اخبار داغ

حاجی میرزایی:

سیاست ما عدالت آموزشی در دوران کرونا بود

سیاست ما عدالت آموزشی در دوران کرونا بود
وزیر آموزش و پرورش گفت: این که در دوران کرونایی اصل را بر حضور دانش آموزان در مدرسه قرار دادیم هدفمان گسترش چتر عدالت آموزشی در سراسر کشور بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عصر روز گذشته محسن حاجی میرزایی در جلسه مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها که با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: در همه ادیان الهی عدالت جایگاه والایی دارد و این موضوع آن یک خواسته مطلوب مهم و اساسی در همه جوامع است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: آنجا بنای عدالت خراب می‌شود که نابرابری در آموزش‌ها به وجود آید و از اینجا است که نابرابری‌ها در اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و… حاصل می‌شود.

,

حاجی میرزایی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عملکرد خوبی را در زمینه عدالت آموزشی داشته است بنابراین باید تلاش کنیم تا سهم عدالت را در جامعه به خوبی توزیع کنیم.

,

وی ادامه داد: جامعه ایران بخش مهمی از آینده‌اش را به زنان سپرده است و اگر بپذیریم هرچه آموزش‌ها عمیق‌تر باشند اثر بخش‌تر هستند؛ پس زنان نقش موثری در تعمیق آموزش‌ها دارند و درجامعه تاثیرگذارترند.

,

وزیر آموزش و پرورش سهم بانوان در ساختن آینده کشور را درخشان توصیف و خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد آموزش‌ها در مدارس بر عهده خانم‌هاست و در این زمینه نقش به سزایی دارند؛ اگر به این موضوع، نقش زنان در خانواده و در تربیت فرزندان را هم اضافه کنیم ترکیب این دو نشان می‌دهد سهم خانم‌ها در ساختن آینده جامعه موثر و البته سنگین است.

,

وی ادامه داد: ما جایگاه زنان را در جامعه رفیع می‌دانیم و برای همکاری بیشتر با آنان تلاش می‌کنیم.

,

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: زمینه همکاری‌های مشترک بین آموزش و پرورش و معاونت امور بانوان و خانواده، با اهداف آموزش و پرورش تطبیق صد درصدی دارد.

,

وی افزود: اگر نتوانیم از ظرفیت علمی‌، آموزشی و نقش زنان در تربیت نسل آینده استفاده کنیم جامعه در آینده با مشکل رو به رو می شود.

,

وی ادامه داد: این که در دوران کرونایی اصل را بر حضور دانش آموزان در مدرسه قرار دادیم هدفمان گسترش چتر عدالت آموزشی در سراسر کشور بود.

,

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از سیاست‌های ما در دوره کرونایی جلوگیری از بازماندن دانش آموزان از تحصیل است در این زمینه با ۹ سازمان همکاری‌های مشترکی داریم، تا از عوامل بازماندگی از تحصیل جلوگیری کنیم.

,

وی اضافه کرد: از طریق شاد، شبکه ارتباطی با ارکان مدرسه را زنده نگه داشتیم و آن را جایگزین ارتباط کاغذی در نظام تعلیم و تربیت کردیم، و این فرصت خوبی برای امور بانوان برای توسعه طرح‌ها در همه مدارس است چون فضای مجازی محدودیتی در این خصوص ندارد.

,

وی افزود: در زیست بوم جدید چیزهایی را از دست دادیم و عناصر جدیدی را نیز به دست آوردیم، به همین دلیل باید در برابر آنچه از دست دادیم، نهایت بهره را از فرصت ایجاد شده، ببریم.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها گفت: سیاست‌گذاری‌های لازم برای برقراری عدالت اجتماعی انجام شده است.

,

معصومه ابتکار با حضور نیز در نشست مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و مشاوران امور بانوان استان‌ها که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: از اینکه در حال حاضر اداره دستگاه عظیم و گسترده آموزش و پرورش در کشور بر عهده وزیری باتجربه، با درایت و با نگاهی منطقی و متعادل در مسائل آموزش و پرورش و به ویژه در بحث مهم عدالت آموزشی، نهاده شده است؛ بسیار خوشحالم.

,

ابتکار افزود: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاست‌گذاری کنیم. تمام آیات قرآنی، فرامین و تعالیم پیامبران و علمای دینی برای کم کردن و از بین بردن درد و رنج انسان‌هاست.

,

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقوا است، تصریح کرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از دید نقش اجتماعی آنها می‌باشد. یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی نگاه قرآن، مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی (ره) و نگاه معلم شهید آیت الله مطهری است.

,  مقام معظم رهبری,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اینکه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشی و تربیتی عدالت جنسیتی را محقق کنیم، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه شاخص‌های عدالت جنسیتی درستادملی زنان و خانواده با حضور و محوریت جدی آموزش و پرورش در سال ۹۶ نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است.

,

وی گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت آموزشی آموزش در محورهای مختلف، ازجمله آموزش ابتدایی و پیش از دبستان است و یک سری از شاخص‌ها جنبه کیفی دارند، که از این شاخص‌ها می‌توان به مشارکت اجتماعی اشاره کرد.

,

ابتکار پیگیری طرح مشارکت اجتماعی بانوان را در ایجاد عدالت جنسیتی بسیار مهم دانست و گفت: در استان‌های کشور عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقای زنان در استان‌ها و پست‌های مدیریتی شد و در حال حاضر برای پیشبرد این طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داریم.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اسناد بالادستی، شاخص‌های عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان می‌دهد که اختلاف شکاف اجتماعی و فرهنگی در جنس زن و مرد کم شده است ولی ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در این مورد مطمئن هستیم که وزیر آموزش و پرورش با درایت کامل ناظر بر حوزه آموزش در کشور می‌باشد.

,  کرونا,

ابتکار شاخص دیگر عدالت اجتماعی را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی برای دختران و حتی پسران یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگی موضوعاتی مانند گفتگوی بین نسلی و گفتگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارت‌های گفتگویی را ارتقا دهیم.

,

وی با ابراز خوشنودی از راه اندازی شبکه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازی این شبکه و ارتباط با دانش آموزان در سراسر کشور امید را برای جامعه فرهنگی ایجاد کرد.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که یقیناً از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیت‌های داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنایی دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها برای ارتقای مهارت‌هایشان در زندگی بسیار لازم و ضروری است.

,

ابتکار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر کرد و گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتاب‌های درسی باید کارشناسانه بوده ونگاهی متعالی و در شان انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.

,

وی در پایان با تشکر از زحمات تمام فرهنگیان تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود برای تولید محتوی آموزشی در شبکه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان اعلام آمادگی می‌کند.

,

در این نشست سه نفر از مدیران کل آموزش و پرورش و سه نفر از مشاوران امور بانوان استانها در حضور وزیر آموزش و پرورش و معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده از طریق ویدئو کنفرانس به ایراد سخن پرداختند و در پایان از کتاب مهارت‌های اجتماعی دختران رونمایی شد.

,

سیاست‌گذاری‌های لازم برای برقراری عدالت اجتماعی انجام شده است

,

معصومه ابتکار با حضور در این نشست اظهار کرد: از اینکه در حال حاضر اداره دستگاه عظیم و گسترده آموزش و پرورش در کشور بر عهده وزیری باتجربه، با درایت و با نگاهی منطقی و متعادل در مسائل آموزش و پرورش و به ویژه در بحث مهم عدالت آموزشی، نهاده شده است؛ بسیار خوشحالم.

,

ابتکار افزود: عدالت جنسیتی موضوع مهمی است که باید در آن به تعادل برسیم و سپس برای آن سیاست‌گذاری کنیم. تمام آیات قرآنی، فرامین و تعالیم پیامبران و علمای دینی برای کم کردن و از بین بردن درد و رنج انسان‌هاست.

,

وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرماید ما شما را از مرد و زن و قبایل مختلف آفریدیم. برای اینکه بدانید کسی که در پیشگاه خدا ارزش دارد فقط به جهت تقوا است، تصریح کرد: روح دمیده شده در مرد و زن تفاوتی ندارد و فقط تفاوت زن و مرد از دید نقش اجتماعی آنها می‌باشد. یک عده در نقش اجتماعی زنان و یک عده در نقش مردان هستند. نگاه عدالت جنسیتی نگاه قرآن، مقام معظم رهبری، حضرت امام خمینی (ره) و نگاه معلم شهید آیت الله مطهری است.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: اینکه چطور باید در نظام مدیریتی و آموزشی و تربیتی عدالت جنسیتی را محقق کنیم، موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد. خوشبختانه شاخص‌های عدالت جنسیتی در ستادملی زنان و خانواده با حضور و محوریت جدی آموزش و پرورش در سال ۹۶ نهایی و ابلاغ شد و با همکاری مرکز آمار ایران در حال انجام است.

,

وی گفت: یکی از مهمترین شاخص‌های عدالت آموزشی آموزش در محورهای مختلف، ازجمله آموزش ابتدایی و پیش از دبستان است و یک سری از شاخص‌ها جنبه کیفی دارند، که از این شاخص‌ها می‌توان به مشارکت اجتماعی اشاره کرد.

,

ابتکار پیگیری طرح مشارکت اجتماعی بانوان را در ایجاد عدالت جنسیتی بسیار مهم دانست و گفت: در استان‌های کشور عدالت جنسیتی مبنایی برای عدالت اجتماعی شد و باعث ارتقای زنان در استان‌ها و پست‌های مدیریتی شد و در حال حاضر برای پیشبرد این طرح در حوزه زنان و خانواده برنامه داریم.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: اسناد بالادستی، شاخص‌های عدالت جنسیتی و اسناد استانی نشان می‌دهد که اختلاف شکاف اجتماعی و فرهنگی در جنس زن و مرد کم شده است ولی ما در حال حاضر نگرانیم که با شرایط کرونا، تعداد دختران بازمانده از تحصیل بیشتر شود. البته در این مورد مطمئن هستیم که وزیر آموزش و پرورش با درایت کامل ناظر بر حوزه آموزش در کشور می‌باشد.

,

ابتکار شاخص دیگر عدالت اجتماعی را آموزش مهارت زندگی دانست و گفت: آموزش مهارت زندگی برای دختران و حتی پسران یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که در رابطه با آموزش مهارت زندگی موضوعاتی مانند گفتگوی بین نسلی و گفتگوی خانواده را با آموزش و پرورش دنبال کردیم و آمادگی داریم تا از طریق انجمن اولیا و مربیان و دانشگاه فرهنگیان مهارت‌های گفتگویی را ارتقا دهیم.

,

وی با ابراز خوشنودی از راه اندازی شبکه شاد گفت: در شرایطی که جامعه در جنگ روانی است و امید ما را نشانه گرفتند، راه اندازی این شبکه و ارتباط با دانش آموزان در سراسر کشور امید را برای جامعه فرهنگی ایجاد کرد.

,

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه مشارکت اجتماعی و فرهنگی بانوان یکی از شاخص‌های عدالت اجتماعی است که یقیناً از مسائل مهم جامعه مردم سالار است، گفت: موضوع مشارکت اجتماعی ریشه در فرهنگ اسلامی و در کار خیر و فعالیت‌های داوطلبانه دارد و دولت تلاش داشته حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته باشد. آشنایی دانش آموزان با این موضوع و آموزش آنها برای ارتقای مهارت‌هایشان در زندگی بسیار لازم و ضروری است.

,

ابتکار از واکنش به موقع وزیر آموزش و پرورش در موضوع کتب درسی تشکر کرد و گفت: دستور وزیر آموزش و پرورش مبنی بر بازبینی کتب درسی و نظارت دقیق بر آنها بسیار بجا بود. اعمال نظر بر کتاب‌های درسی باید کارشناسانه بوده ونگاهی متعالی و در شان انقلاب و دستورات انقلابی داشته باشیم.

,

وی در پایان با تشکر از زحمات تمام فرهنگیان تصریح کرد: معاونت زنان و خانواده در دولت به نوبه خود برای تولید محتوی آموزشی در شبکه شاد جهت بهبود عدالت اجتماعی و مهارت آموزی دانش آموزان اعلام آمادگی می‌کند.

,

 

,

انتهای پیام/ک

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه