اخبار داغ

در پی صدور آیین‌نامه «شهدای خدمت» مطرح شد؛

تضییع حقوق مدافعان سلامت با سوءتدبیر دولت/ نارضایتی دانشگاه‌های علوم پزشکی از حکم روحانی برای شهدای سلامت

تضییع حقوق مدافعان سلامت با سوءتدبیر دولت/ نارضایتی دانشگاه‌های علوم پزشکی از حکم روحانی برای شهدای سلامت
مدافعان سلامت از ابتدای فراگیری بیماری کرونا در خاکریز اول مبارزه با آن قرار گرفته‌اند، امروز که صدها نفر از خدمتگزاران این عرصه جان خود را از دست داده‌اند شاهد سوء تدبیر دولتی‌ها هستیم که نارضایتی دانشگاه‌های علوم پزشکی را از بلاتکلیفی تأیید حکم شهدای سلامت در پی داشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ وقتی کادر درمانی از ابتدای فراگیری ویروس منحوس کرونا در خاکریز اول مبارزه با آن قرار گرفته ‌بودند، حرف‌های بسیاری برای شهیدخواندن مدافعان سلامت در میان بود، وعده‌هایی هم داده شد اما حالا که صدها نفر از خدمتگزاران عرصه سلامت و بهداشت در راه مقابله با ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند تأیید حکم شهدای سلامت آنها همچنان بلاتکلیف است، چیزی که گلایه رئیس سازمان نظام پزشکی ایران را هم به همراه داشت و باعث انتقاد او از برخی مصادیق شهید خدمت تلقی‌شدن مدافعان سلامت شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, .,

 

,

, , ,

آیین نامه تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر در 27 اردیبهشت ماه سال 93 به پیشنهاد بنیاد شهید، وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح در دولت تصویب شد. عناوین شهادت در بندهای مختلف آئین نامه یا با اصطلاح «شهید» تعریف می‌شود و یا با اصطلاح «در حکم شهید». طبق ماده یک آیین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، شهید کسی است که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده یا می‌نماید و  در حکم شهید، کسی است که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت می‌باشد.

,

آئین‌نامه «تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر» مصوب اردیبهشت ۹۳ است. براساس این آئین‌نامه کسی که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضدانقلاب و اشرار نثار نموده یا می‌نماید شهید محسوب می‌شود. براساس این آئین‌نامه همچنین کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت است این فرد نیز در صورت جان باختن در حکم شهید محسوب می‌شود. بنابر اعلام پیشین سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز شهدای سلامت در «حکم شهید» محسوب می‌شوند و براساس ماده ۳ آئین‌نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، شهدای عرصه سلامت با عنوان «شهید خدمت» و در حکم شهید محسوب می‌شوند.

,  ,

 

,

, ,

, ,

 

,

حمیدرضا رحیمی، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: آیین نامه ارسالی نوشته شده که کادر پزشک، پرستار و بهیاری که در بیمارستان های کرونا فعالیت دارند را شامل می شود ولی در مورد کادر بهداشتی، آزمایشگاه، داروساز و سایر موارد که درگیر و احتمال مبتلا شدن دارند توضیحی در این آیین نامه داده نشده است.

,

وی افزود: در واکنش به محدودیت‌های این ابلاغیه در مشمولیت کادر درمان دانشگاه در زمره شهدای خدمت تاکنون ۱۴ نفر از کادر درمان در مراکز زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی مشهد به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده اند.

,

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با اینکه این افراد در در بیمارستان ها، کلینیک‌ها و مراکز درمانی کرونا فعالیت داشته اند، به دلیل محدودیت‌های این آیین نامه فقط ۳ نفر از آن‌ها مشمول تبصره‌های این قانون می‌شوند.

,

وی با اشاره به اینکه آیین نامه نیاز به قانونگذاری ندارد و باید مصادیق را در آیین نامه بیاورند چراکه نقص بسیاری دارد و در تنظیم آیین نامه به مسائل دقت نشده است افزود: باید در ستاد ملی کرونا مطرح و اصلاح شود، وظایف استانی مشخص است و جمع آوری پرونده های کادر درمانی انجام شده است.

,

رحیمی تصریح کرد: طی هماهنگی با بنیاد شهید کمیته ای تشکیل شده و پرونده های تنظیم شده برای تهران ارسال می شود و کل پرونده ها و ضمایم و مدارک جمع آوری شده است.

,

وی با بیان اینکه هیچ دستورالعملی برای پزشک و پرستاری که در بیمارستان غیرکرونایی مبتلا به کویید 19 می شود وجود ندارد افزود: در این رابطه مکاتبات انجام شده که آیین نامه نقص دارد.

,

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پزشکی که از ابتدای شیوع کرونا تا زمان مبتلا شدن در مرکز بهداشت مقابله با کرونا فعالیت داشته متاسفانه طبق آیین نامه بلاتکلیف است لذا تقاضا داریم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آیین نامه را مطالعه و اشکالات خودشان را با توجه به نقش نظارتی احصا کنند.

,

وی افزود: آیین نامه اجرایی دولت نقص دارد و نمایندگان می توانند بر اساس وظیفه نظارتی ورود داشته باشند چرا که آیین نامه با روح قانون همخوانی ندارد.

,

رحیمی درباره اصلاح این آیین نامه ادامه می‌دهد: نامه اعتراض به مفاد این ابلاغیه تهیه و به تهران ارسال شده است و امیدواریم شرایط مشمولان این موضوع تغییر پیدا کند البته بنیاد شهید نیز برای شناسایی مصادیق و اعلام نظر صاحب نظر است و در این زمینه با بنیاد شهید استان خراسان رضوی مکاتبه شده اما هنوز پاسخی دریافت نشده است.

,

وی افزود: در مورد وضعیت اینکه اگر فردی از مبتلایان فوت شده کادر درمان تاییده شهید خدمت نداشته باشد بی اطلاع هستیم و تا الان اگر فردی فوت شده با هماهنگی بنیاد شهید در قطعه اصحاب شهدا دفن شده اند.

,

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: عزم ملی برای اصلاح آیین نامه ناقص نیاز است چراکه سایر استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی بزرگ نیز درگیر این موضوع هستند.

,

, ,

دانشگاه علوم پزشکی مراتب اعتراض را به وزارت بهداشت اعلام کند

, دانشگاه علوم پزشکی مراتب اعتراض را به وزارت بهداشت اعلام کند,

در ادامه حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیرامون حرف و حدیث ها درباره محسوب شدن کادر درمان دانشگاه در زمره شهدای خدمت اظهار کرد: مجلس برای شرایط مشمولان شهدای خدمت کاری نمی کند و مقرر شده دولت این کار را طبق ضوابط موجود انجام دهد.

,

وی در پاسخ به اینکه بسیاری از پرسنل فوت شده شامل قانون شهید خدمت نخواهند بود گفت: این اقدام جزو وظایف دولت است که از رهبر معظم انقلاب مجوز اخذ کردند و امکان اصلاح آیین نامه این موضوع در مجلس وجود ندارد.

,

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی باتوجه به شروط حضور در بیمارستان های معین و عضویت رسمی کادر درمان برای مشمولیت در زمره شهدای خدمت افزود: وزارت بهداشت و نظام  پزشکی در حال بررسی موضوع هستند که واقعا چه کسانی شامل حال آن قانون می‌شوند چراکه هر کسی هم که عضو کادر پزشکی باشد و فوت کند شامل این قانون نشده و قرار بر این اساس بوده که فرد کادر درمان در بخش و بیمارستان کرونا فعالیت داشته و در آن محل مبتلا به کرونا شده باشند.

,

, ,

وی تصریح کرد: البته این موضوع قابل بحث و پیگری است و هنوز به نتیحه مشخصی نرسیده است.

,

شهریاری در پاسخ به اینکه از 14 نفر فوت شده شهید خدمت 3 نفر به عنوان شهید در خراسان رضوی تأیید شدند خاطرنشان کرد: قانون مشخص است، بلاتکلیفی ندارد و دانشگاه علوم پزشکی باید تشخیص بدهد که این افراد به علت کار در بخش کرونای بیمارستان مبتلا شدند یا خیر.

,

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی پیرامون اعتراض به شهید اعلام نشدن کادر درمان مکاتبه ای نداشته است افزود: دانشگاه علوم پزشکی در اعتراض به این موضوع باید طی نامه ای مراتب را به وزارت بهداشت و درمان منعکس کند که پیگیری شود و دانشگاه ها از طریق وزارت بهداشت پیگیری کنند.

,

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این مطلب که ممکن است پزشکی در شهربه کرونا مبتلا شده و فوت کند و نمی تواند شهید خدمت تلقی شود گفت: مقرر شده در هیئتی از وزارت بهداشت با همکاری سازمان اداری و استخدامی و بنیاد شهید برای تعیین تکلیف این مسئله اقدام شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه