اخبار داغ

دلایل رشد روز افزون تعداد متکدیان در مشهد بررسی شد؛

تکدی‌گری از سر ناچاری یا بازی با احساسات!؟

تکدی‌گری از سر ناچاری یا بازی با احساسات!؟
چندی است که شاهد رشد روز افزون تعداد متکدیان در مشهد هستیم که چهره شهر را مخدوش کرده‌اند اما به راستی چند درصد این متکدیان نیازمندان واقعی هستند و دلایل زیاد شدن تعداد آن‌ها در این ایام چیست؟
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، اگر دوری در شهر بزنید در جوار برج‌های سر به فلک کشیده که جای‌جای شهر قد علم کرده‌اند، حتماً با صحنه‌های ناخوشایندی مواجه خواهید دید که کودکانی ملتمسانه از شما درخواست خرید گل‌های در دستشان را دارند یا پیرزنی خمیده با چند دستمال کاغذی به دنبال این است که هر چه سریع‌تر دستمال‌هایش را بفروشد تا بتواند زودتر به خانه برود و یا کمی آن طرفتر جوانی کیسه به دست زباله‌ها را می‌گردد تا شاید بتوانند قسمتی از هزینه‌های خانواده‌اش را تأمین کنند. اما واقعاً دلیل ازدیاد متکدیان در کلان‌شهر مشهد چیست و به راستی چند درصد این متکدیان نیازمندان واقعی هستند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

در همین خصوص تعدادی از شهروندان با ارسال پیام‌هایی به سامانه دریافت پیام‌های مردمی صبح توس، خواهان پیگیری موضوع از طرف مسئولان شدند. یکی از شهروندان نوشت: سر چهارراه‌ها پشت چراغ قرمز از دست گداها و بچه‌هایی که به زور می‌خواهند آدامس و گل بفروشند آسایش نداریم از وسیله نقلیه آویزان می‌شود و به‌زور پول می‌خواند، متولی و نهادی نیست یک‌قدمی بردارد؟

,

, ,

جهت پیگیری این موضوع با خیرآبادی، مسئول روابط عمومی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد گفت‌وگو کردیم و وی در پاسخ به این سؤال که دلیل ازدیاد متکدی‌ها در ماه‌های اخیر چیست؟ گفت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و کاهش فرصت‌های درآمدی برای اقشار مختلف مانند کارگران روزمزد و همچنین ضعیف‌تر شدن وضعیت اقتصادی خانواده‌های آسیب‌پذیر، پدیده تکدی گری در چند ماه اخیر افزایش داشته است. اما یکی دیگر از دلایل مهم افزایش این پدیده، محدودیت‌های شدید در پذیرش افراد معتاد متجاهر توسط کمپ‌های ماده 11 به دلیل نگرانی از شیوع کرونا است.

,

ظرفیت محدود کمپ‌های شهرداری و رها شدن متکدیان در شهر

, ظرفیت محدود کمپ‌های شهرداری و رها شدن متکدیان در شهر,

وی افزود: طبیعی است که ظرفیت محدود کمپ‌های ماده 11 پاسخگوی تمام افراد درگیر با این مسئله نیست و بسیاری از آن‌ها در خیابان رها شده و تکدی گری می‌کنند.

,

خیرآبادی در خصوص اقدامات شهرداری مشهد برای جمع‌آوری متکدیان از سطح شهر، بیان کرد: شهرداری مشهد بنا به وظیفه خود توسط 13 گشت در سطح شهر کار جمع‌آوری آسیب دیدگاه اجتماعی را انجام می‌دهد اما با توجه به افزایش این پدیده در سطح شهر، ظرفیت محدود مجموعه خانه سبز و کاهش پذیرش معتادان متجاهر در کمپ‌های ماده 11 ،کار جمع‌آوری این افراد با محدودیت همراه است.

,

, ,

مسئول روابط عمومی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به حضور عده‌ای کارگر نما در بلوار آموزگار و فردوسی مشهد، گفت: گاهی بعضی از افراد به منظور دریافت نذورات و یا کمک نقدی که از سوی مردم به کارگران ساختمانی داده می‌شود، خود را به جای آن‌ها معرفی می‌کنند اما این اتفاق قابل تعمیم به تمام افرادی که در این مکان‌ها حضور دارند، نمی‌شود.

,

کارگران ساختمانی ساماندهی شوند، کارگرنماها جمع می‌شوند

, کارگران ساختمانی ساماندهی شوند، کارگرنماها جمع می‌شوند,

وی خاطر نشان کرد: تعداد بالایی از این افراد کارگرانی هستند که در صورت وجود فرصت شغلی از کار کردن ابایی ندارند و این اتفاق با تکدی گری متفاوت است و در صورت ساماندهی کارگران و ایجاد فرایندهای درست برای این ساماندهی می‌توان پدیده تکدی گری از این طریق را کنترل کرد از این رو اگر کارگران ساختمانی ساماندهی شوند، کارگرنماها نیز جمع می‌شوند.

,

خیرآبادی ادامه داد: در ارتباط با ساماندهی می‌توان به این صورت عمل کرد که در مرحله اول این افراد توسط نیروهای سد معبر شهرداری به مراکز ساماندهی مشاغل شهری منتقل شوند؛ در این مراکز غربالگری صورت پذیرد و افرادی که به صورت حقیقی کارگر روزمزد و یا ساختمانی هستند، مجوز و یا کارت دریافت کنند و سایر افراد به مرکز ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی منتقل شوند.

,

ضرورت فرهنگ‌سازی در روش کمک به افراد نیازمند

, ضرورت فرهنگ‌سازی در روش کمک به افراد نیازمند,

مسئول روابط عمومی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد یادآور شد: همچنین در این خصوص نیاز به فرهنگ‌سازی وجود دارد به این ترتیب که مردم هیچ کمک نقدی و یا غیر نقدی را به این شکل توزیع نکنند و این امر توسط مراکز خیریه و سمن‌ها انجام پذیرد.

,

, ,

در همین خصوص سید محمدرضا هاشمی، فرماندار مشهد در اظهار نظری، گفت: باید متکدیان در سطح شهر شناسایی و غربال‌گری شوند و پس از یافتن علت تکدی، در رفع مشکلات آنها تلاش کنیم.

,

وی ادامه داد: اگر متکدی به علت فقر به این کار روی آورده، سازمانهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد می‌توانند برای حل مشکل ورود کنند همچنین اگر شخص متکدی بیکار باشد اداره کار و رفاه اجتماعی و مرکز فنی و حرفه ای در این موضوع دخیل هستند.

, .,

فرماندار مشهد حل مسئله تکدی‌گری را در گرو همکاری، هماهنگی و همفکری میان چندین دستگاه متولی این امر بر اساس وظایف قانونی دانست.

, .,

آغاز جمع آوری زنان و کودکان متکدی در مشهد

, آغاز جمع آوری زنان و کودکان متکدی در مشهد,

احمد ریواده، معاون سیاسی، اجتماعی فرماندار مشهد نیز در در اظهار نظری، گفت: پیش نیاز ساماندهی متکدیان جمع آوری آنان است، اکنون مرکز خانه سبز به ظرفیت ۲۵۰ نفر به صورت اختصاصی در فرایند جمع آوری، قرنطینه و ساماندهی متکدیان مرد فعال است و افراد جمع آوری شده در این مرکز پس از بررسی وضعیت آنان با همکاری نهادهای متولی مانند بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)،  اداره کل اتباع و مهاجران خارجی و کمپهای مربوط به معتادان متجاهر ساماندهی می‌شوند.

, .,

اعتیاد مشکل ۹۰ درصد متکدیان

, اعتیاد مشکل ۹۰ درصد متکدیان, اعتیاد مشکل ۹۰ درصد متکدیان,

ریواده، اعتیاد را مشکل ۹۰ درصد متکدیان عنوان کرد و افزود: در کنار مساله اعتیاد بسیاری از متکدیان، نیاز به مراکزی برای جمع آوری زنان و کودکان متکدی نیز احساس می‌شد که از دیروز با ایجاد مرکزی به ظرفیت ۳۵ نفر کار جمع آوری کارتن خوابها و متکدیان زن آغاز شده است.

, .,

وی ادامه داد: در پی توافق بهزیستی و شهرداری مشهد مرکزی با ظرفیت ۳۰ نفر برای جمع آوری کودکان متکدی در حال تشکیل است و بر اساس وعده متولیان حداکثر تا ۱۰ روز آینده و پس از تایید مرکز یاد شده جمع آوری و ساماندهی کودکان کار و متکدی نیز آغاز می گردد.

, .,

, , ,

معاون فرماندار مشهد، اسماعیل آباد این شهر را یکی از مراکز عمده استقرار کارتن خوابهای زن و مرد، متکدیان، معتادان متجاهر و مرکز فاقد مجوز جمع آوری ضایعات عنوان کرد و گفت: با توجه به ساماندهی بافت این منطقه توسط شرکت آب منطقه‌ای و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز جمع آوری زنان و مردان کارتن خواب و معتادان متجاهر در این بافت آغاز شده است.

, .,

وی افزود: ورودی شهر مشهد، محدوده عوارضی طرق و پلیس راه، مسیر کمربندی ۱۰۰ متری، منطقه اسماعیل آباد، حاشیه جاده سیمان و حدفاصل پل فرودگاه تا پل فجر از مراکز عمده متکدیان در این شهر است که باید مناطق مرکزی از جمله بافت اطراف حرم مطهر رضوی را با حجم کمتر متکدی به این بخشها افزود.

, .,

بر اساس اعلام فرمانداری مشهد دستکم یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری شهرستان مشهد در بافت حاشیه و مناطق پیرامونی این کلانشهر سکونت دارند، جایی که محل وقوع بیشترین ساخت و سازهای فاقد مجوز و ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی است.

, .,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه