اخبار داغ

طلسم بازسازی آبشارپیران سه ساله شد؛

غبار غفلت مسئولین بر رخ بزرگترین آبشار طبقه ای ایران / ترمیم بزرگترین ظرفیت بومگردی سرپل ذهاب درهاله ای از ابهام است

غبار غفلت مسئولین بر رخ بزرگترین آبشار طبقه ای ایران / ترمیم بزرگترین ظرفیت بومگردی سرپل ذهاب درهاله ای از ابهام است
طلسم بازسازی آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقه ای ایران سه ساله شده است و ترمیم زخم زلزله این ظرفیت مهم بومگردی سرپل ذهاب در هاله ای از ابهام قراردارد .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از بازی دراز, آبشار پیران بزرگترین آبشار طبقه ای خاورمیانه در فاصله ١٥ کیلومتری از شهرستان سرپلذهاب درروستایی باهمین نام واقع شده است .

این آبشار بسیارزیبا در کنار طبیعت بکر و زیبای آن محیطی آرام و دلنشین را برای گذراندن روزی دلچسب در دامان طبیعت فراهم کرده است .

آبشار پیران که از دل کوهها و ارتفاعات زاگرس سرچشمه می گیرد به عنوان میراث طبیعی کشور ثبت ملی شده است .

این اثر طبیعی ملی که ظرفیت مناسبی برای بومگردی و جذب گردشگر در شهرستان بود در سالهای پیش از وقوع زلزله سال ۱۳۹۶ سرپلذهاب مورد توجه میراث فرهنگی قرارگرفت و اقدامات مناسبی در خصوص زیرساختهای راه، برق، ایجاداقامتگاه و ... در آن ایجاد شد و هرساله پذیرای گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور بود تا اینکه زلزله ۷/۳ ریشتری آبان ۹۶ به این اثر طبیعی ملی هم رحم نکرد و بسیاری از زیرساختهای آنرا از بین برده و تخریب کرد .

زیبایی یکی از طبقه های آبشار نیز با سقوط سنگ و ریزش ارتفاعات ازبین رفته و تاکنون اقدامی برای آن صورت نگرفته است .

رها شدن ظرفیتی به این بزرگی در بخش بومگردی در میان غفلت مسئولین موجی از اعتراضات مردمی خصوصا فعالین اجتماعی شده است .

کرمی از دوسداران محیط سرپل ذهابی به خبرنگار ما گفت : آبشار پیران نیازی به تعریف ندارد و همه مردم به زیبایی های خاص این آبشار واقف هستند و شایسته نیست که مسئولین درمورد این اثر طبیعی ملی غفلت کنند ولذا فکر می کنم دوسال خواب غفلت برای این آبشار زیبا دیگر کافیست وباید مسئولین هرچه سریعتر دست به کار شوند.

ویرانه های آبشار پیران بجا مانده از زلزله سال۱۳۹۶ هنوز هم درحال خاک خوردن از سکوت و غفلت مسئولین است و بعداز گذشت نزدیک به سه سال از وقوع زلزله، این اثر ملی همچنان از ساماندهی و بازسازی و پاک کردن غبار زلزله از چهره آن محروم مانده است .

این غفلت جایی جالب می شود که در دوسال گذشته اعتبارات بازسازی آن به بهانه های مختلفی به استان عودت داده شده و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیصی آن به استان برگشت خورده است .

خبرنگار بازی دراز برای آگاهی بیشتر از سرانجام این اثر ملی به فرمانداری سرپل ذهاب رفته و با معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان هم کلام شده است .

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی فرمانداری سرپلذهاب در گفتگو با خبرنگار ما گفت : قبل از زلزله سال ۱۳۹۶ بالغ بر یکصد میلیاردریال برای آبشار پیران و مسیر دسترسی آن به دوصورت رفت و برگشت هزینه شده بود که دراثر زلزله تخریب شد .

مهندس پیرکرمی افزود : دولت در بازسازی مناطق زلزله زده بیشتر در زمینه بازسازی زیرساختهای مهم همچون آب و برق و بازسازی واحدهای مسکونی تلاش کرد.

وی بابیان اینکه در سال ۱۳۹۷ اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای ساماندهی آبشار پیران اختصاص یافت، ادامه داد: رفع انسداد جاده دسترسی و ترمیم و بهسازی آن و ساماندهی آبشار پیران برای استفاده عمومی مردم محلی و گردشگران در دستورکار قرارگرفت که ازسوی میراث فرهنگی استان کم لطفی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: در برنامه میراث فرهنگی استان تعریض جاده دسترسی و سنگفرش کردن آن که ازمیان باغات مثمر رد می شد قرارداشت که با معارض اجتماعی مواجه شد و اجرای آن نیازمند صرف هزینه های بسیار ، رفع معارضین اجتماعی و صرف وقت و زمان بسیار بود و عملا قابل اجرا نبود.

معاون سیاسی امنیتی فرماندار شهرستان ادامه داد : مردم محلی مخالف اجرای طرح ایجاد مسیر دسترسی از میان باغات خود بودند و این مخالفت و اصرار میراث فرهنگی بر اجرای طرح باردیگر در سال 1398 اعتبار ۶میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی این آبشار را عودت داد .

پیرکرمی خاطر نشان کرد: میراث فرهنگی در سال جاری هیچگونه درخواستی برای تامین اعتبار برای آبشار پیران به فرمانداری عرضه نکرده و فرمانداری نیز برای این طرح اعتباری تخصیص نداده است .

وی تصریح کرد: راه دسترسی قدیمی آبشار پیران قابل ترمیم و بهسازی است و مردم محلی نیز مشکلی با آن ندارند ولی متاسفانه دلیل میراث فرهنگی برای عدم اجرای این طرح مشخص نیست .

معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان درپایان افزود: درتفاهم نامه با بنیاد علوی ۲۰ میلیارد ریال برای بازسازی آبشار پیران درنظر گرفته شده و مسیر قبلی آبشار نیز هیچگونه معارض اجتماعی ندارد و ما آماده هستیم باهمکاری میراث فرهنگی این طرح را اجرا نماییم.

جاماندن اثرملی آبشار پیران از کاروان بازسازی شهرستان در نگاه معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان کم لطفی میراث فرهنگی استان ذکر شده است که مدیرکل آن بومی منطقه و از مدیران موفق شهرستان در استان می باشد .

خبرنگار ما درادامه بامدیرکل میراث فرهنگی استان تماس گرفته و جویای ادعای فرمانداری سرپلذهاب شده است .

امید قادری مدیرکل میراث فرهنکی استان درگفتگو باخبرنگار بازی دراز اظهارداشت : درزمان تصدی اینجانب بر اداره کل میراث فرهنگی استان که بعد از زلزله سال ۱۳۹۶ انجام شد تلاش برای جذب اعتبارات بازسازی زلزله برای آبشار پیران و جاده دسترسی به آن از طریق استانداری انجام گرفت چون پیش از آن هیچ اعتباری برای بازسازی این اثر تفریحی اختصاص نیافته بود.

 قادری افزود: در بررسیهای بعمل آمده مسیر دسترسی قبلی آبشار تخریب شده و تهدید ریزش کوه نیز برای آن وجود داشت لذا یک مسیر جایگزین برای آن تعریف شد که باید رضایت مردم محلی روستا برای سنگفرش کردن مسیر توسط فرمانداری سرپلذهاب کسب می شد .

وی ادامه داد: درسال گذشته اعتبار اختصاص یافته برای ترمیم مسیر توسط فرمانداری سرپذهاب که اعلام کردند اقدامی برای آن انجام نمیشود به اداره کل میراث فرهنگی استان عودت داده شد ولذا مسیردیگری از طریق شهر ریجاب برای دسترسی به آبشار پیران تعریف و اعتبار عودت داده شده به آن اختصاص پیداکرد.

وی بابیان اینکه بعد از تعریف مسیر دسترسی به آبشار از سمت شهرریجاب مخالفت شهرستان سرپلذهاب شروع شد اذعان داشت: اداره میراث فرهنگی استان درخصوص ترمیم مسیر قبلی آبشار هیچگونه مشکلی ندارد و درصورت تامین اعتبارات لازم و رفع معارض اجتماعی دراین خصوص اقدام خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تصریح کرد: مکاتبات لازم برای جذب اعتبارات از محل بازسازی زلزله ازطریق استانداری صورت گرفته و در اعتبار تخصیص یافته برای آثار فرهنگی و تفریحی سرپلذهاب از سوی بنیاد علوی نیز طاق گرا و آبشار پیران به این بنیاد پیشنهاد شده است این درحالیست که از سوی فرمانداری سرپلذهاب هیچ اعتباری برای آبشار پیران درسال جاری تخصیص نیافته است .

قادری بابیان اینکه اعتبار ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریالی درسال گذشته بخاطر حل نشدن مسئله اجتماعی مردم محلی برای بازسازی این آبشار عودت شده است افزود: حل مسئله اجتماعی و معارضین محلی در اجرای طرح بازسازی آبشار پیران و مسیر دسترسی به آن بسیار مهم است که باید توسط فرمانداری سرپلذهاب انجام گیرد .

امیدواریم هرچه سریعتر غبار زلزله از روی اثرملی و طبیعی آبشار پیران پاک شده و ویرانه های بجا مانده از زلزله در آن به زودی آباد شده واین آب روان روزهای خوب و شیرین خودرا بازیابد تا محیطی گرم و دلنشین و زیبا برای گذراندن ساعتی از اوقات فراغت مردم و گردشگران و میهمانان شهرستان باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بازی دراز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه