را انجام نمی دهد.

,

وی خاطر نشان کرد: پخت و پز این خانواده ها با گاز کپسول انجام و برای گرمایش فصول سرد سال نیز از سهمیه اختصاصی سوخت استفاده می شود.

,

وی همچنین به آغاز سال تحصیلی جدید نیز اشاره کرد و گفت: در سکونتگاه عشایری هوشان هیچ مدرسه ای ساخته نشده است.

,

الهیان کیکانلو عنوان کرد: اغلب دانش آموزان این خانواده ها برای تحصیل به مناطق شهری استان فرستاده شده اند، با این وجود، چند دانش آموز ابتدایی و متوسطه 1 امکان رفتن به شهر را نداشتند از تحصیل بازماندند.

,

وی تصریح کرد: بنده بارها بارها برای رفع دغدغه های بسیار ضروری این سکونتگاه از جمله برخورداری از امتیازات آب، برق و گاز به بخشداری منطقه، فرمانداری شهرستان مانه و سملقان و استانداری استان مراجعه کرده ام که هیچ نتیجه ای نگرفته ام.

,

وی گفت: تنها پاسخ به مطالبات این 20 خانوار، آن بود که گفته شد " بودجه ای نیست تا برای رفع این کمبودها اختصاص داده شود" .

,

عضو شورای عشایر هوشان در شهرستان مانه و سملقان در پاسخ به این سوال که چرا پس از 50 سال که تصمیم بر جابجایی گرفتید در سکونتگاه عشایری دارای امکانات مستقر نشدید؟ اظهار کرد: اداره کل امور عشایری استان پیشنهاد داد که در شهرک مسکونی عشایر در منطقه شهرآباد شهرستان مانه و سملقان مستقر شوید و دامپروری خود را به صورت پرواربندی در فضای بسته ادامه دهید اما با توجه به اینکه این 20 خانوار توان مالی برای انجام دامپروری در فضای بسته را نداشتند این پیشنهاد را نپذیرفتند و تصمیم بر این شد تا در منطقه کنونی مستقر شویم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه