اخبار داغ

در میزگردی با حضور رزمندگان دفاع مقدس مطرح شد؛

سادگی فرماندهان و رزمندگان سرلوحه رفتار مدیران باشد/ دفاع مقدس اقیانوسی است که تنها چشمه‌ای از آن بیان شده

سادگی فرماندهان و رزمندگان سرلوحه رفتار مدیران باشد/ دفاع مقدس اقیانوسی است که تنها چشمه‌ای از آن بیان شده
در برخی از مواقع شاهد این هستیم که دفاع مقدس را جنگ بین ایران و عراق محدود می‌کنند که این یک خطای بزرگ است چرا که جنگ هشت ساله جنگ بین ایران و عراق نبود بلکه جنگ اسلام و کفر بود که ایران اسلامی به عنوان جبهه اسلام و بیش از ۵۰ کشور دنیا در جبهه کفر بودند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ اولین میزگرد چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور ابوالقاسم صفر زاده و مجتبی مختاری دو نفر از رزمندگان دفاع مقدس در دفتر پایگاه خبری دیار آفتاب برگزار شد و رزمندگان از خاطرات و تجربیات خود، نکاتی را بیان کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

, ,

مجتبی مختاری رزمنده و یادگار هشت سال دفاع مقدس با سابقه ۴۷ ماه در جبهه در این میزگرد گفت: به برکت انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام (ره) و مجاهدت های شهدا و رزمندگان بنده ۳۷ سال خاطرات خود را به صورت روز شمار ثبت کرده ام که از ۱۷ بهمن ماه سال ۶۰ تا همین شب گذشته خاطرات خود را در قالب عملیات ها و روزشمارها جمع آوری کرده ام.

,

وی افزود: مقام معظم رهبری در اکثر دیدارهایی که با فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس در طول این سال ها داشته اند مهمترین تأکید ایشان بر عدم فراموشی و جلوگیری از تحریف فرهنگ دفاع مقدس است که این موضوع باید سرلوحه کار همه ما قرار گیرد.

,

یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: متأسفانه آنچیزی که در مورد دفاع مقدس شاهد آن هستیم غیر واقعی نشان دادن برخی از مفاهیم و مسائلی است که در دفاع مقدس گذشته است و توصیه ما این است در خاطراتی که از رزمندگان تهیه می شود و در فضای مجازی و رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد این نکات باید در آنها رعایت شود.

,

مختاری با بیان اینکه رزمندگان علیرغم مشکلات زیادی که برای اعزام به جبهه از قبیل کرایه منزل، مشکلات خانوادگی و سایر مسائل را داشتند اما در کل خیالشان از این جهت کاملا راحت بود که دشمن دیگر نمی تواند وارد شهرها شود، گفت: سن شهدا و عموم رزمندگان دفاع مقدس غالبا بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال است و حتی فرمانده ای جوان بودند منظور این است که شهدا علیرغم اینکه دروس عالیه ای را طی نکرده بودند اما بهترین مدیریت را در دفاع مقدس از خود بر جای گذاشتند.

,

وی با اشاره به نقش ۹۵ درصدی مردم در دوران دفاع مقدس بیان کرد: اگر دوران دفاع مقدسی بود و صدها هزار رزمنده هم در آن وجود داشت بیش از چندین برابر آن هم پشت جبهه ها خدمات دهی می کردند و مشارکت مردم و نقش بسیار گسترده آنها به وضوح قابل نمایش است و امروز باید بیشتر به این نقش پرداخته شود.

,

یادگار هشت سال دفاع مقدس با نقل خاطره ای در این خصوص گفت: در ایامی یاد دارم که مردم مغز گردو و بادام را در بسته بندی هایی تهیه می کردند و برای رزمندگان می فرستادند که نکته جالب آن اینجا بود طلب حلالیت هم برای اینکه امکان تلخ بودن آنها وجود داشت از رزمندگان داشتند و به طور مثال روی بسته بندی ها نوشته می‌شد برادر رزمنده اگر این مغز بادام تلخ بود من را حلال کن چون من طعم آن را نچشیدم.

,

مختاری افزود: اگر امروز یادواره‌ای برگزار می شود ابتدا باید به نقش امام خمینی(ره) در دفاع مقدس پرداخته شود و امروز خوشبختانه بعد از گذشت چهل سال از دفاع مقدس خلف صالح امام(ره) این نقش را به خوبی انجام دادند و انقلاب اسلامی را در بسیاری از مقاطع حساس پیش بردند.

,

وی با اشاره به آسیب هایی که در حوزه روایت گری دفاع مقدس وجود دارد بیان کرد: در برخی از مواقع شاهد این هستیم که دفاع مقدس را جنگ بین ایران و عراق محدود می کنند که این یک خطای بزرگ است چراکه جنگ هشت ساله جنگ بین ایران و عراق نبود بلکه جنگ اسلام و کفر بود که ایران اسلامی به عنوان جبه اسلام و بیش از ۵۰ کشور دنیا در جبهه کفر بودند و این موضوع امروز نیاز به توجه بیشتری دارد که رسانه ها باید به آن بهتر بپردازند.

,

, ,

مختاری در این خصوص ادامه داد: شهید حاج قاسم سلیمانی در توصیه ای گوهربار می فرمایند اینقدر مردم را دسته بندی نکنید و آنها را به اصولگرایی و اصلاح طلبی و یا با حجاب و بی حجاب یا خودی و غیر خودی برچسب نزنید چراکه همه مردم فرزند ایران اسلامی هستند و یا در جایی می فرمایند همان دختری که شما به آن برچسب بی حجاب می زنید دختر من است .

,

وی افزود: شهید سلیمانی در ادامه این بحثشان می فرماید که مشکل از عملکرد نامناسب ما بوده که این دسته بندی ها ایجاد شده و اگر ما در تبیین فرهنگ دفاع مقدس کوتاهی نمی کردیم و راه های اشتباه را طی نمی کردیم امروز این مشکلات عدیده  در حوزه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را نداشتیم و اگر بخش بسیار کوچک فرهنگ دفاع مقدس به خوبی تبیین شده بود و در جامعه عملیاتی می کردیم قطعا شاهد آثار و برکات بسیار زیادی بودیم.

,

یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به اینکه یکی از شاخصه های مهمی که در دفاع مقدس وجود داشت سادگی و خاکی بودن فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس بود، گفت: به طور مثال داریم شهید باکری شهردار است اما در جبهه کوچکترین و جزئی ترین کارها را انجام می دهد و این رفتار باید امروز برای همه اقشار جامعه درس بزرگی باشد.

,

وی مردمی بودن را یکی از رفتارهای شاخص رزمندگان دفاع مقدس خواند و گفت: امروز خطری که ارزش های انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس را تهدید می کند فراموشی اینگونه رفتارها است که باید به آن توجه شود.

,

مختاری در خصوص روایت درست و کارآمد مفاهیم دفاع مقدس بیان کرد: در کنار تمام معجزات ، امدادهای غیبی و اراده های الهی که در جبهه وجود داشت و زبان کلام توان بیان آنها را ندارد امروز موظف هستیم به تلخی های دفاع مقدس نیز پرداخته شود و اگر معجزه ای بیان می شود باید در درجه اول برای نسل جدید قابل هضم باشد و دوما درس های دیگری که در کنار آن وجود دارد بیان شود.

,

وی با اشاره به دیگر آسیب ها در حوزه تبیین دفاع مقدس گفت: موضوع دیگر که یک دغدغه مهم برای جامعه ایثارگری محسوب می شود موازی کاری در حوزه دفاع مقدس است که در برخی از موارد آسیب هایی به کار وارد می کند و باید این کار مهم انجام شود که کارهای مربوط به حوزه دفاع مقدس به طور متمرکز انجام شوند و امروز وظیفه تشکل ها و مجموعه های ارزشی این است که آثار مربوط به شهدا و رزمندگان را در یک مجموعه جمع آوری کنند و از هرگونه پراکنده کاری به شدت پرهیز شود.

,

یادگار هشت سال دفاع مقدس افزود: با توجه به اینکه استان مرکزی سابقه درخشانی در دفاع مقدس دارد و لذا نیاز است تقویم دفاع مقدس استان در رسانه ها بهتر کار شود و خوشبختانه امروز اسناد و مدارک زیادی در حوزه دفاع مقدس جمع آوری شده که می توان حسب تقویم عملیات ها بر روی آنها کار ویژه کرد.

,

وی در پایان خاطر نشان کرد: آنچیزی که امروز از رسانه ها انتظار می رود پرداختن به نقش همه اقشار جامعه است چراکه برخی از اقشار تاکنون صحبتی از آنها نشده و پرداختن به نقش اقشاری همچون روستائیان و اصناف بسیار می تواند برای مخاطبین جذاب باشد.

,

در بخش دیگری از این میزگرد ابوالقاسم صفرزاده رزمنده و یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به سابقه آغاز جنگ هشت ساله علیه ایران گفت: قبل از هرگونه صحبت از دفاع مقدس باید به این موضوع پرداخت که جنگ علیه جمهوری اسلامی چرا آغاز شد که در پاسخ باید گفت صدام با انگیزه‌های ارضی، مرزی و منطقه‌ای که از سال‌ها قبل دنبال می کرد روی عوارض مناطق و شهرهایی چون بصره و خرمشهر بین حکومت عثمانی و ایران این منازعات و درگیری‌ها وجود داشت.

, .,

وی افزود: با توجه به تجزیه امپراطوری عثمانی تمام این منازعات بین ایران و عراق کنونی و فعلی منتقل شد اما معاهده ای به نام ارز روم که امیرکبیر به عنوان رئیس ایران بود و در ترکیه هم دنبال می‌شد در خصوص مسائل ارضی و تقسیم‌بندی شهرها در این هنگام انجام می‌شود.

, .,

یادگار هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: جدای از مسائل جغرافیایی که عراق در خصوص ایران در تاریخ دنبال می‌کرد به دنبال این بود که از تنگناهای جغرافیایی خلاصی پیدا کند که چراغ سبز آمریکا و شوروی سابق نیز در این خصوص مؤثر واقع شد.

, .,

وی بیان کرد: سؤال دیگری که می‌توان به‌عنوان مقدمه از آن سخن گفت این است که چرا خانواده‌ها و عوامل مرتبط با مجموعه دفاع مقدس روز آغاز جنگ تحمیلی را گرامی می‌دارند و در واقع چرا روزی که به ایران حمله شده را ما گرامی می داریم؟ در پاسخ باید به این شبهه باید گفت از روزی که حمله کشورهای دنیا با نیابتی که به عراق دادند از همان روز دفاع مقدس ما شروع شد و ما آن را گرامی می داریم نه تجاوز دشمن که این باید مورد توجه باشد.

, .,

, ,

وی اظهار داشت: فاصله بین آغاز تجاوز و دفاع مقدس، قابل افتخار است و ما آن را گرامی می داریم و اینگونه نبوده که عراق امروز به ما حمله کند و ما یک ماه بعد به فکر دفاع بیفتیم و رزمندگان یک ماه بعد به مناطق اعزام شوند چراکه از همان لحظه اول همه مردم و نیروهای مسلح مقاومت را آغاز کردند و این بسیار قابل تقدیر است.

, .,

رزمنده دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس، فاصله بین تجاوز دشمن و عکس العمل و دفاع ملت ایران است گفت: اگر بین این دو لحظه ای فاصله می بود ما باید شرمگین می شدیم و به دلیل اینکه فاصله بین تجاوز و دفاع مقدس وجود ندارد این دفاع قابل ستایش و محترم است.

, .,

یادگار دفاع مقدس با اشاره به اینکه نکته ای که امروز باید در مورد دفاع مقدس بیش از هر زمانی به آن توجه داشته باشیم این است که از هرگونه کانالیزه کردن و سهم خود کردن دفاع مقدس باید پرهیز کنیم، گفت: تمام ملت ایران از کسی که در خانه کوچکترین فعالیتی می کرد و آن فردی که در کارخانه و یا اصناف مختلف بود تا آن کسی که در خط مقدم بود در جبهه نقش مؤثر داشتند.

, .,

نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است/بیماران بستری در بیمارستان برای بستری رزمندگان مجروح با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص می شدند

, نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است/بیماران بستری در بیمارستان برای بستری رزمندگان مجروح با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص می شدند, نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است/بیماران بستری در بیمارستان برای بستری رزمندگان مجروح با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص می شدند,

وی افزود: نقش تمام اقشار مردم در موفقیت‌های دفاع مقدس بسیار چشمگیر است و به تعبیر امام حتی کسانی که برای پیروزی رزمندگان اسلام هم دعا کردند در ثواب دفاع مقدس شریک هستند و نباید کسی دفاع مقدس را محدود به خود و یا اطرافیان و یا جمع محدودی کند.

, .,

صفر زاده با نقل خاطره‌ای از مشارکت مردم در دفاع مقدس بیان کرد: در سال ۶۴ بعد از عملیات والفجر ۸ که مجروح این عملیات بودم در بیمارستان قدس اراک بستری شدم با چشمان خودم دیدم بیمارانی که در بیمارستان بستری بودن برای اینکه تخت برای بستری رزمندگان مجروح مهیا باشد با رضایت خودشان از بیمارستان مرخص و ادامه درمان را در منزل پیگیری می‌کردند.

, .,

رزمنده دفاع مقدس ادامه داد: در آن روز به وضوح شاهد بودم که تمام بخش ها و حتی بخش زنان بیمارستان تخلیه و شرایط برای استقبال از مجروحین آماده شد و این نقش ها تاکنون دیده نشده اند و نیاز است به اینها پرداخته شود.

, .,

وی بیان کرد: البته اقشار مختلفی همچون اقلیت های دینی ، دانش آموزان ، بانوان ، اصناف ، رانندگان ، نیروهایی که از طریق از ادارات اعزام می‌شدند و سایر افراد کمتر پرداخته‌شده و تصور بنده این است بیش از ۹۵ درصد از جامعه به‌طور مستقیم و غیرمستقیم در دفاع مقدس نقش داشتند.

, .,

صفرزاده با نقل خاطره دیگری در این خصوص گفت: سال ۶۵ اوج بمباران شهری اراک بود که یادم می آید از جبهه به مرخصی آمدم وقتی داخل منزل شدم هیچ کس داخل خانه نبود و یک یادداشت در منزل بود که ما به کارچان رفتیم و یک موتور سیکلت هم برای من گذاشته بودند که به آنجا بروم. به دلیل اینکه بر خلاف قوانین بین الملل، عراق منازل مسکونی را هم بمباران می کرد همین موضوع باعث می شد زنان و کودکان به مناطق روستایی پناه ببرند البته مردم روستا استقبال خوبی داشتند.

, .,

وی با تأکید بر اینکه نقش روستاییان در دفاع مقدس یک نقش بسیار اثرگذار و مهم بود، گفت: تاکنون به خوبی این نکات بیان نشده و امروز باید بیشتر در این موارد سخن بگوییم اگرچه نقش های دیگری هم که تاکنون گفته شده بخش کوچکی از کل کار بوده ولی در این ایام آنچیزی که بسیار مورد توجه قرار می گیرد این نقش ها است.

, .,

رزمنده دفاع مقدس افزود: وقتی نقش همه افراد فعال در حوزه دفاع مقدس را گفتیم و نقش موفق مردمی را در مقابله با همه کشورهای ابرقدرت دنیا تبیین کردیم اینجا یک کار بسیار موثر انجام می دهیم و هدف مهم کشورهای ابرقدرت ساقط کردن استقلال به دست آمده در ایران بود که با کمک و ایثار همه مردم شکست خورد.

, .,

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس حضور اقشار مختلف مردم باعث شد تمام توطئه های دشمن را نقش برآب کند،گفت: این نقش گسترده حتی اجازه نداد یک متر از خاک کشور به دست بیگانگان بیفتد و این قابل تقدیر است باید نقش مردمی را از این دید مورد بررسی قرار داد.

, .,

صفرزاده افزود: ملت ایران یک حادثه ای را که هشت سال به طول انجامید به خوبی مدیریت کردند امروز تبیین حقیقت پیروزی در دفاع مقدس معرفی درست و کامل دفاع مقدس است که باید به آن توجه شود.

, .,

وی با بیان اینکه در دفاع مقدس ابرقدرت های دنیا قصد بر این داشتند ایران را با شکست جدی روبه رو کنند که با ایثار ، گذشت ، فداکاری و مجاهدت های شهدا و رزمندگان و مشارکت مردم همه آنها را با شکست مواجه کردیم، گفت: در دفاع مقدس جلوی هدف اصلی آنها که از بین بردن ایران اسلامی بود ایستادگی کردیم و ملت با عزت و کرامت کامل یک حادثه عظیم هشت ساله را به خوبی مدیریت کردند و پایان دفاع مقدس ما صدها هزار شهید، مجروح، آزاده و رزمنده داشتیم اما همه دنیا را برای رسیدن به هدف شوم شان ناکام گذاشتیم.

, .,

رزمنده دفاع مقدس تأکید کرد: دانستن حقیقت دفاع مقدس، نیازمند تبیین و معرفی درست دفاع مقدس است که در درجه اول باید ارتباط بسیار خوب با همه اقشار مردمی داشته باشیم.

, .,

صفرزاده با بیان اینکه در راه اندازی درس آمادگی و دفاعی در مدارس و دفاع مقدس در دانشگاه ها موفقیت هایی داشته ایم، گفت: البته نیاز است در کنار این اقدامات از زبان هنر و رسانه برای برقراری ارتباط مطلوب نسل جوان با نسل دفاع مقدس استفاده کنیم که اگر به درستی به کارگیری شود قطعا ثمرات و برکات بسیاری خواهد داشت.

, .,

وی در این خصوص بیان کرد: تجربه نشان داده هرچقدر سطح کار کیفی تر شده و مخاطب شناسی در آن رعایت شده نتایج مطلوب تری به همراه داشته که نمونه آن فیلم اخراجی ها و معراجی ها است که با زبان هنر توانست بسیاری از ارزش های دفاع مقدس را در میان مردم بیاورد و یکی از نکاتی که فیلم اخراجی ها به خوبی در قالب طنز به نمایش آورده این است که نقش بسیاری از افرادی که نقش آنها کمتر در دفاع مقدس آورده شده را به تصویر کشید.

, .,

, ,

رزمنده دفاع مقدس با نقل خاطره ای در این خصوص گفت: در لشکر ۲۷ یک گردان وجود داشت که همه از داش مشتی‌های آن زمان بودند که عمدتاً تیپ‌های کوچه‌بازاری هم داشتند و به طور مثال با گیوه و دستمال یزدی و نوع خاصی از راه رفتن در جبهه حضور پیدا کرده بودند و اکثر آنها آر پی چی زن بودند که رابط آنها هم شهید «دستواره» بود.

, .,

وی افزود: حتی افرادی در دفاع مقدس داشتیم که با بدن های خال کوبی شده ماشین های چند ده میلیونی آن زمان خود را در اختیار جبهه قرار می دادند و این اهمیت آنها برای وطن و کشور قابل احترام بود و این ها درصد کمی بودند که اگر به آنها پرداخته شود مخاطبین جدیدی پیدا می شود و خالی از لطف نیست.

, .,

 رزمنده دفاع مقدس با اشاره به دیگر آسیب هایی که در خصوص عدم ارتباط گیری نسل دفاع مقدس و نسل فعلی وجود دارد گفت: متاسفانه در برخی از اوقات آداب و رسوم جبهه را منحصر کردیم و به طور مثال چفیه که یک ابزار همه گیر در جبهه ها بود، در مقطعی دختران از چفیه برای پوشاندن موی خود استفاده می کردند و عمده دلیل آن هم به دلیل قیمت پایین آن بود اما عده ای این موضوع را آنقدر بد دانستند و لزوم برخورد با آن را ضروری خواندند و گفتند کسی حق ندارد از این ابزار مقدس این چنین استفاده کند که یک دافعه در این خصوص ایجاد شد.

, .,

وی افزود: متاسفانه در برخی از موارد در برخوردها درست عمل نکردیم و تصمیمات هم درست نبوده که نتیجه آن هم عدم موفقیت در انتقال بسیاری از مفاهیم دفاع مقدس شده است.

, .,

در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم

, در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم, در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم,

صفرزاده با اشاره به اینکه در انتقال فرهنگ دفاع مقدس نیاز است در ابتدای کار فرهنگی را به خوبی بشناسیم، گفت: همچنین نیاز است جزئیات آن را به خوبی برای خود تعریف کنیم و در درجه دوم هم مخاطب شناسی و راه های انتقال است و نیاز است این تماس مستمر باشد چراکه مقطعی اثر گذار نیست.

, .,

وی افزود: امروز هنر می تواند در حوزه انتقال مفاهیم کار چندین سال محتوا را انجام دهد و نمونه آن همین مداحی یک پلاک بود که توسط حاج محمود کریمی خوانده شد.

, .,

رزمنده دفاع مقدس نامگذاری یک محله و کوچه ای به نام شهید  را در زنده نگه داشتن یاد شهدا موثر دانست و گفت: اما این موضوع نباید آنقدر زیاد باشد که جذابیت ها از بین برود و یا اسامی که برای مردم از بعد ملی اهمیت دارد به فراموشی سپرده شود.

, .,

وی اردوی راهیان نور را در انتقال فرهنگ دفاع مقدس یک اقدام بسیار مطلوب خواند و گفت: راهیان نور با استفاده از شبکه عظیم راویان بسیاری از مفاهیم دفاع مقدس را انتقال می دهد و اگرچه اشکالاتی وجود دارد اما همینکه بسیاری از جمعیت دانش آموزی و دانشجویی در یک مقطعی خاص در مناطق عملیاتی حضور پیدا می کنند یک کار ارزشمند است.

, .,

صفرزاده با اشاره به اینکه در جبهه بیش از ۶۰ درصد از رفتارهای بین رزمندگان در جبهه با طنز و شوخی های متعارف همراه بود،گفت: متاسفانه در انتقال رفتار رزمندگان به نسل فعلی به گونه ای برخورد کردیم که رزمندگان همه رفتار خود را در طول شبانه روز خشک بودند و هیچ گونه صمیمیت در بین آنها وجود نداشت که این خلاف است چراکه رزمندگان در کنار سایر رفتارهای مذهبی در اوج صمیمیت در کنار هم در برابر دشمنان ایستاده بودند.

, .,

رزمنده دفاع مقدس با نقل خاطره ای دیگر بیان کرد: در جبهه یک زبان توسط بچه های اراک ساخته شده بود به نام زبان «سوسکی» به این صورت بود که یک کلمه حرف اول آن را برمی داشتیم و حرف سوم را جابه جا می کردیم اینقدر رزمندگان با این زبان سوسکی سخن می گفتند که به راحتی جلسه می گرفتند و این باعث میشد هیچ دشمنی نتواند از صحبت ها مطلع شود و اتفاقا نامه ها به خانواده ها با زبان سوسکی نوشته میشد و جواب هم به زبان سوسکی داده می شد.

, .,

رزمنده دفاع مقدس در پایان خاطر نشان کرد: تاکنون ما تنها ده درصد از مفاهیم دوران دفاع مقدس را توانسته ایم به جامعه منتقل کنیم و دوران دفاع مقدس اقیانوسی از مفاهیم و صحبت ها دارد که شاید تاکنون چشمه ای از آن را بیان کردیم.

, .,

انتهای پیام/

, /]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه