اخبار داغ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد؛

آوار کوتاهی مسئولان فرهنگستان ادب فارسی بر سر پیشینه ادبیات ایران

آوار کوتاهی مسئولان فرهنگستان ادب فارسی بر سر پیشینه ادبیات ایران
زهرا احمدی گفت: زنگ خطر افزایش ورود واژگان غیرفارسی به ادبیات زبان فارسی، این نگرانی را ایجاد کرده است که با گذشت زمان و افزایش کاربرد این لغات، زبان غنی فارسی دچار آسیب های جدی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه ادبیات دانشگاه آزاد کرج در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: آموزش و گسترش زبان فارسی که به حق گرانبهاترین میراث فرهنگی ایرانیان و مهم ترین ابزار انتقال فرهنگ است-در جهان پیشرفته و پرجاذبه کنونی رویکردهای نوین تدریس و بهره گیری از الگوهای پربازده و علمی را خواستار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

زهرا احمدی ادامه داد: زبان فارسی از جنبه های بسیاری دارای اهمیت است و دارای ادبیات و حامل فرهنگی بسیار غنی است؛ از جمله هویت ملی ایرانیان، افغانستانی ها و تاجیکستانی ها است.

,

وی افزود: بسیاری از متون اسلامی بدان نوشته یا ترجمه شده است به طوری که به جرات می توان گفت که در عصر حاضر نمی توانیم پیکره فرهنگ اسلامی را با تمامی زیبایی هایش بتراشیم مگر اینکه جانب اهمیت و اعتبار زبان های عربی و فارسی را در تتبعات و تحقیقات و برتراشیدن مجسمه فرهنگ اسلامی متوجه شویم و توجه دهیم.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: واژه سازی در ایران دارای پیشینه درازی است و واژه سازی و واژه گزینی برای زبان فارسی همواره دارای طرفداران و مخالفانی بوده است.

,

احمدی گفت: برپایی فرهنگستان برای زبان فارسی در چند دهه پیش از جمله نشان دهنده اهمیت یافتن توجه به مسایل زبان فارسی است. توجه به واژه سازی در دوران معاصر بدین دلیل از اهمیت برخوردار شده که زبان فارسی با ورود انبوهی از واژگان زبان های اروپایی رو به رو است.

,

وی افزود: در پیوند با همین مساله، استفاده از زبان فارسی به عنوان زبان علم و آموزش هم مطرح است.در این عرصه نیز دشواری ها و مسایل زبان فارسی اندک نیست به گونه ای که در بسیاری از موارد گونه ای سردرگمی ایجاد شده است.

,

این استاد البرزی تاکید کرد: این مساله از آنجا ناشی می شود که زبان فارسی "اکنون می باید پاسخگوی نیاز های ما در زمینه هایی باشد که از سنت و تاریخ گذشته ما برنخاسته و پیامد برخورد ما با غرب و تمدن مدرن است و در نتیجه این زبان می باید درباره چیزهایی در حوزه علوم طبیعی و انسانی، فناوری و ابزارهای، سیاست و اقتصاد، نهادها و رفتارهای اجتماعی با دامنه بسیار گسترده تر سخن بگوید که برای آنها اسباب فراهمی از واژگان و شیوه گفتار ندارد.

,

احمدی ادامه داد: گنگی یا نارسایی زبان ما در این حوزه از آنجا است که همه این چیزهای مدرن از بیرون از دایره تجربه و زندگی اجتماعی و تاریخی ما تکوین یافته و سپس با زور و شدتی سیلابوار راه خود را به فضای زندگی ما گشوده است.

,
, ,

وی افزود: تغییر یا اصلاح خط فارسی نیز از دیگر مسایل زبان فارسی است که با وجود طرح دیدگاه های مختلف درباره آن هنوز باقی است. این مساله از دوره قاجار مورد توجه بوده است.

, وی افزود: تغییر یا اصلاح خط فارسی نیز از دیگر مسایل زبان فارسی است که با وجود طرح دیدگاه های مختلف درباره آن هنوز باقی است. این مساله از دوره قاجار مورد توجه بوده است.,

این استاد دانشگاه گفت: جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی نه تنها پدیده جدیدی نیست، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، زبان فارسی در پناه قانون و پشتیبانی قدرت حکومتی نیز به این جایگاه رسانده نشده است، این زبان به دلایل مختلف از فراگیری آن گرفته تا بهره مند بودن آن از گنجینه ارزشمند ادبی و تاریخی خود به صورتی طبیعی به زبان ارتباطی مردم و زبان موقعیتهای رسمی و دولتی تبدیل شده است.

, این استاد دانشگاه گفت: جایگاه زبان فارسی به عنوان زبان رسمی نه تنها پدیده جدیدی نیست، بلکه برخلاف بسیاری از کشورهای دیگر، زبان فارسی در پناه قانون و پشتیبانی قدرت حکومتی نیز به این جایگاه رسانده نشده است، این زبان به دلایل مختلف از فراگیری آن گرفته تا بهره مند بودن آن از گنجینه ارزشمند ادبی و تاریخی خود به صورتی طبیعی به زبان ارتباطی مردم و زبان موقعیتهای رسمی و دولتی تبدیل شده است.,

احمدی تصریح کرد: این نکته نیز در خور بازگویی های چندین باره است که با اینکه حکومت ایران پس از اسلام در بیشتر دوران خود در دست غیر فارسی زبانان بوده است، همواره جایگاه رسمی زبان فارسی حفظ شده است.

, احمدی تصریح کرد: این نکته نیز در خور بازگویی های چندین باره است که با اینکه حکومت ایران پس از اسلام در بیشتر دوران خود در دست غیر فارسی زبانان بوده است، همواره جایگاه رسمی زبان فارسی حفظ شده است.,

وی ادامه داد: "زبان علم شدن فارسی" نیز چندین بار در بیانات رهبرمعظم انقلاب تاکید شده است. ایشان به لزوم برنامه­ ریزی برای تبدیل کردن زبان فارسی به زبان علم اشاره و تصریح می کنند تولید علم در کشور برای افزایش نفوذ زبان فارسی بسیار موثر است.این اهمیت و ظرفیت فوق العاده زبان فارسی را گسترش علم نشان می دهد موضوعی که مسئولین فرهنگی و دانشگاهی از آن غافل شده است.

, وی ادامه داد: "زبان علم شدن فارسی" نیز چندین بار در بیانات رهبرمعظم انقلاب تاکید شده است. ایشان به لزوم برنامه­ ریزی برای تبدیل کردن زبان فارسی به زبان علم اشاره و تصریح می کنند تولید علم در کشور برای افزایش نفوذ زبان فارسی بسیار موثر است., این اهمیت و ظرفیت فوق العاده زبان فارسی را گسترش علم نشان می دهد موضوعی که مسئولین فرهنگی و دانشگاهی از آن غافل شده است.,

این استاد استانی افزود: "تاثیر انقلاب بر ترویج زبان فارسی" شاخص دیگر مورد نظر رهبر معظم انقلاب است. ایشان انقلاب اسلامی ایران را مروج زبان فارسی می دانند و به زبان دوم دانشگاهی شدن فارسی در نقاطی از دنیا به برکت انقلاب اشاره می کنند و در عین حال معتقدند که زبان فارسی، حامل و رسانه پیام انقلاب است.

, این استاد استانی افزود: "تاثیر انقلاب بر ترویج زبان فارسی" شاخص دیگر مورد نظر رهبر معظم انقلاب است. ایشان انقلاب اسلامی ایران را مروج زبان فارسی می دانند و به زبان دوم دانشگاهی شدن فارسی در نقاطی از دنیا به برکت انقلاب اشاره می کنند و در عین حال معتقدند که زبان فارسی، حامل و رسانه پیام انقلاب است.,

احمدی گفت:این بیانات رهبری و هزان پیام دیگر ایشان در باب اهمیت زبان فارسی نشان می دهد زبان فارسی در سالهای اخیر بارها مورد هجمه غرب واقع شده است ولی به دلیل قدمت و پیشینه تاریخی ای که این زبان در بین زبان های مختلف دنیا دارد تاکنون نتوانسته است مورد تحریف قرار بگیرد و همچنان پویا و زنده و تاثیر گذار است.

, احمدی گفت:این بیانات رهبری و هزان پیام دیگر ایشان در باب اهمیت زبان فارسی نشان می دهد زبان فارسی در سالهای اخیر بارها مورد هجمه غرب واقع شده است ولی به دلیل قدمت و پیشینه تاریخی ای که این زبان در بین زبان های مختلف دنیا دارد تاکنون نتوانسته است مورد تحریف قرار بگیرد و همچنان پویا و زنده و تاثیر گذار است.,

وی ادامه داد: ولی در این بین بی مهری هایی به این پیشینه تاریخی شده است ورود واژه های بیگانه به زبان از طریق رسانه ملی، شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی به این زبان که ورود به هنگام و به موقع فرهنگستان ادب و فارسی را می طلبد اما می بینم که برخی مواقع شاهد کوتاهی این مسئولین هستیم که باید با ورود به هنگام از ورود این واژه ها و تببین آنها در بین جامعه جلوگیری کنند.

, وی ادامه داد: ولی در این بین بی مهری هایی به این پیشینه تاریخی شده است ورود واژه های بیگانه به زبان از طریق رسانه ملی، شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی به این زبان که ورود به هنگام و به موقع فرهنگستان ادب و فارسی را می طلبد اما می بینم که برخی مواقع شاهد کوتاهی این مسئولین هستیم که باید با ورود به هنگام از ورود این واژه ها و تببین آنها در بین جامعه جلوگیری کنند.,

این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: امروز دشمن تمام توان خود را در زمینه جنگ نرم گذشته است و تببین یک واژه غیرفارسی به داخل زبان فارسی به طور غیر علنی و محسوس یکی از این حربه ها است ولی فرهنگستان زبان وادب فارسی وظیفه اش در این جا نمایان می شود که باید با تدبیر به موقع اجازه ورود چنین حربه هایی را به پیشنه تاریخی زبان فارسی ندهد.

, این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: امروز دشمن تمام توان خود را در زمینه جنگ نرم گذشته است و تببین یک واژه غیرفارسی به داخل زبان فارسی به طور غیر علنی و محسوس یکی از این حربه ها است ولی فرهنگستان زبان وادب فارسی وظیفه اش در این جا نمایان می شود که باید با تدبیر به موقع اجازه ورود چنین حربه هایی را به پیشنه تاریخی زبان فارسی ندهد. ,

 

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/ ]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه