اخبار داغ

هجوم کشورهای ثروتمند برای خرید داروی کرونا در جهان

هجوم کشورهای ثروتمند برای خرید داروی کرونا در جهان
کشورهای ثروتمند با رزرو کردن واکسن های آتی کروناویروس، کشورهای فقیر را کاملا به حال خود رها می کنند. پاسخ به همه گیری کووید19 باید جمعی باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ کشورهای ثروتمند با رزرو کردن واکسن های آتی کروناویروس، کشورهای فقیر را کاملا به حال خود رها می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

عدم وجود پاسخ جامع به تولید و توزیع گسترده واکسن کروناویروس این نگرانی که کشورهای ثروتمند می توانند برای رفع نیازهای شهروندان خود ذخیره دارو را به سرعت مصرف کنند را افزایش داده است.

,

به گزارش آکسفام (سازمان بین المللی امدادرسانی)، یک گروه از کشورهای ثروتمند که 13 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند حدود نیمی از واکسن های کووید19 را از قبل رزرو کرده اند.

,

آمریکا، انگلیس، اتحادیه اروپا، استرالیا، هنگ کنگ، ماکائو، ژاپن، سوئیس و رژیم صهیونیستی قراردادهایی را با تولیدکنندگان امضا کرده اند تا در آغاز تولید، 51 درصد از دوزهای دارو در دستان آنها باشد.

,

این وضعیت در حالی رخ می دهد که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در راستای متقاعد کردن دولت ها برای پیوستن به ابتکار کواکس (COVAX) که به دنبال ساختن دوزهای واکسن قابل دسترس برای کشورهای ثروتمند و فقیر است تقلا می کند.

,

کواکس که در اوایل سال جاری راه اندازی شد، می خواهد کشورهای ثروتمند در منابع مالی خود با یکدیگر شریک شوند که این امر می تواند برای توسعه و افزایش تولید واکسن مورد استفاده قرار بگیرد. در عوض، کشورهای ثروتمند برای 10 تا 50 درصد از جمعیت خود از یک منبع تضمین شده برخوردار هستند.

,

این ابتکار به ده ها کشور فقیر که حداکثر 20 درصد از جمعیت آنها واکسن دریافت می کنند کمک هزینه می دهد. به این ترتیب، سازمان بهداشت جهانی می تواند بازار واکسن ها را برای تولیدکنندگان تضمین کرده و بر سرِ قیمت مناسب مذاکره کند.

,

فایننشال‌تایمز اخیرا گزارش داد که سازمان بهداشت جهانی در اخذ تعهدات از کشورهای ثروتمند با موانعی روبرو شده است.

,

"تدروس ادهانوم" دبیرکل WHO از دولت ها خواسته تا به این ابتکار بپیوندند.

,

وی گفت‌: "اگرچه رهبران جهان در وهله اول آرزوی محافظت از مردم خود را دارند، اما پاسخ به این بیماری همه گیر باید جمعی باشد."

,

به گفته این سازمان، 9 واکسن داوطلب از جمله 4 مورد از چین و 3 مورد از آمریکا به فاز سوم آزمایشات رسیده اند.

,

دولت دونالد ترامپ به منظور خرید 100 میلیون دوز واکسن کووید19 یک قرارداد 1.5 میلیارد دلاری را با شرکت بیوتکنولوژی مادِرنا (Moderna) امضاء کرده است.

,

کشورهای آلمان، فرانسه، هلند، ایتالیا و انگلیس نیز به هدف به دست آوردن میلیون ها دوز دارو معاملاتی را با تولیدکنندگان واکسن امضاء کرده اند.

,

همانطور که در آغاز همه گیری شاهد آن بودیم که کشورهایی شروع به احتکار ماسک صورت و تجهیزات محافظت شخصی کردند، دولت هایی که مردم خود را در اولویت قرار می دهند باعث ایجاد اختلال در زنجیره های تأمین جهانی می شوند.

,

ساخت واکسن هایی که با افزایش پاسخ ایمنی به کووید19 کار می کنند عموما سال ها به طول می انجامد. اما فوریت مقابله با کروناویروس که در حال حاضر جان حدود 946،685 نفر در جهان را گرفته، توسعه دهندگان را مجبور به فشرده کردن این فرایند به چند ماه کرده است.

,

مؤسسه های چینی و روسی آزمایشگاه مشترکی را برای تست واکسن ها و آغاز آزمایشات بالینی بنا کرده اند.

,

انتظار می رود چنین همکاری به متخصصان بهداشت کمک کند تا داده ها درباره آزمایشات بالینی و اثربخشی واکسن های مختلف را به اشتراک بگذارند.

,

مقامات ارشد دولت آمریکا از جمله؛ "آنتونی فوسی" مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا درباره واکسن های تولید شده توسط پکن و مسکو ابراز نگرانی کرده اند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه