اخبار داغ

مرزی از سد کرونا گذشت؛

باشماق دروازه‌ای رو به تجارت جهانی با عبور از پیچ‌های جاده‌ای/ بازرگانان ایرانی از نبود امنیت در مرز عراق نگران هستند

باشماق دروازه‌ای رو به تجارت جهانی با عبور از پیچ‌های جاده‌ای/ بازرگانان ایرانی از نبود امنیت در مرز عراق نگران هستند
مریوان شهری که تنها زیبای آن جنگل‌ها و مراتع سرسبز، درخت‌های جنگلی و کوهای سر به فلک کشیده و از دنیای صنعت و تکنولوژی به دور مانده است دیده می شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، استان کردستان 230 کلیومتر مرز مشترک عراق داشته و در مناطق کردنشین از طریق سه بازارچه مرزی باشماق، سیرابند و سیف روزانه میلیونها دلار با کردهای عراق مبادله تجاری انجام می‌دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کردتودی,

, ,

جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج

, جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج, جاده پیچ در پیچ مریوان به سنندج,

در این میان شهر مریوان که در 125 کیلومتری شمال غربی سنندج قرار گرفته با تغییرات سیاسی که در عراق رخ داده است به عنوان مرکز تجاری و راه مواصلاتی صادرات به این کشور مورد توجه بازرگانان کشورمان واقع شده است. جاده‌ای پر پیچ و خم با پرتگاه‌های پر خطر، ناهموار و قله‌های سر به فلک کشیده‌ای که جاده را احاطه کرده‌اند حکایت از سفری دشوار بر ای کامیون‌های پر از کالا دارد.

,

پیچ‌ها به حدی‌اند که اتوبوس با هر پیچ جاده این سو و آن سو می‌رود تنها طبیعت زیبا و بکر اطراف است که تحمل جاده غیر استاندارد را ممکن می‌کند البته هر از گاهی نیز مشاهده خودروها و اتوبوس‌های حادثه دیده در طول مسیر که گفته می‌شد از برخی از آنها تنها دست و پای کشته شدگان خارج شده موجب تاسف از بی توجهی وزارت راه به این مسیر و احداث یک بزرگراه امن در مسیری می‌شد که در حال حاضر تردد کامیون‌های حامل اقلام صادراتی از آنجا چند برابر شده است!

,

مریوان شهری که تنها زیبای آن جنگل‌ها و مراتع سرسبز، درخت‌های جنگلی و کوهای سر به فلک کشیده و از دنیای صنعت و تکنولوژی به دور مانده است دیده می شد.

,

خبری از کارخانه‌های صنعتی و مدرن که می تواند برای هزاران نفر اشتغالزایی کند وجود ندارد. با امکانات رفاهی و تفریحی بسیار اندک و در دور دست ترین نقطه مرزی و شاید هم محروم از تمامی امکانات.

,

, ,

باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد

, باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد, باشماق سال ۸۵ مرز رسمی شد,

باشماق مریوان تنها مرز رسمی بین کردستان ایران و عراق است که از سال ۸۵ از حالت بازارچه خارج و به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی مصوب شد؛ در این مرز رویه‌های گمرکی صادرات، واردات، ترانزیت و تردد مسافر انجام می‌شود.

,

براساس آمار و اطلاعات موجود باشماق  از نظر ترانزیت کالا بین گمرک‌های کشور همواره رتبه‌ برتر را به خود اختصاص داده به گونه ای که در پنج ماهه نخست امسال هم از این لحاظ رتبه نخست را کسب کرده است.

,

یکی از مهمترین مسائل و مشکلات موجود در باشماق نبود زیرساخت‌های لازم است به عنوان نمونه هنوز هم تمام رویه های گمرکی شامل ترانزیت، صادرات سوخت و کالاهای خشک و تردد مسافر از یک درب انجام می شود که این مسئله عامل موثری در کُندی انجام تشریفات گمرکی در این مرز شده است.

,

طبق قانون مهیا کردن، ساماندهی و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز در مرز وظیفه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که در سال جاری بخشی از محوطه مرز که در تحویل استانداری بود به این سازمان واگذار شده تا طرح جامع ساماندهی مرز باشماق را در آنجا اجرایی کنند.

,

, ,

مشکل بازرگانان فقط گل‌ولای نیست!

, مشکل بازرگانان فقط گل‌ولای نیست!, مشکل بازرگانان فقط گل‌ولای نیست!,

روزانه حدود هزار کامیون در مسیر سنندج به مریوان و باشماق تردد می کنند و نامطلوب بودن وضعیت جاده و نیز کمبود امکانات تجاری در پایانه مرزی از مشکلات عمده تجار عنوان می شد.

,

تجار منطقه دراین زمینه می گویند یافتن کامیوندارانی که کالاها را به مرز باشماق حمل کنند بسیار مشکل است و از هر 10 راننده یک راننده با حمل کالا به باشماق موافقت می کند که دلیل اصلی آنها وضعیت نه چندان مطلوب جاده سنندج به مریوان است لذا این امر باعث کندی حمل و نقل و افزایش هزینه‌ها شده است.

,

یکی از تاجران محلی نیز معتقد بود که تجارت در مرز باشماق به شکل سنتی در حال انجام است به طوری که اگر تاجر ایرانی در عراق و مریوان فامیل یا آشنایی داشته باشد در تجارت به عراق نیز موفق است و هنوز تجارت حرفه‌ای رونق ندارد.

,

وی نبود امنیت برای کامیون‌های حامل کالا به هنگام انتظار را یکی دیگر از مشکلات برشمرد و گفت: فعالیت گمرک ساعتی است و با تعطیلی آن در ساعت 14 رانندگان مجبورند تا صبح فردا صبرکنند و البته دربرخی مواقع نیز با توجه به شیوع کرونا و یک سری اختلافات سلیقه ای،مرز برای ساعاتی و یا چند روزی بسته می شود که در آن صورت انتظار کامیون‌ها به بیش از سه روز و یا بیشتر نیز می‌رسد.

,

, ,

مرز باشماق از سد کرونا گذشت

, مرز باشماق از سد کرونا گذشت, مرز باشماق از سد کرونا گذشت,

بختیار رحمانی پور ناظر گمرکات کردستان اظهار داشت: مرزهای پرویزخان در کرمانشاه، باشماق در کردستان و تمرچین در پیرانشهر ؛ سه مرز فعال جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان عراق است.

,

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم صادرات و ترانزیت کشور با اقلیم کردستان عراق از این سه مرز انجام می شود، افزود: با شیوع کرونا سختگیری هایی در مرزها اعمال شد و بسیاری هم بسته شدند.

,

وی اضافه کرد: به دلیل ارتباط و تعامل خوبی که بین ایران و اقلیم کردستان عراق به ویژه در مرز رسمی باشماق وجود دارد، شیوع کرونا به غیر از دو،سه روز موجب تعطیلی و توقف فعالیت‌های تجاری در این مرز نشد.

,

ناظر گمرکات کردستان افزود: تنها بخش مسافری این مرز تاکنون هم از سوی طرف عراقی بسته مانده و تردد فقط برای قشر خاصی هم چون بازرگانان و تجار  مهیا امکان پذیر است.

,

, ,

انجام ۹۰ درصد حجم فعالیت های تجارت خارجی کردستان از مرز باشماق

, انجام ۹۰ درصد حجم فعالیت های تجارت خارجی کردستان از مرز باشماق, انجام ۹۰ درصد حجم فعالیت های تجارت خارجی کردستان از مرز باشماق,

رحمانی پور با اشاره به اینکه صادرات در پنج ماهه امسال در گمرکات استان ۷۳ درصد از لحاظ وزنی و ۲۲ درصد از نظر دلاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش یافت، گفت: یک میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۷۳ تن کالا  به ارزش ۵۹۶ میلیون و ۲۲۸ هزار و ۴۵۰ دلار در این مدت صادرات از گمرکات استان انجام شده است.

,

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد حجم فعالیت تجارت خارجی استان از مرز باشماق مریوان انجام می‌شود،  اعلام کرد: از مجموع صادرات انجام شده در گمرکات استان طی پنج ماهه امسال سهم گمرک باشماق یک میلیون و ۳۰۲ هزار و ۸۰۷ تن کالا است.

,

ناظر گمرکات کردستان با اشاره به اینکه گمرک باشماق طی سالیان گذشته همواره رتبه دوم ترانزیت کالا را در بین گمرک های کشور داشت، گفت: طی پنج ماهه امسال این گمرک رتبه نخست ترانزیت کشور را به خود اختصاص داد.

,

رحمانی پور یادآور شد: از ابتدای امسال تا پایان مرداد ماه در مجموع ۴۷۹ هزار و ۱۹۵ تُن کالا به ارزش یک میلیارد و ۱۵ میلیون و ۸۲۶ هزار و ۱۴ دلار از گمرک باشماق مریوان ترانزیت شده است.

,

وی با بیان اینکه واردات کالا هم از گمرک‌های سنندج و باشماق انجام می‌شود، اظهار داشت: ۱۴ هزار و ۷۳۹ تن کالا به ارزش  ۱۷ میلیون و ۶۶۷ دلار از گمرکات استان وارد کشور شده که ازاین میزان ۱۳ هزار و ۹۴۵ تن آن از طریق باشماق وارد ایران شده است.

,

۲۳ درصد از کل صادرات انجام شده در ایران به کشور عراق انجام می شود که کردستان از این میزان سهم ۱۳.۸ درصدی دارد؛ ۸۳ صادرات کردستان هم به اقلیم کردستان عراق از مرز باشماق مریوان، ۱۶ درصد از سیرانبند بانه و یک درصد هم از گمرک سنندج انجام می شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه