اخبار داغ

آنچه درباره گیاه پونه باید بدانید؛

دنیای شگفت‌انگیز خواص دارویی پونه

دنیای شگفت‌انگیز خواص دارویی پونه
پونه گیاهی است علفی و پایا، با ساقه‌های استوانه‌ای، برگ‌های آن سبز تیره، بیضی شکل، نوک تیز، با دندانه و در اثر فشردن بوی قوی اسانس از آن استشمام می‌شود و از نظر طب سنتی طبیعتی گرم دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ پونه گیاهی است علفی و پایا، با ساقه‌های استوانه‌ای، برگ‌های آن سبز تیره، بیضی شکل، نوک تیز، با دندانه و در اثر فشردن بوی قوی اسانس از آن استشمام می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
گل‌ها کوچک و خوشه‌ای به رنگ صورتی یا بنفش. پونه در نقاط و دشت‌های مرطوب در کنار نهرها و یا داخل جوی‌ها و چشمه‌ها و کنار باتلاق‌ها می‌روید.

از نظر طب سنتی طبیعتی گرم دارد و معرق می‌باشد.

خواص درمانی

با توجه به خواص ضدمیکروبی که در عصاره و اسانس پونه وجود دارد، می توان از این فراورده‌ها به عنوان جایگزین طبیعی برای آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرد.

از دم کردهٔ این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردردها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، دردهای قاعدگی و بی خوابی استفاده می‌شود. این گیاه موش، مار و حشرات موذی را فراری می‌دهد و مرهم آن، تحریکات پوستی مثل گزش حشرات و ضرب دیدگی را بهبود می‌بخشد.

مقدار مصرف

دم کردهٔ پونه از ترکیب یک لیوان آب جوش با ۲ گرم برگ خشک شدهٔ پونه که به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه دم کشیده و صاف شده حاصل می‌شود. این دم کرده به طور معمول ۲ تا ۳ فنجان در روز استفاده می‌شود و محدودیتی در طول درمان وجود ندارد.

عرق پونه

عرق پونه خلط آور، قابض و بازکننده عروق است و اسانس آن به دلیل دارا بودن مانتول خاصیت بی‌حسی موضعی دارد و ضدعفونی کننده محیط است.

عوارض جانبی

باید با دقت مصرف شود، زیرا مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می‌شود همچنین مصرف زیاد پونه برای زنان باردار مضر است، چراکه می تواند ماهیچه‌های رحم را منقبض کرده و سبب سقط جنین شود،  مقدار زیاد مصرف آن موجب تشنج شده و برای معده و کلیه مضر است و باعث مسمومیت می‌شود.
,
,
,
,
, خواص درمانی,
,
,
,
,
,
, مقدار مصرف,
,
,
,
, عرق پونه,
,
,
,
, عوارض جانبی,
,
,

 
,
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه