اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

تناقضات اصلاح‌طلبان در برابر آمریکا تمامی ندارد/ روزنامه شرق: دموکرات‌های شیک‌پوش زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند

تناقضات اصلاح‌طلبان در برابر آمریکا تمامی ندارد/ روزنامه شرق: دموکرات‌های شیک‌پوش زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند
روزنامه شرق درباره واقعیت نامزد دموکرات‌ها در آمریکا می گوید: فکر نمی‌کنید اگر بایدن پیروز شود، ثمره درختی را که ترامپ کاشته بود، خواهد چید؟ او دیگر در شرایط اوباما نخواهد بود. بایدن از راهی که ترامپ آسفالت کرده، یکسره جلو خواهد آمد و شاید با دموکرات‌های شیک‌پوشی روبه‌رو باشیم که زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اصلاح طلبان با تناقض های آشکاری خصوصا در سیاست خارجی و راهبرد بین المللی روبرو هستند. فقط نگاهی به تیترهای امروز رسانه های دولتی و اصلاح طلب که از یک آبشخور فکری وسیاسی تغذیه می شوند، این تناقض ها را به خوبی نشان می دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
از یک سو این رسانه ها از منزوی شدن آمریکا در برابر دیپلماسی دولتی سخن می گویند و از سوی دیگر مطرح می کنند که اگر «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب شوند، بساط مذاکره مجدد را علم می کند.
, از یک سو این رسانه ها از منزوی شدن آمریکا در برابر دیپلماسی دولتی سخن می گویند و از سوی دیگر مطرح می کنند که اگر «جو بایدن» به عنوان رئیس جمهور آینده آمریکا انتخاب شوند، بساط مذاکره مجدد را علم می کند.,
 
,
در همین رابطه، روزنامه آفتاب یزد در تیتر یک خود با عنوان «نه جهان به آمریکا» نوشت: «بالاخره همان تاریخی که آمریکایی‌ها مدتها روی آن مانور می‌دادند فرارسید و مایک پومپئو اعلام کرد با استفاده از مکانیسم ماشه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگشته است. اما همانطور که انتظار می‌رفت، این دیدگاه آمریکا در آخرین مرحله نیز بازهم با مخالفت حداکثری سایر طرفین مواجه شد. در واقع پیش از این نیز از تحلیلگران اندیشکده‌های جهانی گرفته تا مقاماتی در پاریس، لندن، برلین، مسکو و پکن تاکید داشتند آمریکا درحالی که بیش از دو سال است توافق هسته‌ای را ترک کرده در جایگاهی نیست که بخواهد از ابزار این توافق یعنی مکانیسم ماشه استفاده کند. »
,
 
,
, ,
 
,
این روزنامه از قول حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن نوشت: «سفیر ایران در بریتانیا که عضو تیم مذاکره‌کننده در دوران برجام بود، در صفحه توییترش نوشت: با گذشت ۳۰ روز از درخواست اولیه آمریکا برای بازگشت ۶ قطعنامه تحریم سازمان ملل متحد علیه ایران، شورای امنیت بدون هیچگونه اقدامی، مخالفت خود را با آمریکا اعلام و آن درخواست را بایگانی نمود. آمریکا با یک انزوای بیسابقه روبرو شده و سیاست ضدبرجامی‌اش با شکست کامل روبرو شده است. »
,
 
,
روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «پیروزی در جنگ دیپلماتیک» نوشت: « امریکا ماشه را چکاند. شلیک به‌زعم ایالات متحده کارا اما به توصیف طرف‌ مقابل شلیکی بود با گلوله‌های مشقی؛ از همین روی هم رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفته‌بود «شنبه و یکشنبه» روز «پیروزی ملت بزرگ ایران» است.»
, روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «پیروزی در جنگ دیپلماتیک» نوشت: « امریکا ماشه را چکاند. شلیک به‌زعم ایالات متحده کارا اما به توصیف طرف‌ مقابل شلیکی بود با گلوله‌های مشقی؛ از همین روی هم رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفته‌بود «شنبه و یکشنبه» روز «پیروزی ملت بزرگ ایران» است.», روزنامه اصلاح طلب اعتماد نیز در مطلبی با عنوان «پیروزی در جنگ دیپلماتیک» نوشت: « امریکا ماشه را چکاند. شلیک به‌زعم ایالات متحده کارا اما به توصیف طرف‌ مقابل شلیکی بود با گلوله‌های مشقی؛ از همین روی هم رییس‌جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفته‌بود «شنبه و یکشنبه» روز «پیروزی ملت بزرگ ایران» است.»,
 
,
, ,
 
,
اما در همین روز روزنامه اصلاح طلب شرق در مصاحبه با «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب مطرح می کند که این جریان سیاسی به شدت مشتاق پیروزی بایدن برای ادامه مذاکرات با آمریکاست.
,
 
,
این روزنامه می نویسد: «‌اصلاح‌طلبان در انتظار پیروزی بایدن چیزی به انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا نمانده است؛ انتخاباتی که بیش از هر دوره دیگری هم‌زمان بر سرنوشت مردم آمریکا و خاورمیانه تأثیرگذار است؛ دو کاندیدای رئیس‌جمهوری، ترامپ و بایدن، با دو رویکرد متفاوت. اصلاح‌طلبان باور دارند انتخابات آمریکا در مسائل ایران اثر دارد؛ اثری که جناح‌های سیاسی دیگر چندان به آن قائل نیستند یا هستند و بر زبان نمی‌آورند.»
,
 
,
در همین رابطه، خبرنگار روزنامه شرق می پرسد «حرف اصلاح‌طلبان این است که اگر بایدن به پیروزی برسد فرصت برای ادامه و احیای اصلاحات وجود خواهد داشت. چه کسی چنین تضمینی را داده است؟ شرایط امروز دنیا شرایط چند سال گذشته نیست. همین‌طور چه کسی گفته است که اگر ترامپ برنده شود، تندروها دست بالا را پیدا خواهند کرد. با این تحلیل‌ها چند گزینه مهم را نادیده می‌گیریم. نخست توازن قدرت جهانی؛ یعنی چین، روسیه، آمریکا و دوم، تغییرات اجتماعی داخل ایران و مهم‌تر از همه وضعیت نابسامان اقتصادی. فکر نمی‌کنید اگر بایدن پیروز شود، ثمره درختی را که ترامپ کاشته بود، خواهد چید؟ او دیگر در شرایط اوباما نخواهد بود؛ چرا‌که ما هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در شرایط آرمانی دوره اوباما نیستیم. بایدن از راهی که ترامپ آسفالت کرده، یکسره جلو خواهد آمد و شاید با دموکرات‌های شیک‌پوشی روبه‌رو باشیم که زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند.»
, در همین رابطه، خبرنگار روزنامه شرق می پرسد «حرف اصلاح‌طلبان این است که اگر بایدن به پیروزی برسد فرصت برای ادامه و احیای اصلاحات وجود خواهد داشت. چه کسی چنین تضمینی را داده است؟ شرایط امروز دنیا شرایط چند سال گذشته نیست. همین‌طور چه کسی گفته است که اگر ترامپ برنده شود، تندروها دست بالا را پیدا خواهند کرد. با این تحلیل‌ها چند گزینه مهم را نادیده می‌گیریم. نخست توازن قدرت جهانی؛ یعنی چین، روسیه، آمریکا و دوم، تغییرات اجتماعی داخل ایران و مهم‌تر از همه وضعیت نابسامان اقتصادی. فکر نمی‌کنید اگر بایدن پیروز شود، ثمره درختی را که ترامپ کاشته بود، خواهد چید؟ او دیگر در شرایط اوباما نخواهد بود؛ چرا‌که ما هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در شرایط آرمانی دوره اوباما نیستیم. بایدن از راهی که ترامپ آسفالت کرده، یکسره جلو خواهد آمد و شاید با دموکرات‌های شیک‌پوشی روبه‌رو باشیم که زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند.», در همین رابطه، خبرنگار روزنامه شرق می پرسد «حرف اصلاح‌طلبان این است که اگر بایدن به پیروزی برسد فرصت برای ادامه و احیای اصلاحات وجود خواهد داشت. چه کسی چنین تضمینی را داده است؟ شرایط امروز دنیا شرایط چند سال گذشته نیست. همین‌طور چه کسی گفته است که اگر ترامپ برنده شود، تندروها دست بالا را پیدا خواهند کرد. با این تحلیل‌ها چند گزینه مهم را نادیده می‌گیریم. نخست توازن قدرت جهانی؛ یعنی چین، روسیه، آمریکا و دوم، تغییرات اجتماعی داخل ایران و مهم‌تر از همه وضعیت نابسامان اقتصادی. فکر نمی‌کنید اگر بایدن پیروز شود، ثمره درختی را که ترامپ کاشته بود، خواهد چید؟ او دیگر در شرایط اوباما نخواهد بود؛ چرا‌که ما هم به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در شرایط آرمانی دوره اوباما نیستیم. بایدن از راهی که ترامپ آسفالت کرده، یکسره جلو خواهد آمد و شاید با دموکرات‌های شیک‌پوشی روبه‌رو باشیم که زیر کتشان جلیقه‌های نظامی به تن دارند.»,
 
,
, ,
 
,
زیباکلام پاسخ می دهد: «من به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم اگر جو بایدن پیروز شود، باید جشن بگیریم و بگوییم ایران و عربستان و بحرین گلستان می‌شوند. همه حرف من این است که این تفکر که - در صد سال گذشته و البته میراث مارکسیست‌ها در ایران است - هیچ فرقی نمی‌کند در آمریکا یک جمهوری‌خواه یا یک دموکرات رئیس‌جمهور باشد، اشتباه است. مارکسیست‌ها به ما یاد داده‌اند در آمریکا کارتل‌ها، صاحبان صنایع، تراست‌ها و صهیونیست‌ها هستند که قدرت را در دست دارند و رئیس‌جمهور سمبل است و کاره‌ای نیست. چه فرقی می‌کند رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا بر سر کار باشد یا جمهوری‌خواه. مارکسیست‌ها به ما یاد دادند اینها همه نمایش است. من با این نگاه مشکل دارم. ببینید اگر تغییراتی را که (از دید من) با آمدن آقای ترامپ در مدت قریب به چهار سال گذشته در سیاست‌های خارجی و داخلی آمریکا اتفاق افتاده  است، با سیاست‌های زمان اوباما مقایسه کنید، چطور می‌توانیم بگوییم فرقی ندارد.»
, زیباکلام پاسخ می دهد: «من به‌هیچ‌وجه نمی‌گویم اگر جو بایدن پیروز شود، باید جشن بگیریم و بگوییم ایران و عربستان و بحرین گلستان می‌شوند. همه حرف من این است که این تفکر که - در صد سال گذشته و البته میراث مارکسیست‌ها در ایران است - هیچ فرقی نمی‌کند در آمریکا یک جمهوری‌خواه یا یک دموکرات رئیس‌جمهور باشد، اشتباه است. مارکسیست‌ها به ما یاد داده‌اند در آمریکا کارتل‌ها، صاحبان صنایع، تراست‌ها و صهیونیست‌ها هستند که قدرت را در دست دارند و رئیس‌جمهور سمبل است و کاره‌ای نیست. چه فرقی می‌کند رئیس‌جمهور دموکرات در آمریکا بر سر کار باشد یا جمهوری‌خواه. مارکسیست‌ها به ما یاد دادند اینها همه نمایش است. من با این نگاه مشکل دارم. ببینید اگر تغییراتی را که (از دید من) با آمدن آقای ترامپ در مدت قریب به چهار سال گذشته در سیاست‌های خارجی و داخلی آمریکا اتفاق افتاده  است، با سیاست‌های زمان اوباما مقایسه کنید، چطور می‌توانیم بگوییم فرقی ندارد.»,
 
,
, ,
 
,
وی می افزاید: «من که نمی‌گویم اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود جهان گلستان می‌شود. مگر در زمان اوباما که دموکرات بود، جهان گلستان شده بود؟ شما سؤال کردید که در رابطه با مسئله حقوق بشر کدام‌یک از این دو اگر رئیس‌جمهور شوند، ممکن است تفاوتی در ایران به وجود بیاورد. من هم با شما موافق هستم. من می‌بینم که اگر ترامپ مشکلی با چین دارد، مشکلش به‌هیچ‌وجه بر سر مسئله دموکراسی نیست.»
, وی می افزاید: «من که نمی‌گویم اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود جهان گلستان می‌شود. مگر در زمان اوباما که دموکرات بود، جهان گلستان شده بود؟ شما سؤال کردید که در رابطه با مسئله حقوق بشر کدام‌یک از این دو اگر رئیس‌جمهور شوند، ممکن است تفاوتی در ایران به وجود بیاورد. من هم با شما موافق هستم. من می‌بینم که اگر ترامپ مشکلی با چین دارد، مشکلش به‌هیچ‌وجه بر سر مسئله دموکراسی نیست.», وی می افزاید: «من که نمی‌گویم اگر جو بایدن رئیس‌جمهور شود جهان گلستان می‌شود. مگر در زمان اوباما که دموکرات بود، جهان گلستان شده بود؟ شما سؤال کردید که در رابطه با مسئله حقوق بشر کدام‌یک از این دو اگر رئیس‌جمهور شوند، ممکن است تفاوتی در ایران به وجود بیاورد. من هم با شما موافق هستم. من می‌بینم که اگر ترامپ مشکلی با چین دارد، مشکلش به‌هیچ‌وجه بر سر مسئله دموکراسی نیست.»,
 
,
اما تناقض گسترده اصلاح طلبان آنجاست که برخی از آنان با توجه به اینکه می دانند ترامپ قابل اعتماد نیست و در پایان دوره اول ریاست جمهوری خود قرار دارد و بیشتر کنش ها و  رفتارهای امروز وی انتخاباتی و تبلیغاتی است، مطرح می کنند که فرصت خوبی است که با او وارد مذاکره شویم. این در شرایطی است که کارشناسان مطرح می کنند که نه تنها این مذاکره به نفع ایران نخواهد بود بلکه ترامپ با گرفتن امتیاز تبلیغاتی شدت تحریم های خود را بیشتر کرده و  پیروز شدن سیاست فشار علیه ایران را در تبلیغات انتخاباتی می دهد. 
, اما تناقض گسترده اصلاح طلبان آنجاست که برخی از آنان با توجه به اینکه می دانند ترامپ قابل اعتماد نیست و در پایان دوره اول ریاست جمهوری خود قرار دارد و بیشتر کنش ها و  رفتارهای امروز وی انتخاباتی و تبلیغاتی است، مطرح می کنند که فرصت خوبی است که با او وارد مذاکره شویم. این در شرایطی است که کارشناسان مطرح می کنند که نه تنها این مذاکره به نفع ایران نخواهد بود بلکه ترامپ با گرفتن امتیاز تبلیغاتی شدت تحریم های خود را بیشتر کرده و  پیروز شدن سیاست فشار علیه ایران را در تبلیغات انتخاباتی می دهد. ,
 
,
به هر جهت اصلاح طلبان با تناقض های آشکاری از اینکه می گویند آمریکایی که همواره از مذاکره با آن دم می زنند، به سبب دیپلماسی منزوی شده تا اینکه برای مذاکره با ترامپ و بایدن خود را مشتاق نشان می دهند، برو برو هستند. جمع اضدادی که در این حوزه نه تنها منافع کشورمان را تامین نمی کند بلکه همواره سبب ایجاد ضرر مضاعف می شود.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه