اخبار داغ

آثار مثبت و منفی کرونا بر آموزش؛

شکافِ عمیق کرونا بر دیوار عقب‌ماندگی نظام آموزشی ایران/ اولیائی که قید تحصیل حضوری فرزندشان را زدند

شکافِ عمیق کرونا بر دیوار عقب‌ماندگی نظام آموزشی ایران/ اولیائی که قید تحصیل حضوری فرزندشان را زدند
در شرایطی که شیوع کروناویروس در سرتاسر جهان بنابر اعلام یونسکو تحصیل بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان دنیا را تحت تاثیر خود قرار داده است، لزوم بسترسازی قوی برای آموزش مجازی به‌عنوان روش جایگزین بسیار ضروری به نظر می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  جهانبین نیوز؛ ماه‌هاست که ویروس کرونا سراسرتاسر جهان را در برگرفته و طبق اعلام یونسکو بیش از ۹۰ درصد دانش‌آموزان دنیا و آموزش‌های رسمی آنها تحت تاثیر شرایط به‌وجود آمده در اثر این شیوع قرار گرفته‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,

شرایطی که از جنگ جهانی دوم به بعد، نظیر آن وجود نداشته است؛ با تاثیرات فراوان و مختلف در هر کشور.

مسلما در کشورهایی که پیش از این بستر آموزش‌های مجازی فراهم شده بود اکنون تاثیرات منفی کمتر به چشم می‌خورد؛ اما در اغلب کشورها ازجمله ایران آموزش‌های مجازی به صورت جدی دنبال نشد.

,
,
,

سال‌هاست درباره آموزش مجازی در ایران صحبت و جلسات متعدد برگزار می‌شود اما تاکنون به‌صورت جدی وارد فاز عملیاتی نشده است؛ حال در شرایط خاص کنونی این نوع آموزش‌ها پررنگ شده و اقداماتی در حال انجام است.

اثرات ویروس کرونا بر نظام آموزشی و تربیتی خانواده‌ها می‌توان به دو دسته مثبت و منفی تقسیم‌بندی کرد و در خصوص اثرات منفی این تعطیلات باید گفت، توقف در یادگیری بارزترین اثر این تعطیلات بود، به ویژه برای دانش‌آموزانی که عملکرد ضعیف‌تری در مدرسه داشتند و با تلاش مضاعف معلم به آموزش واداشته می‌شدند. با وقوع ناگزیر تعطیل‌شدن مدارس، این دانش‌آموزان از مدرسه فاصله گرفته و گرفتار توقف یادگیری شدند.

,
,
,

اما با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس اخبارهای متفاوتی در این رابطه منتشر شد؛ این بار بازگشت به مدرسه متفاوت از آنچه پیش از این بود، به نظر می­‌رسید. 

در خبری چنین آمد که ممکن است مدارس فقط به‌صورت موقت بازگشایی شوند و دوباره بسته به شرایط محلی به‌صورت موقتی تصمیم به بسته‌شدن آنها گرفته شود.

 شرایط به گوناه‌ای به نظر می‌رسید که نیاز بود مقامات مربوطه انعطاف‌پذیری لازم را داشته باشند و خود را برای هر تغییری در راستای کمک به ایمن نگه‌داشتن تک تک دانش‌آموزان آماده کنند.

کرونا یک غافلگیری بزرگ بود، محرومیت بیش از یک میلیارد دانش‌آموز و دانشجو از آموزش

در همین رابطه غلامرضا کریمی؛ قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل در یکی از مصاحبه‌های خود در خصوص تجربه مدارس در روزهای کرونا در دنیا گفت: روزهای متفاوتی را پشت سر می‌گذاریم و تمام تحولاتی که رخ داده، جدید است.

وی تصریح کرد: ما در مرکز امور بین الملل تحولات بین المللی را رصد می‌کنیم تا ببینیم نظام‌های آموزشی دنیا تحت تاثیر کرونا چه فرآیندی را پشت سر گذاشته‌اند و برخی از این تجربیات را به نظام آموزش و پرورش خودمان منتقل می‌کنیم تا با چشمی باز و با داشتن سناریوهای مختلف بهترین تصمیمات آموزشی اتخاذ شود.

کریمی ادامه داد: کرونا مشخص کرد آموزش مجازی راه ناگزیری برای این روزهاست.

کریمی ادامه داد: تقریباً در دوم اردیبهشت ماه یک میلیارد و ۵۷۹ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در ۱۹۱ کشور از آموزش در مدرسه و دانشگاه محروم شدند، البته اواخر خرداد این عدد تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر کاهش پیدا کرد اما کرونا یک غافلگیری بزرگ بود.

وی در پاسخ به این پرسش که دنیا پیش از کرونا نظام‌های آموزشی اش وارد فضای مجازی شده بود و این امکان به صورت یک آموزش مکمل اجرا می‌شد و زیرساخت‌های آن مهیا بود اما در کشور ما چند سال است که می‌خواهیم به سمت این فضا حرکت کنیم اما عملاً تجربه جدی ما در آموزش مجازی همین وضعیت کرونا بود.

 اینکه در دنیا آموزش مجازی چقدر در این فرصت به کار گرفته شد، بیان کرد: در دنیا تقریباً از سال ۲۰۰۲ به مرور کشورها بحث آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی و مجازی حال چه به صورت آفلاین یا آنلاین پیگیری کرده‌اند و تولیداتی نیز داشتند.

وی گفت: به طور مثال در کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ مدرسه مجازی احداث شد که از پایه اول تا دوازدهم دروس به صورت الکترونیکی در این مدرسه در معرض دانش آموزان قرار گرفت. همه دانش آموزان در روسیه در سیستم رسمی و مجازی ثبت نام می‌کنند برای همین در این کشور آمادگی برای واکنش به کرونا بیشتر بود در کشور ما پذیرش تغییر عموماً سخت است. از این نظر کرونا را می‌توان یک فرصت تلقی کرد.

,
,
,
,
,
,
, کرونا یک غافلگیری بزرگ بود، محرومیت بیش از یک میلیارد دانش‌آموز و دانشجو از آموزش, کرونا یک غافلگیری بزرگ بود، محرومیت بیش از یک میلیارد دانش‌آموز و دانشجو از آموزش,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

آغاز ورود کشورها به آموزش مجازی از سال ۲۰۰۲ 

به گزارش جهانبین نیوز؛ در دنیا تقریباً از سال ۲۰۰۲ به مرور کشورها بحث آموزش از راه دور، آموزش الکترونیکی و مجازی حال چه به‌صورت آفلاین یا آنلاین پیگیری کرده اند و تولیداتی نیز داشتند.

به‌طور مثال در کشور روسیه در سال ۲۰۱۵ مدرسه مجازی احداث شد که از پایه اول تا دوازدهم دروس به صورت الکترونیکی در این مدرسه در معرض دانش آموزان قرار گرفت.

شاید اگر می‌خواستیم یک میلیون معلم و ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه را وارد فضای مجازی کنیم، پذیرش آن از سمت معلمان و اساتید چند سال زمان می‌برد اما شرایط کرونا به گونه‌ای تحمیل شد که تقریباً تمام معلمان و اساتید با نحوه آموزش مجازی آشنا شدند.

معلمان داخل کشور که آشنایی شان با فضای مجازی محدود بود، به سرعت از تمام فضاهای مجاز و غیرمجاز برای آموزش بهره بردند و در ادامه آموزش و پرورش گام بزرگی داشت که شبکه شاد را تأسیس کرد.

برخی والدین نیز معتقدند فشردگی و محدویت برنامه‌های آموزشی شبکه آموزش سیما از دیگر مشکلات طراحی این برنامه ها است زیرا در زمانی محدود تنها برخی دروس تدریس می‌شوند و در برخی موارد حتی عدم هماهنگی سرفصل‌ها در مناطق مختلف کشور باعث شده است تا دانش‌آموزان نتوانند بهره لازم را از دروس ارایه شده ببرند.

در دوران کرونا هرچه آموزش‌ها مجازی برگزار شود خیال ما راحت‌تر است

"شهلا امیری"؛ مادر یکی از دانش‌آموزان، در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ می‌گوید: به نظر من در این اوضاع و احوال کرونایی و شرایط بد بهتر بود آموزش‌ها غیرحضوری برگزار می‌شد.

او اضافه می‌کند: متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت نمی‌شود و معلمان هم نمی توانند به‌طور دائم حواس‌شان به دانش‌آموزان باشد که این مورد را رعایت کنند.

امیری در پایان می‌گوید: قطعا" آموزش حضوری اثرات بهتری بر روی دانش‌آموزان دارد اما من ترجیح می‌دهم فرزند خود را در این شرایط کرونا راهی مدرسه نکنم و از همان شبکه شاد استفاده کنم.

 دانش‌آموزان ابتدایی در برابر کرونا آسیب‌پذیر هستند

"فهیمه کاظمی"؛ یکی دیگر از اولیا در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ می‌گوید: من ترجیح دادم برای فرزندم معلم خصوصی بگیرم تا اینکه در این شرایط فرزندم را  به مدرسه بفرستم.

او ادامه می‌دهد: فرزند من اول ابتدایی است و نمی‌تواند آن‌طور که باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند و از ضدعفونی کردن دست‌ها و وسیله‌های خود چندان آگاهی ندارند و این برای سلامتی آنها مشکل‌ساز است.

کاظمی اضافه می‌کند: از طرفی حفظ فاصله بین دانش‌آموزان که به‌طور معمول در زنگ تفریح با یکدیگر در حیاط مدرسه و سالن‌ها برخورد دارند امری دشوار و گاه غیرممکن است.

او می‌گوید: مساله ایاب و ذهاب دانش‌آموزان خود یکی از عوامل انتقال ویروس به شمار می‌رود که در این خصوص همه اولیا این امکان را ندارند که فرزندان دانش‌آموزش‌ان را جابجا کنند.

کاظمی ادامه می‌دهد: وسایل نقلیه عمومی نیز از عوامل انتقال ویروس هستند، از طرفی حتی در صورت اقدامات سخت‌گیرانه کرونایی در مدارس از سوی معلمان، نظارتی پس از خروج از مدرسه بر این قشر وجود ندارد و در کنار آن مسافرت‌های اخیر را باید اضافه کرد و کودکان نیز همراه والدین به سفر رفته و ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش دادند و این در حالی است که با کارد درمانی خسته و امکانات محدود چشم انداز خوبی در این خصوص متصور نیست.

, آغاز ورود کشورها به آموزش مجازی از سال ۲۰۰۲ ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در دوران کرونا هرچه آموزش‌ها مجازی برگزار شود خیال ما راحت‌تر است, در دوران کرونا هرچه آموزش‌ها مجازی برگزار شود خیال ما راحت‌تر است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,  دانش‌آموزان ابتدایی در برابر کرونا آسیب‌پذیر هستند,  دانش‌آموزان ابتدایی در برابر کرونا آسیب‌پذیر هستند,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,

حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان خط قرمز آموزش و پرورش است

به گزارش جهانبین نیوز؛ هر چند سال تحصیلی جدید در برخی کشورهای جهان نیز با بیم‌های کرونایی آغاز شده اما از طرفی خانواده‌ها نگران سلامت دانش‌آموزان و نحوه سپری‌شدن سال تحصیلی کرونایی هستند و از سویی تاکید دارند که صرف آموزش مجازی با توجه به مشکلات احتمالی آن، کارآیی مطلوب را به‌دنبال ندارد.

این در حالی است که دست‌اندرکاران امر، ارتباط مستقیم و چهره به چهره دانش‌آموزان با معلم را در فرآیند یادگیری مطالب درسی به ویژه در مقطع دبستان و پایه اول را اصل مهم و انکارناپذیر می‌دانند؛ مسئله‌ای که بی‌توجهی به آن مشکلاتی را در پی خواهد داشت.

"فرحناز قائدامینی" مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما؛ با تاکید بر اینکه در سال تحصیلی جدید ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در ۲ هزار و ۹۰۰ فضای آموزشی مشغول به تحصیل شدند و ۱۵ هزار فرهنگی نیز کار آموزش را آغاز کرده اند، گفت: حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان خط قرمز آموزش و پرورش است.

به گفته وی، فعالیت آموزشی مدارس براساس ظرفیت کلاس‌های درس و برنامه‌ریزی که از قبل انجام شده آغاز شده است و اولویت حضور در کلاس درس و مدرسه با دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی، هفتم و دهم است که معلمان با دانش آموزان و دانش آموزان با کادر آموزشی آشنا شوند.

قائدامینی اظهار کرد: ظرفیت هر کلاس درس بین هفت تا ۱۰ نفر است که با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تهویه مناسب کلاس و همچنین همراه داشتن ماسک از سوی دانش آموزان کلاسهای درس برگزار می‌شود.

وی گفت: سقف حضور دانش‌آموزان در کلاس درس ۳۵ دقیقه است و مابقی فعالیت‌های آموزشی از طریق شبکه مجازی و شبکه شاد پیگیری می‌شود.

قائدامینی افزود: در روز نخست بازگشایی مدارس ۹۰ درصد دانش‌آموزان دعوت شده برای حضور در کلاس درس در مدارس حاضر شدند.

به گفته وی، امکان دسترسی آموزشی دانش‌آموزان به محتواهای آموزشی از طریق شبکه شاد، شبکه‌های آموزش تلویزیون و فضای مجازی و همچنین مدرسه مجازی در استان فراهم شده است و برای مناطقی که دسترسی به این تجهیزات نباشد درسنامه آموزشی تهیه شده است.

در کنار تمام واقعیت‌ها باید پذیرفت "شبکه شاد" با مشکلاتی همراه است

صادقی یکی از معلمان در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: کرونا مسئله ای بود که همه دنیا را درگیر کرده است و این ویروس نه تنها بر سلامت جامعه تاثیر گذاشته بلکه آموزش ما را نیز تحت شعاع قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان ما الزاما" باید از شبکه شاد استفاده می کردند گفت: در کنار تمام این واقعیت‌ها باید پذیرفت که شبکه "شاد" با مشکلاتی هم همراه است و خانواده‌ها و معلمان را در این روزهای کرونایی تحت تأثیر قرار داده است.

صادقی با بیان اینکه  حالا این ابهام مطرح است چرا به جای تسهیل جریان آموزش مجازی و یادگیری دانش‌آموزان، شرایط را با الزام به تدریس در سامانه "شاد" دشوار کرده‌اند عنوان کرد: سامانه‌ای که به اذعان جامعه هدفش هنوز برای تدریس مجازی به طور کامل آماده نشده است اما چرا آموزش و پرورش اصرار دارد، تمام دانش‌آموزان و معلمان را عضو این شبکه کند.

, حفظ سلامت دانش‌آموزان و فرهنگیان خط قرمز آموزش و پرورش است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, در کنار تمام واقعیت‌ها باید پذیرفت "شبکه شاد" با مشکلاتی همراه است,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,

این معلم به این موضوع اشاره می‌کند که در مدرسه شاهد به دلیل توانایی مالی خانواده‌ها بیشتر دانش‌آموزانش به موبایل هوشمند و شبکه شاد دسترسی دارند اما در مدرسه نمونه‌دولتی، برخی دانش‌آموزانش ساکن روستا هستند و به دلیل عدم دسترسی به ابزار لازم نمی‌توانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند.

,

بررسی شرایط موجود و برنامه‌ریزی به‌هنگام؛ حلقه مفقوده آموزش در ایران

, بررسی شرایط موجود و برنامه‌ریزی به‌هنگام؛ حلقه مفقوده آموزش در ایران,

تصمیم‌گیری‌ها درباره اقدامات پیشگیرانه و کنترل‌کننده در مدارس و تعطیلی یا بازگشایی آن‌ها باید مطابق با سایر تصمیمات در خصوص اقداماتی همچون رعایت فاصله اجتماعی و بهداشت عمومی در جامعه باشند. 

معمولاً بازگشایی مدارس به صورت یک اقدام مجزا  نیست، بلکه بخشی از اقداماتی دیگر و در راستای بازگشایی سایر صنوف و فعالیت­‌ها، همچون بازگشایی کارخانجات، وسایط نقلیه عمومی و فعالیت‌های تجاری در سطح کشور رخ می­‌دهد.  

لازم است مدارس از پیش برنامه‌­ریزی داشته باشند که چه اقدامات دیگری می­‌توانند برای اطمینان از ایمنی دانش آموزان، معمل‌ها و سایر کارکنان هنگام بازگشت به مدرسه بیاندیشند تا افراد جامعه اطمینان لازم برای فرستادن فرزندان دانش ­آموز خود به مدرسه را داشته باشند. به‌طور مثال می‌توان از تلویزیون به‌عنوان ابزاری که بیشترین مخاطب را دارد و دسترسی به آن بیشتر است برای آموزش دانش‌آموزان بهره برد.

,
,
,
,
,

آنچه که مهم است تسلط نظام اموزشی کشور بر شرایط موجود و جلوگیری از آزمون و خطاهای مکرر است، چراکه نتیجه اختلال در آموزش نسل فعلی ممکن است در آینده ضربات جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

,

 
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه