شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: استان کردستان
ساعت: 12:52 منتشر شده در مورخ: 1399/06/30 شناسه خبر: 1648972
شهرداری ها وضعیت آسفالت شهرها را به حال خود رها کرده اند؛

نارضایتی مردم از وضعیت آزاردهنده آسفالت خیابان ها و معابر/ دست اندازهایی که رانندگان را کلافه کرده است

نارضایتی مردم از وضعیت آزاردهنده آسفالت خیابان ها و معابر/ دست اندازهایی که رانندگان را کلافه کرده است
کم توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان ها و به تبع آن کیفیت بد آسفالت ها، همه و همه دست در دست هم داده اند تا گشت و گذار در مسیرها و خیابان های دهگلان کردستان به حرکتی مارپیچ در مسیری ناهموار و پردست انداز به سان جاده های خاکی تبدیل شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش کُردتودی، توجه به زیرساخت های اساسی عمران شهری از جمله معابر و خیابان ها با وجود هزینه بر بودن، به عنوان اولویت اول زیباسازی شهر، مدت هاست که مورد بی مهری متولیان و مسئولان شهری قرار گرفته است.

با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی در این شهر اغلب معابر فاقد آسفالت و روسازی مناسب هستند و تردد روزمره خودروها و نیزعابران در معابرعمومی در سطح شهر با چالش هایی همراه می شود.

آسفالت ورودی اصلی مسیر همدان به دهگلان و سنندج به دهگلان نیز از وضعیت نامطلوبی برخوردار است  که مدیریت شهری باید نسبت به بهسازی و مرمت آسفالت خیابان‌ها اقدام کند هرچه سریعتر ترمیم و اصلاح شود.

کم توجهی به اصول اساسی در زیرسازی معابر و خیابان ها و به تبع آن کیفیت بد آسفالت ها، همه و همه دست در دست هم داده اند تا گشت و گذار در مسیرها و خیابان های دهگلان به حرکتی مارپیچ در مسیری ناهموار و پردست انداز به سان جاده های خاکی تبدیل شود.

اکثر خیابان و معابر این شهر دچار فرو رفتگی یا شکستگی آسفالت با چاله های کوچک و بزرگ با تکه های آسفالت کنده شده از سطح زمین هستند که گاه به راحتی منشا سوانح رانندگی هم می شوند.

خیلی از خیابان ها و معابر شهر دهگلان بارها برای اجرای طرح های گازرسانی، فاضلاب، آب، مخابرات و برق، حفاری شده که نوار حفاری یا بدون ترمیم رها شده و یا بدون زیرسازی به شکل غیر اصولی ترمیم شده است

یکی از ساکنان شهر دهگلان به خبرنگار ما گفت: وقتی آسفالت خیابان های این شهر را با سایر شهرها ی دیگرمقایسه می کنم تاسف می خورم که چرا عمران شهری در شهرما تا این حد پایین است.

وی افزود: مردم از وضعیت نامناسب آسفالت خیابان های شهر به ستوه آمده اند و این شامل عابران پیاده و هم دارندگان خودرو است که هر روز با مشکل ناهمگون بودن این خیابان ها درگیر هستند.

احمدی یکی دیگر از شهروندان محله کله مله در این باره گفت: شهرداری برای نقاطی از شهر که مشکل آسفالت ندارند دوباره کاری را در دستور کار خود قرار داده و برخی از مناطق را فراموش کرده است.

وی افزود: کمتر خیابانی در دهگلان از وضعیت آسفالت مناسبی برخوردار هستند و سایر معابر شهر بخصوص در مناطق محروم و حاشیه شهر اصلا وضع مناسبی ندارند.

یک تعمیرکار جلوی بندی سازی خودرو در این باره می گوید: خیابان های شهر دارندگان خودرو را با هزینه های زیادی برای تعمیر جلوبندی مواجه کرده است.

وی افزود: با توجه به وضعیت نامناسب آسفالت خیابان های شهر دارندگان خودروها باید در طول سال یک یا دو بار برای تعمیر جلوبندی خودرو خود به تعمیرگاه مراجعه کنند.

‌ وضعیت نامطلوب و کیفیت نامناسب خیابانها که نارضایتی و گلایه مندی مردم را در پی  دارد بنابراین می طلبد در این شهر که یک خیابان دارای آسفالت سالم پیدا نمی شود مسئولان باید چاره ای اساسی بیندیشند و اقدامات جدی در این زمینه انجام شود.

خیابان های مرکز شهر نیز ‌وضعیت خوبی ندارد

رسولی یکی از رانندگان تاکسی این شهر گفت: مسئولان مدیریت شهری و شهرداری دهگلان باید بیشتر به وضعیت آسفالت خیابان های این شهر رسیدگی جدی و ویژه داشته باشند که از شورای شهر وشهرداری انتظار داریم تا برای ترمیم و روکش آسفالت خیابان های شهر دهگلان که هزینه چندانی هم ندارد فکری اساسی کنند.

محمدی یکی دیگر از شهروندان ضمن انتقاد از وضعیت نامطلوب خیابان های این شهر به خبرنگار ما گفت: وضعیت خیابان های شهر افتضاح است و نمی دانم از وضعیت نامناسب و پر از چال و چوله های خیابان‌های کدامیک از محلات این شهر سخن بگویم.

وی افزود: مگر مسئولان در این شهر رفت و آمد نمی کنند و این وضع اسفناک که در شان مردم نیست را نمی بینند و اگر واقعا اطلاع دارند پس چرا کار و اقدامی دراین زمینه انجام نمی دهند.

معضل نا تمام آسفالت شهر

وضعیت معابر شهری یکی ازعوامل موثر بر کیفیت زندگی شهروندان وهمچنین یکی از شاخص‌های رضایت ازعملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود اما طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا آسفالت خیابان‌ها و معابر به یک معضل ناتمام و همیشگی تبدیل شده و روزبه‌ روز به وخامت این مسئله افزوده شود.

این در حالی است که همه‌ ساله شهرداری مبلغ هنگفتی را به خود اختصاص می‌دهد تا صرف ترمیم، لکه‌گیری، روکش آسفالت معابر و مکان‌های عمومی کند اما با وجود هزینه زیاد برای این موضوع وضعیت آسفالت از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.

هر فرد عادی نیز با گام نهادن در کوچه، خیابان یا معابر شهر، عمق بی‌توجهی نسبت به وضعیت عمران شهری در آن را متوجه می‌شود کوچه‌ها و خیابان‌های شهر مملو از چاله و دست‌اندازهایی است که هیچ اقدامی برای بهسازی آنها انجام نمی‌گیرد.

مفاخری یکی از رانندگان تاکسی این شهر وضعیت آسفالت معابر شهر را اسفناک توصیف کرد و گفت: تنها با گذراز یکی دو خیابان می‌توان شاهد آن بود که این وضعیت بغرنج رانندگان را نیز با مشکل جدی مواجه کرده است.

وی اضافه کرد: چاله‌های ایجاد شده در سطح خیابان‌ها و همچنین حفاری‌های انجام شده از سوی شرکت‌هایی چون آب و فاضلاب، مخابرات، گاز که بدون بهسازی رهاشده است، جلوبندی خودروهای سواری را از بین برده است.

اوسطی یک شهروند ساکن در یکی از شهرک‌های شهر نیز با اشاره به وضعیت نامناسب معابر شهرک محل زندگی خود گفت: مدت‌های بسیار طولانی است که وضعیت معابر این شهرک به علت نبودن آسفالت نامناسب است وبا وجود پیگیری متعدد شهرداری جوابگوی ما نیست.

رعایت نکات فنی از اصول مهم درآسفالت‌ ریزی

رعایت نشدن نکات فنی در کیفیت تولید آسفالت و روکش کردن موجب می‌شود، کیفیت آسفالت تولیدی و مصرفی کاهش یابد، به‌عنوان‌مثال برخی پیمانکاران بر این عقیده هستند که اختصاص نیافتن بودجه در فصل مناسب آسفالت‌ریزی، فصول گرم سال سبب می‌شود بر اثر سرما، آسفالت چسبندگی لازم را نداشته باشد.

دمای آسفالت برای عملیات آسفالت‌ریزی و روکش، باید دست کم ۱۱۰ درجه سانتیگراد باشد، در حالیکه دمای برخی آسفالت‌ها به دلیل دور بودن مسیر به ۷۰ درجه سانتیگراد می‌رسد که پس از مدتی باعث از هم گسیختگی آسفالت می‌شود و در نهایت خرابی را به همراه دارد.

مشکل کجاست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد عمر مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال می‌رسد، یعنی عمر آسفالت کشورهای پیشرفته چهار برابر ایران بوده و به‌ عبارت‌ دیگرهزینه‌ای که در ایران صرف می‌شود، چهار برابر کشورهای پیشرفته است.

برخی کارشناسان معتقدند که نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، موجب کاهش کیفیت آسفالت تولیدی و روکش‌های آسفالت در خیابان‌ها و جاده‌های کشور می‌شود و این مساله در بخش‌های مختلف خود را نشان می‌دهد.

پیمانکاران معتقدند که بودجه وهزینه در نظرگرفته شده برای انجام یک پروژه روکش آسفالت در قالب مناقصه واقعی نیست و بسیاری از پیمانکاران چون می‌خواهند حتما کار را بگیرند و برنده این مناقصه باشند، مجبورند به شرایط غیر واقعی تعیین‌ شده تن دهند تا شرکت شان کاری برای انجام دادن داشته باشد.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1648972
ارسال نظر
نظرات