مدتهاست که نگرانیها از اجرای سند فرهنگی ۲۰۳۰ افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی نسبت به تبعات منفی اجرای آشکار و پنهانی این سند به مسئولان دولتی و متصدیان امر آموزش و فرهنگ هشدار دادهاند.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه خبری تهران نیوز، مدتهاست که نگرانیها از اجرای سند 2030 افزایش یافته و بسیاری از کارشناسان حوزه فرهنگ و مسائل اجتماعی نسبت به تبعات منفی اجرای آشکار و پنهانی این سند به مسئولان دولتی و متصدیان امر آموزش و فرهنگ هشدار دادهاند. این موضوع به یکی از نگرانیهای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تبدیل شده که ایشان بارها به مسئولان دولتی ازجمله وزیر آموزش و پرورش و نیز وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به نفوذ فرهنگی این سند، هشدار و تذکر دادهاند، اما تا به امروز براساس برخی شواهد و رفتارهای مسئولان و غفلتهای موجود، ظاهراً برخی از مفاد این سند به طور پنهانی و یا آشکار در حال اجرا شدن در نظام آموزشی کشور هستند.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه خبری تهران نیوز,نظام آموزش و پرورش مهمترین رکن ساختار اجتماعی یک کشور محسوب میشود؛ زیرا جامعهپذیری افراد، تبعیت از قانون و پایبند بودن به اصول ارزشی، اخلاقی و دینی و عرف اجتماعی و فرهنگی از درون یک نظام آموزشی کارآمد و مستعد بیرون میآید. ارزشهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر دین، شریعت و عرف اجتماعی است که نظام آموزش و پرورش کشورمان موظف است این ارزشها را در سرفصلهای درسی و تعلیم و تربیت دانشآموزان بگنجاند تا هم مانع نفوذ فرهنگی غرب شود و هم دانشآموزان را با مفهوم تهاجم فرهنگی و معایب فرهنگ غربی آشنا سازند.
,موضوع تهاجم فرهنگی، موضوعی است که آسیبها و خسارتهای فراوانی در پی دارد و گاهی اوقات جبران این آسیبها غیرممکن است و چون با فرهنگ بومی و ملی تلفیق میشود و جداسازی آن و حذف فرهنگ بیگانه غیرممکن خواهد بود.
,پرسشی که در این گزارش در ذهن متبادر میشود این است که آیا واقعاً دولت خواهان اجرای سند فرهنگی 2030 است؟ رضا روستا، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به این پرسش به خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز میگوید: «برداشت من این است که در نظام آموزشی کشورمان سند 2030 آگاهانه در حال اجراست؛ زیرا آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در یکی از همایشهای خارج از کشور گفته بود که دولت در حال حاضر سند 2030 را اجرا میکند.»
,وی میافزاید: «همچنین آقای روحانی بهعنوان رئیس دولت گفته بود که من تا آخرین روز دولت دست از اجرای سند 2030 بر نمیدارم.»
,عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تأکید میکند: «وقتی آقای حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش در خصوص نفوذ بندهای سند 2030 در نظام آموزشی از رهبر انقلاب عذرخواهی میکنند، این عذرخواهی بدین معنی است که سند 2030 بهطور آگاهانه در حال اجراست.»
,, ,
روستاآزاد یادآور میشود: «در لایههای مختلف آموزش و پرورش افرادی هستند که آتش به اختیار در حال انجام فعالیت فرهنگی و ارزشی هستند، اما مدیرانشان نسبت به اینگونه فعالیتهای فرهنگی و ارزش بیتفاوت هستند.»
,وی با بیان اینکه شاکله سند 2030 مبتنی بر فرهنگ غربی است، خاطرنشان میکند: «دولت آقای روحانی یک دولت غربگراست و ترجیح میدهد که یک سند آماده غربی را اجرا کند تا اینکه خودش به سراغ تدوین سند فرهنگی و آموزشی مبتنی بر مفاهیم اسلامی و ایرانی برود.»
,کارشناسان و صاحبنظران فرهنگی و اساتید دانشگاه معتقدند که تبعات منفی اجرای سند 2030 به مراتب از مزایای آن بیشتر است؛ زیرا این سند، فرهنگ را دستخوش تغییرات منفی و به محلی برای نفوذ فرهنگ بیگانه تبدیل میکند و تمامی هنجارهای اجتماعی را از بین میبرد و آن را با هنجاری اجتماعی غربی که منجر به ناهنجاری اجتماعی در داخل کشور میشود، جایگزین میکند.
,لطفالله فروزنده، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفتوگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، در همین رابطه اظهار میکند: «یکی از سرمایههای اصلی هر جامعهای نیروی انسانی است و آموزش و پرورش بهعنوان یک دستگاه، وظیفه تربیت نیروی انسانی را برعهده دارد.»
,وی ادامه میدهد: «کشور ما دارای یک سری ارزشهای فرهنگی منبعث از اسلام است که آموزش مکتب اسلام سبب رشد و بالندگی جوانان شده است، اما سند 2030 که توسط نظام سلطه و افراد لائیک و سکولار طراحی شده درصدد استعمار فرهنگی کشورمان و نیز گسترش فرهنگ لائیک و سکولار در کشورمان است.»
,, ,
استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه اگر این سند را با فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی جایگزین کنیم، خطر بسیار بزرگ و یک مصیبت در آینده نصیب کشورمان خواهد شد، میگوید: «این سند تربیت جوانان کشورمان را براساس فرهنگ غرب شکل میدهد، فرهنگی امروز به پوچی رسیده و تبعاتی را در جوامع غربی و آمریکا در پی داشته است.»
,فروزنده تصریح میکند: «سند 2030، ابزاری است که غرب به وسیله آن تلاش میکند تا ملتها با دست خودشان ارزشهای فرهنگیشان را از بین ببرد، بدون اینکه تجاوز نظامی انجام دهد.»
,وی میافزاید: «جامعهای که متدین نیست و ارزشها در آن جایی ندارد، به جامعه وابسته و دستمایه نفوذ فرهنگی غرب تبدیل خواهد شد و نباید انتظار رشد و بالندگی را در آن جامعه داشت.»
,این استاد دانشگاه معتقد است که مشکلات اقتصادی قابل حل است، اما مشکلات فرهنگی و آسیبهایی که از قِبَل تهاجم فرهنگی غرب متوجه فرهنگ ایرانی و اسلامی میشود، به سختی قابل جبران است و گاهی اصلاً جبرانپذیر نیست.»
,فروزنده به تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به آسیبهای اجرای سند 2030 اشاره کرد و در همین رابطه میافزاید: «تذکراتی که ایشان میدهند از یک مسئله مهم حکایت میکند؛ یعنی بالاخره اتفاقات و حرکتهای انحرافی در حال وقوع است که کمترین میزان این انحراف، آسیبهایی را برای نظام آموزش و پرورش کشورمان در پی دارد؛ لذا تذکرات رهبر انقلاب را باید در راستای ایجاد یک گفتمان تجزیه و تحلیل کرد، پس همه باید به این هشدارها توجه کنند.»
,در کابینه دولت روحانی، جریانها و افراد ذینفوذی حضور دارند که به شدت با عدم اجرای سند 2030 مخالفت میکنند. اینها بر این باورند که سند 2030 نظام آموزشی کشور را توسعهیافتهتر و ضعفهای آن را از بین میبرد و تأثیرگذاری فراوانی برروی تصمیمات دولت و بهویژه شخص رئیسجمهور دارند؛ لذا تا زمانیکه این افراد در دولت جولان میدهند، نمیتوان انتظار داشت مقابله با نفوذ فرهنگی غرب کاساز خواهد بود.
,سند 2030 نهتنها در مدارس اجرا میشود، بلکه در نظام آموزش عالی هم مدتهاست اجرا شده است. لاله افتخاری، کارشناس مسائل فرهنگی در گفتوگو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، میگوید: «از مدتها قبل سند 2030 تحت عنوان سند هزاره در حوزه زنان، خانواده و کودکان مطرح شده بود، اما بعد از اینکه مهلت سند هزار سرآمد، موضوع سند 2030 را مطرح کردند.»
,وی میافزاید: «دولت بر روی تمامی حوزههای فرهنگی این سند کار کرده، جلسات مختلفی را در این خصوص برگزار کرد و حتی من شنیدهام 70 هزار نفر را آموزش ضمن خدمت داده است و متأسفانه بهرغم اینکه بسیاری از کارها با تأخیر انجام میشود، دولت به صورت ضربالأجل به اجرای مفاد این سند پرداخته است.»
,این فعال فرهنگی در همین رابطه ادامه میدهد: «نشستهای مختلفی را در طول این چند سال مخصوصاً در سال 95 و 96 با مسئولان آموزش و پرورش و دیگران داشتهام و آنها سندهای زنده اجرای مفاد 2030 هستند و علیرغم مخالفتهایی که داشتهام، کتابها و منابع آموزشی را طراحی کردند که همه آنها گویای این واقعیت بود که در نظام آموزشی کشور یک کار هدفمند و دارای بودجه کلان منطبق با مفاد 2030 در حال اجراست.»
,, ,
افتخاری تأکید میکند: «بعد از مخالفتها و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی به ظاهر این طرح متوقف شده، اما امروز دوباره در حال اجراست.»
,وی با بیان این مطلب که سند 2030 تنها بخش آموزش و پرورش را هدف قرار نداده، بلکه همهگونه آموزش را مورد هدف قرار داده است، میگوید: «این سند آموزشهای رسمی و غیررسمی از طرف نهادهای عمومی و مردمی و مؤسسات را تحت کنترل خود قرار میدهد.»
,فعال فرهنگی و اجتماعی تأکید میکند که بخشهای مختلف سند 2030 با مشکل مواجه هستند که امروزه کشوری مانند آمریکا به بخش آب و هوایی آن نپیوسته و بخش صلح آن هم مورد پذیرش برخی کشورها نیست.
,به گفته افتخاری؛ «سند 2030 منبع مهم اطلاعاتی برای دشمن است؛ زیرا کشوری که عضو این سند میشود، موظف است منابع اطلاعاتی را در اختیار سازمان تصویبکننده سند 2030 قرار دهد، پس دشمن از طریق این سند میتواند بدون ارسال جاسوس به منابع مهم اطلاعاتی کشورمان دست یابد.»
,وی به آسیبهای سند 2030 برروی نظام تحقیقاتی و پژوهشی کشور اشاره کرد و یادآور میشود: «پژوهشهای دانشگاهی که در قالب مقالات در دانشگاههای کشورمان صورت میگیرد و دانشجویان که مجبور هستند برای پایاننامههایشان مقالات ISI به نشریات خارجی ارسال کنند، دستگاههای آموزشی کشور و دانشگاههایمان به اجبار بخشی از اطلاعات اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی و بهداشتی را در اختیار دشمن قرار میدهند.»
,براساس این گزارش؛ غفلتهایی که در حوزه اجرای اسناد تصویبشده در ورای مرزها صورت میگیرد، آسیبها و خطرات بسیاری در پی دارد. درواقع تا به امروز نهتنها اسنادی که توسط غرب تنظیم شده و غرب برروی آن تأکید دارد برای ملت ایران مفید و مؤثر بوده، بلکه به سرنوشت این ملت آسیب وارد کرده است؛ بنابراین انتظار میرود دولت غربگرای روحانی در اواخر عمر دولتش حداقل برای چند ماه هم که شده، دست از غربگرایی بردارد و آسیبهای اسنادی مانند 2030 را به وضوح ببیند.
,انتهای پیام
]
ارسال دیدگاه